1.5.2024 | Svátek práce


Diskuse k článku

ANALÝZA: K nejmenování ministra

Při jmenování předsedy vlády má prezident volnou rukou a není vázán politickou podporou Poslanecké sněmovny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Hanzal 13.12.2021 10:09

Jo, to máte pravdu. Jako zářný příklad slouží ti tzv. "exkluzivní" hosté u toho Moravce na ČT09. Tři prdele blbejch keců, ovšem smysluplný názor nikde;-D;-D;-D!!

Š. Hašek 13.12.2021 10:30

Jo, přesně.

J. Vorlický 13.12.2021 7:32

Článek jsem nečetl celý - ztráta času. To, že prezident (nominálně demokratického státu) nemá žádnou skutečnost moc vyplývá čistě a jednoznačně z toho, že není z výkonu své funkce odpovědný. Tečka. To nemůže změnit ani článek pana Koudelky 10 x delší, nebo ani kdyby čert na kobyle jezdil.

A. Renjascu 13.12.2021 8:39

Prezident nemá žádnou moc, kvůli tomu, že není ze své funkce zodpovědný? Četl jste někdy ústavu? To, že není odpovědný ze své funkce jeho postavení posiluje a nikoliv oslabuje. Ať se vám to líbí či nikoliv, tak postavení prezidenta v ústavním pořádku a hierarchii ČSR a poté ČR (ale třeba i v SR) v podstatě již více než sto let odpovídá poloprezidentskemu systému. Bylo sice po plyšáku nepatrně oslabeno kontrasignací premiéra v některých oblastech, ale zavedením přímé volby de facto posíleno. Ústavní pořádek v ČR je založen na vyvažování moci a proto premiér navrhuje, ale nemá právo jmenovat a prezident jmenuje, ale nemá právo navrhovat. Navíc je to prezident, který vybírá a instaluje premiera a nikoliv naopak. Podobně prezident odvolává či přijímá demisi premiéra, ale opačné to nelze. Prezident volený občany s nesouměřitelnou podporou oproti kandidátům politických stran má být v ústavním systému ČR určitou pojistkou proti neminaci nekompetentních či nebezpečných osob. To, že prezidenti ČR tuto pravomoc využívají velice zřídka je při ohlédnutí se zpět spíše na škodu než ku prospěchu této země

Význam slova návrh:

1) nápad předložený k posouzení

Příklad: Podali jsme návrh na výstavbu nového hřiště.

Synonyma:

• podnět, skica, koncept, náčrt, námět, projekt, nákres, plán, náčrtek, nárys:

https://cs.m.wiktionary.org/wiki/n%C3%A1vrh

https://www.slovnik-synonym.cz/web.php/slovo/navrh

Názor Cyrila Svobody který spoluvytvářel ústavu ČR a rozhodně nepatří mezi fanoušky současného prezidenta

https://cnn.iprima.cz/fiala-bude-mozna-muset-zemanovi-ustoupit-pro-kompetencni-zalobu-neni-duvod-mini-svoboda-52789?fbclid=IwAR1zbUT6WjL2TbwugZ7ckwzFJ9YjJPjgfhznWvlrCrepNdimrS_xWaDTqN4

F. Kusák 13.12.2021 8:57

Ano,dobře to upřesňujete. A kdyby to ústavodárci mysleli jinak, tak by to i jinak napsali. Jistě věděli, co dělají. Nedivím se, že ti, co nenávidí M. Zemana, věci relativizují a manipulují s pojmy, ale že se k nim přidal i profesor politologie, je více než smutné. Tady přeci nejde o současnou hlavu státu, ale přímo o presidentskou instituci ve všech souvislostech s naším politickým systémem. To může ovlivnit demokracii v našem státě (a také, že už ovlivňuje).

F. Kusák 13.12.2021 8:43

No vidíte, a já se domnívám, že president, který je podle ústavy, součástí moci výkonné, je odpovědný za výkonnou moc ve státě. A způsobů, jak ovlivňuje moc výkonnou, je mnoho. A tento článek, který jsem na uvedené téma četl, považuji za nejlepší, protože vysvětluje laikům problémy v historických, právních i politických souvislostech. Pokud ÚS rozhodne ve prospěch této pseudo koalice, vytvoří precedens, který nemusí mít řešení a vyvolá hlubokou ústavní krizi. Pak by bylo nutné změnit ústavu, a dokonce principiálně.

J. Jaroš 13.12.2021 17:53

Ano, souhlasím s autorem a děkuji mu za brilantní rozbor.

H. Rybnická 13.12.2021 9:47

R^R^R^R^R^R^

J. Vorlický 13.12.2021 10:12

K: A.R. 13.12.2021, 8.39 a F. Kusák, 13.12.21, 08.43

Děkuji za reakce. Stejně jako zde pan Koudelka ale nic nechápete.

A.R. Ústavu jsem četl, mám ji v původní formě od cca 1995 na stole. Je nutno ji chápat jako celek, ne jen číst. Operujete ale s ústavním pořádkem a i s ,vyvažováním moci ́. V roce 1992 byla schválena Ústava, ne ústavní pořádek. Četl jste ústavní pořádek? (předpokládám, že ne, protože pojem ,ústavní pořádek ́je spíš pojem abstraktní)

F. Kusák: PODLE Ústavy je prezident součástí moci výkonné, ale za výkonnou moc je odpovědná vláda, žádný prezident. V případě, že Vás uvádí v omyl popis prezidenta pod hlavou moci výkonné, jste klamán jen proto, že to tvůrci Ústavy (zřejmě včetně Cyrila Svobody) v Ústavě jen blbě napsali. Mělo to být hned za čl.2. Prezident není hlavou jen moci výkonné, je hlavou CELÉHO státu. To že jeho funkce je čistě slavnostního rázu je pak patrné z čl.54(3).

Ten, kdo není za nic odpovědný, ten, kde nemá žádné vymahatelné povinnosti, NESMÍ mít žádnou moc.

srdečně

F. Kusák 13.12.2021 11:22

Já jsem samozřejmě laik, který má pouze nějaký názor. Ovšem Vy také, takže buďte tak laskav a netvařte se jako expert. Respektujte názory odborníků a spíše přemýšlejte jak to mysleli. A na politiky nedbejte, ti mají pochopitelně své zájmy, to ani nemůže být jinak. Že naše Ústava je až moc obecná, že se asi přímou volbou presidenta narušil systém, je zřejmě pravda, pak asi ani výklad ÚS nebude tak úplně správný, ale jeho verdikt je kategoricky a neměnný. Tak uvidíme. Názor mám, ale je pouze můj a nenesu za něj odpovědnost, tak si ho můžu dovolit.

J. Vorlický 13.12.2021 12:37

Díky za reakci. Nebojme se vyjádřit své názory. Beru v potaz názory odborníků. Když ale dva odborníci mají na věc protichůdné názory, odbornost minimálně jednoho z nich je pak nutně zpochybnitelná. Je i možné, že ani jeden věci nerozumí. Nesouhlasím s Vámi, že bych apriori měl respektovat názory odborníků. Ústavu dali dohromady odborníci, ne? A výsledek?

Jako laik máte obecně stejný názor na věc jako já; poslední větou to uvádíte na pravou míru. Nemáte odpovědnost, můžete si dovolit svůj názor. Proč? No protože Vaším názorem se nemusí nikdo řídit. No a prezident má neodpovědnost stanovenou přímo Ústavou! Ani nemá žádné povinnosti. A on chce rozhodovat o tom, kdo bude ministr? srdečně

J. Kašpárek 13.12.2021 13:10

tedy Vy máte trpělivost! R^ Měli bychom se od Vás učit;-)

J. Vorlický 13.12.2021 10:23

Když už, tak už:

V čl.54 i ta první věta je blbě napsaná. Měla být: Hlavou státu je prezident. Ne, prezident je hlavou státu.

Nehledáme nějakou práci pro prezidenta, ale hledáme hlavu státu.

srdečně

F. Svoboda 13.12.2021 12:09

R^R^R^!!!!!!

J. Elias 13.12.2021 7:26

Aha.

Masáž z ČT a od pětikolky je tedy jednostranná.

Vymakaný rozbor.

Dobře Koudelka !!!

Navíc to není bývalý komouš jako Rychetský.

J. Kašpárek 13.12.2021 8:56

ne, je to jen přičinlivý favorit Klause a Zemana, kterého oba navrhovali do rozličných funkcí. Leč, naštěstí téměř nikde neuspěl....

J. Franke 13.12.2021 5:59

Miloš Zeman v době svého premiérování: "Prezident nemůže kádrovat ministry, personální veto je v rozporu s Ústavou!"

F. Kusák 13.12.2021 9:04

Víte, názory politiků mohou být různé a vždy, jak se jim to zrovna hodí. Nad tím však stojí ústava, která by měla být jednoznačná. Možná, že ústavodárci předpokládali jinou politickou kulturu a nepočítali s přímou volbou presidenta. Pokud se okolnosti změnily, pak se musí změnit i naše ústava, a to dost podstatně. Ovšem to je práce na několik let, bez přímého vlivu politiků.

J. Basler 13.12.2021 4:40

Zahraniční exkurse je asi trochu mimo: neznáme (možná p. Koudelka ano) přesně ústavy cizích států.

Když M. Meman s J. Luxem na Nově zdůvodňoval svůj opačný výklad ústavy než dnes, měl jste k tomu, p. Koudelko nějaký článek?

O. Uživatel 13.12.2021 8:53

Uživatel požádal o vymazání
J. Basler 13.12.2021 9:07

Jasně, jen blbec nemění názory - tenhle výrok po p. Zemanovi navžy zůstane. Ale ten rozdíl za těch více než 20 let je parádní, co?

Nevíte ale, prosím, kde je nějaká větší hůl? Nechci ho bít, ani psa bych nebil, jen tak pro jistotu. No uvidíme, co vymyslí MZ a PF odpoledne a co nám k tomu povědí večer... Snad už té komedie bude konec

F. Kusák 13.12.2021 9:09

No z demagogie paní Rakušanové je mi smutno. A to jsem ji za socíku v redakci RFE obdivoval a její komentáře hltal. Buď jsem se změnil já nebo ona. Nejpravděpodobněji oba dva.

P. Hatina 13.12.2021 3:35

On je tu mimochodem ještě jeden argument. Totiž, vychází se i v článku alespoň z předpokladu že ".. vláda musí mít /dostane/ důvěru Poslanecké sněmovny"

Jenomže, ona přece nemusí, že? Protože přece parlament nemůže nechtěnou vládu odvolat, může jí pouze vyslovit nedůvěru, ale vláda pokračuje dál v demisi.

Tudíž právní výklad, že premiér si může najmenovat jakoukoliv vládu, kterou mu neschválí prezident ale ani případně parlament, a mohl by si i takovu nikým nechtěnou vládu poměrně dlouho řídit stát , jest opravdu nesmyslná. Právě toto by byla ta skutečná diktatura..

J. Vorlický 13.12.2021 7:51

Toto vše je opravdu bizarní. Někdy v roce 1918 jsme hlavu státu s dětinskou naivitou vyhodili z okna. Od té doby se v tom plácáme sem a tam a hledáme někoho, kdo by nám poroučel, abychom jeho vůli mohli sabotovat. A protože nám nikdo nechce poroučet, sabotujeme aspoň sebe sama. Musí to být nějaká genetická vada.

J. Kašpárek 13.12.2021 0:37

no snažíte se no...:-P. To je tak vše, co se dá k tomu dlouhému a jistě vysilujícímu textu napsat. Přitom by stačily 3 věty. Prezident není nikomu a za nic odpovědný, pročež nemůže " fušovat" do zodpovědnosti premiéra. Vláda se zodpovídá parlamentu, nikoliv prezidentovi. Tečka. Fakt jste právník?

S. Sedlák 13.12.2021 0:43

R^

M. Šejna 13.12.2021 0:57

Ano, vláda se zodpovídá parlamentu. Ale prezident ji jmenuje.

Parlament může vyslovit vládě nedůvěru, ale pak je na řadě prezident, ktery musí jmenovat nového premiera a ministry.

A. Renjascu 13.12.2021 1:20

Vláda se zodpovídá parlamentu až poté co je jmenována prezidentem. Do té doby žádná vláda není, respektive je jen ta v demisi, která má již jmenování za sebou. Tečka. Fakt si pane Kašpárku myslíte, že jste právník a rozumíte ústavě?

L. Polehla 13.12.2021 6:13

R^

K. Pavlik 13.12.2021 5:03

Tez by stacilo jak se daodvolat prezident nebo ten kdo ma moc.

V Anglii - kralovnamusi podpsat vlastni rozsudek,smrti.

Kdyz jsem byl mlad tak predseda senatu(v USA) a preseda nejvysihio soudu (USA) sli zatknout Richarda Nixona - to ze byl prezident na problemu nic nemenilo.