3.6.2024 | Svátek má Tamara


Diskuse k článku

NIMBY: Ano, ale ne na mém dvorku

V poslední době se množí protesty lidí a obcí proti tomu, aby se u nich postavila nějaká veřejně potřebná a prospěšná stavba. Není to fenomén jen český a existuje mezinárodní akronym NIMBY (Not in My Backyard). Charakterizuje postoje lidí, kteří odmítají, aby byla v blízkosti jejich domova postavena nějaká obecně prospěšná nebo dokonce nezbytná stavba, která však jim osobně sníží komfort bydlení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 31.10.2022 11:15

Já nejsem žádný hecíř, já jsem REALISTA! :-(

J. Strakoš 31.10.2022 5:51

Samozřejmě nikdo nechce fabriku vedle svého domku, důvodem pro odmítnutí mohou být i zkušenosti s podobnými projekty u nás - doporučuji třeba https://sedmagenerace.cz/lg-philips-hranice-investice-bez-hranic/ o Philpsu v Hranicích. S velkou pompou otvíraného a prosazovaného a v tichosti rušeného.

GigaFactory je v něčem podobná - postavena na technologii, která se může ukázat jako slepá větev vývoje a bude zaměstnávat x méně kvalifikovaných lidí mnohdy z dalekého okolí a kvalifikované vyzobávat z okolních firem. Proto bych ji neviděl jen v těch nejrůžovějších barvách.

J. Lukavsky 31.10.2022 5:50

"Třikrát se žáby ochrání" vyjádřit se k zamýšlené stavbě by měli především místní. Názor občanů z druhého kouta republiky na stavbu mostu u nás, v Dolní Lhotě? No a hlavně měly by všechny námitky být podány a vyřízeny naráz, nikoli, že nejdříve se řeší střevlík, pak po 3 měsících a 10 minut před uzávěrkou přinesou žabičku, za další 3 měsíce střízlíka... typické obstrukce. U liniových staveb a pod. by měl stát automaticky vyvlastnit pozemek a zaplatit dvojnásobek ceny v místě obvyklé. No a samozřejmě, kdo prohraje soud - zaplatí náklady. J.L. end

J. Novák 31.10.2022 3:33

A je tu stát pro vlastní občany nebo pro cizáky, kteří na nás chtějí prostřednictvím vlády parazitovat? Tak zvaná Gigafactory není v zásadě nic jiného, než obrovská chemička drancující životní prostředí, ve které jako v podobných fabrikách budou zase mnohdy pracovat různé nepřizpůsobivé existence ze zahraničí, jako to bývá zvykem. Zisky opět jako je zvykem opustí tuto zemi, takže místní jako vždy 'utřou'.

P. Labaj 31.10.2022 1:58

Ne "viz major" ale "vis major".

A zrovna tou fabrikou na baterky bych možná tak nadšený nebyl. Ta nebude dělat baterky pro nás, ale pro Němce. Takže v Německu skončí zisky, u nás externality. A i kdyby se ta fabrika rozjela u nás, tak na udržení našeho automobilového průmyslu to asi žádný pozitivní vliv mít nebude.

J. Lukavsky 31.10.2022 5:44

"Ta nebude dělat baterky pro nás, ale pro Němce" prodej těch baterek do Česka bude zakázán? A co na Slovensko? Tam povolení dostanou? Ano, něco jako auta Škoda/VW, ty se vyrábí u nás, ale prodávat se smí jen v Německu. No ty zisky jistě jdou majiteli (nakonec přivezl technologii a zainvestovat stroje), nicméně platy a zdanění nám nezůstává? J.L. end

Z. Lapil 31.10.2022 7:22

Čistě obchodne: vsadím se, že kdybych věděl, o jakém autě mluvíte, během hodiny ho mám koupené. Tak dobře, během 24 hodin, případně do pondělka do večera.

J. Ganaur 31.10.2022 7:56

Také nám zůstává budování a udržování dopravní infrastruktury, policie, školy, skládky odpadu....:-(

J. Lukavsky 31.10.2022 8:00

Myslíte, že jsme měli zůstat u výroby Š105 a prodávat jí do Afriky či Ruska, na věčný úvěr? Nějaká daň nám zůstává a žádná firma nezainvestuje v zahraničí se ztrátou. J.L. end

P. Sura 31.10.2022 9:16

Lepší by byla Š1203 Voz snou - voz pre labužníkou!! Škoda-Slou!

J. Jurax 31.10.2022 14:07

No, 105 nepotřebovala mikrocipy a stavěna dnešními technologiemi by byla za hubičku ... pravda, bez hejblat a asistentů potřebovala řidiče, co umí řídit ... :-)

O. Uživatel 31.10.2022 19:18

Uživatel požádal o vymazání
P. Labaj 31.10.2022 21:29

Ne, prodávat je jistě budou rádi i k nám. Jen to zajímavé, tj. zisk, půjde do Německa.

V Česku to budou obsluhovat nízkokvalifikované pracovní síly, protože výroba baterek je dneska vysoce automatizovaná rutinní výroba. Takže ve finále bude zřejmě víc než polovina Slováků, Poláků, Ukrajinců, Moldavanů atd. Jako v mnoha další podobných montovnách.

Ale externality zůstanou u nás. Dopravní zatížení, odpadové hospodářství, zabraná půda, ubytovny pro zahraniční dělníky a další podobné "bonusy".

J. Lukavsky 1.11.2022 7:46

Máte lepší nápad? Sem s ním. Kupř. postavit tu továrnu u nás sami že? Navrhněte, postavte, prodávejte, hrabejte zisky... Jak prosté drahý Watsone! J.L. end

P. Labaj 1.11.2022 16:02

Ale ono není do kamene vytesáno, že se zrovna v Česku musí vyrábět baterky. Má snad nějakou baterkárnu třeba Švýcarsko? Nemá, protože umí dělat jiné věci. S vyšší přidanou hodnotou. Obráběcí stroj se švýcarskou přesností udělají jen tam (nebo možná ještě v Japonsku nebo Německu). Ale velkovýrobu baterek může dělat i Vietnam nebo třeba Mongolsko.

Baterkárna je montovna toho nejhoršího druhu. Vlastní výroba článků je prakticky plně automatizovaná, tam lidi tak akorát zametají podlahy, aby se tam robotům líbilo. Takže nějaká lidská práce je pak na konci při skládání jednotlivých článků do bateriových modulů. Opravdu úžasně tvůrčí práce. A protože tohle za málo peněz už Češi moc dělat nechtějí, tak se tam natahají lidé z levnějších zemí. Se všemi externalitami, které z toho plynou.

Nebo máte pocit, že je u nás nějaká vysoká nezaměstnanost a je nutné hledat pro naše lidi uplatnění v cizích montovnách?