4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

POLITIKA: Bez servítků o českém školství

Prvního září začal nový školní rok. To je skvělá příležitost napsat něco o našem školství, respektive o naší školské i jiné politice, která školy, děti, rodiče a učitele determinuje, ba někdy přímo destruuje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Hák 4.9.2021 10:38

No, Strategie 2030+ je právě totálně aktivistický dokument, formulovaný lidmí, kteří prosadili vyhození Newtonových zákonů ze vzdělávacích plánů, o Ohmově zákonu nemluvě. "Příprava na život" jsou pak politické kecy, zcela nekonkrétní.

Myšlenka, že ze všech dětí budou programátoři, je už jen třešnička na dortu.

J. Machotka 4.9.2021 12:16

Až tak příkrý bych nebyl. Pokud jsou ještě k dispozici videa na serveru MŠMT, podívejte se na ně. Třeba pod názory p. ředitele Sáblíka, který byl garantem prvního pilíře, bych se klidně podepsal.

Problém je, že převáží 2. pilíř, čili rovnostářství až stejnost. Dokud nebudou mít rodiče možnost rozhodnout o toku peněz, i za cenu odmítnutí služby státní školy, která je dnes povinná (z důvodů, které už dávno neplatí), nic se nezmění.

Z. Lapil 4.9.2021 12:36

Nevím, jestli vám rozumím, ale státní škola rozhodně povinná není, a neslovíčkařím kvůli tomu, že zřizovatelem školy není stát, ale kraji nebo snad i město. Existují jak školy "jiných organizací", typicky církevní, tak vysloveně soukromé. Žák domácí výuky musí být registrován v existující (státní, soukromé...) škole, která ho mj. opakovaně přezkušuje a ručí za jeho "zdravý vývoj".

Smutným faktem je, že úředníci s oblibou házejí soukromým školám klacky pod nohy. Při povolování (vím: jistá hygienička se rozhodla, že jistá škola novou učebnu mít ne a nebude a odmítala zkolaudovat záchod; nebo tak něco. Nakonec se to doneslo až k jistému tatínkovi, shodou okolností významnému krajskému zastupiteli. Tolik tedy ke korupci v českých luzích a hájích. Ono tedy na korupci snad nedošlo, jen že někdo někomu zavolal, že jestli je opravdu ten záchod tak nevyhovující). I při provozu - hloubková inspekce asi tak třikrát častější, než je státní průměr. Pochopitelně vše v pořádku, taková škola je jak Izrael, každé zaváhání může být fatální.

(Neodolal jsem, ale mezinárodní politiku sem, prosím, netahejme).

J. Machotka 5.9.2021 22:22

Děkuji za upozornění. Ve Vašem kontextu máte samozřejmě pravdu. Měl jsem správně napsat něco jako škola řidiči se pravidly diktovanymi státem, což jsou samozřejmě všechny. Ve školském zákoně je vše definováno jako služba, avšak ve skutečnosti to má blíže k povinnosti, vč. sankcí. Pokud je ale 100% obsahu nadiktováno RVP, který shledávám z velké části nevyhovujícím, a díky nařízením jiného státního rezortu dojde k ochromení i sociální (pečovatelské) i socializační funkce školy, rád bych jako daňový poplatník chtěl mít právo realokovat prostředky jinam, kde mi pro mé děti nabídnou službu lepší.

Mimochodem, z debat se zdálo, že budoucnost"nestátních" škol bude ještě černější - bude snaha je odstrihavat i od těch prostředků, které dostávají v současnosti.

P. Hák 4.9.2021 13:42

Pane Machotko, já mám s těmi lidmi, co to připravovali, osobní zkušenost.

Pan Sáblík dělá politiku. Praktická aplikace jeho názorů by vypadala o dost hůř, než vypulírovaná videa.

P. Hák 4.9.2021 13:55

No, soukromé školy samozřejmě existují, i základní. Obvykle do nich chodí děti, které mají v normální škole problémy. A nemyslím tím, že jsou příliš geniální a příliš vychované :-)

P. Hák 4.9.2021 14:14

Abych byl konkrétnější, co je špatně: Jde o to, že se masívně zredukuje učivo (Sáblíkových 50 % je prostě nesmysl, komediantství, touha se zviditelnit - kdo ho zná, tak ví, proč :-) ) a údajně pak se bude více "objevovat" a "chápat". Což je kravina - komu se nechce pracovat, ten pracovat nebude, ať práce bude jakákoli. Plagův tým pak ze všech sil pracuje na tom, aby motivace k učení byla co nejmenší... Výchova blbců. Doslova.

Děti nezvládají to, co zvládaly děti před 20 lety. Recept má být, že jim vezmeme polovinu práce a představujeme si, že teď už to bude dobrý...

Mimochodem - to programování a algoritmizace bude pro většinu dětí o dost větší problém, než se naučit, že švestka má pecku a jablko jádra, což dneska nezvládají. Obecně cokoli souvisí s logikou a musí se u toho myslet, dělá větší problém, než pamětní učení.

J. Machotka 5.9.2021 22:04

Já sám jsem napsal něco podobného: https://machotka.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=749528. A to jen proto, že jsem možná příliš zbabělý, abych se přiklonil k názoru například J.Holta, že jakýkoliv RVP, osnovy, curriculum je z podstaty nesmysl. Možná ale také státu, jako jednomu z hlavních aktérů procesu vzdělávání přiznávám právo vyslovit a prosazovat zajištění svých zájmů, mezi které může patřit kontinuita národní kultury, i když pro praktický život jedince (zdánlivě?) nemají žádný smysl.

Přesto si myslím, že např. schopnost celoživotního učení se, kterou současná podoba školy celkem spolehlivě zabíjí, stejně jako jakýkoliv projev kreativity (divergentní řešení problémů), jsou mnohem důležitější než 90% obsahu RVP, zejména pokud si děti osvojí kompetenci pracovat s informacemi (vyhledávat, třídit či vybírat podstatné) a nikoliv je jen papouškovat.

Z. Lapil 4.9.2021 12:19

Jak kdo. Já byl svého času velkým nepřítelem podobných novot, ale pak jsem potkal - skrze získané děti - školu www.narovine.eu. Systém Montessori funguje a to tak, že skvěle.

Podobné systémy jsou v představách lidí redukovány na skutečnost, že neznámkují a z toho vyplývající představu, že se tam žáci flákají. JENŽE živočich obecně a lidské mládě zvláště je bytost nesmírně zvědavá, takže stačí, aby kantor jen tahal za nitky a dítka vymýšlejí a pátrají, až se jim z hlaviček kouří. Občas z toho vyleze například mapa světa přes celou učebnu, takže výuka musí být přesunuta na chodbu, dokud ji nenavštíví aspoň ti nejdůležitější rodiče, ale to se zvládne; taky by se tomu dalo říct zdravé otužování.

Čímž nezatracuju klasickou školu, ta leccos umí, ale opravdu neumí vzdělávat ne-průměrné děti. Pracovní představa průmeru: asi 90% procent populace. žáky z jakéhokoliv důvodu opravdu slabé degraduje na notoricky neúspěšné, kteří nemají důvod se snažit, zatímco žáky "geniální" nutí sedět a čekat na ostatní. na způsob krásné charakteristiky "Chci z tebe vychovat samostatného kreativního člověka. Takže si tady sedni a dělej, co ti řeknu".

Právě paní Montessori (severní Itálie) přišla na to, že se mimo vzdělání ocitají děcka, která by to potřebovala nejvíc: extra chudé dělnické děti pečující tu o mladší sourozence, tu o otce alkoholika, takže se do školy ani pravidelně nedostanou. Takže vymyslela školu, kde děti pracují hodně samostatně a ve skupinách (domluv se s Maruškou, ta tomu rozumí a vysvětlí ti to), takže nehrozí situace, že by se kantor pokoušel naučit sčítat zlomky někoho, kdo pořádně neví, co je to zlomek. Maruška si zopakuje zlomky a "chudáček blbeček" je pochopí a jen tak mimochodem oba zjistí, že továrníkovic Maruška není vznešená bytost z jiné planety nebo aspoň z první lavice a ten umouněnec že není životu a ctnosti nebezpečné individuum. Někdo by tomu dokonce mohl říkat sociální výchova.

P. Hák 4.9.2021 13:52

Montessori jako alternativa je v pohodě. Ono... všechny alternativy jsou v pohodě, pokud se z nich nedělá politická modla jako momentálně z Hejného.

Mně je jedno, z jaké školy dítě vyjde, pokud umí přemýšlet. Z tohoto pohledu jistá "alternativní" škola tamtéž (veřejná, Vy víte, která) jest poněkud přeceňována. Vcelku neumím říct, z jakého typu školy by děti uměly pronikavěji myslet, když přejdou na SŠ - rád bych potkal někoho z montessori, ale zatím nic. Na druhou stranu vím, že v zahraničí nemají absolventi montessori problém, tak si myslím, že u nás to je spíš počáteční potíž.

Z. Lapil 5.9.2021 15:09

Tím, že z něčeho učiníte modlu, to něco zabijete docela spolehlivě.

Já mám v debatách o školství ten problém, že odmítám stavět věci černobíle. Alternativa dobrá - klasika špatná, to je podle mě stejná hloupost, jako naopak. Lidi překvapivě těžko chápou, že "něco špatně" neznamená "všechno špatně". Na inkluzi (= změna systému, aby do něj bylo možno zapracovat nestandartní prvky) není nic špatného, pokud se nepokoušíte zapracovat nestandartní prvky (problematické děti a asistenty) do stávajícího systému, aniž byste ho změnil.

Veselá historka: jisté holčičce ze třetí třídy v montessori na táboře vysvětlovaly ostatní holčičky, co je to tahák a k čemu to slouží.

Z. Lapil 5.9.2021 15:21

Ještě zkušenost s přechodem montessori - klasika, konkrétně z prvního na druhý stupeň ZŠ. Děvenka začla nosit pětky. Bližší průzkum ukázal, že nosí nejen ty pětky, ale také jedničky. Nic mezi.

Ukázalo se, že jak dotyčná alternativa neznámkuje, tak hodnocení probíhá tak, že když se žák DOMNÍVÁ, že něco umí, své znalosti a schopnosti zkonzultuje a buď je mu povoleno přejít na vyšší level, nebo doporučen další postup (zkus tuhle pomůcku). Klasická škola tuhle nezávaznou konzultaci neumí, ta hned sází známky. Čímž - a to je vážná věc - nedává moc prostoru na chybu; není-li žák dokonalý na první pokus, jedničku nedostane.

Za vyslovený trapas považuju, že si těch 1 - 5 známek všimli dřív rodiče, než škola; tehdy to byla dost novinka, takže vědět to ti kantoři nemuseli.

Z. Lapil 4.9.2021 12:24

Jo - ta domácí výuka. Ta tam funguje taky. Společné školní akce, například.

Pokud nevíte - "domácí" žák musí mít "patronskou" školu, která mj. skrze pravidelné přezkušování za jeho výruku ručí.

D. Polanský 4.9.2021 8:37

Je fakt, že my voliči bychom měli jednu stranu ze sněmovny vykopnout, druhou tam vkopnout, jelikož demokracie bez upgrade politiků není demokracie.

J. Jurax 4.9.2021 13:32

Ano.

Jenže bychom měli vykopnout všechny. Ovšem koho tam pak vkopnout je dobrá, leč palčivá otázka.

J. Janotová 4.9.2021 14:56

Přesné, tuto otázku také řeším. A nacházím v nejlepším případě jen "second best"

J. Nevrkla 4.9.2021 8:22

Včera ministr zdravotnictví sdělil, že desítky testů žáků byly pozitivní. Zajímalo by mě, kolik desítek milionů to testování stalo. Nalezení jednoho pozitivního bude stát kolem milionu korun, odhadují. To se tedy vyplatí. Se zdravým rozumem to nemá nic společného. Proto potřebujeme Trikoloru.

J. Hovorka 4.9.2021 9:38

Tak si ji kupte dostanete ji koupit v obchodr vede komunisty;-D;-D

J. Nevrkla 4.9.2021 10:08

Tam ho nekoupíte, vzdejte se naděje.

J. Hovorka 4.9.2021 10:57

Ja ji nepotrebuji a nikdy volit nebudu RvTa by se hodila vam na krk;-D

J. Nevrkla 4.9.2021 11:11

Vy nepotřebujete zdravý rozum? Stačí vám trocha fanatismu a blahovych naději? Tak to dopadnete špatně, pokud vás bude většina.

J. Hovorka 4.9.2021 9:40

Nevrkla To je kdo my? Vy mluvite za vas komunisty;-D;-D??

J. Nevrkla 4.9.2021 10:09

Komunisti potřebují Trikoloru? Vy to máte v hlavě pěkně popletené.

J. Hovorka 4.9.2021 10:55

No o tom by se dalo jeste diskutovat kdo to ma v hlave popletene Vase pripsevky nahravaji jasne komunistickym a ruskym;-D obdivovatelum a to jasne nejsem ja

J. Nevrkla 4.9.2021 11:08

Zkuste ty mé názory konkretizovat. Já jsem konzervativec, příznivec Trikolory a SPD.

M. Mařák 4.9.2021 7:40

"Nevím, jestli kandidovat za ochuzenou a zásadně změněnou Trikolóru po odchodu mého syna. Nechci podrývat šance Trikolóry. Politické a ideové základy byly postaveny velmi správně, je ale škoda, že nebudou mít sílu to prosadit. Bez angažmá svého syna nemám pocit, že se mám v pozměněné Trikolóře angažovat," prohlásil Klaus. Asi zase nechce dopadnout jako s Bobo stranou Hlavu vzhůru, nebo co.

Prý ochuzená a zásadně pozměněná...

No toto.

D. Polanský 4.9.2021 8:32

Nojo, šlo mu o syna, ne o Trikolóru, neboli účel světí prostředky.

M. Mařák 4.9.2021 8:51

Řekl bych, že mu šlo primárně o sebe, proto se mu také podařilo syna svým vměšováním do chodu strany tak naštvat, až s tím praštil.

F. De Winter 4.9.2021 7:38

Příklady názvů s uvedenými autory obhájených závěrečných prací na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy:

Současný život "superžen" po zániku primární rodiny, Hanáková, Šárka (2018); Žárlivost u heterosexuálních a homosexuálních žen, Hochová, Eva (2019); Souvislost mezi osobností majitele a behaviorálním profilem jeho kočky, Žežulková, Denisa (2019); Když muži tančí. Konstrukce maskulinity ze strany mužských aktérů pole dance, Postránecká, Markéta (2019); Výskyt sexuálního obtěžování studujících na českých vysokých školách v roce 2018 - porovnání s výzkumem z roku 2008, Dvořáková, Dominika (2019); Strategie seznamování homosexuálních mužů; Jakešová, Eva (2019); Konstrukce otcovství v předporodních kurzech pro heterosexuální páry, Janoštíková, Markéta (2019); Subjektivní pohled českých žen žijících v pražské čtvrti X na počátku nového tisíciletí na mateřství. Hodnota, společenská nutnost nebo zátěž?, Čeňková Součková, Lenka (2019); Činnost nevládních neziskových organizací v oblasti předškolního vzdělávání pro sociálně znevýhodněné a jejich role v inkluzi romských dětí, Kozáková, Aneta (2019); Reflexe fenoménu sexuálního obtěžování českými herečkami v kontextu kampaně #MeToo: případová studie, Kosková, Kateřina (2019); Legitimizace veganství v přátelském vztahu, Koudelková, Aneta (2019); Orgasticita žen pod vlivem sexuální a partnerské zkušenosti, Krejčová, Lucie (2019); Mediální diskurzy sexuálního obtěžování v českých společenských časopisech

Sychrová, Adéla (2018); Rodičovství a genderová dělba rolí v rodině, Štefanová, Jarmila (2018);

F. De Winter 4.9.2021 7:39

Afektivní komponenta postoje vůči vybraným menšinám, Šoupalová, Sára (2018); Pohled dvou generací na manželství homosexuálních párů, Kolmanová, Barbora (2018); Žárlivost u homosexuálních žen, Hochová, Eva (2018); "I Češky chtějí být krásné všude" Labioplastika - představy o estetice a tělesné způsobilosti vagíny, Hutarová, Adéla (2018); Genderová analýza neziskových organizací poskytujících služby příchozím; Michálková, Eva (2018); Registrované partnerství osob stejného pohlaví v České republice - institucionalizace a proměňující se postoje veřejnosti, Keltošová, Jana (2018); Tělo pod dohledem. Tělesnost a sexualita v próze Krásné zelené oči, Levy, Veronika (2018); Opakované mučení nedokonalého těla. Specifika cvičení ve fitness centru z genderové perspektivy, Psotová, Helena (2018); Ženská národní rada, propagátor ženské emancipace, Ledererová, Eva (2018); Politizace sexuality v Jihoafrické republice, Ptáčníková, Iveta (2018); Sexuální reakce žen na nahé mužské postavy v různých stadiích vzrušení, Čiženková, Alena (2018); Individuální rozpoznávání neznámých jedinců u papoušků šedých – 1, Valentová, Barbora (2018); Vizuální aspekty individuálního rozpoznávání u papoušků šedých – 2, Prikrylová, Katarína (2018); Konzistence a vliv otců na výběr partnera u heterosexuálních žen, Kristýna Taskovská (2018); Referenční význam slov při komunikaci člověka a psa, Stemmerová, Lucia (2018), Formování a povaha vztahů mezi neziskovými organizacemi a státem Případová studie Meta, o.p.s., Richterová, Natálie (2018); Spolupráce a konkurence neziskových organizací pracujících s migranty v Praze, Pračke, Šimon (2018)