18.10.2019 | Svátek má Lukáš



DISKUSE K ČLÁNKU

Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.


FEJETON: O slušnosti a umění



Řazeno podle času sestupně, seřadit podle času vzestupně
počet příspěvků: 46, poslední: 26.1.2009 21:35, přehled diskusí

I výkal může být uměleckým dílem !:
Autor: Větší vlastenec Datum: 23.1.2009 22:35

Pan Hák nezná dějiny umění. Inu, co bychom také chtěli po žižkovském patriotovi, že ? :-/

Jak všeobecně dobře známo, italský umělec Piero Manzoni dokázal, že i výkal může být za jistých okolností uměleckým dílem.

Více např. zde : http://www.pieromanzoni.org/index_it.htm

Prosím vážené publikum, aby si povšimlo důležitého rozlišovacího prvku : zatímco Duchamp svoji Fontánu našel, Manzoni musel Umělcovo lejno udělat.

Jeho tvůrčí vklad je tudíž nesporný.   R^

Re: I výkal může být uměleckým dílem !:
Autor: Dr.Fidorius Šle Datum: 23.1.2009 22:49

Ano, ano. Umění jest nejvyšší formou výkalu.

Tato letitá duchamplná prauda ještě k Vystřelenému Voku nedorazila.Černý ji však dobře zná.

Když už jsme v tom happeningu,:
Autor: Magor Milda Datum: 23.1.2009 18:53

co takhle Černého natřít na růžovo a obsypat peřím? Toto umělecké dílo pak představit Bulharům a Slovákům, jistě by v něm nalezli zalíbení.

Re: Když už jsme v tom happeningu,:
Autor: Dr.Fidorius Šle Datum: 23.1.2009 23:04

Kdybychom Černého natřeli z 1/4 růžovou barvou, z 1/4 černou, a tak dále dále bílou a modrou, a pak jej nechali rotovat obrovskou rychlostí kolem své horizontální osy, měli bychom prvního neviditileného umělce v Evropě. Jeho přítomnost by byla symbolizovaná jen odletujícím jemným prachovým peřím a vůní asfaltu. Vtipně, formou sebeperformance, sebehappeningu a sebeiironie, jež by navíc byla poprvé i mezinárodně srozumitelná, bychom tak Evropě představili nejnovější české vynálezy na poli neviditelnosti, nanovláken a kockového cukru.Špatně by se do toho ovšem komponovaly výroky Václava Klause.

No to je síla.:
Autor: emil Datum: 23.1.2009 13:37

"Po přečtení všech příspěvků je mi opravdu zle. Každý, kdo umí klepnout na klávesnici je odborník na umění. Sprosté urážky, kdo je jiný než já, nesmí být. Zkuste si to také všechno přečíst. Je to ukázka ubohosti anonymních nýmandů, kteří dostali prostor ke svým výblitkům.

A já to zas vidím jinak.:
Autor: Honza42 Datum: 23.1.2009 14:23

Diskuze je celkem rouzumná a pouze lehce přisprostlá, z čehož se ovšem ani Vám nepodařilo zcela se vymanit.

Kulturnost diskuze stále ještě převyšuje svou hodnotou zmiňované dílo tak asi o dva řády. Stává se tak pravděpodobně sama veleuměleckým dílem.;-D

Re: No to je síla.:
Autor: Jenda Datum: 23.1.2009 18:46

Pan je "umelec"?

Pane Neffe:
Autor: Marat Datum: 23.1.2009 13:21

Pane Neffe,v článku níže,o létech padesátých několikráte zmiňujete HOVNO,proč tedy mažete příspěvky čtenářu, kterí ten výraz použíjí jen jako projev zhnusení o některém tématu? Slovo HOVNO  psáné vámi už není pohoršující?

palec nahoru:
Autor: žibřid Datum: 23.1.2009 11:52

Obdivuhodně dobře napsaný fejeton. Polemizovat by se dalo, ale tohle není odborný článek, to je právě fejeton, a navíc velmi milýR^

A co CR?:
Autor: Harry Datum: 23.1.2009 11:10

Nejak mi uniklo cim stouchnul umelec do sve zeme? Je tam obrys Ceskoslovenska s preskrtnutou Zakarpatskou Ukrajinou, Slovenskem a uprostred Cech Pullitr, nebo Svejk vykukujici uprostred mapy a kolem napis Pozor na kapesni zlodeje?  Indikatorem je jak si umelec udelal legraci ze svych spoluobcanu. A co ze sebe? Nemel by byt vpravo dole vyobrazen ne svem dilku (jako Parler ve sv. Vitu?). Trebas jak sedi na tom tureckem zachodku?

Re: A co CR?:
Autor: emil Datum: 23.1.2009 15:08

Už vidím kubistu Picassa, všechny ty francouzské impressionisty, jak vysvětlují člověku jako vy, aby pochopil co  a proč bylo namalováno. Je to o tom, buď se mi to líbí nebo nelíbí. Hledat, čím zrovna to dotyčné dílo hovoří k masám, to už jsme zažili.

Podstata Entropy:
Autor: K. Babák Datum: 23.1.2009 10:33

Přiznám se, že jsem byl v Bulharsku jen jednou a záchod, na který jsem převážně chodil, byl normální, jen se musely použité papíry odhazovat do koše, stejně jako v kolébce demokracie - Řecku.

Jsem ale pevně přesvědčený, že ostatní země přišly do Entropy jako Pilát do Creda. Celá plastika má jediný účel - urazit Václava Klause. David Černý se tím nijak netajil. To,že Česko bude representovat displej s Klausovými výroky, bylo oznámeno ještě před instalací.

S Klausem nemusí každý souhlasit. Presidentů, kteří řekli nebo udělali hloupost je asi napoloviční většina (například to o příležitosti mlčet). Mně osobně připadalo jako hloupost přivazování k bagru (o blob nijak zvlášť nestojím), musím se ale přiznat, že jako člověk vzdělaný v přírodních vědách souhlasím s Klausovými názory na "boj" proti klimatickým změnám a jako nevzdělaný v ekonomii jsem ochoten připustit maximálně to, že jeho ekonomické názory by mohly být předmětem diskuse v okruhu těch vzdělaných. Zajímalo by mě, které Klausovy výroky jsou vlastně tím předmětem instalace. Ví to někdo vůbec?

Nezávisle na tom, o koho jde, mi vadí jedna podstatná věc. Myslím si, že žádný stát na světě by nedopustil, aby jeho reprezentací na vysoké úrovni byla urážka nejvyššího představitele. Jenom my.

A ještě k umění. U Rembrandta objednala amsterodamská honorace kolektivní portrét. Když Rembrandt dodal místo portrétu umělecké dílo, nezaplatili mu. Myslím si, že v právu byli všichni. Umění se může a nemusí lidem líbit. Umělec může tvořit a umírat přitom hlady. Pokud chce peníze, musí buď vyhovět objednávce a nebo riskovat investici stejně jako jiné ekonomické subjekty. Nejenom, že nechápu, ale i odsuzuji Sašu Vondru, že v otázce reprezentace státu nezajistil kontrolu, toho, co to bude. Pokud se takto postupuje i v jiných případech, je to s námi špatné. 

Re: Podstata Entropy:
Autor: Niky Datum: 23.1.2009 13:40

Proto se Bakala zašil do Afriky,Havel do špitálu a Černý do Ameriky.Souhlasím s vámi pane Babáku,vypadá to,že pravdu měl Hitler,když řekl,že Český národ nemá právo na existenci!

Re: Podstata Entropy:
Autor: michal Datum: 23.1.2009 13:45

Osud Rembrandtova díla je vůbec ispirativní. Nejdřív - v jeho době - celospolečenský obdiv (ne všechny zakázky měly problémy Noční hlídky), tedy umění, pak zapomínání až odmítání  - "je to malováno blátem" - tedy podle pisatele ne umění,  až romantismus 19. století dostal zase Rembrandtovo dílo obecné vážnosti a obliby, tedy byl zas považován za umění. Co s tím?

Jinak souhlas jak s autorem článku tak s p. Babákem

Re: Podstata Entropy:
Autor: JiM Datum: 23.1.2009 14:15

Předmětem instalace jsou snad výroky o globální panice kvůli oteplování, doprovázené poznámkami, že to říká "nejchytřejší člověk planety". Celá vtipnost je umocněna faktem, že letošní klimatologická konference se patrně ponese v duchu kritiky oteplovacích teorií a protestů řady skutečnýck klimatologů proti vyvolávání paniky. Zejména pikantní je předběžná informace, že mnozí klimatologové se dokonce vrací k teorii o globálním ochlazování, která byla populární v sedmdesátých letech.

Vyčkejte do jara. Ale musíte si sehnat sborník z konference, protože naši novináři tolik informací nepoberou.

Nedostat zaplaceno za objednané dílo, protože se nelíbí, to se nepřihodilo jen Rembrantovi.

Umění:
Autor: Kobylka Lajda Datum: 23.1.2009 9:26

K umění patří nejen dovednost, ale také nápad.  Nápad je to originální, ale všemu není možno porozumět, a nemělo by to urážet - ne vše lze považovat za humor a vtip. Měli to zadat našim sklářům - to by mělo úroveň.  Tak je to jenom plácnutí do bláta, které postříká jméno ČR.Rv

nesmysl:
Autor: ok Datum: 23.1.2009 9:25

Autor zjevně nechápe podstatu heppeningu. Entropa jaho umělecké dílo nefunguje, je trapná a sprostá, především vůči Bulharům - Bulhaři mají moji omluvu.

Jako heppening ovšem Entropa funguje výborně, nastartovala a rozhýbala dění, škoda, že na tom Černý nepracuje dál - například Bulharsko mohl překrýt dalším Bulharskem inspirovaným růžovým olejem - byla by to pravda, a zároveň by to bylo pěkně bizarní - voňavé růže překryly turecký záchod. Ten černý hadr, který Bulharsko překrývá teď, je jenom trapný, a Černý by s tím měl něco dělat. Entropa by měly fungovat jako proměňující se heppening po celou dobu předsednictví - tím by dostala smysl.

Re: nesmysl:
Autor: Kobylka Lajda Datum: 23.1.2009 9:31

Máte dost pravdy, ale právě hepeningy jsou v umění velice trapná záležitost - ne vždy rozhýbají dění, někdy publikum strne. Párkrát jsem to zažila - a vůbec nevím k čemu je to dobré. Ať si umělci zadovádějí ve své společnosti, ale ať s tím nelezou na veřejnost. Já se bez hepeningu minu.

No jo.:
Autor: dulcibelka Datum: 23.1.2009 9:09

Kvůli Husovi se prolila spousta krve, leč někdy v patnáctém století...Doufala jsem, že jsme (tady v Evropě) už o krok dál...

Zvednuty palec:
Autor: Lykorian Datum: 23.1.2009 8:52

Stroze a jednoduse zasilam diky autorovi za vyborny clanekR^

Re: Zvednuty palec:
Autor: hank Datum: 23.1.2009 10:22

připojuji se k pochvale zbytku rozumu v kotlince

Zaujal mě:
Autor: Jan Datum: 23.1.2009 8:39

karikaturista http://oldrichdworak.sblog.cz/ :

...plastiku obhajují hlavně tím, že se jim líbí. Zde nejde o líbení se, opět použiji přísloví: Dosáhne-li se dobrého cíle špatnými prostředky, přestává být cíl dobrý...  A správně hodnoťte Černému na plastice jen výtvor Česka, ostatní země, kdyby jim možnost neukradl, by vytvářeli jiní umělci.

napsáno vkusně, vtipně, rozumně:
Autor: Viktorka Datum: 23.1.2009 8:38

a slušně , děkuji

na podobne tema:
Autor: mipo Datum: 23.1.2009 8:33

http://pouzar.blog.idnes.cz/clanok.asp?cl=42939

Je to o poctivosti:
Autor: Antonín Hrbek Datum: 23.1.2009 8:18

Prvním předpokladem je zvládnutí řemesla. Picaso i řada dalších "moderních" umělců měli dokonale zvládnutou techniku a způsob vyjadřování předchozích generací. Pokud se pak pokusili způsob vyjadřování pokoušeli posunout dál, tak to rozhodně nebylo tím, že neuměli "klasicky" malovat.

Druhým faktorem je společenské vnímání. Pokud bude společnost obdivovat "umělce", který namaže na modelku barvy a pak ji vyválí na plátně, pokud bude namalování tanku narůžovo pokládáno za umění, pak ji není pomoci. I tehdy, když je někdo za takový výtvor ochoten zaplatit milióny. Problémem ovšem je, že o tom co je umění zaníceně společnosti vykládají "umělci", kteří toho sami mnoho neumějí nebo kšeftaři, kterým nejde o nic jiného než něco prodat.

Za třetí je třeba velmi pečlivě rozlišovat umění a demonstrativní protest, založený na šoku. Výkal zůstane výkalem, i když byl "vytvořen" se zcela nejlepšími úmysly. Ostatně již dávno řekl Goethe - Künstler schaff und rede nicht.

Historická zkušenost ukazuje, že, naštěstí, šunt zmizí, bohužel, nějakou dobu to trvá.

Re: Je to o poctivosti:
Autor: ok Datum: 23.1.2009 9:40

Pane Hrbku, vážím si Vás, ale v tomhle se velmi mýlíte. Růžový tank bylo umění (přestože mě to připadalo velmi sprosté i kdyby v Praze padl jen jediný rudoarmějec. Černý si bohorovně popletl dvě historické epochy). Umění, které vás zasáhne pouze emocionálně, svojí myšlenkou, je také umění. Obsah (informace, jádro pudla) je důležitější než forma.

Entropa ovšem umění ve vašem slova smyslu umění není, je to heppening. A heppening je umělecká forma poněkud nestandardní, to uznávám...

Re: Je to o poctivosti:
Autor: Kobylka Lajda Datum: 23.1.2009 9:43

Co na tom bylo sprostého? Že byl pomalován tank, který vůbec do Prahy nedojel? Vždyť to byla komunistická lež a kamufláž. A potom . vzpomínku na tzv. osvobození v r. 1945 překryl hřmot tanků z r. 1968. Ostatně - nebyli to vlasovci, co pomohli Prahiu osvobodit? Rudá armáda přicházela často záměrně pozdě (varšavské povstání).RvRvRv;-€;-€;-€(Y)(Y)(Y)

Re: Je to o poctivosti:
Autor: šašek Datum: 23.1.2009 10:13

Ono to bylo spíš zbabělé. Kdyby ten tank pomaloval , dejme tomu, v roce 1988, tak by to byla velmi odvážná forma protestu. Jenže té růžové přemalbě předcházel článek v LN od nějakého soudce, že by justice potřebovala vlastní barák. A že by jim vyhovolala ta albrechtská kasárna na Smíchově, ale vadí jim ten tank. No, tak se dal do díla

Re: Je to o poctivosti:
Autor: Antonín Hrbek Datum: 23.1.2009 14:58

Co kdyby někdo namaloval na oranžovo sochu Libuše a Přemysla na Vyšehradě? To byla také "nacionalistická" lež. Nebo pomaloval všechny sochy Panny Marie? To byly přece také lži!

Není dobré si plést vulgární politiku s uměním.

Re: Je to o poctivosti:
Autor: Ignác Datum: 23.1.2009 15:27

Nebo třeba pomník Jana Husa na Staroměstském náměstí, neměl by se taky přetřít narůžovo? Vždyť ta jeho představa jako štíhlého vysokého askety je taky taková národovecká lež, dneska se ví, že byl pomenší a poněkud obézní. Když vadí, že měl památku padlých rudoarmějců připomínat nesprávný typ tanku, tak asi bude taky vadit, že Husovy myšlenky připomíná jeho nepravdivé zobrazení.