5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

ZLATÁ PADESÁTÁ: V Praze

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Riki 29.12.2008 14:33

Re: Jenom si dovolím upřesnit, vyrostl jsem na Žižkově, v Barance.

Máte pravdu, já se narodil na Olšaňáku, do školy v Lupáčově chodil jeden rok.Nejvíc se mě líbila hospoda "U zeleného stromu".Zahrada s kaštany, za ní Jarkovského zahradnictví.Paráda.

R.J. 29.12.2008 14:39

Re: Jenom si dovolím upřesnit, vyrostl jsem na Žižkově, v Barance.

Trefili jsme se s tím "stromem" do sebe.

R.J. 29.12.2008 14:37

Re: Jenom si dovolím upřesnit, vyrostl jsem na Žižkově, v Barance.

A co hospoda se zahradní restaurací  U zeleného stromu, to mělo atmosféru, barevné žárovky, lampiony, vzadu kuželník, hrávali tam harmonikáři, někdy v sobotu večer. Jinak takový domeček, proti Smetance, byl Olšanská, později Žižkovská stará škola.

Riki 29.12.2008 14:49

Re: Jenom si dovolím upřesnit, vyrostl jsem na Žižkově, v Barance.

Omlouvám se, nedokončil jsem vzpomínku, ze školy v Lupáčově jsem po roce přešel v rámci nějaké reorganizace do školy v Kubelíkově ulici.Teď je tam Obchodní akademie.A na Olšaňáku bydlím dodnes.Jenom s tím panem Ježkem si nejsem jist, mám dojem, že měl krámek u žižkovské radnice, na rohu Chlumovy.

Jirka13 30.12.2008 1:17

Re: Jenom si dovolím upřesnit, vyrostl jsem na Žižkově, v Barance.

Vsadím boty. Bořivojova hned za křižovatkou s Kubelíkovou. Ježíš, to by byly snadný prachy!

vrata 29.12.2008 4:39

Re: Jenom si dovolím upřesnit, vyrostl jsem na Žižkově, v Barance.

Máte naprostou pravdu a je vidět, že jste rodilý žižkovák. Je mi trochu líto, když autor píše takové nesmysly. Já se narodil na Husovce ( tehdy Huttenova) a na plínu jsme chodili téměř každý den. Tento pozemek patřil panu Plincnerovi, který zde nechal udělat fotbalové hřiště a založil fotbalový tým SS Plincner (sportovní sdružení). Později tým byl přejmenován na SK Plincner Praha. V roce 1941 toto mužsstvo hrálo dokonce finále Středočeského poháru se Slávií Praha. Po válce se tým přejmenoval na Slavoj Žižkov. V životě se nejmenovali Lokomotiva, ta byla v Holešovicích. Vedle hřiště byla tak zvaná plína, což byl terasový prostor, kde jsme se jako klucí vyžívali a třeba na ledovkách v zimě jezdili na bobech. Sáňkovat se chodilo na Vítkov, na Křížek, nebo do postraních ulic, kde auta nejezdila. Žižkovská plynárna stála od roku 1886 na nynějším pozemku Domu odborových svazů, dříve penzijní úřad. Jinak mezi penziňákem a Plincnerákem byli ještě hasiči. Příště by bylo dobré si zjistit fakta a potom psát něco o Žižkově.

Pepa 29.12.2008 8:52

Přestože nejsem Žižkovák,

ale patřím k nepřátelské přístavní čtvrti Karlín (viz Jaroslav Žák), chodil jsem koncem 50. let střílet na střelnici Svazarmu do Kapslovny. Na povrchu byla otevřená střelnice pistolová, pod zemí byl 50m tunel pro střelbu z malorážky.

Han 29.12.2008 9:50

Re: Přestože nejsem Žižkovák,

   Kapslovna jako střelnice funguje do dnes.

Jirka13 29.12.2008 12:52

Re: Přestože nejsem Žižkovák,

Jé tam jsem v deseti letech vystřílel první cenu - kopací míč "maďar"!

R.J. 29.12.2008 22:26

Re: Přestože nejsem Žižkovák,

Jako větší, tak třinác let, chodili jsme až na Rohanský "ostrov" , na vrakoviště, bylo tam pro nás eldorádo, ještě tam byly Ruské študebakry, trosky, jednou jsme tam našli indiána se sajdou, měla propíchané pneu, to nám ale nevadilo, vytáhli jsme mašinu na Žižkov, na začátek tunelu do Karlína, obsypali jí, předtím se poprali kdo bude řídit, a celé odpoledne tak projezdili, Později k večeru, tam čekal , pro nás tehdá dospělý, kluk, který čekal až půjdeme domu a toho Indiána si odtlačil.Vždy, když jedu tunelem na kole, vzpomenu si na to.Jestli ho opravil a má ho třeba dodnes.   

Zdeněk Plincner 4.2.2009 13:42

kapslovnu jsem boural...

Když jsem boural v devadesátých letech továrnu Jawa v Jeseniové ulici, věděli jsme, že na ten tunel můžeme narazit, ale nic jsme nenašli. Původně se v něm za Selier-Bellot dělali zkoušky. Měli jsme i vypracovaný průzkum. Zůstal jen komín. Je zvláštní, že nikdo nevěděl, kde ten tunel může být a přitom se hodně lidí v tom tunelu pohybovalo. To říkám já, kdo má slavné žižkovké jméno, Plincner. Nejedná se o shodu jmen, můj děda byl jejich bratr.

qwerty 29.12.2008 13:35

Re: Jenom si dovolím upřesnit, vyrostl jsem na Žižkově, v Barance.

A koloniál na tom zkoseným rohu v Baranově pamatujete?  Ten byl mého dědečka.

A  Žižkovské romance znáte?

R.J. 29.12.2008 14:20

Re: Jenom si dovolím upřesnit, vyrostl jsem na Žižkově, v Barance.

Tak teď zalézám pod stůl, nemohu si vzpomenout, na kolonial na skoseném rohu v Barance. jediný skosený roh je na rohu Sudomky a Lucemburské, je tam do dnes, nějaká malá sámoška.Jedině jestli nebyl ten skosený roh dole "V Rodině", ale nepamatuji ten kolonial,jen hospodu a Bratrství uprostřed spodního bloku,od nám. Nad kamnářem. Potom byla zelenina a řezník, nevím již pořadí, švec Charvát a na rohu hostinec U Lipan, za rohem v Křišťance směr Kolárák mlékárna. Fakt se mě ten kolonial v Barance nevybavuje. Bylo to určitě v Barance?  

qwerty 29.12.2008 18:14

Re: Jenom si dovolím upřesnit, vyrostl jsem na Žižkově, v Barance.

No já to nepamatuji, jen podle rodinného podání.  Ale bylo to Baranovou dolů z Fošovky a řekněme druhý blok na pravý straně má skosenej roh.  Za mně už tam bylo místo dveří jen okno a zřejmě byt.  Na druhý straně, tedy přes Baranovou, byla hospoda a ta tam snad ještě je.

R.J. 29.12.2008 19:10

Re: Jenom si dovolím upřesnit, vyrostl jsem na Žižkově, v Barance.

Pravda, je to v rohák, Lucemburská  a Baranka, nepamatuji ten kolonial, take jen roh. Jak jsem psal , na druhém rohu  je ten krámek ještě dnes.

Jirka13 29.12.2008 1:47

Jen telegraficky.

Pan Ježek, co prodával žvejkandy, když měl tak je nenápadně vystčil do rohu "výlohy", byl v Bořivojově ulici, proti domu s fabrikou mého dědečka. V Ondříčkově ulici, ve výkusu proti parku s TV věží stvořeného bolševiky z židovského hřbitova, v moderním kachlíkovém domě, kde bydlel Karel Šíp, byl krámek na kterém ještě do osmdesátých let bylo napsáno KUPECTVÍ, ten měl žvejky taky, ale u Ježka byly levnější. Jůza měl plakátek řvoucího chlapečka s autíčkem - NEPLAČ, JŮZA TI HRAČKU SPRAVÍ. "Plyncnerák" byl houby podle plynárny, ale byl to Plincnerák, podle p. Plincnera, který ho postavil. S jeho vnukem, Jindrou Plincnerem jsem chodil do třídy.

Kanuk 29.12.2008 2:21

Re: Jen telegraficky.

Ten p. Plincner, neměl on něco společného s botama? A snad jmenovitě s kopačkama? Mně tak nějak straší v hlavě, že existovaly nějaké Plincnerky, ale třeba je to blbost.

Kanuk 29.12.2008 2:25

Re: Jen telegraficky.

Dodatek. To by se vztahovalo spíš na 30. leta, tak o generaci dřív.

R.J. 29.12.2008 3:04

Re: Jen telegraficky.

Nepamatuji se přesně, znám to z vyprávění,  ale snad to byl sponzor Viktorky . Protože původní hřiště Viktorky bylo na Vackově , zhruba tam, kde je teď velodrom, také tam bylo hřiště Unionu Žižkov, za ten "válel" můj dědeček. Potom se přestěhovali dolu , k penzijňáku. Bohemce se říkalo Danerák, nikdy jsem neslyšel "jdem na Bohemku" , ale vždy dědeček říkal "jdem na Danerák", takže také asi sponzor.

PK 29.12.2008 3:20

Re: Jen telegraficky.

Kdyz jsem zacal rozum brat, tedy nekdy koncem 50tych let, tak uz se rikalo jen "na Bohemku". Tehdy byl ovsem oficialni nazev "Spartak Praha Stalingrad" (narozdil od Spartak Praha Sokolovo, to bykla Sparta), pozdeji, po zruseni Stalingradu, "CKD Praha". Jo, bydlel jsem nedaleko a do skoly chodil este bliz.

R.J. 29.12.2008 3:48

Re: Jen telegraficky.

Jasnačka, ale popisuji pouze výrazivo generace mého dědečka. Jinak tam Klokani na té tribuně měli nápis, "Žádná kouzla žádné taje, kdo nesází nevyhraje". To se mě jako klukovi líbilo. Z té doby pamatuji na brankáře Houšku, byl to nervák, prý, až když dostal tři banány, tak se uklidnil a chytil vše, včetně desítky. Pak ho myslím zavřeli, nejen jeho, prodávali zápasy kvůli sazce, jelo v tom spousta trenerů a hráčů. Nepamatuji se ale přesně, mám to pouze z komentářů. V hokeji to bylo to samé, v té době, hrálo se na výsledek podle tiketu.ale to jen tak pro zajímavost. Jinak pamatuji slavnou éru Bohemky, když šla z druhé ligy, to byla slavná doba, Páňa, " Pišta"- Ivančík, Knebort, Králíček. jo , tenkrát to "mydlili", dopadli blbě, škoda Bohemians, kus tradice zmizel.

Saul 29.12.2008 9:45

Plincner a boty

Pokud jde o tento vztah, tehdy ještě existoval resp. přežíval reklamní slogan "Otec, matka, syn i dcera nosí boty od Plincnera" - už nevím, zda se někde zachoval nápis nebo to bylo uchováno jen v paměti starších.