26.4.2024 | Svátek má Oto


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
astra 6.11.2008 8:32

jděte se všichni bodnout!

To jste nikdo nečetl skvostného Vaculíka?

Tony 4.11.2008 1:13

To Sarka

Vynikajici postrehy. Dekuji.Me se libi co napsal Salman Rushdie na toto tema:"The effect of /mass/ migration has been creation of radically new types of human being; people who root themselves in ideas rather then places, in memories as much as material things, people who have been obliged to define themselves-because they are so definedby others- by their otherness; people in whose deepest selves strange fusions occur, unprecedented unions between what they were and where they find themselves". Amen.  T.

Sarka 4.11.2008 1:16

Likewise, Tony

- diky za Rushdieho. A Amen back.

68 3.11.2008 23:11

Jako téměř neznámý kunderolog

(nebo raději málo známý) souhlasím bezvýhradně se všemi přítomnými kolegy kunderology i kunderoložkami, kteří se vyjádřili k poslednímu francouzskému dílku spisovatele.  Bude hodně o čem přemýšlet, jak jednoznačně plyne z erodující sukcese a z té můry kolem žárovky. Můra je srozumitelná, co však může znamenat ta žárovka. Ne něco sprostého? Můžem se jen dohadovat.

Karel K 3.11.2008 13:40

Ale ten název!

Už si předstvauju, jak bude můj přítel kunderovec vystavovat tu knihu ve své knihovně a já se ho zeptám: "Ignorance? A není to moc autobiografické?"

Marat 3.11.2008 11:45

Věděl jsem,že můj příspěvek vymáznete.

Je mě jasné,že jste  nemohli zveřejnít tento příspěvek.Ani jsem to nečekal.Když si přečtete Kunderova veledíla,tak velice snadno poznáte,že to jsou nejčastější slova v románech  toho " vynikajícího českého spisovatele".

Mě jsou taková slova odporná,ale vyčetl jsem je v těch jeho knihách.

sukcesivní eroze 3.11.2008 9:32

Tušil jsem to už dlouho, ale teď mám opravdu jistotu:

Pan Schilla je dement.

Marat 3.11.2008 11:46

Re: Tušil jsem to už dlouho, ale teď mám opravdu jistotu:

Není dement.

Eva D. 3.11.2008 20:42

Re: Tušil jsem to už dlouho, ale teď mám opravdu jistotu:

R^;-) Kdo to říká, ten to je...

Tony 3.11.2008 3:15

L'Ignorance.

Sex je dulezity/jak vsichni vime/, ale neni tim hlavnim tematem v Ignoranci. Tim je navrat emigranta/ docasny navrat/ a p. Kundera to popsal vyborne. Jestli knizka vyjde v cestine, bude ohen na strese.

Sarka 3.11.2008 3:50

Re: L'Ignorance.

Nebojte, Tony, nevyjde. To uz by pak s urazenymi Kocourkovskymi vubec nebylo k vydrzeni :-P;-D

K. 3.11.2008 8:30

Re: L'Ignorance.

Tak nás neznalé nenapínejte a zkuste  někdo, kdo jste tu knihu četl, v kostce shrnout, o co jde, co ty tisíce z druhé strany zažívají.

sukcesivní eroze 3.11.2008 9:33

Re: L'Ignorance.

Přečtěte si ji v jazyce vám dostupném. Myslím, že už i ruské vydání je na světě...:-)

K. 3.11.2008 9:53

Re: L'Ignorance.

Asi bych volil francouzštinu nebo němčinu, ale rád bych se dozvěděl, čím ta kniha tolik oslovuje mnohé zahraniční Čechy.

sukcesivní eroze 3.11.2008 10:01

Re: L'Ignorance.

To si právě musíte přečíst, protože je mj. o nemožnosti návratu. Německý překlad mohu doporučit, je velmi dobrý.

K. 3.11.2008 10:22

Re: L'Ignorance.

A co takový Škvorecký? Ten o podobných věcech nepsal? Žije v emigraci velmi dlouho, navíc odešel ve věku (tuším ve 44 letech), kdy je už opravdu těžké si někde zařizovat novou existenci. I Škvorecký se sem vracel, ale nevrátil.

sukcesivní eroze 3.11.2008 10:50

Re: L'Ignorance.

Pokud vím, Škvorecký tohle téma explicitně ve své tvorbě nerozvádí, nepčítáme-li jeho exilové prózy z časů před rokem 1989. To je ale trochu jiná situace než u Kundery.

Fencl 3.11.2008 12:41

Re: L'Ignorance.

Škvoreckého a Kunderova díla se taky vlastně dobře doplňují. Nepíší z týchž pohnutek.

sukcesivní eroze 3.11.2008 13:54

Re: L'Ignorance.

Hm. Mohl byste to nějak rozvést? Děkuji!

K. 3.11.2008 14:36

Re: L'Ignorance.

Tak v němčině ta Kunderova knížečka stojí 8,90euro, v paláci Luxor ovšem za ni chtějí 321Kč, to je dobrých 13,50euro. Na můj vkus trochu moc předražená. Zajímalo by mne, jestli i zahraniční turista platící v eurech musí vysolit tu padesátiprocentní přirážku nebo jestli pro něj platí ta předtištěná cena 8,90.

sukcesivní eroze 3.11.2008 16:00

Re: L'Ignorance.

Zahraniční turista si knížku prohlédne, pozře na cenu a koupí si ji doma. Ostatně vy si také můžete pro L´Ignorance zajet do zahraničí, a záískat ji za 8,90. Otázka je, zda se vás taková cesta nepřijde dráže než na těch 13,50... Ale existují také veřejné knihovny, kde vám tu knihu třeba i zapůjčí, pravda, možná jen prezenčně...:-)

Kolemjdoucí (J.Š.) 4.11.2008 12:00

Re: L'Ignorance.

Stačí zajet k Andělu, tam ji prodávají za 277Kč (Kanzelsberger u východu z metra)

Vera 3.11.2008 15:01

Inzenyri lidskych dusi

Skvoreckeho pritel spisovatel,vyemigrujici do Kanady, mudruje nad obsahem sveho prvniho romanu, psaneho v cizine.  Nejvice ho mori pozadavek moderni (nesocialisticke ) prozy dukladneho a vzdy noveho popisu pohlavniho styku. "My s Maruskou nic noveho, porad stejne, nevynalezave" (parafrazuji z pameti). "Co mam porad o tom psat?" 

Ze by Skvorecky?

sukcesivní eroze 3.11.2008 15:57

Re: Inzenyri lidskych dusi

Tak pokud myslíte, že to je hlavní téma Inženýrů...:-)

Sarka 3.11.2008 16:26

Re: L'Ignorance.

To je skutecne velmi tezke vyklopit takhle v kostce. Fakt je ten, ze oslovuje nejen zahranicni Cechy, ale kazdeho, kdo nechal domov nekde v dalce a navrativ se po letech do nej shledal, ze tento uz je jiny, a jinde, a ze jako clovek se skutecnym zivotem pro ty "svoje" doma prestal existovat. Existuje pro ne vyhradne a pouze jako vzpominka na to, kym a jaky byl, kdyz byl doma - ale tim uz davno neni. Lide takto sobe vzdaleni nemluvi jeden k druhemu, ale jeden na druheho.

Tak nejak.

Eva D. 3.11.2008 20:41

Re: L'Ignorance.

Ale to přeci člověk zažívá aniž by emigroval. Podle toho, co nám tvrdili za studií, se Šrámek už nikdy nevrátil do Písku, záměrně. Také mám taková místa.

Sarka 3.11.2008 21:27

Ja mam pocit, Evo,ze ac jde o pocity

a zazitky podobne, jedna se o cosi kvalitativne velice odlisneho. Skutecne Vam nelzu, kdyz Vam rikam ze to je neco, co jde tezko popsat - odtud Kunderuv genius. (a to nemuzu rici ze o to mnozi z nas nepokouseli :-))

Zuzana W 3.11.2008 21:59

Re: Ja mam pocit, Evo,ze ac jde o pocity

R^

Eva D. 3.11.2008 22:15

Re: Ja mam pocit, Evo,ze ac jde o pocity

Věřím Šárko, že pokud jsem to neprožila, je těžké to hodnotit.

Na druhou stranu, i stejné věci prožíváme různě, s různou intenzitou, například. Proto je možné, že někoho jeho knihy osloví víc a někoho méně.Ten druhý, kterému se autor nejeví jako génius, vychází ze své zkušenosti a svého prožívání a tak to je v pořádku.  Nemám s tím problém.

Mimochodem, myslím, že 90 i víc % Čechů a Moravanů a Slezanů Kunderovi nezávidí. Na to je moc daleko a moc dlouho. Jiní jsou víc na ráně. :-)

Sarka 3.11.2008 23:58

Ja nemam dojem, ze mu

Cesi zrovna zavidi. Ale vim, ze neni a nebyl v Cesku prilis vitan, cten, a chapan. Je - a byla - vuci nemu urcita nevrazivost. Nevrazivost kterou jsme do jiste miry zazili my vsichni, kdoz jsme v episodach nasich navratu bolestne zjistovali, ze pro ty, kteri zustali doma, jiz davno neexistujeme jako zijici, myslici a citici lide - ze existujeme-li pro ne vubec, pak nanejvys  jako mumie toho, cim jsme byvali.

A ano, prozivani podobnych veci - s ruznou intenzitou - je samozrejme treba vzit uvahu. Ale opravdu se tezko vysvetluje klopotnymi slovy hloubka a podstata rozdilu mezi tim odstehuje-li se clovek z Pisku do Sobotky (kde sice take leccos ztraci ale nikoli vlastni identitu, tu si z toho Pisku do Sobotky lehce prinese ssebou), a odejde-li z vlasti do uplne noveho, neznameho sveta, kde musi vytvorit uplne novy smysl toho kdo je, jak a cim se difnuje, ajak a cim rozumi sobe a svemu okolnimu svetu. V tom procesu je hloubka, bohatstvi i bolest, ktere je nemozne jednoduse sdelit tem, kdo jim neprosli. Kundera k tomu genialne pouziva  Odysseovskeho archetypu. Kdyz jsem tu knizku cetla, vyrazila mi dech. A to Vam muzu potvrdit, ze v mem veku s mymi zivotnimi zkusenostmi mi jen tak neco dech nevyrazi.