1.5.2024 | Svátek práce


Diskuse k článku

NIMBY: Ano, ale ne na mém dvorku

V poslední době se množí protesty lidí a obcí proti tomu, aby se u nich postavila nějaká veřejně potřebná a prospěšná stavba. Není to fenomén jen český a existuje mezinárodní akronym NIMBY (Not in My Backyard). Charakterizuje postoje lidí, kteří odmítají, aby byla v blízkosti jejich domova postavena nějaká obecně prospěšná nebo dokonce nezbytná stavba, která však jim osobně sníží komfort bydlení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Labaj 1.11.2022 16:02

Ale ono není do kamene vytesáno, že se zrovna v Česku musí vyrábět baterky. Má snad nějakou baterkárnu třeba Švýcarsko? Nemá, protože umí dělat jiné věci. S vyšší přidanou hodnotou. Obráběcí stroj se švýcarskou přesností udělají jen tam (nebo možná ještě v Japonsku nebo Německu). Ale velkovýrobu baterek může dělat i Vietnam nebo třeba Mongolsko.

Baterkárna je montovna toho nejhoršího druhu. Vlastní výroba článků je prakticky plně automatizovaná, tam lidi tak akorát zametají podlahy, aby se tam robotům líbilo. Takže nějaká lidská práce je pak na konci při skládání jednotlivých článků do bateriových modulů. Opravdu úžasně tvůrčí práce. A protože tohle za málo peněz už Češi moc dělat nechtějí, tak se tam natahají lidé z levnějších zemí. Se všemi externalitami, které z toho plynou.

Nebo máte pocit, že je u nás nějaká vysoká nezaměstnanost a je nutné hledat pro naše lidi uplatnění v cizích montovnách?

J. Lukavsky 1.11.2022 7:46

Máte lepší nápad? Sem s ním. Kupř. postavit tu továrnu u nás sami že? Navrhněte, postavte, prodávejte, hrabejte zisky... Jak prosté drahý Watsone! J.L. end

V. Kučer 31.10.2022 21:55

Je to rizikový projekt, za pár let může být všechno jinak.

P. Labaj 31.10.2022 21:29

Ne, prodávat je jistě budou rádi i k nám. Jen to zajímavé, tj. zisk, půjde do Německa.

V Česku to budou obsluhovat nízkokvalifikované pracovní síly, protože výroba baterek je dneska vysoce automatizovaná rutinní výroba. Takže ve finále bude zřejmě víc než polovina Slováků, Poláků, Ukrajinců, Moldavanů atd. Jako v mnoha další podobných montovnách.

Ale externality zůstanou u nás. Dopravní zatížení, odpadové hospodářství, zabraná půda, ubytovny pro zahraniční dělníky a další podobné "bonusy".

O. M. 31.10.2022 20:03

S těma továrnama nemáte pravdu. Továrníci své továrny nestavěli ve městě (už proto, že tam nebývaly vhodné volné pozemky), ale na jeho okraji. Město je pak obrostlo - typicky v Praze. Případně vyrostlo město okolo fabriky - např. na Ostravsku, koneckonců i Plzeň.

P. Hák 31.10.2022 19:26

Pak to tak nějak nemá řešení.

Lidé v zásadě slušní jsou, ale bohužel ne všichni.

Ty orchideje a hřbitov jsem tam dal jako příklad, kdy by nějaká pojistka asi měla být. Jasně, zákon má být obecný.

O. Uživatel 31.10.2022 19:18

Uživatel požádal o vymazání
Z. Lapil 31.10.2022 16:37

"Protože zastupitelstvu něco káplo"... Napadá mě, jaký je rozdíl mezi kápnutím zastupitelstvu a kápnutím řekněme nových protihlukových oken podél už tak frekventované silnice. Vždycky z toho někdo něco má a někdo ne.

Já jsem v tomhle něco na způsob teoretického dogmatika: zákon nade všechno, ve sporných případech rozhodniž soud; ideálně předem (jo, já vím :-/). V zákoně nemůže být ochrana orchidejí v Horní Dolní, tam může být nanejvýš ochrana VŠECH orchidejí (nechť je orchidej jako orchidej), případně výjimka na případy zvláštního zřetele.

Což všechno předpokládá, že lidi jsou v zásadě slušní. Vím, že je to docela odvážný předpoklad, ale lepší nemám. Alternativou je naprosto přebujelý právní řád plný hlav XXII, jak jsme toho v dnešní době svědky.

L. Severa 31.10.2022 16:15

To je demokracie. V naší ulici kladou dešťovou kanalizaci. Projektanti chtěli následně rekonstruovat vozovku která je v katastrofálním stavu. Na veřejné schůzi však někteří občané protestovali proti umístění autobusových zastávek, takže dosáhli toho, že k žádné rekonstrukci vozovky nedojde a budeme dál jezdit po těch hrbech. Za minulého režimu byl v Bratislavě, kdykoliv jsem tam přijel, cítit zápach chemického původu. Diktatura si může dovolit všechno. Doufám, že si již občané tohoto města sjednali nápravu.

P. Hák 31.10.2022 15:56

Pokud se do toho stát nemotá a je to mezi místními a firmou, tak s tím taky nemám problém. Ale víte, jak to bývá - pobídky, daňové prázdniny, stavby...

Ano, zákony mají být dodržovány. Nevím teda, zda do toho dodržování zákonů počítáte třeba i to, když firma vybagruje židovský hřbitov, protože zastupitelstvu malé obce něco káplo... nebo vyasfaltuje jedinou přežívající populaci nějaké orchideje, protože je třeba ZROVNA TADY udělat parkoviště. Myslím, že diskuze jde do jisté míry o tomhle.

Z. Lapil 31.10.2022 14:34

Já si myslím, že stát by se do toho vůbec motat neměl. Ať hlídá dodržování zákonů, a tím to pro něj musí hasnout.

Protože je tu klasická otázka, co je veřejný zájem. A také ta věc, že "stát" to čas od času nutně spočítá špatně - viz jak pořád někde někdo chce zavírat úředníky, protože tuhle něco nefunguje, támhle někomu připadá, že se "to" dalo pořídit levněji...

Zvlášť posledních řekněme 20 let, kdy mi připadá, že ideální by bylo mít dvě sady zákonů, řekněme 2. důchodový pilíř ano/ne, a ve volbách jen volit, která z nich bude příští čtyři roky platit.

Z. Lapil 31.10.2022 14:14

MY jsme ta obec. Místní demokracie se mimo jiné vyznačuje tím, že si mnozí pamatují, kdo koho v 50. letech rozkulačoval. Kandidátku máme jednu jedinou, horko těžko obsazenou, leda že volby co volby slibují štamgasti místní hospody kandidátku druhou, na niž ovšem nikdy nedošlo. Ale kroužkuje se vesele, to zas jo :-).

J. Jurax 31.10.2022 14:07

No, 105 nepotřebovala mikrocipy a stavěna dnešními technologiemi by byla za hubičku ... pravda, bez hejblat a asistentů potřebovala řidiče, co umí řídit ... :-)

J. Jurax 31.10.2022 13:52

Jo, štěrk není státní zajem, ale třeba silnice, mosty etc. jo. A ty bez štěrku nepostavíte. A štěrk se z Činy nedováží ... zatím ...

J. Jurax 31.10.2022 13:47

Gigafactory potřebuje lidi, aby v ní pracovali. Jsouc postavena v nějaké pustině bude pracovníky těžko shánět. Taky potřebuje napojení na infrastrukturu - silnice, železnici, etc. - a ta v nějaké pustině nebude.

A sekundárně - pustin u nás moc není, a když, tak jsou buď chráněny co rezervace a chráněné oblasti. A když ne, aktivisté by tam určitě našli nějakou vzácnou kytku nebo brouka; nebo by měl poblíž chatu někdo vlivný ...

P. Hák 31.10.2022 13:07

Ona teda civilizace je slyšet furt.

NIMBY určitě funguje. Někdy je oprávněná, někdy je k vzteku :-) Co se týká té megafabriky, je potřeba to spočítat celkově - např. aby stát nakonec nevynaložil na různých službách víc, než kolik vybere na těch daních :-)

P. Hatina 31.10.2022 12:44

No a kolik jste jim nabídli za souhlas? Asi nic, že? :))) Ona místní demokracie je halt složitá.

Ale pokud tam chce nějaký cizí podnikatel stavět nějakou velkou fabriku, tak se s nimi všemi buď dohodne a nebo ne, a pak se nestaví. Ještě jednou, do toho státu nic není, aby to řešil za něj..

Z. Lapil 31.10.2022 12:38

Místní vědí NIMBY. A nic velkého proti tomu, JE to argument.

Spíš jde o to, aby byly dodrženy předpisy, i když je jich v dnešních dobách spíš víc než míň. A i tak je postavení podobného veledíla riskantní.

Zase osobní zkušenost: svého času jsem bydlel poblíž jistého uhelného dolu, přes půldruhého kilometru vzdušnou čarou; přes údolí. V dole běžel permanentně ventilátor. Většinu času vlastně ani nebyl slyšet, ale když si za klidné letní noci člověk v ložnici otevřel okno a nějak se mu ten vlastně šelest nejspíš hluboko pod hygienickými limity podařilo zaslechnout, už se ho nezbavil.

Z. Lapil 31.10.2022 12:29

P.S. Žiju v obci vysloveně mrňavé. Nevěřil byste, kolik "opozičníků" se najde kvůli pár hrábnutí bagrem v podmáčené louce, aby tam byla nějaká vodní hladina kvůli žabám a podobné žouželi, která mj. požere ty komáry, kteří se tam s oblibou líhnou.

Z. Lapil 31.10.2022 12:24

S tou dopravou pracovníků jsem se zřejmě opravdu nechal unést.

Domluva s místními bude nejspíš dost obtížná i v případě, že by se jednalo o jednu jedinou obec.

P. Hák 31.10.2022 12:01

Víte, jak to s těmi daněmi v těchto případech bývá.

Však jim zákon podnikání nezakazuje. Jen třeba nemusí podnikat ausgerechnet tam, kde si umanuli, pokud místní nemají zájem. Můžeme si myslet, že místní jsou blbí, ale oni nepochybně vědí víc než my.

P. Hatina 31.10.2022 11:54

Jak možná správně píšete, lidem to nevadilo, pokud to bylo pro místní použití, Jestli se v Praze stavělo, tak tam se šikl i místní kámen a písek. Ale těžit v Praze písek a pak ho vyvážet třeba na stavby do Rakouska, to už by dneska na pár facek bylo.

Továrny, ve městech pro místní dělníky - že áno. Jenomže, holéčkové, ono se to dneska ani těm fabrikantům postavit a provozovat fabriku uprostřed města nevyplatí, tam je to, z mnoha důvodů drahé, a proti předpisům. Takže stejně mimo město, kam budou dělňasové stejně dojíždět

Psychiatrická léčebna, zase je rozdíl, jestli pro místní případy ,a nebo nějakej uzavřenej pavilon, kam policajti svážej nebezpečný psychopaty z celý republiky.

Kasárna, to se zeptejte spíš historiků proč musely bejt ve městech. Že by kdysi to město třeba bránili? dneska máme tu profi armádu, tak k tomu snad není důvod vůbec.

A podobně..

Ś. Svobodová 31.10.2022 11:54

Ono občas to Ne na mém dvorku používají místní správy k většímu zisku nebo získání dalších neplánovaných výhod. Což bude případ Gigafaktory.

P. Hatina 31.10.2022 11:38

Ani jako zákazník snad nepředpokládáte, že by na celoevropském otevřeném trhu nějak výrazněji ovlivnila cenu doprava pracovníků, ale i materiálu o pár desítek kilometrů dál Když víte, že se spousta zboží převáží kamionama přes celou Evropu, a pořád je cenově níž, než místní, nebo že i pendleři jezděj třeba sto km, a vyplatí se jim to.

Ale může tady být jistě výhoda, a to tedy v lokalitě. Jasně že pokud se to zboží nabízí a spotřebuje místně, tak to hrát roli může. Tím jsme u toho, jestli chce producent stavět fabriku v obci, vedle obce, tak ať se smluvně domluví s místními lidmi, aby proti tomu nepodávali nějaký soudní protest - a jim za to něco recipročně dal, zařídil, atd.

Že mne tak napadlo, když už někde chtěj stavět tu megafactory na baterie do elektroaut, kdyby třeba nabídl že místním bude dodávat ty baterie, do elektroaut třeba zadarmo, o to byl zájem nebyl?

F. Zrcek 31.10.2022 11:28

R^

V. Petr 31.10.2022 11:22

Zdá se, že autor tady naráží na případ paní Havránkové a dálnici u Hradce Králové, ale to je o něčem jiném. Ona chtěla náhradní pozemky vedle těch jejich a radnice tyto pozemky původně MĚLA. Jenže je za babku prodala kamarádům kamarádů a Havránkovou chtěli odbýt směšnou náhradou!

I. Širůček 31.10.2022 11:19

Zase jeden, kterej neví, že slovo "nemožné" už dávno v SSSR vymazali za slovníku!

V. Petr 31.10.2022 11:19

Nebude. Mnoho lidí se o práci ani nesnaží a ti jako nezaměstnaní vedeni nejsou!

R. Langer 31.10.2022 11:15

Já nejsem žádný hecíř, já jsem REALISTA! :-(

V. Petr 31.10.2022 11:12

R^R^R^R^R^R^