27.6.2024 | Svátek má Ladislav


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Zdraví šlo stranou

Média jsou plná článků o tom, že se chystá konec dieselových motorů, protože jejich zplodiny škodí zdraví víc, než zplodiny motorů benzínových. To, co škodí ale ještě víc, jsou biopaliva z řepky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 17.8.2017 12:28

Re:

To je blábol. :-P

P. Rada 17.8.2017 11:36

Re: máte pravdu, pane Schwarzi

Pane Šejno nemáte pravdu v tom, že při výtěžnosti vzniku NOx při spalování nezáleží na typu spalovacího procesu. Např i jinak ničivé lesní požáry přírodní prostředí o NOx relativně vůbec neobohacují. Naopak je tomu pak např. při výboji blesku.

Nejvyšší výtěžnost nastává totiž až při nejvyšších TLACÍCH A TEPLOTÁCH + na vhodném katalyzátoru...

Tzv aktivní dusík byl proto v přírodě dlouho relativní vzácností a teprve s příchodem člověka a jeho schopnosti dokonce přímo vyrábět syntetická dusíkatá hnojiva se situace koloběhu dusíku na planetě razantně změnila na dnes zhruba dvojnásobný rozsah za celou geohistorii který dál a dál roste a to i spalováním v motorech.

M. Valenta 17.8.2017 11:33

Re:

Tyto naleznete je zvýšené míře ve zplodinách dieselových motorů.

Z. Lapil 17.8.2017 11:27

Re: A co takhle pochválit EU?

Heleďte, to je pořád dokola. Já mám pořád "bílou tržní civilizaci" za natolik stabilní, že skutečnost, že něco ve velkém nakupuje od "nepřátelských" dodavatelů v pohodě ustojí. Začne to tím, že Arabové nemají rádi Peršany, takže je slušná šance, že když jedni řeknou stop, ti druzí je rádi zastoupí, a i kdyby nezastoupili, je tu Rusko, Aljaška, břidlicový plyn, zemní plyn, i ta řepka a líh (na ten se snad ve velkém jezdí v Brazílii, jelikož mají víc cukrové třtiny než ropných ložisek), benzín se dá dělat z uhlí - na tohle všechno fungují spalovací motory, takže v podstatě ta samá auta; ano trochu (trochu dost) by to zacvičilo s cenou, ale právě tržní cena je ten způsob, jak vzácné zboží nejefektivněji využít.

Takže: nejsme závislí na nespolehlivých dodavatelích a tento důvod jako argument padá.

Státně plánované hospodářství (například příkaz "řeďte řepkou") je mi podezřelé od dob, kdy něco potřebovat znamenalo začít to shánět rok dopředu. (Pro ty, kteří nepamatují: v 80. letech se říkalo "musím sehnat, nikoliv "musím koupit").

Aneb nechte si vyprávět od Venezuelanů - ti na dovozu ropy zrovna závislí nejsou a je jim to momentálně pendrek platný.

P. Rada 17.8.2017 11:24

Re:

Taky jen dodatek. To co je normální s hlediska momentálních potřeb člověka nemusí být "normální" s hlediska dlouhodobé stability přírodního systému - kde jsme právě dlouhodobě jen nadstavbou.

Nenormální je pak už např celková lidská spotřeba a produkce externalit kterou vyjadřuje např pojem ekostopa.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ekologick%C3%A1_stopa

Pokud tedy lidé všeobecně překračují únosnost životního prostředí dokonce několikanásobně, považuji za pokrytecké hovořit jen o malé čáti problému s celkového vlivu a navíc politicky vypichovat jen to co se do krámu např ultraliberálům jako je pan Mach hodí.

A. Nový 17.8.2017 11:19

Re: máte pravdu, pane Schwarzi

... elektromobily své výfuky jen přesunou do elektráren.

***

Takové jaderky produují z chladících věží jen páru. Větrníky a solárka mají výfuky kde? :-))

P. Rada 17.8.2017 11:16

Re: Ve studii VŠCHT se lze dočíst i jiné věci,

Trochu bych Vás poopravil ohledně hoření a uvolnování NOx. K tomu aby došlo u dusíku k reakci s kyslíkem nestačí na slušnou výtěžnost pouhé hoření např dřeva u táboráku... V přírodních podmínkách k té reakci dochází zejména až při bleskových výbojích a nebo to umí některé houby a bakterie. Spotřebovávat dusičnany ale umí naopak kde co rostlině živého. Vlivem činnosti člověka se však na planetě dostalo do oběhu už víc jak 2x tolik bio-aktivního dusíku jak kdykoli v historii planety. Největší problémy s tím má eutrofizace vod.... http://www.nase-voda.cz/svete-roste-riziko-eutrofizace-vod/

Podmínkou výtěžnosti NOx je totiž vysoký tlak a navíc nějaký katalyzátor - např železo. Obojí se pro vyšší kompresní poměr vyskytuje právě u diselů a u těch navíc pravidelněji dochází i k horšímu spalování delších uhlovodíkových řetězců. Problematický je tento jev zejména v mezních režimech např při rozjezdu a to je právě případ jeho neustálenosti v městském dopravním rytmu.

http://fzp.ujep.cz/ktv/uc_texty/pt1/Chemie_a_technologie_sloucenin_dusiku.pdf

Nespálené pevné ultrajemné částice na sebe pak váží další molekuly a s nimy nebezpečně projikají dokonce přímo do krve. Pan Mach proto pokud o tomto riziku ví možná dokonce vyloženě už v názvu svého článku dezinformuje až lže.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ultrajemn%C3%A9_%C4%8D%C3%A1stice

A. Nový 17.8.2017 11:16

Re: hulváte Nový 840

Mělo být: EU odstoupila od povinného přidávání metylesteru do nafty.

J. Hanzal 17.8.2017 11:09

Pane Machu

to se vědělo už dávno. Jenže z toho (řepky) jdou celkem fajn prachy tak proč se zabývat takový prkotinami jako jsou vyšší emise a podstatně kratší provozní doba motorů než u klasických benzínových nebo naftových, podotýkám nepřeplňovaných - atmosférických, motorů. A další na toto se nabalující skutečnosti jakou jsou eroze půdy, pěstitelství tradičních komodit atd. atd.

Vy jakožto poslanec máte určitě větší možnosti na toto upozornit.

V. Klíma 17.8.2017 10:54

A jeste bych dodal jednu zavaznou vec: snizi se cena potravin, protoze misto lanu repky se bude pestovat to, co na pole normalne patri.

P. Gábriš 17.8.2017 10:51

to jsou věci!

Tak teď konečně vím, kdo může za astma, drahý benzín (vzhledem k naftě) a všechny ty hovadiny, které se dějí kolem řepky, atd... samozřejmě ten padouch Babiš a ne špatná rozhodnutí vlády!

M. Šejna 17.8.2017 10:49

Re: hulváte Nový 840

on se v EU do nafty nepřidává metylester? Odkdy prosím?

P. Rada 17.8.2017 10:43

Re: A co takhle pochválit EU?

Prostudujte si, nakolik je která země strategicky závislá na pohonných hmotách od cizích až protivníků a možná pak spíše pochopíte, že se takové země snaží nějak svou závislost snižovat.

Souhlasím ale s tím, že přes produkci náhrady ropných produktů na polích Evropy jde pravidelně o nedomyšlenost.

J. Václavíková 17.8.2017 10:42

Re: Ve studii VŠCHT se lze dočíst i jiné věci,

Suma sumárum. Svobodní už tradičně předkládají potravu vhodnou k přežvýkaní nepřemýšlejícím oslům, kteří si pak nadšeně zahýkají. Nic pro náročnější čtenáře, které by zajímaly podrobnější a zajímavější údaje, jako je například hodnota ERoEI biopaliva pěstovaného v našich klimatických podmínkách.

J. Václavíková 17.8.2017 10:42

Ve studii VŠCHT se lze dočíst i jiné věci,

než účelově vypíchnutý jeden nepřesný údaj. Předpokládala bych, že pokud si pan europoslanec dá tu práci napsat článek, dohledá si aspoň přesné hodnoty jevu, o němž ten svůj pamflet sesmolil. Marně. Hodnotu, o niž se zvyšují emise oxidů dusíku při spalování nafty s příměsí biopaliv, se z článku nedovíme, tudíž ani nejde posoudit, jestli má ono zvýšení zaznamenáníhodný efekt.

Můžeme ovšem zjistit jiné pozoruhodné skutečnosti, jež nám Mach, zřejmě omylem, zapomněl ocitovat: ,, Ve srovnání s minerální motorovou naftou dochází při spalování bionafty k poklesu emisí většiny sledovaných polutantů. Vzhledem k tomu, že molekuly bionafty obsahují kyslík, dochází při jejím spalování k dokonalejšímu hoření. To se projevuje nižší tvorbou produktů nedokonalého spalování (CO a uhlovodíky). Vyšší obsah kyslíku a nižší obsah aromatických sloučenin v bionaftě, potažmo i ve směsné motorové naftě vede i k poklesu emisí pevných částic. Vyšší obsah

kyslíku v palivu ale způsobuje vyšší emise NOx."

Mach demagogicky ocituje jeden neupřesněný a tím irelevantní údaj, na němž založí svou filipiku proti biopalivu, potažmo EU. Záměrně vynechá zbytek věty, z něhož vyplývá opak, tedy příznivý vliv na snižování škodlivin (ať už obsah pevných prachových částic, tak aromatických uhlovodíků či oxidu uhelnatého), neuvede ani, že v tomto parametru překračují diesely limity zhruba desetinásobně, bez ohledu na palivo. Ani neupřesní, že NOx se uvolňují při hoření každého paliva, třeba i dřeva.

V. Kain 17.8.2017 10:42

Re: A co takhle pochválit EU?

A přesto má tento ničema šanci stát se premiérem.

A. Nový 17.8.2017 10:42

Re: hulváte Nový 840

Napište kolik oxidu dusíku produkuje biolíh, vy mudrci

A. Nový 17.8.2017 10:40

Re: hulváte Nový 840

Napište kolik

A. Nový 17.8.2017 10:39

Re: hulváte Nový 840

To jako kvůli vašemu vylhanému EU odstoupila od přidávání metylesteru do nafty?

P. Rada 17.8.2017 10:39

Re: medvědí služba ekologii?

Pane Prokope velice mě přecenujete. Pokud bych stále lhal - musel bych stále znát pravdu.

Váš výlev proto nedokládá mou lež, či jen mé neznalosti, omaly - ale naopak Vaše nedomyšlenosti, argumentační nouzi až hloupost.

M. Šejna 17.8.2017 10:37

hulváte Nový 840

o kus výš uvádím emise. Pouze u oxidů dusíku má FAME o něco vyšší hodnoty.

Takže se zdá, že hulvátovi Novému 840 toho uniká víc.

M. Šejna 17.8.2017 10:34

hulváte Nový 840

kde jste přišel na to, že si pletu metylester s biolíhem. Pohlubte se vy "yntelygente".

M. Šejna 17.8.2017 10:32

a ještě doplním porovnání emisí, pane Schwarzi

CO2: nafta 62 g/hod.- bionafta 56 g/hod. NOx: nafta 223 g/hod. - bionafta 241 g/hod. CHx: nafta 43 g/hod.- bionafta 31 g/hod. SO2: nafta 0,150% - bionafta 0,002%. Kouřivost: nafta 0,49 - bionafta 0,26.

A. Nový 17.8.2017 10:28

Re: máte pravdu, pane Schwarzi

Hodinky - holinky. Metylester - biolíh. :-))

J. Schwarz 17.8.2017 10:20

Re:

Mikročástic - co to je? Počítáte k nim i molekuly plynů konstituujících vzduch? Pokud se pamatuju na socík, tak se mnohdy opravdu nedalo dýchat kvůli pálení severočeského hnědého uhlí v kamnech rodinných domků, prachem z cementáren bylo zasviněné široké okolí takového podniku, v severních Čechách zase hrozily úrazy oka pro ostrou škváru z elektráren... nechápu, jak někdo může dnešní stav ovzduší hodnotit jako horší než před 40-ti lety. To musí být opravdu fanatik a blázen...

M. Šejna 17.8.2017 10:20

máte pravdu, pane Schwarzi

máte pravdu, že elektromobily své výfuky jen přesunou do elektráren. Ale vysvětlujte tohle panu Machovi v jeho "hrdinském boji proti biopalivům". On ani neví, že oxidy dusíku vznikají při každém spalování jakékoli organické hmoty. Takže je úplně jedno, zda spalujete uhlí, dřevo, benzin, naftu nebo biolíh. Vždy vzníkají oxidy dusíku. V porovnání se spalováním například dřeva v krbu (nebo pelet ve speciálních kotlích) jsou splavací motory mnohem méně zdravotně závadné, protože narozdíl od domácího krbu nebo kotle mají katalyzátory, které část oxidů dusíku zneutralizují. A je úplně jedno, zda ty spalovací motory spalují fosilní ropu, nebo obnovitelný biolíh.

A. Nový 17.8.2017 10:16

Re: zbytečné starosti pana Macha

Jako obvykle je Šejna mimo. Mele o limitech, ale uniká mu, že z

řepkových produktů, které se přidávají do nafty, jsou vyšší a horší emise než z ropných produktů.

P. Lenc 17.8.2017 10:13

Re: zbytečné starosti pana Macha

Jo, ale "uvědomělým" to nevysvětlíte.

J. Schwarz 17.8.2017 10:11

Re: zbytečné starosti pana Macha

Neleje, pravda. Ale elektřinu nesesílá Bůh svým ekologicky se chovajícím dětem, je třeba ji vyrobit. Exhalace budou proudit komíny elektráren, "životní prostředí" budou prasit vedlejší produkty výroby a likvidace baterií. Jak se do něčeho nasere politika a "aktivisté", jde jakákoli racionalita stranou / vyjma racionality byznysmanů, kteří dokáží každé pošetilosti zblblé "veřejnosti" využít ke svým ziskům... /

Z. Lapil 17.8.2017 10:10

Re: A co takhle pochválit EU?

Minulý týden jsem v Německu na benzínovém(!) stojanu zahlédl něco o "bio" a 5%. Nestudoval jsem to, jen jsem si řekl "tady to mají taky".