29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

GLOSA: Přežijí S+H rok 2013?

Na konci každého roku nacházím mezi novoročenkami i tu, která přichází z Divadla Spejbla a Hurvínka. Včera opět přišla obálka se známým emblémem v levém rohu, tentokrát však byl k novoročence přiložen dopis, jehož obsah měl k veselosti, kterou ta slavná dřevěná dvojice po dlouhá desetiletí rozdává, hodně daleko.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Pavlovský 18.12.2012 4:51

Re: Vážený pane Suchý, nezlobte se, ale tohle je opravdu demagogie...

Mluvíte o něčem, o čem nic nevíte. Praha postupně odchází od v podstatě socialistickéjo modelu městem zřizovaných divadel a přechází na model na západě běžný: divadla jsou samostatné subjekty, které mohou žádat o granty a také je - podle nějakých kritérií - dostávají. Samozřejmě, vždycky bude problém, je-li těch peněz na rozdělování dost.

V každém případě už takovou transformaci ve zdraví přežily Švandovou divadlo, Činoherní klub a Semafor, chystá se na Divadlo Na zábradlí a postupně dojde na všechny. Daleko nejdotovanějším pražským divadlem je Divadlo na Vinohradech (cca 60 milionů, přitom bydlí ve svém), které, pokud jde o uměleckou úroveň, patří k nejhorším ve městě už 40 let (čest výjimečným inscenacím!) Výteční herci na tom nemohou změnit pranic! (ND dostává přes půl miliardy, ale z rozpočtu MK ČR.)

V Praze fungují dobře divadla Ungelt, K. Heřmánka, J. Hrušínského, Fidlovačka, Minaret (pro děti) a mnoho dalších. Všechna čas od času dostávají granty, někdy i víceleté (Švandovo divadlo). Není žádný rozumný důvod, proč by stávající městem zřizovaná divadla měla mít před nimi apriorní přednost.

Samotná návštěvnost je přitom podmínkou pouze nutnou, nikoli dostačující. Poloprázdná divadla samozřejmě podporovat z veřejných prostředlů nelze, ale i ta plná musí splňovat ještě další kritéria - musí být "kunstbezogen", nesmí to být bulvár, pustá komerce.

Respektovaných pražských kritiků není víc než mandel a hádají se permanentně. Ovšem na tom, která divadla jsou komerční, a která vykazují skutečně umělecké ambice, se shodnou až neuvěřitelně. Vyberte z nich losem jakýchkoli devět a nechte je hlasovat: dopadne to vždy stejně. Názor na uměleckou úroveň produkce pražských divadel je intersubjektivní!

P. Pavlovský 18.12.2012 4:20

Nikoli politický ale teatrologický problém

Trvání tzv. autorského divadla, typu S+H, Semafor ši Studio Y nemohou, bohužel, zajistit žádné, ani sebe větší peníze. Podstata autorskéko divadla je totiž v tom, že jeho identitu zaručuje autorská mohutnost nějakého tvůrce (tvůrců), jím vytvářená jedinečná poetika.

Bez Voskovce nemohl Werich po válce obnovit Osvobozené, bez Šlitra kulhá českou kulturou Semafor  (divadlo pro mou generaci přímo iniciační!), bez Schmida nemůže pokračovat Ypsilonka (chřadne spolu se svým principálem). Konečně nejslavnější autorská divadla všech dob, Shakespearovo a Moliérovo, netrvala déle než 15 let!

Divadlo S+H přežilo zázrakem smrt Josefa Skupy. Bylo to nejenom proto, že si cílevědomě a dlouho předem připravil svého nástupce jakožto interpreta postav S+H. To by dokázal leckdo z imitátorů. Zázrak jménem Miloš Kirschner byl především kongeniální TVŮRCE, který se více či méně autorsky podílel na všech inscenacích a především na dialozích S+H.

Zázraky se dějí jen jednou. Stejně jako J. Skupa i M.Kirschner zemřel nečekaně a předsčasně. Dalšího intepreta sice vychoval, ale svůj AUTORSKÝ TALENT mu předat nemohl.

O. Kadlec 18.12.2012 1:32

Re: Vážený pane Suchý, nezlobte se, ale tohle je opravdu demagogie...

Blbost.

Když nepoznáte rozdíl mezi divadlem pro děti a sekáním cviček, a všechno je to pro vás stejný byznys, tak to je opravdu smůla.

Ale vaše. Součástí takového byznysu, jako je divadlo, bývá finanční podpora od města, státu, zkrátka od kulturního národa. To prostě patří na stranu příjmu. Takže jako občan směle předpokládám, že pražskou radnici vedou lidé na výši a nepodříznou slavné divadlo.

B. Uhlich 18.12.2012 0:46

Vážený pane Suchý, nezlobte se, ale tohle je opravdu demagogie...

..nerad se pletu, ale Ti co provozují divadlo S+H jistě nekonají v jádru charitativní činnost, jedná se o docela normální podnikání se vším všudy..tedy se zisky, ztrátami, dluhy ... tedy buď si na svůj provoz vydělají tak jako každý jiný živnostník nebo poctivý podnikatel a nebo nevydělají a pak holt budou muset učinit nějaké rozhodnutí...tak jako každý jiný podnikající subjekt. navíc , a to se tedy na mně nezlobte, ale vidím tady jistý problém, provozovatelé divadla S+H mají i celou řadu jiných příjmů za autorská práva, za vydávání CD, DVD, za tv. vysílání, za reklamu.... podle mě to rozhodně nejsou žádné malé zisky...tedy holt, budou-li si chtít divadlo udržet - budou muset přelévat svůj zisk z jedné činnosti do druhé, tak jak dělá každý jiný podnikající v této zemi...tedy strašit tím, že vstupenka pro dítě nebude pro většinu dětí nedostupná je nesmyslem...já chápu, že režie divadla musí být obrovská (pronájem, energie, technika, úklid...) , ale holt buď jim bude stát za to, aby jim dál "chodili lidi" nebo ne ..a pak holt není co řešit....  Víte, já tady možná někoho popudím, ale já třeba podnikám a od nikoho nedostávám vůbec nic zadarmo...mám jen to co si vydělám a se mnou jsou na tom stejně statisíce jiných živnostníků, kteří udržují své živnosti "zuby nechty" a od žádného magistrátu nic nedostávají a dost často se jedná i o živnosti s unikátními řemesly a nikoho to nazajímá, že se onen živnostník dostal do problémů a bude muset skončit.  Tak trochu nechápu, proč zrovna v případě divadla S+H tolik povyku... divadlo funguje..většina tvorby jde na odbyt a myslím, že zrovna v případě divadla S+H by s tím být problém, díky mnohaleté  tradici, neměl...  A pokud ano, tak pak je na majitelích , aby zvolili adekvátní řešení.....