31.5.2024 | Svátek má Kamila


Diskuse k článku

GLOSA: Přežijí S+H rok 2013?

Na konci každého roku nacházím mezi novoročenkami i tu, která přichází z Divadla Spejbla a Hurvínka. Včera opět přišla obálka se známým emblémem v levém rohu, tentokrát však byl k novoročence přiložen dopis, jehož obsah měl k veselosti, kterou ta slavná dřevěná dvojice po dlouhá desetiletí rozdává, hodně daleko.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Novák 23.12.2012 16:07

Já tomu moc nerozumím

V rozpočtu Prahy je v r. 2012 na S + H asi 12,5 mil. Kč. Na r. 2013 je tam cca 11,5 mil. Kč. Kde je ta likvidace?

M. Schulz 18.12.2012 20:04

S+H

Ondrejovi Suchemu!

Ondreji! Samozrejme jsem hned poslal podpis na podporu. Ale: opravte e-mailovou adresu. Spravne zni: info@spejbl-hurvinek.cz  Jinak se tam lidi nedostanou. Zdar  Milan (Schulz)

F. Váňa 18.12.2012 15:28

Ach jo.

Je to o penězích, jako vždy. Každá dotace je škodlivá. Až budou u nás platy srovnatelné s Německem, pak může být vstupné i dražší a půjde to. Takhle holt budou muset i páni herci padnout na držku, jako většina národa, aby si uvědomili, komu dosud tlačili káru a sloužili. Pak možná nastane nějaká změna. Jenže český lid je tak líný, že ani do ulic není ochotný vyjít, takže dobře mu tak. Zřejmě ještě není tak zle. Lidi málo čtou a  málo se zajímají o veškeré dění, natož aby se někde angažovali, proto se ke kormidlu stále dostávají jedni a titíž. Nejspíš se čeká na nějakého spasitele. Nadávání u piva a na netu nic neřeší.

V. Bok 18.12.2012 13:46

No, tak trochu mi jdou slzy do očí

Spejbla a Hurvínka jsem jako děti opravdu milovali ... A \ten pán na magistrátu? Koho jsme si zvolili, toho máme. Já si jen pomyslím cosi o hnoji.

P. Jansky 18.12.2012 9:10

velmi souhlasim

herci (nejen dreveni) jsou opet v ohrozeni.. vsiml jsem si toho uz v pripade medy mladkove ze v praze kdosi hazi kulture klacky pod nohy.. kde je ten svoboda co tvrdil ze na letne postavi kaplickeho knihovnu? mozna by bylo dobre aby S+H a vsechna ohrozena divadla vysla znovu do ulic.. velmi by to pripomnelo listopad 89 

V. Vovák 18.12.2012 10:48

Re: velmi souhlasim

kdyby každý z ohrožených herců hrál tak, aby přitáhl platícího diváka, pak by nikdo z nich nebyl existenčně ohrožen. Pokud to neumí, měl by se věnovat jiné profesi, aby se uživil.

Chození herců po ulicích samozřejmě funguje již dobrých dvacet let. Třeba kolem Masaryčky, ve vestibulech metra i jinde je takových herců přehršel. Svoboda, co chtěl na Letné stavět knihovnu - to byl ten chlap, který ji chtěl stavět za peníze, které ani náhodou nepatřily jemu?

Mmch - divadlo chodící po ulicích jsem viděl třeba v Paříži. Bylo to velmi zábavné a vůbec to nepřipomínalo listopad 89, ale spíše skupinu lidí, kteří mají uměleckou invenci, obchodního ducha a docela slušně prosperují. Nikdo z nich neplakal "Státe, dej mi peníze daňových poplatníků."

Š. Šafránek 18.12.2012 11:21

Re: velmi souhlasim

Báječný nápad, už se těším na Spejbla s Hurvínkem ve vestibulu metra. A propos - v duchu Vaší logiky -, jak se vůbec takové metro mohlo vybudovat, když lidem, kteří ho chtěli postavit, ani náhodou nepatřily peníze, které na jeho výstavbu padly? Jinak na kašpary, kteří mají obchodního ducha, se nemusíte chodit dívat do Paříže - stačí zajít na zasedání pražského zastupitelstva; míti vstupenku netřeba.

V. Vovák 18.12.2012 11:26

Re: velmi souhlasim

pokud si ve vestibulu metra na svou existenci vydělají lépe, než v kamenném divadle, tak proč ne? Druhou možností samozřejmě je, aby se ti, jimž by připadalo ponižující vystupování výše zmíněných protagonistů ve vestibulu metra, plácli přes SVOJI kapsu, stali se donátory tohokterého uměleckého seskupení a umožnili jim tak existenci podle svých představ.

V. Mlich 18.12.2012 8:55

Peníze by se lidem neměli brát

Stát je pak rozděluje kamarádům a ostatní ostrouhají. Kdyby peníze zůstali lidem, tak si sami vyberou, co je dobré a dát pětistovku díteti na Hurvajse by pak nebyl problém.

R. Kříž 18.12.2012 8:26

vazeni a mili divaci,

vzhledem k tomu, ze platite divadla, sporty, dotace a jine "nezbytne" veci, mate drazsi rohliky, salamy, televize, auta i najem. je to likvidacni, ale nikdo z "intelektualnich elit" vam to nerekne. kazdy z prijemcu vasich penez totiz pouze vi, ze JEHO cinnost je ta, bez ktere by nastal konec sveta. takze koukej platit, danovy poplatniku!!!

a kazdemu muze byt jedno, ze stat, ktery je zalozen na uspokojovani potreb jednoho pomoci penez druheho (ktere mu uloupi stat), je svinstvo. ze takovy dlouho nevydrzi...

P. Pavlovský 18.12.2012 4:20

Nikoli politický ale teatrologický problém

Trvání tzv. autorského divadla, typu S+H, Semafor ši Studio Y nemohou, bohužel, zajistit žádné, ani sebe větší peníze. Podstata autorskéko divadla je totiž v tom, že jeho identitu zaručuje autorská mohutnost nějakého tvůrce (tvůrců), jím vytvářená jedinečná poetika.

Bez Voskovce nemohl Werich po válce obnovit Osvobozené, bez Šlitra kulhá českou kulturou Semafor  (divadlo pro mou generaci přímo iniciační!), bez Schmida nemůže pokračovat Ypsilonka (chřadne spolu se svým principálem). Konečně nejslavnější autorská divadla všech dob, Shakespearovo a Moliérovo, netrvala déle než 15 let!

Divadlo S+H přežilo zázrakem smrt Josefa Skupy. Bylo to nejenom proto, že si cílevědomě a dlouho předem připravil svého nástupce jakožto interpreta postav S+H. To by dokázal leckdo z imitátorů. Zázrak jménem Miloš Kirschner byl především kongeniální TVŮRCE, který se více či méně autorsky podílel na všech inscenacích a především na dialozích S+H.

Zázraky se dějí jen jednou. Stejně jako J. Skupa i M.Kirschner zemřel nečekaně a předsčasně. Dalšího intepreta sice vychoval, ale svůj AUTORSKÝ TALENT mu předat nemohl.

P. Jansky 18.12.2012 9:17

Re: Nikoli politický ale teatrologický problém

pane pavlovsky ted neni rec o umeni ale o penezich.. ondrej spravne pise ze S+H je svetova znacka.. tech nemame mnoho.. je potreba udrzet alespon kulturni tradici kdyz uz vsechno ostatni vzalo za sve..

A. Novák 18.12.2012 9:48

Re: Nikoli politický ale teatrologický problém

jestli je to světová značka, měl by divák počítat s tím, že si za "značkové" zboží připlatí...

J. Stejskal 18.12.2012 13:42

Re: Nikoli politický ale teatrologický problém

Je to značka paní Škáchové.

B. Uhlich 18.12.2012 0:46

Vážený pane Suchý, nezlobte se, ale tohle je opravdu demagogie...

..nerad se pletu, ale Ti co provozují divadlo S+H jistě nekonají v jádru charitativní činnost, jedná se o docela normální podnikání se vším všudy..tedy se zisky, ztrátami, dluhy ... tedy buď si na svůj provoz vydělají tak jako každý jiný živnostník nebo poctivý podnikatel a nebo nevydělají a pak holt budou muset učinit nějaké rozhodnutí...tak jako každý jiný podnikající subjekt. navíc , a to se tedy na mně nezlobte, ale vidím tady jistý problém, provozovatelé divadla S+H mají i celou řadu jiných příjmů za autorská práva, za vydávání CD, DVD, za tv. vysílání, za reklamu.... podle mě to rozhodně nejsou žádné malé zisky...tedy holt, budou-li si chtít divadlo udržet - budou muset přelévat svůj zisk z jedné činnosti do druhé, tak jak dělá každý jiný podnikající v této zemi...tedy strašit tím, že vstupenka pro dítě nebude pro většinu dětí nedostupná je nesmyslem...já chápu, že režie divadla musí být obrovská (pronájem, energie, technika, úklid...) , ale holt buď jim bude stát za to, aby jim dál "chodili lidi" nebo ne ..a pak holt není co řešit....  Víte, já tady možná někoho popudím, ale já třeba podnikám a od nikoho nedostávám vůbec nic zadarmo...mám jen to co si vydělám a se mnou jsou na tom stejně statisíce jiných živnostníků, kteří udržují své živnosti "zuby nechty" a od žádného magistrátu nic nedostávají a dost často se jedná i o živnosti s unikátními řemesly a nikoho to nazajímá, že se onen živnostník dostal do problémů a bude muset skončit.  Tak trochu nechápu, proč zrovna v případě divadla S+H tolik povyku... divadlo funguje..většina tvorby jde na odbyt a myslím, že zrovna v případě divadla S+H by s tím být problém, díky mnohaleté  tradici, neměl...  A pokud ano, tak pak je na majitelích , aby zvolili adekvátní řešení..... 

O. Kadlec 18.12.2012 1:32

Re: Vážený pane Suchý, nezlobte se, ale tohle je opravdu demagogie...

Blbost.

Když nepoznáte rozdíl mezi divadlem pro děti a sekáním cviček, a všechno je to pro vás stejný byznys, tak to je opravdu smůla.

Ale vaše. Součástí takového byznysu, jako je divadlo, bývá finanční podpora od města, státu, zkrátka od kulturního národa. To prostě patří na stranu příjmu. Takže jako občan směle předpokládám, že pražskou radnici vedou lidé na výši a nepodříznou slavné divadlo.

P. Pavlovský 18.12.2012 4:51

Re: Vážený pane Suchý, nezlobte se, ale tohle je opravdu demagogie...

Mluvíte o něčem, o čem nic nevíte. Praha postupně odchází od v podstatě socialistickéjo modelu městem zřizovaných divadel a přechází na model na západě běžný: divadla jsou samostatné subjekty, které mohou žádat o granty a také je - podle nějakých kritérií - dostávají. Samozřejmě, vždycky bude problém, je-li těch peněz na rozdělování dost.

V každém případě už takovou transformaci ve zdraví přežily Švandovou divadlo, Činoherní klub a Semafor, chystá se na Divadlo Na zábradlí a postupně dojde na všechny. Daleko nejdotovanějším pražským divadlem je Divadlo na Vinohradech (cca 60 milionů, přitom bydlí ve svém), které, pokud jde o uměleckou úroveň, patří k nejhorším ve městě už 40 let (čest výjimečným inscenacím!) Výteční herci na tom nemohou změnit pranic! (ND dostává přes půl miliardy, ale z rozpočtu MK ČR.)

V Praze fungují dobře divadla Ungelt, K. Heřmánka, J. Hrušínského, Fidlovačka, Minaret (pro děti) a mnoho dalších. Všechna čas od času dostávají granty, někdy i víceleté (Švandovo divadlo). Není žádný rozumný důvod, proč by stávající městem zřizovaná divadla měla mít před nimi apriorní přednost.

Samotná návštěvnost je přitom podmínkou pouze nutnou, nikoli dostačující. Poloprázdná divadla samozřejmě podporovat z veřejných prostředlů nelze, ale i ta plná musí splňovat ještě další kritéria - musí být "kunstbezogen", nesmí to být bulvár, pustá komerce.

Respektovaných pražských kritiků není víc než mandel a hádají se permanentně. Ovšem na tom, která divadla jsou komerční, a která vykazují skutečně umělecké ambice, se shodnou až neuvěřitelně. Vyberte z nich losem jakýchkoli devět a nechte je hlasovat: dopadne to vždy stejně. Názor na uměleckou úroveň produkce pražských divadel je intersubjektivní!

O. Istvanfy 18.12.2012 7:45

Re: Vážený pane Suchý, nezlobte se, ale tohle je opravdu demagogie...

Vo vyspelých krajinách sa systém grantov v kultúre osvedčil už dávno. Inak by tam napr. po Havlových hrách neštekol ani pes.

O. Istvanfy 18.12.2012 7:58

Granty

Vo vyspelých krajinách sa systém grantov v kultúre osvedčil už dávno. Inak by tam napr. po Havlových hrách neštekol ani pes.

P. Pavlovský 18.12.2012 8:55

Re: Granty

Nemáte ponětí o podstatě divadla. Divadla inscenují Havlovy hry proto, že na ta přestavení chodí diváci, že o ně mají spontánní, neorganizovaný zájem.

Kdyby na ně diváci nechodili, nehrálo by je žádné divadlo ani s milionovýnm grantem. Pro prázdný sál se hrát nedá. Plné sály na kraviny nedokázali zajistit ANI KOMUNISTÉ V 50. LETECH, sovětské srágory neměly návštěvnost, protože svezení dělníci utekli před představením do hospody.

Nechci se přít o to, jaký byl V. Havel politik, ale jako teatrolog s půlstoletou praxí si dovoluji tvrdit, že  česká kultura nemá většího dramatika (ani Karel Čapek se už moc nehraje a ve světě už vůbec ne).

První Havlova hra, Zahradní slavnost, se běžně hraje dodnes, doma I V ZAHRANIČÍ, po 45 letech od premiéry. Ukažte mi jiného dramatika, o kteréím by se toto dalo také objektivně konstatovat.

Hrají se ovšem běžně i další Havlovy hry, Vyrozumění, Pokoušení, Horský hotel, Largo Desolato, Žebrácká opera. Ještě 69 let z nich  budou Havlovy nadace dostávat tantiémy.

T. Kočí 18.12.2012 10:43

Re: Granty

Poslechněte si Jana Wericha na besedě v nějakém PZO, vyšlo v Levných knihách, co říká o divadle E.F. Buriana.Dokonalá definice.

T. Czernin 18.12.2012 10:44

Promiňte, ale to nemyslíte

úplně vážně, že? Kolik divadel po celé republice má nyní na živém repertoáru aspoň jednu z Havlových her? Pokud podobný kus některé z nich uvedlo, byla při spontánní návštěvnosti diváků každá premiéra současně derniérou. Při premiéře, doprovázené rautem, se všichni V.I.P. nacpali a pak už do divadla nepáchla ani noha. Dopadlo to jak s těmi jezeďáky za socialismu...

Š. Šafránek 18.12.2012 11:27

Re: Promiňte, ale to nemyslíte

Pan Pavlovský nepíše o uvádění Havla v českých divadlech, ale ve světovém kontextu. Je celkem známo, že český divák raději muzikálek od Michala Davida nebo Daniela Žita Landy.

V. Bok 18.12.2012 13:43

Re: Promiňte, ale to nemyslíte

No, Havla hrají tak některé experimentální scény, bohatě dotované státem. Světový dramatik českého původu, který se opravdu dost hrál, byl jistý Pavel Kohout, což mu Havel nikdy nezapoměl. Nicméně mě jeho hra připadaly dost mizerné, takřka nesledovatelné.

Pardon, jestli jsem se svým názorem někoho dotkl...

P. Pavlovský 18.12.2012 13:55

Re: Promiňte, ale to nemyslíte

Ani netušíte, jak moc jste vedle, je to jen podlé přání otcem myšlenky. Přečtěte si zprávu ČTK v dnešních LN, s. 9. 

U nás měly letos premiéru nové insenace her: Audience (Opava), Asanace (Divadlo Na zábradlí) a Vernisáž (Mladá Boleslav). Vše dosud na repertoáru, stejně jako některé tituly, premiérované v toce 2011.

Havlova poslední hra Odcházení se od premiéry v pražské Arše (76 repríz) hrála v Hradci Králové, v Českém Těšíně, v Brně, Českých Budějovicích a Plzni. 

O uvádění a knižním vydávání Havlových her ve světě si přečtěte sám, pokud to svedete.

Kdybyste mohl KAŽDOROČNĚ  dostávat tantiémy za všechna představení Havlových her po celém světě, byl byste už dávno mnohonásobný milionář.

J. Stejskal 18.12.2012 13:40

Re: Vážený pane Suchý, nezlobte se, ale tohle je opravdu demagogie...

Máte naprostou pravdu.

O. Kadlec 18.12.2012 14:57

Re: Vážený pane Suchý, nezlobte se, ale tohle je opravdu demagogie...

No jo, jenže já nechci, aby kulturní dědictví podléhalo zákonům byznysu. Letos peníze nejsou, tak "to" zrušíme. Za rok by je někdo dal, ale kde "to" vezmeme?

Souhlasím s vámi pokud jde o živou divadelní scénu, která vzniká a zaniká. Když by zanikl Činoherní klub, vznikne asi v jiné ulici a pod jiným vedením jiný činoherní klub. Když si ale město Pardubice JEDNOU před sto lety postavilo velké městské divadlo, tak neexistuje "nemáme peníze" a běžte si někam sehnat granty! Od městské rady jakýchkoli barev chci, aby to divadlo ekonomicky zajišťovala, jinak tam prostě taková rada nemá co dělat. Pokud to pánové radní nevědí, tak snad je k tomu donutí nějaký nátlak voličů. Zodpovědnost za kulturní dědictví předků je pro politika vlastnost "nutná, nikoli dostačující".

P. Pavlovský 18.12.2012 15:28

Re: Vážený pane Suchý, nezlobte se, ale tohle je opravdu demagogie...

Praha má dnes přes 150 divadel, Divadlo S+H je jedno z nich.

Profesionální divadla v menších krajských městech, to je něco úplně jiného, už proto, že bývá zpravidla jenom jedno. Sídlí obvykle v budově, kterou si město postavilo někdy před První světovou válkou. Až do konce Druhé světové války nemívala vlastní divadelní soubor (kromě větších měst jako Brno, Ostrava, Plzeň, Olomouc). Hrávali v nich střídavě místní ochotníci a tzv. cestující divadelní společnosti. 

Po válce postupně vznikly stálé soubory v Jihlavě, Klatovech, v Příbrami, v Hradci Králové, v Českých Budějovicích, na Kladně, v Mladé Boleslavi,  v Kolíně, v Pardubicích atd. Některé už zase zanikly (Kolín, Klatovy, Karlovy Vary, Teplice).

Nejde Vám tedy zřejmě o to, že "město Pardubice JEDNOU před sto lety postavilo velké městské divadlo", ale o to, že v Pardubiích JEDNOU před cca 60 lety vznikl stálý činoherní soubor, který provozoval a dodnes provozuje repertoárovou činohru.

Nemůže být sporu o tom, že krajské město má mít stálé divadlo stejně jako radnici nebo gymnázium. Jediné, které ji ostudně nemá jsou Karlovy Vary, ačkoli již Němci měli před válkou Divadlo západočeských lázní, soubor, který obstarával kromě karlovarského i divadla v Teplicích, Mariánských a Františkových lázních (v Chebu divadlo bohudík zůstalo). Je samozřejmou povinností městské rady existenci takového stálého divadla zajistit. Způsobů, jak to udělat, existuje dnes hned několik, ale to by bylo na delší povídání. 

O. Kadlec 18.12.2012 15:59

Re: Vážený pane Suchý, nezlobte se, ale tohle je opravdu demagogie...

Ano. Je samozřejmou povinností městské rady existenci takového divadla, jako v Pardubicích, zajistit. Netrvám na způsobu, těch jistě může být dost v různých dobách různých, ale vždy zajistit. (dokonce za komančů to ani nebylo město, ale kraj)

Divadlo S+H podle mne ale není jedno z mnoha pražských divadel, ale národní kulturní dědictví. Za druhé divadlo orrientované prakticky jen na dětského diváka musí mít jiný režim, nepatří do jedno pytle s ostatními diváky. A to podle mne neplatí jen pro divadlo, stát nebo města si velmi škodí, že nepodporují dostatečně sportování dětí. Na druhou stranu podporují základní umělecké školství (lidušky) a je to dobře, představte si že přijde nová politická generace a řekne "vydělejte si".

P. Pavlovský 18.12.2012 16:32

Re: Vážený pane Suchý, nezlobte se, ale tohle je opravdu demagogie...

Divadlo S+H  už od svého založení před 85 lety hrálo vždycky pro děti i pro dospělé a činí tak dosud.

Na děti jsou v Praze jiná specializovaná divadla, Minor (loutkové) a Minaret (činoherní). Částí svého repertoáru  ovšem hrají dětem i Buchty a loutky, Malé Vinohradské divadlo, letenské Pidivadlo a další.

Problém další existence Divadla S+H není problémem ekonomickým, je to problém umělecký. Není tu další Miloš Kirschner.

Současnému souboru nikdo v dalším provozování divadla nebrání, naopak, oproti např. Jiřímu Suchému a jeho Semaforu (obě divadla sídlí blízko sebe a mají sály s obdobnou kapacitou) má DS+H na své straně řadu ekonomických výhod, jako jsou účinkování v TV, časté zahraniční zájezdy a zisky z porodeje nosičů a knížek, o reklamě nemluvě.

Sportování dětí sem nepatří.