7.7.2024 | Svátek má Bohuslava


Diskuse k článku

DAVID ČERNÝ: Umělec a úřednice

David Černý, světově známý sochař, jehož díla jsou v Praze poutním místem pro zahraniční turisty, se potkal v televizi s jakousi šedou úřednicí, kurátorkou umění ve veřejném prostoru s razítkem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Reichardt 23.4.2024 15:20

Kdo zaplatil stavbu, ten rozhoduje. Rajniš to nebyl.

M. Kocián 23.4.2024 11:07

Souhlasím - zvlášť, když v Praze je dost jiných míst, které by motýli naopak vylepšili.

L. Beneš 23.4.2024 8:07

Jako byste četl mé myšlenky. R^;-D

L. Beneš 23.4.2024 7:55

Otevřel jste si upřímně srdce. To vás ctí.

J. Pilny 23.4.2024 5:19

Pokud to uděláte v nějaké výstavní síni a budou u toho novináři a bude se to fotit, tak se to podle některých může vydávat za umění. Konečně něco podobného se už odehrálo. Když nějakou nahou ženu jako statistku mohli návštěvníci mučit a týrat a prý to bylo umění.

I. Polák 22.4.2024 20:57

Chybička se vloudila :-), díky za upozornění

P. Pavel 22.4.2024 20:46

OK, i když já doufám, že k realizaci nakonec nedojde. Uvidíme.

M. Mařák 22.4.2024 20:39

Architektovi Rajnišovi se to líbí a dal svůj souhlas, obchodní dům Máj je jeho dílo, tím bych to uzavřel.

P. Pavel 22.4.2024 20:30

Já také dokážu ocenit umění, a moji dva dlouholetí přátelé jsou dnes už známí umělci, Miroslav Pošvic a Tomáš Hřivnáč. A znám i pár jiných, i když ne tak dobře. Já mluvím o tom umístění díla, ne o jeho kvalitě.

M. Mařák 22.4.2024 20:29

To je OK, každý má jiný vkus, nicméně tato bouře ve sklenici vody je podle mne naprosto zbytečná stejně jako je zbytečná ta závistivá úřednice. Jedná se o soukromou stavbu na soukromém pozemku, majitelé a architekti jsou pro, stejně jako Památkový úřad.

P. Pavel 22.4.2024 20:23

I to je možné, na mém názoru to ovšem nic nemění. Stejný názor mají i pražští pamatkáři a Klub za starou Prahu. Údajně řekl, to je veselé. Tak proč ho tak tenkrát navrhl ? Oba dva pánové už budou asi dost staří, takže je otázka co je k tomu vede, přilepšení k důchodu ?

M. Mařák 22.4.2024 20:19

Možná je to tím, že architekt Rajniš je coby architekt také umělec a dokáže tedy snadněji ocenit umění než Vy, který věc posuzujete pouze zúženým pohledem technika - stavitele. To jsem samozřejmě nemyslel nijak ve zlém, stavitelství je také noblesní činnost, ale prostě jen prvoplánová, není v ní onen nadhled, který přináší architekt.

M. Mařák 22.4.2024 20:02

Má souhlas s autory stavby a to s J. Eislerem i původním architektem domu Máj Martinem Rajnišem, jenž k tomu údajně řekl: "Probůh, konečně ten barák bude k něčemu vypadat."

Asi je pan architekt, který obchodní dům Máj navrhl, méně úzkoprsý a mnohem více otevřený než Vy.

O. M. 22.4.2024 19:51

Naprostý souhlas.

O. M. 22.4.2024 19:50

Černý měl hlavně TV reklamu zdarma, a to se vyplatí!

P. Pavel 22.4.2024 18:30

Některá díla D. Černého se mi líbí, jinak nikoliv. Běžná záležitost. Nechci tady řešit jak moc je či není světově známý, a ani jeho spor s kurátorkou. Jde mi o něco jiného, o budovu Máj. Jako celoživotní stavař považuji i kvalitní architekturu za umělecké dílo. Ta budova je ve stylu hi-tech, čisté linie, jasná architektura bez příkras. Od roku 2006 je památkou, k jejímu poškození došlo i kvůli novému sousednímu objektu Quadrium. Původně prosklená stěna, kde jsou jezdící schody byla zakryta. To byla skvělá záležitost, když po nich člověk jel tak mohl pozorovat cvrkot ve Spálené ul., na tom náměstíčku kde byla jenom nízká budova stanice metra aj. Bylo to zcela neobvyklé řešení. Leč tak tomu dnes je. Umístěním těch dvou motýlů bude degradována ta architektonická čistota celé budovy. Zasahování do kvalitního uměleckého díla považuji za nepřípustné, pokud k tomu nejsou závažné důvody. Je smutné, že D.Č. si právě toto neuvědomuje. Co by asi řekl na to, kdyby chtěl na střechu jeho trabanta někdo umístit želvu, která by kývala hlavičkou a ocáskem a ještě k tomu svítila.

M. Mařák 22.4.2024 18:23

To je v pohodě, každý jsme nějaký. Jinak nejsem žádný umělec a již vůbec ne slavný umělec, jen se tak bavím doma ve volném čase po práci a tak.

Vlastně ani neumím noty, jen trochu hraji na kytaru, na basu, vyřvávám do mikrofonu a cosi kutím s počítačem. Toť vše.

Z. Lapil 22.4.2024 18:19

Možná (nejspíš) ne přímo, ale oba byli VIP umělci své doby a platil je tu velkovévoda Milánský (da Vinciho), tam papež, Medicejští nebo rovnou florentská republika.

Takže přímo kurátora asi ne, ale rozhodně pracovali na zakázku pro vrchnost. Přinejmenším pochybuju, že Michelangela někdo zavedl do kaple a řekl mu něco jako "Tak mi to tady vymalujte, ale ať je to eňo ňuňo".

J. Dostál 22.4.2024 18:11

Ještě k tomu přidám, že ten Mozart za to možná ani nemohl, že to byl následek úrazu. A tak jde život.

J. Jurax 22.4.2024 17:54

Možná.

Nicméně zdaleka ne každý buran je génius formátu Mozartova.

J. Jurax 22.4.2024 17:49

Interpretace díla, identifikace prdele i konzumenta jsou velmi individuální.

J. Jurax 22.4.2024 17:48

Stejně tam dal spitfajra aby byl světovej. Tvary třeba B-534, Z-226 ani La- 7 nejsou tak celosvětově známé; leda tak ještě P-51, I-16 nebo MiG-15, případně Bf-109 ...

J. Jurax 22.4.2024 17:41

Celkem ano. Když už Spitfire, tak holt Spitfire ... :-)

J. Jurax 22.4.2024 17:38

No, říci ... nejspíš že potřebuje prachy ... :-)

P. Hák 22.4.2024 17:28

A smím se zeptat, odkud tuto vědomost o Mozartovi čerpáte?

Jinak spratkovitost ještě ž člověka nečiní Mozarta.

J. Hrazdil 22.4.2024 17:27

Opravdu se domnivate, ze tvar ocasnich ploch "spitfajru"je zde relevantni?

P. Hák 22.4.2024 17:25

Mně by hlavně zajímalo, co tím umělec chtěl říci. Zatím mi přijde, že dva krásné tvary zkazil spatláním dohromady.

J. Hrazdil 22.4.2024 17:22

Absolutni souhlas.

P. Brich 22.4.2024 16:52

To je Volodymyrova (_!_) a na žebříku Fiala? Velmi nápadité a aktuální!!R^:-)

P. Diviš 22.4.2024 15:24

Spratci jsou oba!

Černý i Šejna! :-P