9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Diskuse k článku

17. LISTOPAD: O tehdejším i současném

Pokud se někdo ptá, zda je co slavit, tak má buď problémy s pamětí, pokud si komunismus pamatuje, anebo je to osoba, která už nemá žádnou osobní zkušenost s tzv. reálným socialismem. Jak čtenáři mých komentářů a článků vědí, tak mám i já v současné době tisíc a jednu připomínku k tomu, co nefunguje a co by se mělo změnit. Přesto říkám, že bychom měli slavit!

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Vychodil 18.11.2022 11:22

Mimochodem , každý , kdo v jisté době pracovně vyrazil na západ , musel pak napsat hlášení , kde s kým o čem mluvil , stýkal se , tudíž těch informatorů bylo nepočítaně ...

R. Toman 18.11.2022 11:41

To je sice pravda, ale tím se nestal automaticky spolupracovníkem či dokonce agentem StB. A o to se jedná v případě Babiše, zda to StB podepsal.

P. Vychodil 18.11.2022 13:17

Pokud před odjezdem acceptoval, ze bude vše hlásit , pak spolupracoval... “ pustime te ale budes nam všechno dle nasich pozadavku hlasit“ to neni vedoma spoluprace ?

P. Brich 18.11.2022 14:23

Pokud by to neakceptoval, tak by nevyjel. How simple, my dear Watson.

O. Istvanfy 18.11.2022 17:56

Formálne po ňom chceli aby niečo napísal a on formálne niečo napísal.

S. Sedlák 18.11.2022 9:43

A nejen to. Ostatní kandidáti nejsou dost echt. Takže klasická manipulace. Nejprve se řekne několik faktů a výroků, aby získal pocit sounáležitosti, aby to korunoval naprosto zoufalým a lživým závěrem.

Babiš představuje jednoho z nejhorších šíbrů jak v politice, tak v ekonomice. Je možné, že ostaní kandidáti (Pavla nepočítám - to je Babiš like), kteří nejsou tak výrazní a jsou konformní s EU a euroatlantskými strukturami, ale jsou nadějí, že jejich vazby nepůjdou do Ruska nebo Číny.

F. Navrátil 18.11.2022 8:01

Prezidentkou bude zvolena Nerudová-Čaputová, bruselská hlásná trouba. A protože fialová vláda přivede do nesplatitelných dluhů jak stát, tak tisíce občanů, nejvíce na tom bude profitovat První muž (podle vzoru první dáma pro manželku prezidenta), majitel exekutorského kombinátu.

S. Ševeček 18.11.2022 8:07

Nerud Čaput bude šéfem UOHS a bude dohlízet na svobodnou soutěž exekutorů

J. Urban 18.11.2022 8:07

Mozne to je. Ale ona neni osobnost. To Caputova proti ni furt osobnost je, navic ma za sebou citelnejsi, zretelnejsi a pozitivnejsi historii, nez Nerudova.

I. Hermanek 18.11.2022 8:49

Čaputová osobnost??? Při pátku vtip měsíce..

K. Zangl 18.11.2022 8:55

Čaputová je "osobnost", za níž v civilu zůstala jen převezená skládka z jednoho města do druhého, ve kterém jí vítali házením rajčat..

V. Mokrý 18.11.2022 8:22

KOLIK NA TO VSADÍŠ !!

D. Stirsky 18.11.2022 7:11

Je-li kdo na pochybách o smyslu roku 89 a je-li duchovněji založen, nechť si zajde do libovolného knihkupectví ČAV Academia. Když zjistí, co vše lze vydávat, o čem lze bádat, ty stovky a stovky titulů, musí té změně, kterou si má generace neuměla vůbec představit, zatleskat.

J. Kostelanský 18.11.2022 7:18

Souhlas. Při posuzovaní něčeho ovšem třeba brát na zřetel nejen statický stav, dalo by se říct fotku, ale i dynamiku, tedy vývoj. Což by se dalo přirovnat k videu. Z pohledu "momentky" jsme na tom samozřejmě podstatně lépe než před rokem 89. Ale z hlediska vývoje, když si srovnáme současnost se stavem např. před 10-15 lety, tak je to k pláči...

J. Urban 18.11.2022 8:10

Jo, taky pravda...

P. Vychodil 18.11.2022 11:19

Takovy pohled ovšem je pro současnou aristokracii nepřijatelný , neb by ukázal na žalostnou degradaci ...

Mimochodem , tento přístup je typicky , chce-li někdo přizpůsobit příběh své potřebě ...

Podívejme se na UA , dějiny začínají 24. 2. , před tím nebylo nic , jen ráj na Ukrajině a přilehlém vesmíru ...

J. Kostelanský 18.11.2022 7:05

Mně průběh demonstrace 17. listopadu a následné dění začali dávat smysl až v posledních letech. Nejblíž je mi představa, (kterou dál podpořím informacemi), že v listopadu 1989 všude kolem Československa (včetně Sovětského svazu) už byla svoboda, jen zde byli ještě u moci staří páprdové. Ti uměli akorát tak nastoupit na letiště s pozdravit se od odlétající/přilétající delegací nebo zkontrolovat v husím zástupu, zda-li je zrno již vhodné ke sklizni. U lidí to však doutnalo.

STB, nebo spíš část lidí v STB pochopila, že je lepší tenhle špunt od odstřelit kontrolovaně než čekat, až se něco začne dít nekontrolovaně. Bylo jen třeba nasměrovat a zkoncentrovat nespokojenost lidí do jednoho bodu. Mimochodem stejně to v posledních letech dělá Západ při podpoře tzv. barevných revolucí.

STB demonstraci mohla i nemusela zorganizovat. Důležité je, že v určitém okamžiku a na správném místě tam měla své lidi. Běžně se to v celém světě dělá tak, že se do demonstrace nasadí několik vyškolených provokatérů, kteří dokáží dav zradikalizovat. Jestli takoví na Albertově byli nebo nebyli, neumím posoudit. Možná tam i byli, ale nemuseli dělat, protože studenti jsou už ze své podstaty dost radikální.

Důležité byly něco úplně jiného - aby státní moc proti studentům zasáhla brutální sílou. Ta brutalita se měla znásobit informací o smrti nějakého studenta. Proto byl od počátku mezi demonstranty nasazen agent Zifčák coby Martin Šmíd, který pak předstíral, že je mrtvý. Rozšíření informací o jeho smrti patrně rovněž pomohla STB. Jak jinak by bylo známo vymyšlené jméno "studentského" demonstranta, kterého žádný student ze školy nemohl znát, protože jednoduše studentem nebyl? Svědci jenom říkali, že tam ležel nějaký mrtvý student. Ale na čele své jméno určitě napsáno neměl. :-)

Proč by STB mělo mít na něčem takovém zájem? Určitě to nebyla celá STB, jen nějaké její křídlo. Nasadit jednoho agenta do studentské demonstrace, aby předstíral svou smr

J. Kostelanský 18.11.2022 7:06

... svou smrt, není tak velká akce, co by nešla realizovat i bez schválení vedení. Existuje také možnost, by tahle část STB mohla být kryta sovětskou KGB. Říká se, že tajné služby (v jakémkoli státě) jsou státem ve státě. Ony získávají a také disponují všemi klíčovými informacemi, ony mají nejpřesnější vědomosti o stavu státu a společnosti. Politikové jsou odkázáni na to, co jim tajné služby poskytnou nebo i neposkytnou.

Ono se to téměř vůbec neví, ale perestrojku pro Gorbačova připravila KGB, přesněji její šéf Jurij Andropov. Než se v listopadu 1982 stal nejvyšším funkcionářem v Sovětském svazu, byl od roku 1967 šéfem KGB. Měl dost času a hlavně informací zjistit, jak je to se skutečným stavem Sovětského svazu, a že jsou třeba reformy, pokud má obstát v konkurenci se Západem. V politbyru patřil k progresivistickému křídlu stejně jako Gorbačov. Bohužel zemřel už po 15 měsících ve funkci. Pak ho na rok vystřídal Konstantin Černěnko, který naopak patřil k stalinistickému křídlu. Po smrti Černěnka se opět dostalo k moci progresivistické křídlo a šéfem se stal Michail Gorbačov. Malá zkouška správnosti: Michail Gorbačov začal o perestrojce mluvit téměř okamžitě po nástupu do funkce. Nepotřeboval několik let, aby zjistil skutečný stav. Nepotřeboval, protože analýza už existovala. A patrně také postup, jak reformu sovětského státu realizovat.

Ještě osobní zkušenost z revolučních dnů. Pracoval jsem tehdy v Bratislavě v jenom z podniků zahraničního obchodu (PZO). Tyto organizace měli monopol na dovoz i vývoz všeho. Mimo jiné i proto, že západní jazyky tehdy v kursu moc nebyli a lidé, co je uměli a uměli se Západem obchodovat, byli koncentrováni právě do PZO.

I proto byli pod velmi přísným dohledem tajných služeb. Už jsem o tom psal, že o každém osobním setkání s obchodním partnerem se Západu se musel napsat záznam v 17 kopiích. A bylo jedno, zda se to setkání uskutečnilo v Československu nebo na Západě.

17.listopadu bylo v pátek. V pondělí 20.listopadu jsem na Náměstí SNP, které je od budovy PZO vzdáleno

J. Kostelanský 18.11.2022 7:08

... vzdáleno 200 metrů, spatřil nějaké studenty, jak nesli transparenty a něco křičeli o svobodných volbách. Což mi tehdy přišlo dost absurdní, že to mohou dělat, aniž by je "sebrali" příslušníci VB, jak se tehdy policistům říkalo. Ale už v úterý, nejpozději ve středu nám ředitel PZO oznámil, že můžeme jít demonstrovat a dokonce jsme mohli odejít o hodinu nebo dvě dřív ze zaměstnání... Zpětně si uvědomuji, že to tehdy mohla být i lest s cílem zjistit, jak je kdo naladěný. Ale jako začínají elév jsem to neřešil.

Závěr: nemyslím, že by 17. listopad STB přímo zorganizovala. Jen ho v správný čas a na správném místě usměrnila a pak držela "ochrannou ruku" nad tím, aby některým iniciativním "esenbákům" (jiný názov pro tehdejší policisty) nenapadlo demonstrace rozhánět nebo zasahovat jiným způsobem.

J. Urban 18.11.2022 8:10

Jj. Zustava Polojasno.

P. Vychodil 18.11.2022 11:29

Celá ta rozborka socialistického bloku byla samozřejmě dohodnuta s kapitalistickým blokem . Scénář rozpracovaly příslušné “instituce”...

J. Lukavsky 20.11.2022 10:15

No pokud tehdejší tajné služby SSSR/Tábor míru a USA/Západ dohodly pokojné předání moci... no myslíte, že by Jugoslávie byla lepší? No na konci 2 sv. jakýsi německý generál vzdal své město (Hamburk?) které měl bránit do konečného vítězství, Vůdce ho za to odsoudil k trestu smrti, ale jaksiž nebyl nikdo kdo by to vykonal... a po válce dostal metál. J.L. end

F. Žůrek 18.11.2022 6:51

Ano, pane Stirsky. Před Vánoci jsme ze Zlína (tehdy z Gottwaldova) jezdili kupovat banáby do Slušovic. Dnes všude již různého zboží máme habaděj, ale lidem pořád něco schází anebo chybí... Čím to je?

J. Kostelanský 18.11.2022 7:14

Jestli to náhodou nebude v těch lidech... Demokracie není, nebo spíš by neměla být o tom jen pasivně přijímat, co mi svět kolem nabízí. Ale aktivně v něm působit a jít si svou vlastní cestou.

Bohužel demokracii na Západě včetně nás již zvoní umíráček. Co nevidět možná opět budem pociťovat nejen ten nedostatek demokracie a banánů, ale i tepla v domech a bytech... :-)

K. Zangl 18.11.2022 8:58

Ano pane Žůrku, před rokem 1190 se stály fronty mj na exotické ovoce, ale nemuseli jsme stát ve frontě před prodejci energií..

K. Zangl 18.11.2022 8:59

rokem 1990.. samozřejmě :-)

D. Stirsky 18.11.2022 6:38

V podstatě souhlas. A nejde jen o práva, svobody. Přízemněji založení, nechť si zodpoví na otázku, zda bylo možné v r. 1988 v neděli v 18.30 dostat chuť na bramborák a nemít doma potřebné suroviny? Ony se někdy těžce sháněly i v týdnu a vůbec nebylo jisté, zda bude česnek, majoránka, brambory také zrovna nemusely být... Dnes, žiju-li ve městě, skočím k Vietnamcům... Nebo představa, že bych si v r. 1988 o víkendu “odskočil” na vánoční nákup do Vídně nebo do Řezna. Nebo že bych chtěl v témže roce dětem koupit k Vánocům Rychlé šípy nebo Vinnetoua. I toto nesmírně ztrpčovalo lidské životy. Rok 1988. Já v kolektivu 15 ženských, Žižkov. Jana P.: “Holky, vidím z okna, že Božce dovezli banány.” V účtárně jsem zůstal jediný jako hlídka. :-)

R. Walker 20.11.2022 17:53

Jak jsme ten socializmus vůbec mohli přežít.

J. Sinnreich 18.11.2022 6:05

Ten prvni 17. listopad. Tento den v r.1939 byo zastreleno devet studentu, funkcionari oficialniho, vlade oddaneho Studentskeho Svazu. Nejznamejsi z nich Josef Matousek byl universitnim docentem a zaroven predsedou programove komise Narodniho Sourucenstvi. Jejich zastreleni se i z hlediska nemeckych mocipanu jevilo jako naprosto neodpodstatnene a nesmyslne pouze jako nastroj msty okupantu.

B. Liborek 18.11.2022 4:19

Äž na toho čobola na hrad dobré...