6.6.2024 | Svátek má Norbert


Diskuse k článku

ESEJ: Kdo je tato vláda (1)

Tento text si klade otázku, jak vnímat stávající politickou scénu jako takovou a tu českou obzvláště – a snad na ni i odpovídá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Krásenský 9.2.2022 10:01

Tak, tak.

I. Schlägel 9.2.2022 10:00

Krajním projevem politické pravice je anarchokapitalismus. S pravicí fakticky nemají nic společného systémy prosazující silnou roli státu.

J. Nevrkla 9.2.2022 9:48

Světovou radu moudrých propagoval Havel, tedy světovládu s univerzálními všude platnými stejnými lidskými právy. Zásadně nesouhlasím. To by znamenalo konec demokracie, ztrátu jakéhokoliv vlivu lidí na politiku, diktaturu nikým nekontrolovaných elit, které nutně mají úplně jiné zájmy než obyčejný lid.

J. Nevrkla 9.2.2022 9:44

Někdo označuje současné pokrokarske dění na západě jako neomarxisticke. Mně to tak nepřipadá. Pro Marxe bylo zásadní státní vlastnictví výrobních prostředků, byl proti soukromému podnikání a vykořisťování jeho zaměstnanců podnikateli.

Já daleko větší podobnost vidím v tom, co autor také uvádí. Zásadně narůstá moc korporací, jejich moc se propojuje se státní mocí, mají zásadní vliv na politiku. Zároveň se projevují stále více socialistické tendence. A výsledkem se stává korporátní socialismus. Začalo to už v Itálii za Mussoliniho. A říkalo se mu jednoznacne - fašismus. Není to v dnešní době korektní říkat, ale jeho rysy se projevují stále zřetelněji. Kolektivisticke tendence, popírání individuálních svobod, velké ideje, jako boj s klimatem,uhlíková neutralita, vítězství na covidem. Narůstající moc státu, cenzura. Ano, podle mého nastupuje fašismus.

R. Langer 9.2.2022 8:53

Ano, však o tom to tvrzení je, má nenápadně zastřít, že ve skutečnosti jsou všichni levičáci jako poleno, a žádná pravice vůbec neexistuje. Což u nás platí téměř beze zbytku... ;-)

A. Ová 9.2.2022 8:52

Ale na základě čeho by konzervatismus vedl změnu evoluční, tudíž změnu? Smí se nechat měnit společnost evolučně? Jak by to bylo řízeno a zakomponováno do legislativy? Obává se progresivismus nesprávného vývoje a proto musí zavádět opatření, neboť nechce, aby společnost měla navrch? Vedou společnost zastrašenci nebo je společnost strašákem? Jsou progresivisté pružní (rozuměj pružnější než společnost) nebo konzervatisté mají vývoj pod kontrolou, neboť sami jsou tím vývojem? A trefili se někdy vladaři, respektive drželli někdy krok se společností? potkají se někdy? Neodrážejí vladaři jen jako zrcadlem společnost, od kterého ta posléze odvrací tvář hledě sobě do očí? A jak povídá Borovský, svět je stále stejný, lidé jej nezmění. To by mohlo předpokládat, že ačkoliv se lidé byť třebas mění...ten svět (...?) se nemění. Není to zvláštní? Neměl by mít svět v čele radu moudrých? Bylo by to třeba tak, že by svět byl rozdělen na kmeny, a v kterém kmenu by žilo nejvíc lidí (třeba skoro celý svět), podle toho by bylo zřejmé, že má nejmoudřejšího Rozhodovače. Třeba to tak je už teď (přeshraničně)...a tady nežije skoro nikdo už...těžko říct, kam se stahujem...

J. Krásenský 9.2.2022 7:52

Zatím je to nadějné. Ovšem definovat levici a pravici v ideové totalitě liberalizmu, který má přímé vazby na marxizmus je úkol herkulovský. Liberalizmus ovládá jazyk, pojmy a jejich výklad, takže definice pravice je stejně objektivní, jako v dobách marxistických diktatur. Pamatujete, že i komunisti definovali jak pravicové tak i levicové úchylky, krom toho vše nekomunistické bylo pravicí?

Liberalizmus je od počátku levicový, ovšem sám sebe dělí na dva významné proudy a to individualistický a kolektivistický. Individualistický sám sebe pokládá za pravici, kolektivistický za levici. A v rámci toho rozlišují v obou konzervativce a progresivity (za pražského jara se komunisti také dělili na konzervativce a progresivity - konzervativci byly takřka stalinisty a progresivity měli lidskou tvář. Okupace a platný XIV. sjezd tomu nasadily korunu.) Vymanit se z liberálního jazykového a myšlenkového kruhu, je obtížné. Definovat liberálně skutečnou pravici znamená i změnu významu liberálních pojmů, zbavit je relativismu a vrátit jim pravý význam.

R. Langer 9.2.2022 5:51

Je to jakési dlouhé, takže zatím jsem to nečetl, nicméně to tvrzení, že dělení na levici a pravici je přežitek, vyznávají nejtvrdší extrémní levičáci, aby ten svůj extremismus zamaskovali. Je to stejný nesmysl, jako že náckové jsou pravičáci, a pochází ze stejné dílny. No, možná to v tom článku je, mrknu se později. ;-)