23.6.2024 | Svátek má Zdeňka


Diskuse k článku

POLITIKA: Bez servítků o českém školství

Prvního září začal nový školní rok. To je skvělá příležitost napsat něco o našem školství, respektive o naší školské i jiné politice, která školy, děti, rodiče a učitele determinuje, ba někdy přímo destruuje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Písařík 8.9.2021 7:42

Dobrý den, pište mi přímo na zde používanou adresu.

P. Hák 8.9.2021 6:46

Pane Písaříku, dovolil bych si Vás ještě požádat na názor stavaře na potřebné znalosti. Zkušenosti odborníka, technika z praxe jsou pro mne velmi cenné. Pokud byste měl několik minut času, prosím napište mi na mail, abychom to tady nezaplevelovali.

Adresa je petr tečka hak na serveru post (nevím, zda by to sem pustilo přímo mail, asi ne).

P. Hák 8.9.2021 6:30

Děkuji Vám :-)

L. Písařík 7.9.2021 5:47

Sorry, moje chyba, mám číst napsané a taky se naučit současnou češtinu.;-(

L. Písařík 7.9.2021 5:44

Nejsem učitel, pouze stavitel, nyní důchodce, který si váží vzdělání a plně s vámi souhlasím.

P. Hák 6.9.2021 22:52

No, jde o to, že se vyhazují i věci podstatné. Podívejte se na Rámcové vzdělávací plány, jak strašně málo toho je např. ve fyzice (můj předmět) v "závazném" učivu. No a ministerstvo chce ještě z toho půlku vyházet...

Výsledek je vyřazení Newtonových zákonů z budoucích RVP. Napadá Vás něco ve fyzice stěžejnějšího?

No a tyhle prasárny se odůvodňují tím, že děti "se nemají učit zbytečnosti".

P. Hák 6.9.2021 22:45

Ano, učili a já to tak učím děti :-)

J. Machotka 5.9.2021 22:22

Děkuji za upozornění. Ve Vašem kontextu máte samozřejmě pravdu. Měl jsem správně napsat něco jako škola řidiči se pravidly diktovanymi státem, což jsou samozřejmě všechny. Ve školském zákoně je vše definováno jako služba, avšak ve skutečnosti to má blíže k povinnosti, vč. sankcí. Pokud je ale 100% obsahu nadiktováno RVP, který shledávám z velké části nevyhovujícím, a díky nařízením jiného státního rezortu dojde k ochromení i sociální (pečovatelské) i socializační funkce školy, rád bych jako daňový poplatník chtěl mít právo realokovat prostředky jinam, kde mi pro mé děti nabídnou službu lepší.

Mimochodem, z debat se zdálo, že budoucnost"nestátních" škol bude ještě černější - bude snaha je odstrihavat i od těch prostředků, které dostávají v současnosti.

J. Machotka 5.9.2021 22:04

Já sám jsem napsal něco podobného: https://machotka.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=749528. A to jen proto, že jsem možná příliš zbabělý, abych se přiklonil k názoru například J.Holta, že jakýkoliv RVP, osnovy, curriculum je z podstaty nesmysl. Možná ale také státu, jako jednomu z hlavních aktérů procesu vzdělávání přiznávám právo vyslovit a prosazovat zajištění svých zájmů, mezi které může patřit kontinuita národní kultury, i když pro praktický život jedince (zdánlivě?) nemají žádný smysl.

Přesto si myslím, že např. schopnost celoživotního učení se, kterou současná podoba školy celkem spolehlivě zabíjí, stejně jako jakýkoliv projev kreativity (divergentní řešení problémů), jsou mnohem důležitější než 90% obsahu RVP, zejména pokud si děti osvojí kompetenci pracovat s informacemi (vyhledávat, třídit či vybírat podstatné) a nikoliv je jen papouškovat.

F. Žůrek 5.9.2021 21:55

Velmi dobrý text. K tomu covidu je však těžké se vyjadřovat, ale inkluze skutečně ničí naše školství. Kdysi jsme navazovali na Komenského, ale od roku 1948 školství začalo postupně upadat.

Muži jako úspěšní učitelé byli po válce již vytlačeni a dnes navazujeme na různé šílenosti, jak si autorka velmi správně všímá.

L. Písařík 5.9.2021 21:43

Vidíte, a přesto jste rozuměl.;-O

L. Písařík 5.9.2021 21:40

Psal jsem o podstatných věcech, kterou násobilka bezesporu je. Stejně tak počítání z paměti - mimochodem - učili vás počítání s výhodou? Např. obvod kruhu z paměti - to je průměr x 3 + 5% , to v praxi úplně stačí. Třeba ve statice jsme počítali na logáru s chybou 2-5% a stačilo to i na počítání mostů.

P. Aron 5.9.2021 16:32

Pokud schvalujete testy kvůli politické nutnosti, tak jděte do háje ;-€

P. Aron 5.9.2021 16:29

R^R^

P. Aron 5.9.2021 16:27

S tím očkováním : Proč je tedy Izrael, jedna z nejproočkovanějších zemí světa v situaci, kdy jim prudce narůstá počet nakažených, počet úmrtí i počet lidí ve vážném stavu je ve srovnání s námi mnohem vyšší ?

Z. Lapil 5.9.2021 15:21

Ještě zkušenost s přechodem montessori - klasika, konkrétně z prvního na druhý stupeň ZŠ. Děvenka začla nosit pětky. Bližší průzkum ukázal, že nosí nejen ty pětky, ale také jedničky. Nic mezi.

Ukázalo se, že jak dotyčná alternativa neznámkuje, tak hodnocení probíhá tak, že když se žák DOMNÍVÁ, že něco umí, své znalosti a schopnosti zkonzultuje a buď je mu povoleno přejít na vyšší level, nebo doporučen další postup (zkus tuhle pomůcku). Klasická škola tuhle nezávaznou konzultaci neumí, ta hned sází známky. Čímž - a to je vážná věc - nedává moc prostoru na chybu; není-li žák dokonalý na první pokus, jedničku nedostane.

Za vyslovený trapas považuju, že si těch 1 - 5 známek všimli dřív rodiče, než škola; tehdy to byla dost novinka, takže vědět to ti kantoři nemuseli.

Z. Lapil 5.9.2021 15:09

Tím, že z něčeho učiníte modlu, to něco zabijete docela spolehlivě.

Já mám v debatách o školství ten problém, že odmítám stavět věci černobíle. Alternativa dobrá - klasika špatná, to je podle mě stejná hloupost, jako naopak. Lidi překvapivě těžko chápou, že "něco špatně" neznamená "všechno špatně". Na inkluzi (= změna systému, aby do něj bylo možno zapracovat nestandartní prvky) není nic špatného, pokud se nepokoušíte zapracovat nestandartní prvky (problematické děti a asistenty) do stávajícího systému, aniž byste ho změnil.

Veselá historka: jisté holčičce ze třetí třídy v montessori na táboře vysvětlovaly ostatní holčičky, co je to tahák a k čemu to slouží.

V. Kučer 5.9.2021 15:05

Proti covidu je účinné pouze očkování a do té doby co největší lockdown. S tím ostatním co píšete souhlas, umisťovat děti s poruchou učení nebo dokonce chování do normální školy je zločin.

V. Církva 5.9.2021 14:43

Jo neziskovky ve školách nemají co opruzovat.

Co se týká roušek, nebyl jsem si jist zda článek pochází z roku 2020, nebo z letoška. A z Evropy nebo Vietnamu.

Ve Vietnamu to s lock-downy trochu přehání.

P. Kavan 5.9.2021 12:49

Takže PCR jich měl ve skutečnosti najít pozitivních ještě víc ... ale nestalo se? Jakto, když reaguje na všechno a v jednom kuse označuje zdravé za pozitivní? Nebo že by to tak nebylo?

P. Hák 5.9.2021 10:04

Ministr politicky žvaní. Na ZŠ ani SŠ nikdy neučil, stejně jako většina lidí, kterými se obklopil.

Na internetu najdete i kolik je dvakrát dva. Hurá, nebudeme učit malou násobilku. A taky že ve slově "výzvu" se píše tvrdé Y a jak vůbec to písmenko vypadá. Hurá, nebudeme učit pravopis a vlastně ani psaní ;-)

P. Hák 5.9.2021 10:01

"Chřipečkář" je ten, kdo tvrdí, že covid je banální onemocnění, případně že vůbec neexistuje.

Slovu "potrestat" nerozumím.

Jistě, někdo se nechce jakkoli omezit, ať už ve věci covidu nebo třeba dopravních předpisů. Ovšem většina má jiný názor :-) V situaci, kdy jsou média plná zpráv o pandemii (ano, vím, že to novináři nafukují) prostě je společenská poptávka po "opatřeních". No a ti, kteří teď ječí, že vláda dělá moc, předtím ječeli, že dělá málo, a ještě předtím ječeli, že nemá dělat vůbec nic ;-) Já netvrdím, že vláda dělá všechno správně, ale NĚCO dělat musí, jinak ji voliči roztrhají na hadry. Zvolila prostě jednu z možných strategií; zda jednala správně, ukáže čas. Za měsíc nebo za rok to ale ještě vědět nebudeme.

Co přesně je to "správně", nevím. Možná to neví vůbec nikdo, jen tipují - ten virus je divný. Jsem docela rád, že nejsem ministrem zdravotnictví nebo tak něco.

Kritizuji konkrétní způsob v konkrétním oboru (školství), kterému rozumím. Jak je to jinde, nemohu posoudit.

V. Povolný 5.9.2021 8:39

Podobné řeči svědčí o nepochopení základního smyslu vzdělávání.

I. Jouza 5.9.2021 8:34

Nějaký sex appeal by tu byl, ale na požadovaných 5% pro vstup do PS to nestačí.

M. Mucha 5.9.2021 8:10

Já někdy žasnu nad písemným projevem některých diskutujících. Tak třeba zájmeno já píší ve čtvrtém pádu "mně", zpaměti napíšou " z paměti" a spočítat je podle nich správně "zpočítat". Inu čeština a gramatika jsou asi taky nepodstatné vědomosti. ;-D

L. Písařík 5.9.2021 7:45

Nedávno jsem od ministra školství slyšel výzvu k učitelům, aby se zaměřili na podstatné vědomosti. Užasl jsem, že by škola učila taky znalosti nepodstatné? Které to jsou? Za mně, z paměti vzorečky, které najdu v příručce a na wiki, jako a+b to celé na ntou, lepší je umět zpočítat objem válce nebo plochu zahrádky.

K. Machala 5.9.2021 2:48

Ano. Ale ani PCR neumí rozlišit covid od těch 4 rýmových koronavirů. Navíc nerozliší mrtvé zlomky viru od nemoci, záleží na počtu amplifikací. A to je jen část problémů s celým covidovým šílením, které v některých zemích nabralo neuvěřitelně totalitní obrysy.

K. Machala 5.9.2021 2:47

Ano. Ale ani PCR neumí rozlišit covid od těch 4 rýmových koronavirů. Navíc nerozliší mrtvé zlomky viru od nemoci, záleží na počtu amplifikací. A to je jen část problémů s celým covidovým šílením, které v některých zemích nasralo neuvěřitelně totalitní obrysy.

B. Rameš 4.9.2021 23:33

Ježiš tak sorry, jste se nikdy nepřeklep. Myslel jsem asi na Věc od Carpentera, to je takový velký covid. Jo a vím, že je to remejk filmu Nybyho a Hawkse z padesátek a ten je zas podle románu Cambella jr., kdyby náhodou.

B. Rameš 4.9.2021 23:26

Já jsem ho přečetl. Co je to "politická nutnost"? Jako že státotovorci někoho potrestat musí, musí něco udělat, přestože když neví co? Budou se tvářit akčně, i když ví, že je to na výkal (a jinak ve své společnosti VIP žrát a chlastat bez omezení, protože my vědí, na co ty zákazy jsou), bo na lid přísnost musí být? Nevím, jsem-li chřipečkář, ale nechci nosit hadr na hubě a šťourat se v nose do konce života jen proto, že je na to politická objednávka. Pokud jsou testy k ničemu a očkování funguje tak, že omezí (snad) následky případného nakažení, nikoli možnost samotného nakažení, není na čase změnit pravidla? Uklidnění veřejnosti? Nezdá se mi většinově neklidná, spíš unavená a tak nějak po česku ošvejkovaná. Splnění povinnosti úřadů? Probůh, jaké? Ochránit nás před námi samými? Děkuji, nechci.