20.6.2024 | Svátek má Květa


Diskuse k článku

ARMÁDA: Tanky, nebo drony

Jaký je hlavní problém naší obranyschopnosti? Přesvědčit spojence, že to s obranyschopností myslíme vážně. Těmi spojenci jsou státy NATO, hlavně nadcházející Trumpova Amerika.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Tichý 4.12.2016 21:29

Re:

Chodí v davech, ale to není podstatné. Ze svých vlastí mají zkušenost, že může být použit=odstrašující prostředek.

Zároveň se jedná o rychle ustavitelný check point.

Tak ze sebe nedělejte hlupáka, který nerozumí smyslu textu.

J. Jurax 3.12.2016 0:05

Re: Aniž bych si ani v nejmenším hrál

Drony? :-)))

V. Vaclavik 2.12.2016 23:50

Re:

Tak holt musime byt jeste progresivnejsi, nez oni. Vice k tomu vyse.

V. Vaclavik 2.12.2016 23:48

Re: Pane Václavíku,

Jeste k rozhorceni pana Aldy. Kazde spojenectvi neco stoji, jako treba i manzelske. Nemuzeme se stavet do role zenicha, ktery by si vzal jen takovou, ktera by vubec nezasahla do jeho dosavadniho zivota, ocekavat ze i po svatbe bude jen po jeho, anebo bychom se neozenili z obav ztraty sve hrde suverenity... a cele je to smesne zvlast ve svetle toho naseho spojenectvi se staty EU v te dnesni Unii. A nejake spojenectvi mit musime, musime nekam patrit, to je hola realita.

A jeste poznamku k te armade - u nas pripada z duvodu maleho poctu obyvatelstva jen duraz na kvalitu, coz znamena ciste profesionalni armadu, nikoli se to snazit dohnat to poctem vojaku. Napriklad pozemni hranice asi nikdy nebudeme potrebovat hlidat v celem rozsahu (kvuli tem migrantum), ale jen urcite casti a to rychlymi zasahovymi jednotkami vyzbrojenymi lehkou a spickovou technikou.

V. Vaclavik 2.12.2016 23:21

Re: Pane Václavíku,

Ta Evropa 'stareho Zapadu' nas porad ma za podlidi, kdezto za morem cloveka berou uplne jinak, at uz v Americe, nebo Kanade.

V. Vaclavik 2.12.2016 23:17

Re: Pane Václavíku,

Dekuji.

Ja mam taky obrovske vyhrady k te Americe, ale v techto vecech je treba videt veci v sirsich souvislostech, nez je nejaka jeji soucasna, nebo nedavno minula zahranicni politika. Lidem, kteri jsou zahrabani do denodenni politiky, jeji zabomysi hadky a putky az po usi, ten dlouhodobejsi nahled na tyhle veci unika.

Statnicka politika, ktera jedina muze vytycit takove dlouhodobe cile jde za hranice soucasne politiky a jsou pro ni dulezite veci, jako historie Ameriky, ze je to hlavni pilir naseho Zapadniho sveta a taky je treba mit na pameti, ze nejakeho spojence potrebujeme, neco jako starsiho bratra, aby si si na nas nikdo nedovoloval - a to vcetne nasich vztahu se staty Evropy. I to nase clenstvi v EU by z nejakeho nadstandardniho svazku s Amerikou profitovalo, kdyz se ta Unie stava pomalu ale jiste Nemeckym raichem, dnes poblaznenym temi experimenty s 'novou krvi' a ekologii apod.

A nezapominejme, ze Nemecka valka skoncila nedavno, snad i pametnici jeste ziji, skoncila akorat pred takovym casem, aby se z ni Nemci otrepali a dostali roupy na dalsi silenosti, to taky patri ke statnickemu rozhledu na politiku, pamatovat co bylo 'vcera' a s kym to jsme ve stale uzsim holportu, ted kdyz UK je pryc a Francie v te Unii hraje treti hoboj nekde vzadu v orchestru a solistou je Nemecko.

Muzeme cekat na nejakou idealni princeznu, ale zadnou nenajdeme kdyz budeme takhle narocni.

A k panu Tichemu nize, vsak ono by se neco naslo co nabidnout, jen je treba k te veci pristoupit neotrele, s nejakou smelou nabidkou, statnickeho razu, dlouhodobeho razu, aby z toho bylo jasne, ze jde o nejaky prelom v nasem politickem smerovani, aby to chytlo pozornost Americanu. Abychom se pro ne stali spojencem v Evrope, neco jako uz maji dlouhodobe s Anglicany. Mozna ze nasi nejvetsi devizou by mohl byt ten obrat v te nasi svejkovske politice lavirovani, kdy poradne nevime, kam patrime. A neverim, ze az se neco strhne, ne kdyz, ale az, tak nam Evropa nepomuze, ale zaproda nas jako kdysi. Ta

P. Rada 2.12.2016 23:01

Re: zkušenost

S tím obilím a vodou naprostý souhlas ale zkuste zorat pole bez ropy, mít úrodu bez hnojení atd. Bez zhruba stovky energetických otroků za zády si změkčilý konzument už nedoáže život vůbec představit - natož realizovat a navíc vzdorovat tlakům s okolí.

Ty "karty" máme díky velké diverzitě území snad skutečně relativně příznivě rozdané - na druhou stranu se ale na skoro 80% ploch hospodaří v nájemech a to vede k přetěžování půdy. Podobně je to s vlastnictvím lesů i v průmyslu. Většině populace zde tedy žádná půda a zdroje obživy nepatří.

Základem vzdoru ke konkurenci tak už není celospleřenský vstah k zemi/půdě/majetku ale nabitá kreditní karta platná v kdejakém supermarketu po světě. Takoví lidé jsou úplatní a nebudou za svou zem riskovat životy s vědomím, že je to právě tady jen jejich. Mnozí by proto v případě konfliktu raděj couvli či dokonce odešli.

K. Pavlik 2.12.2016 22:58

Re: Aniž bych si ani v nejmenším hrál

No to mate pravdu. Tanky jsou minulost drony jsou budoucnost.Tak by mne zsjimalo jak budete honit utocniky po Praze - tanky?

R. Tichý 2.12.2016 22:25

Uvedte duvod, proc by k nam USA meli chtit, co uz davno nemaji od nasich progresivnejsich sousedu.

J. Jurax 2.12.2016 22:04

Re: Aniž bych si ani v nejmenším hrál

Ale jděte - on současný tank pěšák zas tak hned nezničí - moderní tank je proti pancéřovce kupříkladu celkem rezistentní. Počtěte si někde o pasivní a aktivní ochraně moderních tanků, o APS systémech (Štora, Arena, Drozd, Trophy, Quick Kill etc.). Zato tank disponuje odolností, palebnou silou a flexibilitou, jíž se dron ani nepřibližuje.

Současné i ty největší bojové drony (Reaper) unesou necelých 1800 kilo výzbroje; zmíněný Reaper má operační výšku 7500 metrů (max. dostup cca 15 km), plouží se max. 480 km/h (cestovní 310) a proti tanku může využít střelu Hellfire na vzdálenost až devět kilometrů.

Dron se nedá nasadit nikde, kde je protiletadlová obrana na úrovni. Dá se nasadit nanejvýš ke zničení bodového nebráněného cíle (auta s nějakým pohlavárem Al-Kaidy na silničce v afghánských horách). Na obranu proti početnému útoku se prostě nehodí. Má jisté klady - třeba vytrvalost, operátoři se mohou střídat a nejsou vystaveni přímému ohrožení - ale útok roty pěchoty moderní armády s patřičnými PL prostředky nezastaví - nedostane se na dostřel.

A to zkuste se trefit do dronu - no, dron je letadlo, a i to nejstealthovatější letadlo je vidět na radaru, na infračidlech i opticky. Letí pomalu, možná vysoko, operátor je daleko ... ještě dlouho nebude dron náhradou pilotovaného bitevníku třeba kategorie Thunderboltu II nebo Su-25. Navíc je dron závislý na dálkovém řízení, a komunikace je rušitelná zejména jde-li o protivníka na srovnatelné technické úrovni.

A tak dál ... ono prostě dron a tank se hodí pro něco jiného a nejsou zástupné - jeden nemůže nahradit druhý. A drony jsou různé ... pro naši armádu by měly smysl tak leda malé drony, tzv. “loitering munitions”, ale to jsou zbraně poněkud jiného druhu, primárně ne protitankové a rozhodně tanky nenahrazující.

J. Jurax 2.12.2016 21:06

Re: Aniž bych si ani v nejmenším hrál

Nerozumím.

Řeč byla o obraně republiky, ne o likvidaci nějakých šéfteroristů někde v nějaké Tramtárii, k čemuž se dnes někdy užívají bojové drony.

J. Lepka 2.12.2016 20:09

Re: Muž proti muži je základem nejaderná války. Jsem

A co myslíte, že se rekruti, hlavně ti nedobrovolní, za tři měsíce naučí? To možná stačilo bolševikům, ti chtěli mít ze satelitů kanonenfuter. Představa, že dnes se budou instruktoři chovat odpovědně a naučí něco jiného než řvát a podvádět při rajónech je směšná. Navíc, vezměme jen jednoduchý příklad, který má asi každý z nás za sebou : jak dlouho vám trvalo, než jste se naučil dobře ( a záměrně neuvádím dokonale ) ovládat osobní automobil? V dnešní době specializace je možná jedině profesionální armáda a s dlouhodobými závazky neustále se učících a zlepšujících odborníků.

J. Spousta 2.12.2016 17:06

Re: zkušenost

Hlavní "zdroj" je vitalita a chuť lidí bojovat za svý životy. Existujou různé národy, které s nesrovnatelně menšími zdroji dlouhodobě žijí a nevypadaj na vymření. Naopak rusáci mají zdrojů nadbytek a mají problémy, aby udrželi populaci. Osobně se mi zdá, že my v našem území máme rozdané karty celkem slušně - takže jde o to se udržet. Výzvou zítřka nebude ropa, nebo suroviny, ale obilí a voda.

K. Pavlik 2.12.2016 16:39

Re: Česká armáda

Nebo by mozna neexistoval Kahira, Teheran a jina mesta.

P. Rada 2.12.2016 16:18

Re: Zavádějící argumenty

To jste uvedl pěkný příklad dvou jevů kdy jeden je nepravděpodobný a k němu přiřadil hned opak.

Naposled totiž sprchlo dnes nad ránem kdežto nepřátelská stíhačka se ani v sousedních zemích už neobjevila víc jak dvě desetiletí. Naopak neřátelští lidé se pohybují mezi námi běžně a tropí častější problémy jak deště.

Nepřijde Vám to vše jako nepoměr? Nestálo by za to naučit se míry pravděpodobností a dopadu jevů odlišovat a teprve po poměření z nich dělat souhrný závěr?

Lidem kteří nechtějí přiznat pochybení či něco ještě nepříjemějšího je můj apel na racionalitu asi jen jen další nepříjemností. Ale i to je jen vysvětlení pravděpodoné.

.

K. Janyška 2.12.2016 16:17

Re: Muž proti muži je základem nejaderná války. Jsem

Tehdá netehdá, máme na hranici neuvěřitelně početnou nepřátelskou, i když neozbrojenou, zatím, sílu... Dzp.

K. Janyška 2.12.2016 16:16

Re: Muž proti muži je základem nejaderná války. Jsem

Chcete snad na migranty házet rovnou atomovky ? A chystá je jich pohnout až jedna miliarda... Dzp.

P. Rada 2.12.2016 15:43

Re: Multidisciplinární přístup?

Ono pane Frau... pokud se podívám na to, co vše komentujete... a zřejmě s vírou, že k tomu máte co říci - tak to úrovni Vašich komentářů také odpovídá.

Dalo by se ale také zavzpomínat, že svého času ve vědění platil multidicipinární přístup jako pravidlo. Náročnost poté vedla k specializacím a to až tak, že nové poznatky se tam přestali objevovat. Naopak se dnes novinky nacházejí spíše v mezioborových oblastech.

Tak bych jen tu prostou snahu o co možná široký nadhled ani autorovi ani Vám tolik nevytýkal.

P. Rada 2.12.2016 15:31

Re: zkušenost

Agresivnost a nevypočitatelnost sousedů je tu od té doby co je lidstvo lidstvem. Pro člověka nezávisle na barvě pleti... platí, že nemůželi život rozvíjet - musí se ho alespon pokusit zničit. Kd kdo zná svůj podvědomý hněv se kterým by při nezdaru nejraději se vším "praštil". Toto může vykompenzovat jen kultura. Hominidi mají navíc geneticky zakodovanou vlohu pro potěšení ze zabíjení a tak to činí nikoli jen s důvodů obživy jak naprostá většina tvorstva.

Ta obživa je ale právě klíčový prvek, který naše sousedy odlišuje od ostatního světa. Obživa totiž navazuje na zdroje surovin + energií + technologií. Právě ty suroviny ale už stále více leží mimo teritoria našeho i naších přímých sousedlů. Ti navíc mají alespon oceán jako dopravní cestu. V tomto smyslu jsme s nimi na jedné lodi která se bude potápět tím rychleji čím větší řevnivost na ní povládne a stíží jak redistribuci tak prodraží obranu.

Zkuste si někdy zahrát počítačovou strategickou hru - bývají příznačně o rychlostech rozvoje a obsazování zdrojů a teprve poté o tom kdo s koho. Jakmile zdroje někomu dojdou - hra na téma poměřování ztrácí smyl a končí - podobně jak v životě.

K. Pavlik 2.12.2016 15:15

Re:

No zatim se tanky proti migrantum nepouzily a opravdu asi nepouziji.Oni ti migranti nechodi v rojnicich jako pechota taticka Stalina blahe pameti.

5 kilometru od nasi chaty jsou hranice kontrolovany drony. Asi tam nevedi ze by spravne tam meli mit tanky. Ze se neporadi s ceskymi generaly- vzdyt jsou take v NATO.

J. Spousta 2.12.2016 14:51

Re: Česká armáda

Souhlas. Hlavně ty USA. S Francií a Německem by už dávno byl pod drnem. Hrát si na to, že najednou Francouzi už nejsou Francouzi a Němci nejsou Němci je dost naivní. Takže, dokud jsme schopni se domluvit se strýčkem za velkou louží, tak to nějak asi bude šlapat.

Kdyby nás už náhodou měl plný zuby (anebo by si doma lízal rány ze svejch dobrodružství), pak západoevropské státy nevidím jako dostatečně silné a spolehlivé na strategické spojenectví. Už jenom kvůli zásadním rozdílům v pohledu na aktuální hrozby dneška.

J. Spousta 2.12.2016 14:37

Re: Pane Václavíku,

Není. Vlastizrádce byl takovej Bilak, nebo různé druhoválečné kreatury. Tohle je ale velmi slušná a věcná diskuze o možných hrozbách a také o možných spojencích proti nim. Všichni chápeme, že za spojenectví se většinou nějak platí - ale když toto spojenectví není jednostranně vynucené, nepřiměřeně nevýhodné a ideologicky nenáročné, pak má velký smysl o něm diskutovat. Protože žijeme v prostoru s velice reálnými hrozbami.

P. Rudolf 2.12.2016 14:31

Re: A Vy jste také vlastizrádce.

Služkou cizí moci byla naše armáda tři a půl století. Teď si konečně můžeme partnera vybrat svobodně sami. Bez něj, toho správného, demokratického, však zahyneme.

P. Rudolf 2.12.2016 14:28

Re: Česká armáda

Kdyby Izrael neměl přátele a souputníky, jako hlavně USA, už by dávno neexistoval.

A. Alda 2.12.2016 14:18

Nemyslím.

Sborka a rozborka je jen součást něčeho, co tvoří z mužstva armádu.

Když vidím leckteré záběry z arabských bojišť, velmi se divím. Takoví vojáci by byli v konfrontaci s "našimi" vojáky bývalé "lidové" armády likvidováni i v případě, že by měli desetinásobnou převahu.

Ale to není podstatné. Podstané v mém příspěvku bylo to, že nevěřím panu Petráčkovi, že má nějaké zkušenosti a vědomosti, které by ho opravňovaly vynášet jakékoli soudy o naší armádě.

K. Frauknecht 2.12.2016 14:17

Multidisciplinární ekspert :-))

Rozkliknete-li jméno autora uzříte, jak širokým záběrem autor disponuje. Inu, kvalita textů tomu odpovídá.

A. Alda 2.12.2016 14:14

A Vy jste také vlastizrádce.

Smyslem armády je bránit vlast a své blízké.

Vy ale chcete udělat z armády služku cizí moci.

A. Alda 2.12.2016 14:13

Pane Václavíku,

Vy jste zjevný vlastizrádce.

R. Tichý 2.12.2016 14:13

Mylite se. Tank je velmi silny odstrasujici prostredek, dulezite je odhodlani jej pouzit. Proti postupujici pechote (a klidne to mohou byt migranti) mate vlastne k dispozici mobilni pevnosti.

Ano, obrnena vozidla jsou o neco mobilnejsi, nekdy ale potrebujete vetsi silu.

R. Tichý 2.12.2016 14:07

Nevim, proc by dron nemohl nest strelu vzduch, vzduch.

Nicmene nikde jsem nepsal, ze nepotrebujeme letectvo.