6.6.2024 | Svátek má Norbert


Diskuse k článku

KORESPONDENČNÍ VOLBA: Odvol za bábu

Fialova pětikoaliční vláda ve středu 3. ledna na svém prvním jednání v novém roce schválila mj. návrh koaličních poslanců v čele s předsedou STAN Vítem Rakušanem na zavedení korespondenční volby pro české občany pobývající v zahraničí. Je to dobře?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Polák 16.1.2024 11:53

Demokracie je neustálá starost voliče o to co dělá jím zvolený zástupce a zda nejedná pod vlivem něčeho či spíše někoho kdo na to vliv mít neměl. Občas jde až o starost o zástupcův duševní stav.

No a ve vyspělejší demokracii než ta naše k tomu přibývá starost zda zastupitel byl vůbec zvolen správně a ne nějakým podvodem.

Souhlasím s naší současnou politickou reprezentací, že jsme asi poslední zemí, kde tyto starosti DOSUD nemáme.

O. Kaucký 16.1.2024 11:56

Kde jsou ty vyspělejší demokracie? Myslíte třeba v Irsku, kde se opakovalo referendum, protože nedopadlo podle představ?;-D

V. Petr 16.1.2024 12:18

R^R^R^

P. Kozelský 16.1.2024 11:30

Vox populi vox Dei. Stačí vypsat referendum o korespondenční volbě a občané rozhodnou sami zda chtějí volit korespondenčně. Pokud je však referendum pro vládnoucí garnituru sprosté slovo tak je čas na zbavení moci takových lidí.[>-]

M. Kanda 16.1.2024 11:40

Nemůžete přece konat referendum o každé ftákovině. Proto tady máme legitimně zvolenou vládu, aby takové věci řešila. A jestli se vám nelíbí, zvolte si příště jinou.

R. Langer 16.1.2024 11:44

No, jo, ale když v korespondenčním hlasování vždycky zvítězí, tak to už nepůjde... ;-D

O. Kaucký 16.1.2024 11:50

Volby jsou „ptákovina”? Tak proč se vůbec konají?

M. Pressl 16.1.2024 13:00

Protože kdyby mohly cokoliv změnit, tak by se určitě nekonaly!

J. Veselý 16.1.2024 11:57

Volební zákon je přesně ten typ zákonů, které by žádná vláda řešit neměla. Od toho máme v ústavě obecné referendum. Takže při příštích parlamentních volbách (protože k těm chodí nejvíc lidí) jeden lístek na víc, na něm otázka ano-ne ke korespondenční volbě, euru, vzdání se práva veta v EU. Technicky nic složitého.

V. Petr 16.1.2024 12:19

Přesně tak.

M. Kanda 16.1.2024 13:58

Volební zákon není ústavním zákonem a k jeho schválení stačí prostá většina. Smiřte se s tím.

K. Nový 16.1.2024 16:48

Referendu by bylo na místě.

L. Polehla 16.1.2024 13:11

Takže ona je to ftákovina.

L. Netolická 16.1.2024 13:12

Váš příspěvek nemá logiku.

V. Církva 16.1.2024 20:17

R^

P. Skřivan 16.1.2024 11:20

Vypadá to, že autor je problém sám pro sebe. :-)

V. Doležal 16.1.2024 10:27

Pane Kolmane, volby do PS se řídí Ústavou, Listinou práv a svobod a Volebním zákonem. V něm je uvedeno, že volby musí být všeobecně, rovné a přímé vykonané tajným hlasováním. Pro účely diskuze je třeba se podívat na obsah slov “všeobecné” a “tajné”. Všeobecné volby vyžadují, aby se jich mohl zúčastnit každý občan ČR bez ohledu na bydliště, náboženské vyznání, politickou orientaci, barvu kůže a pod. Stát je tu od toho, aby všem, kteří tuto základní podmínku splňují, vytvořil takové podmínky, aby volební právo mohl občan vykonat. Tím se ale nemyslí to, že každému se umožní volit např v kuchyni, ale ani to, že nejbližší volební místnost bude od bydliště občana vzdálena stovky a tisíce km. Komu by se u nás líbilo muset volit třeba jen 100 km od bydliště. Bylo by pro stát celkem levné mít volební místnosti jen v okresních městech a dost. V USA momentálně žijí desítky tisíc našich občanů. Vyřídit je jednou volební místnosti v NY nebo LA je stejné jako voliče z celé Šumavy poslat volit do Plzně. Solidní stát proto musí pro své občany udělat trochu víc, než to dělal v 19. století. K dosažení toho slouží korespondenční volba. A pokud jde o tu tajnost volby. Na stránkách PSP se uvádí, že základním znakem tajnosti voleb je nemožnost zjistit, kdo volební lístek do urny vyhodil. Jestli volič sám o sobě oznámí, jak volil nebo umožní svému okolí snadno totéž zjistit, pak stejně nelze volby s takovými projevy prohlásit za neplatné.

P. Adámek 16.1.2024 10:33

R^R^

J. Vorlický 16.1.2024 11:03

Samá práva a žádné povinnosti. Ptejme se, co občané mohou udělat pro stát, ne co stát může dělat pro občany. Konečně stát nic dělat nemůže, má-li být něco státem pro občany uděláno, pak to musejí udělat jen jiní občané.

Asi nikomu z nás by se nelíbilo jet 100 km volit. Proto máme volební místnosti v místě bydliště. Tím, že doma, pro domorodce, se stát takto stará, považuji za úměrné jeho povinnostem.

Dnes si občané ČR mohou odjet a bydlit někde v Africe, nebo v LA; pakliže je domorodci mezi sebe pustí. A proto občané v ČR MUSEJÍ pro občany v cizině dělat něco navíc?

Dodám, když společnost se dohodne korespondenční volby umožnit, budiž.

P. Skřivan 16.1.2024 11:29

Nemusí, ale pak ten občan, co byl proti, by si na to měl vzpomenout, až by se mu to hodilo také.

Na korespondenční volbě je názorně vidět, charakter našich poslanců: žádný neexistuje. Jinak by je napadlo, že tam nejsou sami pro sebe, ale pro občany, takže by bylo fajn, kdyby alespoň na chvilku přestali krást a udělali něco užitečného. Např. zajistili, aby tenhle stát nerespektoval práva občanů často hůř než za totality.

R. Langer 16.1.2024 11:45

Co by se mu hodilo? Být v prdeli, nebo volit? To je snad jeho rozhodnutí. ;-D

J. Pšenička 16.1.2024 11:31

Při presenční volbě každý volič provede volbu za plentou. Při korespondenční volbě není nikde zaručeno kdo volební lístek skutečně označil. Nevidím žádný důvod proč by o životě v ČR měli rozhodovat lidé žijící v zahraničí. Srdceryvné tirády o cestování tisíců kilometrů do volební místnosti jsou jen propagandistický blábol.

M. Kanda 16.1.2024 11:38

Protože jsou z zahraničí třeba jen dočasně? Pracovníci vyslaní do ciziny svou firmou? Stážisté?

A až se za dva tři měsíce vrátí domů, budou plně konzumovat výsledek své volby.

R. Langer 16.1.2024 11:46

No jo, zrovna v čase voleb jsou na dva měsíce pryč. Jaká smůla... ;-D

V. Církva 16.1.2024 20:19

Mají možnost hlasovat na zastupitelstvích, nebo se na den voleb dostavit (už existuje letecká doprava), nebo si domluvit vyslání do ciziny v jiném termínu.

V. Doležal 16.1.2024 11:47

Vaše úvaha ukazuje na spor mezi všeobecnosti voleb a přímosti, která může být korespondenční volbou ohrožena. Co je důležitější? Otázka pro Ústavní soud. Jen tak mimochodem, co dělat s hlasy, které do urny za otce či matku hodí jejich dítě. Během voleb viděl jsem nesčíslněkrát.

O. Kaucký 16.1.2024 11:54

Dítě šlo za plentu vyplnilo lístek a odvolilo? Nepřehánějte!

V. Doležal 16.1.2024 12:09

Pane Kaucký, nedělejte hloupého. Za plentou je samozřejmě rodič ať už s dítětem nebo bez něj. Vlastní volební akt - vhození do urny ale udělá dítě, pravda pod dohledem rodiče, samo. I tak je to špatně ve smyslu volebního zákona.

O. Kaucký 16.1.2024 12:23

Když se „vynípáváte” v nesmyslech. Tak mi to nedalo.

V. Doležal 16.1.2024 12:40

Pane Kaucký máte pravdu, je to nesmysl. Stejný nesmysl ale je vrtat se v tom, zda potencionálni volič někde v Caracasu vyplňoval volební lístek a příbuzní se na něj koukali, což podle odpůrců korespondenční volby je v zásadním rozporu s Ústavou.