13.5.2024 | Svátek má Servác


Diskuse k článku

PRAHA: Ozdobí mariánský sloup znovu náměstí?

Nechápu, proč některým lidem vadí mariánský sloup na pražském Staroměstském náměstí. Je zbytečně plno vášní kolem toho, že skupina lidí chce vrátit do centra Prahy repliku vzácné barokní památky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Janyška 25.6.2019 9:07

Také to nechápu. A to s Bohem mám 50 na 50.

Je-li pravda, že byl vztyčen na oslavu obránců Prahy, pak je to divné... Dzp.

A. Zajícová 25.6.2019 8:56

Re: Odpor proti sloupu je projevem militantního ateismu

A co to má společného s Mariánským sloupem?

J. Pavelka 25.6.2019 8:12

sochy...

Ťragédií byla třicetiletá válka, v té době české země, ať už byli pod takovou nebo jinou vládou nevzkvétali....jinak osobně proti sloupu nic nemám, ale bohužel, sochy apod. s sebou nesou nějaký emoční náboj, i když mnohdy iracionální....tak se umísťují vysvětlující desky ke Koněvovi, v USA padají sochy jižních generálů, v Brně se ze soch rudoarmejců odstraňují srpy a kladiva apod

J. Sova 25.6.2019 8:10

Re: Odpor proti sloupu je projevem militantního ateismu

Císařský mandát z r. 1624 o náboženství s pověstnou instrukcí místodržícího Karla z Lichtenštejna, vydanou jménem císařským všem hejtmanům krajským v Čechách:

1. Nekatolíkům zastaveno jest všeliké provozování živností v Království Českém. 2. Pod pokutou 100 zl. (aneb půl roku vězení) zapovídají se nekatolická kázání, křty a oddavky. 3. Pod ztrátou hrdla i statku zakázáno přechovávati protestantské kazatele. 4. Žádný kněz katolický nesměl nekatolíka vyprovázeti ke hrobu. 5. Kdo by o svátcích katolických něco pracoval, vozil nebo prodával, takový každý aby do vězení vzat byl a odtud nevycházel do složení pokuty 10 zl. 6. Kdo by ve svátky v čas mše v domích šenkovních se nacházel, aby všickni do vězení bráni a pokutu 10 zl. složiti povini byli, hospodský však aby dvojnásobně byl pokutován. 7. Kdo by masa jedení v pátek neb v sobotu, také v postě, v suché dny a kteroukoli vigilii bez dovolení arcibiskupa se dopustil, pokutu 10 zl. aby složil. 8. Který by hospodář každou neděli a v každý svátek ku svaté mši nešel, bohatý 4 zl., chudší dvě libry vosku má složiti k záduší své osady. 9. Žádného člověka žádné moci nebude míti kšajt, leč toho, jenž by katolík byl. 10. Žádné děti, žádní také sirotci k řemeslům ať nejsou přijímání, leč se prve k víře katolické dají zapsati. 11. Kdo by něco neslušného o Bohu, o blahosl. Rodičce jeho aneb o jakémkoli svatém, o řádech a ceremoniích církevních katolických něco pohoršlivého mluvil neb zpíval, ten beze vší milosti trestán buď ztrátou hrdla i statku. 12. Každý soused, který by něco posměšného a proti náboženství katolickému potupného na domě neb uvnitř malováno měl, to ihned pod pokutou 30 zl. aby zamazati dal. Na těch pak místech obraz Božího umučení i jiná starodávná pobožná malování aby vyobrazena byla."

J. Hruška 25.6.2019 8:02

Hřib - -

Na primátorské křeslo usedl hřib královský nebo hřib dubový či hřib satan, v každém případě pirátský koloděj dějin. Uf.

J. Sova 25.6.2019 7:56

Re: Odpor proti sloupu je projevem militantního ateismu

Ještě starší generace též ochotně kroutila dějinami, aby vyhověla pánům.

Tak čteme v zápisech Jakuba Mařaty, že v lednu 1654 vysláni byli opět tři mušketýři do Mezilesí "pro některé lidi, kteří k náboženství katolickému při­stoupiti nechtěli". Tito mušketýři zacházeli s ubohým lidem hůře než se zvěří. Ti, kteří nechtěli s nimi ihned jíti dobrovolně, jsou zbiti, týráni a konečně spoutáni, ženy a panny za vlasy tahány a do města vlečeny."

"Zde počátek v reformaci učiněn. Hraběte Colloreda hofmistr hejtman C. Geer vřele nás podporoval. Panství jsme 50 dragony a 60 mušketýry obklíčili, aby žádný z poddaných nemohl utéci; 60 mušketýry jsme lid dohromady sehnali do Opočna a Bohu díky! reformaci jsme jakž takž pokojně vykonali, ano celý tento kraj hradecký k milostivému zalíbení J. M. C. ke katolickému náboženství přiměli."

E. Derat 25.6.2019 7:50

Podle toho komu vadí, že by se tam

vrátil poznáte je, Piráti, SPD, KSČM.

I. Mertl 25.6.2019 7:48

Re: Odpor proti sloupu je projevem militantního ateismu

Jste o tom přesvědčena, paní Zajícová, že taková byla i symbolika původního sloupu? A hlavně, že tak by to dnes chápala mladší generace nebo náhodný turista? Zvláště když nejen starší, ale i moderní a současná historie ukazují, jak je ve skutečnosti s tím štípáním dříví na Češích?

I. Mertl 25.6.2019 7:41

Re: neexistující sloup

Ano, jako by nestačila ta Šalounova hrůza a trvalá přítomnost odpudivých stánkařských kůlniček. Ještě k tomu má přibýt nevkusná kopie symbolu sporné povahy (jakkoli si sám náboženských tradic vážím)? Ne, sloup zde nestavět, občas bývá i úřední rozhodnutí rozumné.

M. Hanko 25.6.2019 7:24

neexistující sloup

Já myslím, že většině lidí BY Mariánský sloup nevadil, KDYBY tam stál. Jenže on tam nestojí. A otázka nezní, zda sloup vadí nebo nevadí, ale jestli ho (po stu letech) znovu postavit (v dosti odlišné podobě), nebo zda nechat věci tak, jak jsou.

A já se ptám: PROČ stavět, či po takové době "obnovovat" na nejvýznamnějším náměstí v ČR monument, který oslavuje náboženskou postavu - pannu Marii - symbolizuje náboženské výjevy a je přímo a velmi úzce spjat s jedinou církví - církví Římskokatolickou?

Co bude symbolikou takového náboženského monumentu na takto významném místě? Co CHTĚJÍ zastánci "obnovy po sto letech", aby takovou symbolikou, či poselstvím, bylo?

D. Stirský 25.6.2019 7:01

S článkem bych souhlasil. Co mne vadí, je pýcha stavitelů sloupu. Už onen nápis v dlažbě: Hic stabat et stabit... Zde stával a bude stát... Pro skutečné křesťany by měla být stěžejní mimo jiné i pokora. A tu jsem u vzryčovatelů sloupu neviděl.

A. Zajícová 25.6.2019 6:54

Re: Odpor proti sloupu je projevem militantního ateismu

Tu indoktrinaci naší mladší generace zařídila starší generace, která velmi ochotně kroutila dějinami, aby vyhověla pánům nacionalistům bourajícím Rakousko- Uhersko a následně pánům z Moskvy. Takže Hřibovi bych to tak moc nevyčítala, v tomto případě je mezi dvěma mlýnskými kameny. Mariánský sloup by byl jasným poselstvím, že ne vždy Čechové na sobě nechají dříví štípat.

J. Sova 25.6.2019 6:43

Nějak se změnila dikce

původního článku.

"Mariánský sloup znovu ozdobí Staroměstské náměstí. A to nenávistníkům navzdory."

https://ziegler.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=717791

M. Krátký 25.6.2019 3:42

Hřib je mlíčňák bez zkušeností - to i Krnda byla lepší

děkuji autorovi za poučení - hezký den

J. Vintr 25.6.2019 1:13

Odpor proti sloupu je projevem militantního ateismu

i když se odpůrci schovávají za vylhané historické zdůvodnění, které jim kdosi předhodil. Pražský primátor je typickým představitelem mladší generace, která je tímto militantním ateismem úspěšně indoktrinována už několik desetiletí naším školstvím.