5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

FEJETON: Poslední hodina

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Kersch 14.7.2011 13:10

není problém

Není problém ta malá násobilka - to je jenom ilustrace. Problémem není ani otázka vnučky, k čemu bude v životě potřebovat "ty rovnice". Problém je, že jí to musí - ano, musí! - vysvětlit a vysvětlovat učitelka nebo učitel. Prosím, žádné plky o tom, že "to patří k všeobecnému vzdělání"! Tím dítě nepřesvědčíte. Taky to nevyřeší žvatlavé příklady se slovním zadáním o věčných nádržích, bazénech a sudech, plněným ventilem A nebo ventilem B nebo oběma ventily současně. V těch příkladech je klíč, nebo alespoň jeden z klíčů, jak skutečný problém zvaný "nenáviděná matematika" řešit opravdu.

Zkusím zase pro zájemce svou náhradní adresu: Sisyfos@seznam.cz

i. Hromadka 14.7.2011 9:21

matematika + dnešní návštěvníci škol

záměrně nepíšu studenti protože to je od slova studovat. Jako dlouholetý učitel elektrotechniky a tedy i matematiky jsem více než šokován. Na jedné straně se na gymnázijních školách probírá matematika, která bývala součástí vysokoškolské matematiky a na druhé straně vnučka - 14 let beznadějně bojuje s násobilkou - a to se nenaučí ani za týden nebo měsíc, a přišla že probírají rovnice - a na co prý to budu v životě potřebovat. Za takováto prohlášení bych vraždil. Ale nejde jenom o konstatování. Otázka zní - jak dál - národ blbně nebo co. Občas se dívám na  program "Ptej se" no tam jsou neuvěřitelné hrubky typu co mám dělat abi mi , jak odstranit holubi - to je přímo katastrofa --- a zase jak dál. Otázka přímo hamletovská být či bít - moje známá naučila svého syna násobilku vařechou...

B. Volarik 14.7.2011 18:44

Re: a na co prý to budu v životě potřebovat. Za takováto prohlášení bych vraždil.

Nedivim se vasi touze pouzit nasili kdyz nekdo pronese takovy vyrok. Ja jsem pracoval v Tezkoslovenske Zlodejske republice jako monter ocelovych konstrukci....a ejhle: Kdyz si chcete autogenem narezat dily pro svarovane schody, potrebujete Pythagorovu vetu! Jedine tak si muzete spocitat jak dlouha bude schodnice,kdyz znate pozadovanou vysku a spodni zakladnu schodiste. A pak si jeste musite pomoci Pythagoria spocitat vysku a delku schodu! Rovnice? Az tady v Americe jsem se stal profesionalem ve financovani nemovitosti. Mnozi lide se bez tabulek s odhady neobejdou...ja si sestavim svou vlastni rovnici, spocitam si patricny faktor a pak ho puzivam vzdy kdyz je treba. Matematice jsem zacal jaksi taksi rozumet a prisel ji na chut az ve veku dospelem, kdyz jsem po vecerech studoval na stavebni prumyslovce. Takze, nikdy neni pozde.

P. Kersch 14.7.2011 19:31

Re: a na co prý to budu v životě potřebovat. Za takováto prohlášení bych vraždil.

Panu Volarikovi díky za praktickou zkušenost, potvrzující moji hypotézu. Mimoděk narazil ze své strany na jádro problému se středoškolskou matematikou. Ukažte mi učitele nebo učitelku matematiky (!), který by u nás v Česku předvedl využití elementární věty (např.Pythagorovy) na tak užitečném příkladu a dovedl připomenout studentíkům, že zanedlouho jim přestane "odvaž se, nevaž se" a budou si přát něco vybudovat. Přitom využití této matematiky není jen v technickém povolání, ale v praktickém životě, v kuchyni, ve sportu, v organizování společenských akcí, při nákupech, při výchově vlastních i jiných dětí, při fotografování, při využívání PC...no, už přestanu, pardon. Dobrý večer!

A. Richter 14.7.2011 7:16

Věřím

Naučit mladší dceru zlomkům se mi dodnes nepovedlo, A to je jí nějakých 36 (?). Ta starší to (jakžtaž) chápe.

Ještě že máme vnoučata.

i. Hromadka 14.7.2011 9:27

nechápu

vážený pane, bohužel to naprosto nechápu, jak se někdo nemůže naučit zlomky - no možná, že když je ji 36, tak je už pozdě, to jste měl začít tzv. Makarenko-Frištenského metodou už před 30 lety - teď jí určitě chybí motivace a konkurence ve školních lavicích...

S výše uvedenou metodu jsem se seznámil u mé bývalé spolužačky - matky to 7-letého syna, kdy domácí úloha na 4 řádky se psala celé odpoledne, několikrát vytrhnutá stránka, pár pohlavků a pak tedy jako poslední pedagogický zásah - vařecha. A tenkrát neexistoval výraz šikana - ale kluk potom něco uměl.

jak říkáme: co se v mládí naučíš - ve stáří nemůžeš...

R. Langer 14.7.2011 13:47

Re: nechápu

Je to tak, pokud někdo tvrdí, že nepozná rozdíl mezi 4/4 a 3/3, tak to není proto, že tomu nerozumí, ale proto, že tomu nechce rozumět. Pár takových lidí už jsem poznal. Nejhorší je, že jsou dodnes toho názoru, že o nic nepřišli, pokud tomu nerozumí.

P. Kersch 14.7.2011 14:28

Re: nechápu

Pokud je takových lidí v populaci málo a nechávají si to nerozumění pro sebe - to jest nechlubí se tím, nepřesvědčují své okolí, jak je výhodné nerozumět - pak nenadělají velkou škodu. Je to jejich škoda, nikoliv naše. Pokud ale svědčí okolnosti o opačné situaci (je jich moc a jsou ve společensky vlivném postavení a jsou to užvanění baviči), pak si na ně musíme dát pozor, upozorňovat, že se mýlí - nemyslím upozorňovat tyto jedince, ale jejich vděčné posluchače. Má to význam, neříkejte, že ne. Musíme to upozorňování dělat často, chytře a nebojácně.

R. Langer 14.7.2011 15:54

Re: nechápu

Ano, v tom máte pravdu!