3.5.2024 | Svátek má Alexej


Diskuse k článku

ROZHOVOR: Bůh, víra, církev, náboženství a člověk

Bůh? Víra? Církev? Náboženství? Člověk? Když jsem se dozvěděl, že tématem rozhovoru s člověkem bystrého úsudku, spisovatelem Luďkem Frýbortem, by mohly být tyto pojmy, neváhal jsem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Pospíšil 6.7.2013 16:06

doporučení

Doporučuji autorovi ke studiu:  První  globální revoluce-A.King  a B. Schneider.

Z. Kulhánková 3.7.2013 20:03

Re: Pár poznámek k článku

Dneska se věří něčemu jinému.

Z. Kulhánková 3.7.2013 17:31

Re: Děkuju, moc pěkné

Tak mluví lidé, pro které je něco o něčem.

Z. Kulhánková 3.7.2013 17:31

Re: Děkuju, moc pěkné

Já to považuju pouze za nepříliš kvalitní řemeslnou práci, která se strefila do prázdného místa na trhu.

R. Langer 3.7.2013 15:10

Re: Poznámka

Jak říkám - skutečným ateistou není prakticky nikdo. Jenom v tom lidé prostě nemají dost jasno. Například takový přesvědčený komunista nemůže být ateistou nikdy, v tom se plete jak on, tak křesťané. Ale to platí obecně o všech organizacích dělajících si nárok na patent na víru... ;-)

J. Vyhnalík 3.7.2013 14:38

Re: takle mi to rikali ve skole

Není pravda, že by všechny kočkovité šelmy byly individualistické. Například lvi žijí ve smečkách.

Zkoumání složitějšího vědomí je ovšem obtížné i u vlků/psů. Osobně mám pocit, že tak složitá abstrakce je pro ně nepochopitelná a i kdyby tam nějaký zárodek existoval, nejsou schopni si to sami uvědomit, natož nějakým způsobem nám sdělit.

Větší smysl by mělo pokusit se hledat i lidoopů. Šimpanzi velmi těžce nesou ztráty členů své tlupy a toto truchlení by mohlo být chápáno jako zárodek uctívání předků. Šimpanzi dokáží vytvářet si nástroje a vzájemně se učit. Pro rozvoj nějaké abstraktní víry by je taková víra musela nějakým způsobem zvýhodnit oproti nevěřícím. U šimpanzů hraje velkou roli sociální postavení. Nerozhoduje tolik vlastní fyzická síla, jako to, jakou podporu má ten který jedinec v tlupě. Otázkou je, jak dlouho je sociální struktura tlupy ovlivňována preferencemi, které zemřelý člen tlupy projevoval okolí. Pro vznik kultu se mi jeví jako nezbytné, aby pozice v tlupě přestala být vázána na fyzickou zdatnost. Jedině tak může vliv zemřelého přetrvat i po jeho smrti. Šimpanzi se do takového stádia nejspíš ještě nedostali.

J. Vyhnalík 3.7.2013 14:19

Re: takle mi to rikali ve skole

Mne ve škole učili myslet. Papírové poučky toho typu který uvádíte jsou směšně zjednodušující. Dobře sedí třeba na popis stavby domu podle plánu. Ovšem každé vědomí potřebuje hmotný nosič, který mu umožňuje interakci s okolím.

Pokud věříte v nehmotné vědomí, tak je to Vaše víra. Takových vědomí může existovat libovolně mnoho a klidně si o nich můžete libovolně spekulovat. Jednalo by se o paralelní a nezávislý svět, který by byl pro nás nejen nepozorovatelný, ale zároveň by nijak náš svět nemohl ovlivnit. Takovou víru nelze nijak testovat a je tedy zbytečné o ní diskutovat.

T. Marek 3.7.2013 14:06

Re: Pár poznámek k článku

Snažil jsem se pochopit váš text. Snad se to povedlo. Jen nechápu proč píšete o víře v Boha a víře v Krista, když podle dogmatu je to jedna a táž identita - jeden Bůh ve třech osobách. Bůh v pojetí církevních výkladů je spíše politováníhodný, jak musí poslouchat všechny ty, kteří jej pořád obtěžují svými malichernostmi (myšleno oproti Vesmíru). proto také vznikl vtip - že Bůh má nejraději ateisty, protože o něj nic nechtějí.

T. Marek 3.7.2013 13:56

Poznámka

Nehlásit se k žádné církvi ještě neznamená ateismus. Věřit, že žádný Bůh není je jen druhá strana mince. Podstata víry je v tom, že uznáváme něco, o čem se nemůžeme svými smysly přesvědčit. U nás rozšířené "bezvěrectví" už není ani ateismus, ale duchovní degradace sama sebe. Projevuje se to i ve ztrátě obecné slušnosti a omezení skutečné citové angažovanosti. Dopředu jdou zážitky a spotřeba - to vše už tu bylo a skončilo to tím, že "přišli barbaři" (viz Starý Řím).

R. Langer 3.7.2013 13:09

Re: Děkuju, moc pěkné

Co dá?

R. Langer 3.7.2013 13:08

Re: takle mi to rikali ve skole

Kočky nepotřebují věřit, kočky vidí a ví... ;-)

R. Langer 3.7.2013 12:58

Re: Díky

Já tvrdím, a stojím si za tím, že víra nemá s církvemi a vůbec čímkoliv organizovaným naprosto nic společného.

R. Langer 3.7.2013 12:56

Re: Pár poznámek k článku

Ano pane Hanko, udělal jste pěkný rozbor a já s ním zcela souhlasím. Nicméně článek se mi přesto docela líbil, označil bych ho prostě za jiný pohled.

R. Langer 3.7.2013 12:53

Re: Děkuju, moc pěkné

Víte, on má o těch náhražkách každý úplně jiné představy. A pro mě nejsou pro změnu žádné hodnoty v těch vašich představách. A můžete si o tom myslet co chcete, zrovna jako já, a oba naprosto jistě budeme vědět, že máme pravdu. ;-)

R. Langer 3.7.2013 12:51

Re: Děkuju, moc pěkné

Ano, tohle mě na současných křesťanech vyděsilo nejvíc - že například prohlašují knihy Harryho Pottera za ďáblovo dílo. Pozor - tohle není vtip...

R. Langer 3.7.2013 12:49

Re: Pár poznámek k článku

Jo, a byl to boží trest, když vás trefil blesk a všichni tomu věřili. A jak že je to dneska? No já vím, někdo tomu věří dodnes... ;-)

J. Kraus 3.7.2013 12:45

Díky

 za článek. Doplňme: jedna věc je církev jako organisace, jiná věc je víra v něco, co mi někdo zprostředkuje a ještě jiná věc je přímá zkušenost. Za starých dob bylo zřejmě té přímé zkušenosti víc, člověk ještě nebyl tolik propadlý do hmoty. Podle jednoho názoru se propadá proto, aby tu hmotu duchovně zušlechtil a pozvedl – tím se pozvedá veškeré jsoucno. To se ale týká jen zlomku lidí, ostatní k tomu vytvářejí vhodné prostředí, vyznačující se permanentním mírným utrpením. Teprve z něj se může rodit bezpříčinná radostnost.

Možná by i bylo vhodné rozlišovat mezi všudypřítomnou universální tvořivou sílu vesmíru, která může posilovat toho, kdo se sklání s úctou, důvěrou a odevzdaností, a plejádami mimolidských bytostí různých stupňů, jejichž skutečné kvality člověk mnohdy těžko posoudí, i když i ony jsou pochopitelně součástí a projevem oné síly.

A jak se praví: Kristus pro člověka jako maják, vykupitel a prostředník.

 

 

R. Langer 3.7.2013 12:45

Pěkný

a zajímavý rozhovor. Děkuji.

Z. Kulhánková 3.7.2013 10:07

Re: Pár poznámek k článku

Ta alternativa, která vám připadá přirozená nebo logická, zdaleka ještě nemusí být reálná. Odpovídá pouze současnému stavu vašich znalostí.

Skutečnost, že něco nedokážeme svým rozumem a současnými znalostmi vysvětlit nebo pochopit, ještě neznamená, že to neexistuje. Elektřina taky existovala před 1000 lety.

M. Hanko 3.7.2013 9:52

Re: Pár poznámek k článku

Jasně, a to je přesně to, co je mi absolutně proti srsti: věřit PROTO, že je to absurdní, v neprospěch alternativy, která je naopak přirozená? COŽE? :)

Ano, o tomhle skutečně je náboženská víra, a to je taky důvod, proč i s tou samotnou vírou mám zásadní problém.

Z. Kulhánková 3.7.2013 9:49

Re: Pár poznámek k článku

Nebo Augustinovo "credo quia absurdum".

M. Hanko 3.7.2013 9:46

Re: Pár poznámek k článku

... což je mimochodem citát od Marka Twaina ;)

http://quotationsbook.com/quote/14040/

"Faith is believing what you know ain''t so."

M. Hanko 3.7.2013 9:40

Re: Pár poznámek k článku

No, ono to je složitější... Dokazovat tvrzení lze jen v matematice a příbuzných vědách, ale nikoliv v reálném světě. V reálném světě VŽDY zbývají, alespoň v principu, nějaké pochybnosti, takže striktně vzato nelze dokázat prakticky nic.

Přesto se ale v reálném světě dobře orientujeme, a postupujeme při tom intuitivně asi takto: u dané otázky máme v povědomí fakta, která svědčí pro, máme fakta, která svědčí proti, a na základě toho se rozhodneme. Není to dokazování, je to spíš vážení dostupné evidence.

No a náboženská víra je o tom, že ačkoliv tohle "vážení" vychází jasně PROTI Ježíšovu Božství a jeho zmrtvýchvstání, i proti existenci osobního, dobrého a milujícího Boha - tak křesťané BEZ OHLEDU na to "vážení evidence" VĚŘÍ. Přesně o tomto je víra: věřit tomu, co "vím", že není pravda...

O. Istvanfy 3.7.2013 9:24

Re: takle mi to rikali ve skole

Plne s Vami súhlasím. Celkom by ma ale zaujímalo, či tendenciu k náboženstvu majú aj nespoločenské tvory, napr. mačkovité šelmy.

Z. Kulhánková 3.7.2013 9:21

Re: Pár poznámek k článku

A když nelze dokázat, že je to nepravdivé?

M. Hanko 3.7.2013 9:18

Re: Pár poznámek k článku

Proč nesmyslné? Klidně by dávalo smysl, aby hlavní město USA byl New York, jenomže prostě není. Není to nesmyslné, ale nepravdivé.

Jako každému člověku, i mě se může stát, že věřím jak nesmyslným tak nepravdivým věcem - ale klíčové přece je, aby když na toto přijdu, tak abych takové víry odvrhl. Toto je naprosto přirozené pro mě, a naprosto nepředstavitelné pro (náboženské) věřící...

BTW, ten New York nebyla moje chybná víra - to byla prostě zkratovitá myšlenka, to se prostě stává :)

Z. Kulhánková 3.7.2013 9:11

Re: Pár poznámek k článku

Já myslela, že tomu New Yorku věříte, protože je to nesmyslné.

M. Hanko 3.7.2013 8:50

Re: Pár poznámek k článku

Jo vidíte, ale ještě jedna poznámka: pro mě není víra tohoto druhu náboženstvím... ;)

Z. Kulhánková 3.7.2013 8:35

Re: Děkuju, moc pěkné

Votomtoje. To dááááš.

L. Orlita 3.7.2013 8:30

Re: Děkuju, moc pěkné

takové fantasy jsou o tvořivosti a pracuje se v nich s mnoha archetypy. Ať si každý v nich najde co jeho jest. Pro někoho je to zábava pro někoho i víc, ale pochybuji, že si spousta lidí dělá z fantasy náboženství (třeba ve fotbale se pohybuje daleko víc přihlouplých fanatiků). Člověk tu je aby tvořil a přidával ke stvořenémuj a tím poznával, pochyboval, znovu se tázal a poznával. Kdo si myslí, že tu na zemi člověk musí žít slušně a jen podle jakési církevní škatulky, aby se pak po smrti dostal do ráje, ten má velmi omezený pohled na svět.