27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

KLIMA: Lekce ze záchrany pasažérů lodi Akademik Šokalskij

Dobrá zpráva: Pasažéři lodi Akademik Šokalskij jsou v bezpečí. Otázky zůstávají: Jak se mohla dostat výprava složená z údajných odborníků na přírodní podmínky Antarktidy dostat do takových problémů?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Urban 8.1.2014 15:24

To jen potvrzuje starou zkušenost

že teorie, které "pochopily podstatu problému" patří na vysoké školy, do médií, někdy i na tribuny, ale rozhodně ne do praxe.

Tohle dobře věděli předlistopadoví soudruzi. Proto stvořili řadu výzkumných a jiných ústavů zabývajících se marxismem-leninismem a s ním spojenou politikou. Zde mohli vyznavači obecných teorií bádat, psát, přednášet, vyučovat. Zkrátka smysluplně přispívat k přeměně světa, aniž by to ten svět ohrožovalo.

Všichni mimo tento svět, dělníci, rolníci, pracující inteligence, úředníci i ministři věděli, že cokoli odsud přijde, je v lepším případě pustá teorie, v horším případě naprostá hovadina. V každém případě něco, co by nemělo být uváděno do praxe.

Kdyby nebylo těchto ústavů, byli by jejich potenciální zaměstnanci frustrováni. A přidali by se k opozici, což by nebylo pro režim dobré. Nebo by se naopak snažili proniknout do řídících struktur socialistického státu a odsud uskutečňovat své teorie. Což by pro ten režim bylo daleko horší.

Bohužel, podobné ústavy dnes buď chybí nebo své ovečky dostatečně nezaměstnávají. Navíc chybí společenský konsensus o blbosti v oblasti společenských teorií.

L. Písařík 8.1.2014 7:22

Re: Meli spachat sebevrazdu

Jste zdráv na těle i duchu v mezích svých schopností?

M. Pecka 7.1.2014 10:36

Re: Měli tam ty oteplovače ?

To je tedy ale blábol! Čím delší, tím hloupější! Jiný komentář si opravdu nezasloužíte, pane Rado.

J. Jurax 7.1.2014 2:06

Re: to mate jako s greenpisaky v Rusku, nechteji foslini paliva

Nepomůže. Není čím ...

J. Jurax 7.1.2014 2:05

Re: to mate jako s greenpisaky v Rusku, nechteji foslini paliva

Dáma je mešuge nebo intelektuálka :-)

J. Jurax 7.1.2014 2:00

Re: Co ty pravopisné chyby - už jste nějakou našla?

Je ta ženská opravdu mešuge nebo je to jenom póza intelektuálky?

J. Jurax 7.1.2014 1:58

Re: celkem dobrý článek

Tedy Vy musíte hulit kvalitní matroš ... a píše se bryčka ... a vůbec ten pravopis :-)

S. Kneifl 7.1.2014 1:34

Re: Hrušky a jablka.:

Omlouvám se, myslel jsem, že se ještě bavím s panem Šimkem. Reagoval jsem pouze na jeho větu:

"Ti vědci byli pasažéři, profík na plavbu byl kapitán lodi."

J. Šimek 6.1.2014 21:06

Re: Měli by si

Tohle může napsat jen ..., protože to nemá žádnou sovislost.

P. Rada 6.1.2014 19:52

Re: Měli tam ty oteplovače ?

Pokud by něco bylo pro konzumem zhýčkané lidičky prospěšné, pak by to mohlo být něco jako uvážlivé odříkání si požitků. S těch českých je např. už polovina otylá a toto vše zatěžuje i zbytek systému nákladovostí i externalitami. Mnozí svá aktiva prostě proměnují bez ohledu na věci budoucí - třeba jen zbytečně cestují do Antarktidy a busines s toho má někdo třetí atd. Jestli to tedy myslí heslovitě píšící pánové Prokop, Boleslav, Papež ... takto podobně pak mají kus pravdy.

Jinou pravdou pak je, že se těžko dá rozlišit kdo více přináší vědní poznání a poznávání Antarktidy patří k těm na planetě nejrizikovějším. Do této oblasti ale jezdí i řady vyloženě výletních turistů a I tito riskují, že je amatérské poznání vyjde draho. V této souvislosti  je tedy s podivem, že nad takovouto organizovanou turistikou od Číny až po Antarktidu se v diskusích NP sotva kdo pozastavil. Naštěstí přímo pro Antarktidu jako pevninu platí daleko přísnjší pravidla a tak třeba tam jedoucí horolezci si musí zpět odvést vše včetně svých vlastních exkrementů. Totéž platí i pro všechny vědecké expedice.

Mám proto za to, že za nevraživostí kterou mnohé zdejší příspěvky vůči všem kteří připomenou změnu klimatu jako jeden s problémů lidstva, se skrývá něco jako pocit provinění, neschopnosti či nechuti cokoli pro udržení stability klimatu udělat.

Ti z dotyčných pochybovačů co vnímají, že už jsme se na dění planetárním podepsali příliš a co se jim tato informace přeci jen dostane do povědomí, si pak třeba řeknou: ... "Vždyt se to dopadem nás nedotkne, at si ještě užijem, máme jiné starosti... - a po nás to bude jen aktuální starost pro jiné"... Nebo na pocit provinění vyzrají utěšováním se, že ... "lepší je jakékoli náklady ve vstahu k budoucnosti si dnes ušetřit, vždyt diskontování vše změní a právě tak lze nejlépe pomoci bližním "...

Nejnebezpečnější jsou pak pro ně ti, kteří náklady chtějí investovat ze společného a dokonce je vyčíslují - to jsou pro pohodlíčko ti nejnebezpečnější oteplovači !

K. Nytra 6.1.2014 19:17

Re: Jaká byla ta nadprůměrná teplota?

S tím teplem to nebude tak růžové, naopak tam byla naměřena nejnižší teplota vůbec (10. srpna 2010 za antarktické zimy, odhalilo novou teplotu minus 93,2 stupně.)

K. Nytra 6.1.2014 19:14

Re: Plky

Pán Bůh je potrestal

K. Nytra 6.1.2014 19:11

Re: Měli by si

To je pořád stejné, jak minule se vydali na loďce k severnímu pólu a byly obzvláště tuhé mrazy, tak to nešlo, tak teď to zkoušejí k jižnímu, ovšem je to globálně zamrzlé, nedají si pokoj dokud někde nepomrznou, nemá smysl se o tom bavit, jsou lidi všelijak trhlí, aspoň ať se nevyhazují peníze na záchranu.

V. Novák 6.1.2014 17:34

Ale moc jim nevyšla propaganda.

Oni si vyjedou v létě do Antarktidy, že předvedou světu, jak moc tam ubývá ledu - a pak se nechávají zachraňovat (no, "zachraňovat"...) před ledem, kterého je podle nich málo.

Dobrý, ne?

V. Novák 6.1.2014 17:30

Co ty pravopisné chyby - už jste nějakou našla?

Ovšem pozor - vzhledem k tomu, že zjevně si s gramatikou moc netykáte, tak se váš názor může silně rozcházet s míněním Pravidel českého pravopisu...

M. Prokop 6.1.2014 17:26

Re:

On to není ledoborec, jak bylo vidět i z fotek.

Číňani koupili nějaký starý ruský či ukrajinský šinágl, trochu vyztužený. Dřív se tomu myslím říkalo "ledoborný parník".

U ledoborce je prvotní prorážení ledu, moc nákladu nedopraví. U ledoborných parníků je to obráceně, dopraví, ale moc neprorazí.

M. Prokop 6.1.2014 17:24

Re: Měli by si

Obávám se, že nerozsvítilo. Ta oteplovačská vyžírka je zažraná.

M. Prokop 6.1.2014 17:20

Re: Měli tam ty oteplovače

Alespoň tak dlouho, jako třeba výpravu Gerlacha .....

P. Rada 6.1.2014 16:57

Re: Hrušky a jablka.:

Pane Šálku kdž už tvrdíte .... "oběť situace, která byla vyvolána podceněním tohoto nebezpečí vedením

výpravy, které bylo přesvědčené, jak se otepluje a jak mořský led mizí" .... měl by jste to podcenování a ovlivnování kapitána doložit důvěryhodně a nikoli jen doměnkou.

Osobně mám za to, že krizovou situaci která v Antarktidě nastává velmi často někdo podcenil a Vy ji zneužíváte svým pokřiveným výkladem. Jak znám vyprávění těch kteří Antarktidu navštěvují pracovně (ČR tam dodala přístoje pro měření ozovnové vrstvy) tak není vůbec vyjímkou, že meteorologické podmínky tam nedovolují přistát letadlům a tak se přeprava může zdržet i o rok! Kolem celé Antarktidy nad kterou je v centru totiž prakticky stále tlaková výše, totíž stále a poměrně rychle rotují tlakové níže které jsou i příčinou takových situací které jste se chytil. Jako Meteorolog to snad víte a také snad dobře víte, že každý seriozní klimatolog zná dynamiku kolísání počasí i klimatu. Proto úsudky vynáší opatrně prostřednictvím pravděpodobnostních hodnocení a co možná ještě s velkým odstupem celých desetiletí a víc.

Jestli na lodi byli nějací senzacechtiví, kteří měli dost finančních prostředků aby ovlivnili program plavby nevím - to tvrdíte VY!

Mám za to, že taková výprava se plánuje dlouho dopředu a konkrétní klimatická situace na místě ji s jistou pravděpodobností může přesto zaskočit. To se zřejmě stalo a odhaduji, že Vám se zde uváděné výklady a uměle vytvářené posměšky na údajné alarmisty hodí do krámu". Fakta, že za uvěznění lodi v ledu může vedení výpravy navíc ovlivněné nesoudnými klimatology jste totiž neuvedl.

J. Boleslav 6.1.2014 16:54

Měli tam ty oteplovače

ještě chvíli nechat, aby se pořádně ohřáli.

P. Papež 6.1.2014 16:54

Měli by si

Měli by si dát pár facek, když je "ubývající" ledy uzamknuly . Škoda, že nezažili skutečný  neúspěch výpravy se vším všudy a ne jen  v teple a v pohodě s množstvím potravin. Snad by se jim v hlavě rozsvítilo.

J. Boleslav 6.1.2014 16:42

Re:

Ještě lepší je ten zamrzlý čínský ledoborec.

Z. Sohorova 6.1.2014 15:47

Re: celkem dobrý článek

Vy radeji nic nerikejte a drzte hubu a krok osel jste poradny jenom patrite zaprahnout do bricky moulo

Z. Sohorova 6.1.2014 15:45

Hm dobra rada

Soudruhu R. Langer  kde budete k dostani koupim si Vas dal jste me radu ze si mam koupit osla tak honem kde vas najdu huculko?

M. Prokop 6.1.2014 15:32

Re:

Je to sranda, že po 14ti dnech, s plnou špajzkou a nádržemi, je nutno je "zachraňovat".

K. Loucký 6.1.2014 14:25

"Vědecká" výprava

"Vědci" se vypravili do Antarktidy a teď je zachraňuje vrtulník. Shackleton se obrací v hrobě.

V. Novák 6.1.2014 13:59

Posádka a cestující jsou dvě různé skupiny, víte?

Posádka kapitána respektuje natolik, že zůstala na uvízlé lodi.

Koneckonců - pro posádku je to práce, ne jako pro cestující, kteří si zřejmě mysleli, že když se tedy globálně otepluje, tak jim v Antarktidě nic nehrozí. Předpokládáte, že kapitán měl odplout od neposlušných pasažérů a nechat je na břehu na pospas zimě, větrům a tuleňům nebo je po návratu koletivně protáhnout pod kýlem nebo aspoň jim nařídit kajutové vězení?

A hlavně se musí páni turisti vrátit včas z dovolené...

V. Novák 6.1.2014 13:53

A v Arktidě.

Fram byla konstruována tak, aby zamrzla - a to zamrznutí vydržela. Jenže led nedriftoval tam, kam Nannsen chtěl, takže ji opustil a šel na severní pól pěšky.

V. Vaclavik 6.1.2014 13:29

Re: Hrušky a jablka.:

Kapitan si ma zjednat autoritu a predem se nikam nevydavat s posadkou, ktera ho nebude respektovat. Je to jeho vina, stejne jako kdyz ja neprizpusobim svou jizdu panujicim podminkam na silnici, a dostanu po nehode od policajtu jeste flastr navrch, protoze jsem hnan k odpovednosti. Kapitan je moc dobre placeny na to, aby se vyvlikal ze zodpovednosti.

S. Ševeček 6.1.2014 13:24

Není divu.

Užiteční větci.