3.5.2024 | Svátek má Alexej


Diskuse k článku

NANOPOVÍDKA: Diskriminant

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
RomanL 2.4.2009 8:06

Re: kombinatorika a jiné

Největší legrace je, že zrovna ty permutace, variace a obecně kombinatorika je skoro to nejjednodušší z matematiky, pokud vám to někdo srozumitelně vysvětlí...

Jaromír Hromádka 2.4.2009 7:30

kombinatorika a jiné

Pozorný čtenář už ví, že jsem vysloužílý učitel sice elektrotechniky, ale také matematiky. Musím dodat, že vnučka mojí švagrové se uči na masérku a uzemňuje mne příklady z matematiky. Tady je zádrhel v pedagogice. Vloni probírali logaritmické rovnice - na to je to dobré to se nedozvěděla...no a letos ejhle přišlo úrokové počítání, které bez logar. rovnic nelze řešit - to ale už ty log.rovnice zapomněla. No a dále mi naprosto není jasné, proč je mordují kombinacemi, variacemi a permutacemi a to jsou tak zapeklité příklady ...( které prý rozvíjí logiku...) že jsem se nad nimi pořádně zapotil a některými doslova nehnul - a prohledl jsem asi stovku knih v místní knihovně - ale pomoc nenalezl. Děkuji za ten návrh na p.t Kolmana

Mne by jen zajímalo, kdo nebo co.. ty učitele matematiky honí - hrozba státní maturity anebo je to pohodlnost kantora, který jede v letitých kolejích svých příprav a příkladů...Jakou matiku ty masérky budou potřebovat a co je jenom informativní - to je otázka. No žáci by se mohli naučit ovládat dobře počítat na počítačce....například...ale to už zase klade extra nároky na vyučující...takže babo radˇ 

monk tiger 2.4.2009 6:50

opojen matykou:)

tise  a pokorne jsem se k vam vmisil panove,pocetl vase rozbory a nektere i vzdalene pochopil, ale cele to povidani mi pripomelo sedumdesata leta na zatlance,kdy jsem ve tretaku propadal z predmetu a proto casto nedochazel, abych nebyl opet potupne tasen, ale ve chvilich po zkouseni, kdy hrozba dalsi koule byla odlozena a prof. vacinova  se chopila kridy a odvozovala dlouhe vzorecky, od kterych se ve spechu odlamovala krida,v tech vzacnych chvilich me bylo doprano se dotknout se vasich vysin,bylo to opravdu omamne a vzrusujici se nechat nest na tech krasnych ixech a ypsylonech do beztizneho stavu, dekuji pani profesorko...

Antonín I. 2.4.2009 4:06

Re: Nedávno jsem získal další knihu do své knihovničky

Pane Zdeňku, Kolmanova kniha je poklad, což jsem ocenil při své praxi. Narážíte ovšem na další téma a to je jak se dnes matematika vyučuje. Možná se pamatujete (já ano) jak se někdy v sedmdesátých letech začal prosazovat "nový směr výuky". kdy se od obecné školy učily děti o množinách. To nebyl jenom československý nesmysl, pokud vím od kolegů, ten trend byl i na západě. Já jsem na štěstí nebyl postižen a tuhle jsem málem způsobil infarkt jednomu mladému muži, když jsem okamžitě a z hlavy spočítal 11 na třetí. Jistě, může se namítnout, že počitač vše zvládne rychle a bez chyby a pod., ale myslím, že se dnes opomíjí ten důležitý element, kdy řesitel problému dokáže vidět tu fyzikální realitu toho, co se snaží vyřešit. O tom se vlastně zmiňujete sám. Takže - více Čeňků Kolmanů a selského rozumu.

Petr Vileta, balík z Plzně :-) 2.4.2009 2:17

Re: Nedávno jsem získal další knihu do své knihovničky

A odpovezme si. Nema! A proto nam do toho nebude kecat ;-P

Jenda 2.4.2009 2:12

Re: Nedávno jsem získal další knihu do své knihovničky

Ovsem zeptejme se sami sebe? Rozviji takova kniha klicove kompetence? Postupuje podle aktualnich poznatku pedagogicke vedy? Ma vubec autor knihy pedagogicke znalosti proverene nasi fakultou a nejvetsimi kapacitami ceske a svetove pedagogiky?

Jenda 2.4.2009 2:04

dyť je to jedno ...

To je to nejhorsi.

zdeněk 2.4.2009 1:48

Re: Nedávno jsem získal další knihu do své knihovničky

Láska k matematice - s tou se člověk asi už rodí. U použití je dnes

těžší dávat příklady, neb existují specializované programy které

značnou část inženýrských problémů vyřeší za nás.  Teprve když se člověk dostává pod povrch a sám si programuje nové úlohy, pak  ocení znalost matematiky.

zdeněk 2.4.2009 1:47

Nedávno jsem získal další knihu do své knihovničky

Matematika sdělovací techniky - vydáno pro zaměstnance československého slaboproudého průmyslu v roce 1951. Autor Čeněk Kohlmann a kolektiv, sepsáno pro národní podnik TESLA-Elektronik.

Kniha má přes tisíc stran a obsahuje snad veškerou látku základní a střední školy stejně tak jako značnou část látky vysokoškolské. O Vánocích jsem se po večerech zavřel do pokoje a četl, počítal,četl, počítal...

S překvapením jsem zjistil, že obsahuje značnou část látky, dříve vyučovanou na ZŠ, se kterou jsem se nesetkal já a myslím že se s ní nesetkají ani mé děti. Například víte jak spočítat 97 na druhou zpaměti? A přitom to vychází jen ze vzorce (a+b) to celé na druhou...

Nebo příklad s kvadratickou rovnicí. Učitelka na SŠ na začátku rovnici vynásobila čtyřmi, což jsem tehdy nechápal, jak k tomu dojít samostatně. Přitom to je tak jednoduché, jde nám o to získat tvar a^2+2ab+b^2 abychom to mohli převést na známý vzorec. Takže upravujeme v tomto duchu.

Přijde mi že učebnice z této doby byly psány pro obyčejného člověka, aby to pochopil i ten který není zběhlý v matematických důkazech a formalitách. Ale aby zároveň neutrpěla přesnost. Je radost takovou knihu číst. Na VŠ jsem se setkal s opakem - vyučující napsal skripta plná důkazů pouček, bez příkladů na procvičení, bez věty vysvětlení. A dodnes mi tato látka chybí.