29.5.2024 | Svátek má Maxmilián, Maxim


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Kroupa 18.5.2008 0:10

Re: DOMNÍVÁM SE

 Píše se tu něco o vyspělé společnosti a pod.Jako by se poznala vyspělost podle toho kolik občanů chodí do divadla,galerií a pod.Neznám statistiku těchto věcí,ale myslím,že by byla překvapením!Já mám za to, takto vyspělých občanů je málo a není to takto z nedostatku času.  Masívní masaž občanů kulturní frontou v mediích se míjí učinkem a podsouvání názoru o jedinečnosti umělců  a jejich největším významu v lidské společnosti už připadají směšné,zrovna jako snažení církví o něco podobného!Stálé pokusy udržet v lidech obrozeneckého ducha kultury národa je také legrační vzhledem k poměrům příští v Evropě!Nebo,že právě proto se burcuje? Dnes běžný občan má jiné starosti,než dávat falešně najevo svou kulturnost a proto plnit kasičky principálům a sám plní ve společnosti bezvýznamnou roli komparsu těch jedinečných umělců!Myslím,že lidé se v rámci osvobození ducha budou bavit po svém a bubnování principálů na tom nic nezmění!A hvězdy začnou blednout,pak možná si žačnou všímat i ostatních občanů.Myslím,že vyspělost společnosti se pozná dle jiných atributů, umělci a jejich úspěšný lobing jsou jen okrajová záležitost.

Mard 17.5.2008 3:09

Tleskám

Moc pěkný článek, rozumné argumenty. Děkuji.

pp 17.5.2008 1:51

Granty pro divadla by měly být zrušeny.

Divadlo, které za něco stojí a diváky táhne by se určitě uživilo. Ostatní, která potřebují ke své existenci granty, jsou jen trafikami pro herce, kteří by se svým uměním neuživili. Pro peníze ušetřené na grantech by se jistě našlo užitečnější využití.

jezevec 17.5.2008 13:52

Re: Granty pro divadla by měly být zrušeny.

ano. například nejkulturnější noviny jsou blesk.

Eva D. 17.5.2008 17:32

Re: Granty pro divadla by měly být zrušeny.

Ale třeba i uživili, ale ne tak dobře....

jezevec 17.5.2008 1:41

ta pravá kultura je zřejmě to, co nikoho nezajímá

a nikdo na to nechodí - teprve takové umění přesahuje mrzskou komerci a stává se UMĚNÍM.

Vlaod 17.5.2008 2:06

Re: ta pravá kultura je zřejmě to, co nikoho nezajímá

R^;-D

Mirek 17.5.2008 1:17

Vyjadření úspěšnosti

Moc tomu nerozumím, ale dobře, proč není grant vázán na obsazenost. Máš vyprodáno prima, dostaneš gran. Máš ze 100 sedadel obsazeno 30, Prima ale dostaenš ho*** a scházejte se za vlastní pod mostem.

Ypsilon 17.5.2008 3:18

Re: Vyjadření úspěšnosti

Jo, jenže on je trochu rozdíl jestli jde o malý sálek plný na každé představení nebo plné velké muzikálové hlediště

Tomas B. 17.5.2008 8:52

Re: Vyjadření úspěšnosti

No ale právě to Praha zavádí a právě proti tomu se nyní protestuje. Dotace na vstupenku (tedy obsazenost či návštěvnost) není ničím jiným než podporou nejnavštěvovanějších projektů. A jak je vidět, spousta lidí si myslí, že to není to pravé, protože by město mělo rozlišovat zda podporuje komerční (ty co se uživí sami) nebo nekomerční (ty co se sami neuživí) projekty. Přičemž platí rovnice, že to co se neuživí = kvalitní a hodnotné a na druhé straně to co se uživí = průměrná komerce.

Mablung 17.5.2008 16:46

Re: Re: Vyjadření úspěšnosti

Bezdomovci, sociáloví a feťáci se sami neuživí protože jsou tak kvalitní? ;-D

Ale no tak. Co je a co není komerce se často rozeznává až po pár desítkách let od úmrtí daného umělce. Myslíte si že to rozeznáte? Nemyslím. Na jednoho umělce pak živíte 1 000 dalších "umělců". Co se divadelních her týče, co vím tak jedny z nejhranějších her jsou hry Shakespeara a Wilda. Označil byste jejich díla za komerční brak? Ti dramatici byli úspěšní i ve své éře, neboť byli mistři dialogu a děje. Pochybuji, že existuje mnoho slavných dramatiků kteří se ve své době nemohli dostat na prkna znamenající svět. Čas neschopnost nevyléčí.

Problém je v tom že co je komerce a brak je věc úhlu pohledu. Neexistuje objektivní hledisko jak to sledovat a subjektivní je, no, subjektivní. Proto je dotace na vstupenku nejmenším zlem. Je rozumná, motivující, dává do divadel dotace a vytlačuje subjektivní pohled elitářů.

Eva D. 17.5.2008 17:31

Re: Re: Re: Vyjadření úspěšnosti

R^R^R^

Hugo 17.5.2008 1:14

No jasně - peníze

Souhlasím s panem Hrušínským. Jak se pozná, že divadlo je kulturní? Kdo to rozhodne? ... Diváci asi ne. Buďto přijdou do divadla nebo koukají doma na televizi. Co bychom od takové verběže mohli čekat.

Jak bychom se dívali na požadavek, aby soukromá firma chtěla dostávat dotace na své výrobky např. proto, že jsou zdravé? Lidé jsou přece hloupí a nevědí, co je pro ně dobré. No a když to bude díky dotaci levnější, tak si to třeba koupí, budou zdravější a to je přece dobré pro všechny.

Skoro jsem zapomněl, , že zdraví s kulturou nesouvisí. Vlastně ani nevím, co mě to popadlo. Ať dají panu Suchému miliardu, jinak všichni bídně zahyneme.

krmič 17.5.2008 11:58

Re: No jasně - peníze

Ale soukromí zemědělci přece ty dotace dostávají, nebo ne?

Eva D. 17.5.2008 17:31

Re: Re: No jasně - peníze

No, taky už v tom byly pěkné machinace, že?

Hobo 18.5.2008 19:14

Re: Re: No jasně - peníze

Proto jsou potraviny tak levné!

S.T.K. 17.5.2008 0:40

O peníze jde až v první řadě

Proto je jakkoliv  argument dost dobrý. Charleyova teta. 360 repríz. 120 zaměstnanců.

Ne nepolemizuji s faktem, že jsou i divadla s tak avantgardním repertoárem, že ti diváci, kteří do nich omylem  zabloudí, se při vyslovení slova "divadlo" otřesou hrůzou. Nicméně vás, všechny pražské divadelníky, má pan radní Richter přesně tam, kde vás chtěl mít. Veřejnost vidí rozhádanou skupinu "hladových herců", kteří si vzájemně dokazují svou "kulturnost" případně naopak "komerční  úspěšnost". No pánbůh s vámi. Kdesi jsem četl, že je v Praze 98 divadel - na cca 1 000 000 lidí. Jsou města, kde je na 350 000 obyvatel třeba jen 5 divadel (z toho 4 činohry) - a už i ty si citelně konkurují. Relativita....

Doufám, že tahle nákaza, tahle rvačka o peníze, se nebude šířit dále po vlastech českých. Protože jinak by nejspíše nastalo značné "pročištění" trhu s kumštem a již bychom asi nebyli státem s nejhustší divadelní sítí na světě. Je to, po kvalitativní stránce, to nejlepší řešení?

mirek 17.5.2008 3:04

Re: O peníze jde až v první řadě = ano i o mé peníze

Ano, o peníze jde i mi, jako divákovi, v první řadě. A sice o to, kde já ty svoje peníze utratím. Být o nějaké to desetiletí starší, s obrovskou chutí utratím své peníze v šedesátých letech na představení Semaforu se skvělým Suchým a báječným Šlitrem a klidně si i vystojím frontu na lístek. Semafor byl fantastický a mám jejich hudbu i filmy doma na nosičích, postupně jak šel čas to byly černé desky, kazety, CD a nyní i DVD. Avšak Semafor tehdejší, zábavný, s vynikající hudbou a skvělými texty, inteligentním humorem. Ze současného Semaforu nemám doma nic a ani na současné představení mne nikdo nedostane. Jako autorské divadlo zkrátka musí se svým autorem do důchodu. Ne podle tabulky důchodového věku, to se v umění nemusí a nesmí, ale podle autorského důchodu, když už autor neoslovuje diváky. Při vší úctě a zásluze pana Suchého je nasnadě, že když se neuživí za své, stát jej neudrží ani granty. Takže pokud je dotace na lístek a pro všechny stejná, má to logiku, jakýkoliv výběr, komu ano a komu ne, smrdí korupcí v mnoha podobách. Například Cimrmann je vyprodán na dlouho dopředu, je vyprodán i na zájezdech, živí jej granty? Nevím, ale mám důvod se domnívat, že neživí a přitom je to také autorské divadlo.

Nemyslím si, že dotace na prodanou vstupenku by měla rozhádat umělce a už vůbec si nemyslím, že radní Richter má herce tam, kde je chtěl mít. Naopak dotace, rozdělované v komisi úředníků, nebo někým delegovaných umělců, je zdrojem otazníků, proč jeden dostal a druhý ne.

HB 17.5.2008 6:49

Re: Re: O peníze jde až v první řadě = ano i o mé peníze

R^ naprosto souhlasim...prijde mi, ze je tady v posledni dobe ponekud "predivadlovano" a jednotna dotace na listek vnese zdravou konkurenci...nezivotaschopne sceny zaniknou, par intelektualu bude chvili kricet...nemyslim si, ze zruseni grantu je nekulturnost, ale projev zdraveho rozumu...a nikdo nebrani divadlum, aby si sve mecenase hledali jinde

Jaroslav Korecký 17.5.2008 8:13

Re: Re: Re: O peníze jde až v první řadě = ano i o mé peníze

Je to solidaritě, já také platím ze svých daní něco co nechci, ale možná by to mělo být. Třeba jsou mi ukradení školáci, kteří se učí číst a psát, je mi ukradená armáda s jejich předraženými Gripeny, jsou mi ukradené politické strany, bez kterých by dokonce bylo lépe. A také na to musím platit. Třeba nechci žít ve státě a městě mezi samými sobeckými debily. Třeba bych chtěl vědět, že u nás žije také někdo, kdo je vzělaný a moudrý..

Jerry 17.5.2008 8:37

Re: Re: Re: Re: O peníze jde až v první řadě = ano i o mé peníze

Pane,podle toho co tu ventilujete,mezi ... z d ě l a n é ... dobře zapadnete a mezi ty moudré se raději necpěte,tam Vás brzy odhalej.

Spokojený 17.5.2008 13:39

Re: Re: Re: Re: O peníze jde až v první řadě = ano i o mé peníze

Školáci jsou jsou vám ale ukradeni jen proto, že jste zřejmě nikdy do školy nechodil a vzdělání zřejmě nepotřebujete. 

Fafa 18.5.2008 0:40

Jaroslave:

to ale neni problem. Presvedcte sve spoluobcany, ze bude lepsi prestat platit skolstvi nebo armadu a usetrene penize lze vyuzit na podporu prazskych divadel. Pokud Vas ti sobecti debilove zvoli, tak Vam v tom nikdo nebude branit. V mezidobi se musite smirit s faktem, ze mame vseobecne, rovne volebni pravo a nas sobeckych debilu je vetsina. ;-P 

Mimochodem, podle Vas se moudry clovek pozna podle toho, ze chce od svych spoluobcanu, aby mu prispeli na listek do divadla? ;-)

S.T.K. 17.5.2008 10:59

Re: Re: O peníze jde až v první řadě = ano i o mé peníze

V podstatě ano,  až na to, že "neviditelná ruka trhu", aplikovaná ad absurdum nese sebou velmi zvláštní výsledky. Když se podíváte na trh tiskovin, výsledek je nasnadě. Průměr vkusu nebo "kulturnosti" myslím není to pravé - možná proto, že zatím nám chybí bohatí  mecenáši se vkusem někdy podivným, jindy ale zase přímo věšteckým. Kdybych to připodobnil k někde již zmíněným okresním silnicím: provoz na nich je nepatrný, i kdyby se vybíralo mýto, tak nepokryje náklady. Silnice tedy necháme zpustnout, mimo hlavní tahy nebude nikdo bydlet, všichni se časem nahrnou do koncentrovaných sídlišť a výroben, kde naopak bude těsno. Vzniknou celé oblasti bez obyvatelstva. Takže aplikováno na divadla: Bude se provozovat muzikál, velké slavné opery pro snoby (ale jen osvědčený repertoár, pochopitelně, těch zmiňovaných 38 titulů stačí), činohry s hvězdami a publikum nebude mít možnost si ověřit, že divadlo znamená i divadlo alternativní, pokusné, experimentální. Jistě, může ho (a také to ve velké míře udělá) odmítnout - ale v opačném případě nebude mít ani páru o jeho existenci. Myslím, že japonské tradiční divadlo je také podporováno "Japonským císařem" - přesto, že je to petrifikovaný tvar, ke kterému se hlásí (odhadem) pár tisíc Japonců. Ale je, pokračuje a trvá. Průměrný vkus Japonce je přitom, stejně jako u nás, někde úplně jinde. Kolik lidí v republice ocení, že někdo udržuje architektonické památky? Když tak čtu některé příspěvky, mám pocit, že by se to taky mělo nechat trhu. Přežilo by pár nejznámějších hradů (možná) a potom už nic. O to mi jde, ne o určení jakési pofiderní "umělecké kvality", či  "uměleckého přínosu společnosti".

Sám nejsem příznivcem příliš alternativního divadla - a nebyl jsem ani v mládí. Mám raději kumšt srozumitelný, byť ne triviální. Ale přimlouvám se za možnost nechat přežít i ty pokusníky. Co když je v nich něco, co ocení až další generace. Nebylo by to poprvé, ale v případě živého divadla je to poněkud - nepraktické.

Fafa 18.5.2008 0:48

STK,

ciste technicka poznamka. Pri nakupu benzinu se plati spotrebni dan, ktera by teoreticky mela platit naklady na udrzbu i tech okresnich silnic. 

a technicka poznamka k divadelnikum. Ja bych jim klidne prispel z verejnych penez. Principialne mi ale vadi, ze v pripade uspechu si chteji ponechat autorska prava. Takze bych grant podminoval predanim autorskych prav a mozna i pozadavakem na to, aby dejme tomu 10 procent vstupenek bylo v prodeji za symbolickou cenu.     

S.T.K. 18.5.2008 1:49

Hlavně pro Fafu"

Ad "okresní silnice" - to bylo, prosím, jen podobenství. Mohlo tam být cokoliv jiného, kde dochází ke koncentraci průměru a vyprázdnění ostatního obsahu jevu.

Ad autorská práva: Autorská práva se týkají jen autorských divadel a těch je dost málo. Valná většina naopak autorská práva kupuje a nejsou zrovna levná, navíc autoři (správci práv) mají v mnohých případech velmi zvláštní (a drahé) podmínky pro to, aby povolil hru hrát. (Obsazení rolí,  materiály kostýmů, použité typy i počty reflektorů atd.  Někdy fakt "dost hustý" jak se teď říká.)

Ad 10% "studentských" lístků - to, myslím, dělá každé větší divadlo. Je to propagace u studentů a dětského publika, způsob jak "připlnit hlediště" a vůbec slušnost. Naopak u nás je tomu tak, že provozovatel (město) se na slevy dívá značně přes prsty. (Menší návratnost prostředků.) Ale nevěřte tomu, že žijeme s aktivním kontem. To umí právě jen specializované scény s úzkým, divácky atraktivním repertoárem a minimálními náklady. (Ta Fantastika) Tyto scény nemají šanci hrát něco jiného, než to "nejlidověší", ať už tím myslíme cokoliv.

Ale, abychom si rozuměli úplně přesně: neobhajuji niemandy, kteří se sami za herce či režiséry považují. Tady je opravdu zkušebním kamenem obecenstvo. Hrát divadlo pro prázdný sál, ať už je jakkoliv velký je přece totální nesmysl. Nicméně podpora z veřejných peněz by měla přece jenom směřovat k těm slabším. Protože právě ta "méně kamenná" divadla jsou zásobníkem a zkušebnou talentů. Možná byste se divil, kolik vážených členů ND Praha nebo DNV pochází z malých scén v našem "městečku na východě". Bez praxe na malých scénách  by nehráli ani u nás a bez toho by je nikdy neviděli "lovci hlav" a nenabídli jim angažmá ve stověžaté, což je pro činoherce patrně nejvyšší, konečná  meta v jeho kariéře.

Ad pan Jiří Suchý: Pro mě zůstane legendou a i když už je ten "lev" starý a možná bezmocný, nemělo by se po něm plivat. To si troufne pouze a jen namyšlený idiot.

Fafa 18.5.2008 2:36

STK:

u mesta a divani se pres prsty tomu moc nerozumim. Jaka navratnost prostredku?

Az se jednou stanu bohatym filantropem, tak budu podporovat umelce, ale nebudu ocekavat zadnou navratnost z daru, ktery jim poskytnu. Spis budu zadat, aby jejich divadlo (castecne za moje penize) umoznilo pristup divakum, kteri maji hluboko do kapsy. ppochopitelne ale kdybych nahodou podporoval budouciho Van Gogha a jemu se podarilo prodat par platen za 35 milionu kousek, tak bych celkem ocekaval, ze mi prinese zpatky ten puvovni dar a rekne mi, abych zkusil podporit zase nekoho jienho.     

Mimochodem, kde "na vychode"?  

S.T.K. 18.5.2008 16:21

Re: Fafa

Dotace (nikoliv grant!) se odvíjí od toho.kolik vyděláme na vstupném a jiných aktivitách. Čím víc vyděláme, tím míň nám město doplácí. Ale nikdy nevyděláme víc než cca 60-70% toho, co stojíme. Museli bychom najet na repertoár jen o několika úspěšných (komerčně) titulech, zrušit činohru a balet a podobně.  A už bychom byli sice soběstační, ale jako kulturní instituce celkem k ničemu. K mému neskonalému překvapení se tu u nás, díkybohu, zatím neobjevil žádný "Ing. Richter."

Možná právě proto mě poněkud iritují někteří zdejší diskutující, jinak určitě ne hloupí lidé, kteří jednak divadlo nemusí, jednak o něm ví "kulový" - a někdy ani to. Ale pořád píšou, píšou, sokolíci. Jejich vytrvalé omílání formulky o "neviditelné ruce trhu" mě vede k tomu, že mám pro ně vlastní (soukromý)  název "trhovci". Jistě, všechno stojí peníze, ale poměřovat hodnotu věcí a jevů jen a jen penězi? Kolik stojí zdraví mého syna, který dostal leukemii? Kolik stojí desetiminutový pohled na Karlštejn v ranním oparu? (Myslím, že oni by to spočítat dokázali! ) Možná proto říkají, že nepotřebují divadlo a kumšt obecně. Jednoduchá zábava stačí. No budiž. Ušetří, jak odhaduji, cca 100.- Kč ročně na svých daních (celou korunu za 4 dny!) a pošlou tak, možná , "do kytek" budoucího Hrušínského, Brodského nebo Hëgera.....(Y)

Neberu je vážně, i když jsou, vzhledem ke svému počtu, opravdu rozhodující silou v Praze i ve státě. Ale jsou i daleko horší, nebezpečnější rozhodnutí, které ona Gaussova většina ovlivňuje, bohužel. USA Radar, bezmezné přistěhovalectví, zákaz atomových elektráren, zablokované stavby obchvatů měst a vesnic atd., atp.

Eisernes Hertz der Republik - pochopitelně. Indícií jsem ale napsal dost i předtím...;-)

Hobo 18.5.2008 19:08

Re: Re: Fafa

No jasně. USA jsou imperiálisti a burzovní kšeftaři, radar slouží jen válečným štváčům (americkým, jak jinak; jinde nejsou), kapitálisti umožňují bezmezné přistěhovalectví (nejspíš odstraněním ostnatého drátu na hranicích), u zbývajících tří záležitostí nechápu, jak je to myšleno. Ale vás jsem pochopil, víc nepotřebuji, odkryl jste se. Socialismus si bořit nedáte.

Eva D. 18.5.2008 19:37

Re: Re: Re: Fafa

Hlavně jsou ti Američani děsně nekulturní, přeci .Představte si to, padesátitisícové město na Střerdozápadě, koncert vážné hudby, Mahler, Dvořák a Martinů  na programu, venku cca -38 stupňů, divadlo přesto nacpané celými rodinami včetně malých dětí.Oni ti barbaři tam někteří byli v prošívaných vestičkách!

Ale teď vážně, je to můj největší zážitek pokud jde o koncerty.Tolik rodin s dětmi jsem neviděla nikdy v Čechách ani náhodou, úžasná atmosféra, po koncertě dole v lobby setkání všech se všemi - muzikanti i dirigentka si u kávy povídali o muzice s lidmi z publika.

Jen fakt nevím, zda ty lístky byly dotované. :-/;-)