20.5.2024 | Svátek má Zbyšek


Diskuse k článku

ESEJ: O Bohu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
S. Rehulka 28.4.2011 14:00

At už Pán Bůh je....

....anebo není, jistě by se mu líbilo, kdyby lidé žili podle toho, čemu říkáme Desatero !

K. Krbálek 24.4.2011 15:13

kde hledat Boha?

problém je, když hledáme Boha ve vnějším světě. Je ale i druhý směr, hledat ho uvnitř sebe

J. Tic 24.4.2011 11:27

O podstatě světa,

při vší úctě k teologům, filozofům, myslitelům a vědcům víme prd. To samé věděli naši předkové, a o nic víc nebudou vědět ani naši potomci.

Doufám však, že oni opustí svět pomatených náboženství, které měly svůj smysl na úsvitu civilizace. Nejde ale věčně žít jako děti. Je potřeba opustit svět pohádek, přesto že v nich můžeme najít mnoho moudra a poučení.

J. Schwarz 24.4.2011 8:44

Bůh by mohl,

kdyby chtěl mnohem víc, než rozdat všem svatou Knihu v deskách ze zlata a slonoviny - mohl by "zařídit", aby v něj automaticky každý člověk věřil...

J. Václavíková 24.4.2011 1:10

Ten věří v to a ten zas v ono ....

Ano, přesně tak!

O. Kadlec 24.4.2011 1:12

Re: Ten věří v to a ten zas v ono ....

Promiňte ale to je banalita.

P. Fryš 24.4.2011 1:59

Re: Ten věří v to a ten zas v ono ....

Sám jste představitelem krutých banalit, včetně výpadů o inteligenci a vzdělání (níže viz Vaše diskuse).

Obecným jevem je zvláštní potřeba některých věřících zachraňovat a přesvědčovat (za každou cenu) "nevěřící". Asi jsou sami ve své víře pochybující.

O. Kadlec 24.4.2011 7:30

Re: Ten věří v to a ten zas v ono ....

:-))

Tomu se říká vlčí mha.

Veselé velikonoce!

P. Fryš 24.4.2011 10:09

Re: Ten věří v to a ten zas v ono ....

Tak to je mi skutečně líto. Jak obojí léčíte ? :o)

J. Václavíková 26.4.2011 19:54

Re: Ten věří v to a ten zas v ono ....

Pane Kadleci, to byl jen nepřesný citát z onoho článku :-)

J. Kovaříček 23.4.2011 14:51

Allah ti to oplati

Milý Stando, 

zase jednou skvělý článek. I když asi marno psát to v češtině. Soudě dle zde zveřejněných reakcí, jen málo lidí v tom našem inteligentním národě je schopno pochopit o čem jsi napsal. A soudě také z jejich odpovědí, jen pár z nich by bylo schopno napsat nějaký text na tvé úrovni nebo napsat vůbec nějaký článek. Takový je stav dnešního českého myšlení.  Takže mají i presidenta, který odpovídá kvalitám "lidu." Tvůj článek je ovšem skvělý, ale kdo ho z těcho malých českých zpochubňovačů může pochopit????

Otázka: Věříš v Boha? jest nesmyslná. Problém existence boží jest problém sémantický. Když se tě zeptá tu otázku třeba mohamedán, má na mysli Alláha atd. Jádrem problému tedy jest co si představujeme pod slovem bůh. A jestli je pro nás důležitý. V Buddhismu se otázka boha vůbec nevyskytuje. Buddha (Gothama) prohlásil, že existenci boha nelze ani dokázat ani popřít, proto spekulace o boží existenci jsou jen mařením času. Důležité jsou otázky života, který právě žijeme, otázky především mravní. O tom Buddhismus jest. Buddhismus je nádherná filosofie života, v Čechách by ale těžko našla úrodnou půdu. Česká zamindrákovanost dovede jen zpochybňovat a do všeho šťourat, ale nic pozitivního nezplodí. Stačí se podívat jaké poměry tam panují. Stačí si přečíst ty chytrolínské reakce čtenářů. A je to jasné, tomuto  není potřeba věřit.

V. Běhal 23.4.2011 16:13

Re: Allah ti to oplati

Vážený pane, jestli někdo nepochopil o čem autor píše, tak jste to Vy. Nejstarší písemné památky zaznamenávají, že si lidé vždy kladli otázku po smyslu života. Budhismus není náboženství, je to ateismus a smyslem života je nirvána - nicota. S tím se většina lidí nehodlá smířit. Vždy určitá část populace měla pocit, že nejsou jen živočichové jejichž smyslem existence je ukájení vlastních pudů.

O. Kadlec 23.4.2011 18:45

Re: Allah ti to oplati

Ahoj chytrolíne. Českej. Víš - na tu otázku, co je podle tebe nesmyslná, umí hodně lidí rozumně odpovědět, neboť tato otázka jim smysl dává. Když se ale v nějaké vědecké práci řekne, že otázka je nesmyslná, pak to znamená, že ji nelze řešit. Objektivně, ne podle tvého názoru. Takže je možné, že tobě ta otázka smysl nedává, ale to je proto, že je někde za hranicí tvého vzdělání. To není žádná ostuda. Je ale pošetilé svou neschopnost řešit otázku vztahovat na celé lidstvo.

J. Němec 23.4.2011 13:30

Smysl?

Tak trochu nechápu, proč autor věnuje tolik času psaní podobného článku, aniž by měl povědomí minimálně o jedné z teorii stran vzniku a chodu světa. Asi je jasné, že myslím  pohled křesťana. Vyvozovat závěry bez bližšího pochopení křesťanství a hlavně bez znalostí Bible a snahu o pochopení  je poněkud krátkozraké. Takový styl ... v bulváru s díle Dana Browna jsem si přečetl ....

Mám články pana Moce moc rád, ale tentokrát mě zklamal.

P.S. Pokud něčemu pan Moc moc nerozumí, jistě je spousta lidí, co mu o křesťanství něco bližšího řeknou a nebude muset tímto handicapem kazit kvalitu svých článků. Z článku nečiší totiž jiný názor, ale solidní neznalost.

J. Brunner 24.4.2011 0:59

Re: Smysl?

Pan Moc otázku existence či neexistence Boha zobecnil i vzhledem k poznatkům současné vědy vynikajícím způsobem.Detaily víry i vědy není třeba přikládat.

V. Hájek 24.4.2011 8:10

Re: Smysl?

Které křesťanství máte na mysli? Pokud vím, existují nejméně tři směry - katolické, evangelické a pravoslavné, které se štěpí na celou řadu sekt. Tak které je to pravé?

O. Kadlec 24.4.2011 8:16

Re: Smysl?

Proč myslíte že jedno je pravé a ostatní levé? Odkud pochází takový nápad?

O. Kadlec 23.4.2011 10:25

když tomu autor nerozumí,

proč se nezeptá?

Na vědu vědecké obce, na víru církve.

No, protože kdo se ptá ten se dozví, a kdo ví je tím už, ve své poctivosti, vázán. Bloger, který neví, jak pan Moc píše, vůbec nic, může psát nejvolněji. Co ho napadne.

Jako blog o tom, co autora napadá je to dobrý, mně se to líbí.

V. Běhal 23.4.2011 7:06

Skrytý Bůh

Autor klade otázku, stejně jako řada jiných, proč se Bůh neprojeví zcela otevřeně a žádá od nás víru. Podle učení katolické církve je to proto, že nám dal, z lásky, svobodnou vůli se k němu přihlásit, anebu Ho odmítnout. Jako takového člověka stvořil. Jinak by byl jen tvor na úrovni zvířat. Věřící jsou jako vzbouřenci bojující proti diktátorovi. Jakou zásluhu by měli ti, co se přidají k vůdci povstání, když už povstání zvítězilo.

Nedá se říci, že by se Bůh nedal poznat. Aby v Něj lidé uvěřili dělal Ježíš zázraky, ale nesestoupi z kříže ani po vzkříšení nevjel slavnostně do Jeruzalema. Zázraky dělá i dnes. Ve Fatimě 13.10.1917 způsobil, že se slunce, v poledne, otáčelo kolem své osy, putovalo k obzoru a zpět. Jev vidělo 70 000 lidí, kteří se tam sešli, protože úkaz byl předpovědě. Měsíc předem třem malým dětem se zjevila žena, která o sobě řekla, že je Panna Maria a úkaz předpověděla. Jsou dvě možnost: 1) že jim to řekla Panna Maria jako mluvčí Stvořitele, který může měnit přírodní zákony, 2) že ty děti náhodou uhodly, že se takový jev udá v určitý den na určitém místě. Můžu věřit na zázraky, ale ne na nepravděpodobné věci (G.K.Chesterton)

J. Schwarz 24.4.2011 9:14

Re: Skrytý Bůh

Úkaz ve Fatimě musel být kolektivní halucinací, neboť pokud by Slunce opravdu na Boží pokyn změnilo svou polohu vůči Zemi byl by to jiný cvrkot a "všimli" by si toho naprosto všichni včetně těch, co na Slunce vůbec neviděli.

P. Fryš 24.4.2011 10:55

Re: Skrytý Bůh

A co zázrak v Roswellu ? Tam Bůh vybuchl a dopadl v létajícím rendlíku až v Socorro v Novém Mexiku. Změnil se v pár oškliváků a nechal se dokonce pitvat. Svobodná vůle přihlásit s k Bohu, mě napadá třeba na dětských onkologických odděleních.

A. Holík 23.4.2011 0:28

Hm

Sice mi to prijde po tech tisiciletich jako mlaceni prazdne slamy .. ale posledni odstavec mne zaujal .. takze: boha jako stvoritele je nutno odmitnout zejmena proto, ze to neni zadne reseni. Pokud buh stvoril vesmir, kde se vzal ? Je treba bud zkoumat zkoumatelne, a nebo fabulovat nezkoumatelne. A mezi tim stycne body nevidim.

J. Skála 23.4.2011 8:08

Re: Hm

"Je treba bud zkoumat zkoumatelne, a nebo fabulovat nezkoumatelne."

A já si zase myslím, že lze dělat obojí. Jen je třeba to vědomě rozlišovat. Kdo to schválně nerozlišuje, jsou církve. Ty vyvozují z nezkoumatelného reálné příkazy pro své ovečky. Někdy rozumné (některá z přikázání), ale většinou nesmyslné. Pro větší slávu ne Boha, ale církví.

A. Kofroň 23.4.2011 8:15

Re: Hm

Takže která z Desatera jsou ta "nerozumná" přikázání? Proč?

J. Skála 23.4.2011 13:36

Re: Hm

Já jsem nepsal nerozumná. Psal jsem nesmyslná. Myslel jsem, že to lze lehce odvodit; mýlil jsem se. Tak polopatě: Ta. která se týkají vztahů mezi lidmi (4-10 katolické zvyklosti) jsou rozumná.

O. Kadlec 23.4.2011 13:51

Re: Hm

A z jakého důvodu jsou přikázání 1 - 3 nesmyslná? :-)

J. Skála 23.4.2011 22:04

Re: Hm

Protože je možno volit je z cela libovolně. Např.: Budeš věřit právě ve 3 bohy (nepřipomíná to něco?), musíš vyslovit jméno svého boha alespoň 317krát denně, budeš slavit každý desátý den, atd.  A na celé konstrukci by se nezměnilo vůbec nic.

O. Kadlec 24.4.2011 0:46

Re: Hm

Jenže to tam není. Proti podobným volbám je Mojžíšův zákon rezistentní. Zeptejte se židů, pokud mi nevěříte.

Zbožnost sama je prostší. Desatero pouze říká, co žid dělá a co nedělá. Jestli tomu rozumíte nebo nerozumíte to je jiná věc. Ale má to pro židy, a potažmo pro křesťany, konkrétní význam protože podle toho ŽIJÍ.

J. Skála 24.4.2011 4:23

Re: Hm

No fajn.  A  dostáváme se zpět na začátek tohoto vlákna. Toto je právě to fabulování příběhů. Já proti němu nic nemám, raději však zkoumám zkoumatelné. Ale ať mně proboha neorganizují život.

O. Kadlec 24.4.2011 7:32

Re: Hm

Budiž vám to přáno.