9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Diskuse k článku

KLIMA: Lekce ze záchrany pasažérů lodi Akademik Šokalskij

Dobrá zpráva: Pasažéři lodi Akademik Šokalskij jsou v bezpečí. Otázky zůstávají: Jak se mohla dostat výprava složená z údajných odborníků na přírodní podmínky Antarktidy dostat do takových problémů?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Vaclavik 6.1.2014 13:24

Meli spachat sebevrazdu

nez zvysovat svou uhlikovou stopu privolanim pomoci, nemluve o provozu te lodi, na ktere se tam dostali.  Treba jim v tom nekdo pomuze.

J. Šimek 6.1.2014 13:23

No jasně, kapitán neručí za nic, je jen rukojmím pasažérů.

Titanik si taky pasažéři v podstatě potopili sami, když dokázali leda tančit v podpalubí a Costa Concordia se beztoho taky převrátila kvůli nějakému pasažérovi.

V. Novák 6.1.2014 13:21

Jaká byla ta nadprůměrná teplota?

Teplo ne - teplo je něco jiného.

Pokud zůstala pod nulou, není co vysvětlovat...

M. Šejna 6.1.2014 13:10

pane Šálku

tak na ten článek o teplotě jsem zvědavý. Už jen proto, že v roce 2013 bylo nad Antarktidou nadprůměrně teplo a výsledkem bylo rekordní zalednění. Těším se, až budete tento paradox vysvětlovat.

R. Langer 6.1.2014 13:08

Re: celkem dobrý článek

No jo, to je to, co já pořád říkám - srovnávání počasí a klimatu. Sice neumíme předpovědět počasí na 3 dny dopředu, ale na to, jaké bude klima na celé planetě za 150 let tady máme tolik odborníků, že se jeden až nestačí divit. No jo, prodavači deště kdysi taky fungovali, dnes se na to musí sofistikovaněji... :-D

V. Kolman 6.1.2014 13:08

Re: to mate jako s greenpisaky v Rusku, nechteji foslini paliva

Problém není v motorech - problém je v AKUMULÁTORECH :-))

M. Šálek 6.1.2014 13:07

Re: Lidmi zaviněné GW a lod v ledu?

Ten odkaz se týká teploty a článek byl o osudu jedné antarktické výpravy a o mořském ledu. Ale nebojte se, o teplotě bude nějaký další článek.

Co se týče besedy, rád bych se jí zúčastnil, ale mám do Prahy daleko. Tyto články jsou pouze moje nezisková nevládní občanská iniciativa, na živobytí si musím vydělávat v soukromé firmě v zahraničí, což poněkud omezuje časové možnosti.

R. Langer 6.1.2014 13:03

Re: to mate jako s greenpisaky v Rusku, nechteji foslini paliva

No ty nejsi zelená, to my víme, ty si rudá jako trenky za socíku... :-D

R. Langer 6.1.2014 13:02

Re: to mate jako s greenpisaky v Rusku, nechteji foslini paliva

Osla si kup ty, když chceš být tak ekologická, soudružko!

M. Šejna 6.1.2014 12:58

celkem dobrý článek

pan Šálek je meteorolog a tak samozřejmě dokáže rozlišit atuální meteorologickou situaci od stavu klimatu. proto také upozorníl, že loď původně přistála na volném moři u břehů Antarktidy a že do ledové bariera tam vznikla až poté díky vetrům a mořským proudům.

Je opravdu zarážející, že pasažeři vůbec nereagovali na blížící se barieru ledu. Tahle bariera tam samozřejmě nebude pořád. V antarktickém létě buďto odtaje, nebo odpluje jinam.

Každopádně není úplně fér spojovat uvíznutí lodi s klimatem. Spojovat to lze pouze s počasím.

Pravdou ale je, že letošní stav ledu kolem Antarktidy je mimořádně rozsáhlý a dosahuje rekordních hodnot. Přitom už minimálně tři měsíce panují nad Antarktidou nadprůměrné teploty.

M. Prokop 6.1.2014 12:55

Re: Plky

Fram zamrzl úmyslně, Nansen doufal, že bude driftovat přes pól. Neúmyslně třeba Belgica, Gjoa, Terra Nova

V. Novák 6.1.2014 12:52

No a?

Zjevně ledů nijak drasticky neubylo - když v nich uvízly dvě lodě včetně jednoho ledoborce.

BTW - mořského ledu v Antarktidě přibývá a ubývá v cca 90-letých cyklech, jak lze vypozorovat ze zkušeností výprav tím směrem. Tedy někdy od 18. století.

M. Prokop 6.1.2014 12:51

Re: Připomínáum, že v Antarticě právě vrcholí

V arktické je drift celoroční.

V antarktické se ledové hory pohybují i v zimě, působí na ně jiné proudy než na led zmrzlý na hladině.

M. Prokop 6.1.2014 12:49

Re: Lidmi zaviněné GW a lod v ledu?

Ale vnímá .......

To klimaalarmisté začnou ječet každý teplejší den.

A produkují "hokejky".

M. Šálek 6.1.2014 12:46

Re: Hrušky a jablka.:

Uveďte prosím, kde v článku kritizuji právě chudáka kapitána. Ten určitě zřejmě v záviděníhodné situaci, když asi viděl, že se situace zhoršuje a přitom musel čekat na pasažéry. Navíc, pasažéři jsou v bezpečí, zatímco on a jeho posádka musejí čekat na vyproštění. Jeho a posádku považuji spíše za oběť situace, která byla vyvolána podceněním tohoto nebezpečí vedením výpravy, které bylo přesvědčené, jak se otepluje a jak mořský led mizí.

P. Rada 6.1.2014 12:15

Lidmi zaviněné GW a lod v ledu?

Je příznačné, že ten který je profesí meteorolog si hodně všímá momentálního podnebí a možná právě proto nevnímá co je naopak dlouhodobá změna planetárního klimatu. Tak se nedivím že nerozlišuje složky dlouhodobě od krátkodobých které ho podminují či doprovázejí.

 Dlouhodobý trend:  http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/All_palaeotemps.png

Pokud by to jako nápověda nestačilo a byl skutečně zájem, pak dávám na vědomí, že právě zítra se v Praze koná od 16 do 19h v místě Novotného lávka 5 diskusní seminář "KLIMA aLIDÉ".

Vstup volný hlavní akteři Metelka, Kalvová,....

S. Kneifl 6.1.2014 11:57

Re: Hrušky a jablka.:

Vy jste právě kritizoval chudáka kapitána, který v tom byl víceméně nevinně. Se zbytkem posledního komentáře máte samozřejmě pravdu a nedivil bych se, kdyby se vedení výpravy na výletě koulovalo s ostatními tartrlíky.

M. Šálek 6.1.2014 11:49

Re: Hrušky a jablka.:

Pane Kneifle,

nekritizuji kapitána, ale vedení výpravy, které mělo o této možnosti vědět. Určitě bych ale byl shovívavější, kdyby celá akce nebyla součástí mediálně a politicky živené hysterie na téma globálního oteplování a ubývání polárního mořského ledu, jehož plocha u Antarktidy je nyní významně NAD dlouhodobým průměrem.

M. Šálek 6.1.2014 11:30

Re: Plky

Pane Výmolo,

možná máte přesnější informace, já připouštím, že nevím vše. Uveďte prosím, kolikrát bylo v posledních cca 20 letech potřeba zachraňovat z uvízlé lodi (v ledu) desítky lidí vrtulníkem.  Upozorňuji, že tato výprava byla složena z lidí, kteří se pasují na odborníky na polární klima a klimatolog/geolog výpravu řídil. Jinak, nepopírám, že v minulosti lodi v ledu zamrzly (viz Fram), ale Mawson s tímto velký problém neměl (i když měl jiné, velmi vážné problémy - dva jeho společníci zaplatili výzkum Antarktidy životem).

S. Kneifl 6.1.2014 11:22

Re: Hrušky a jablka.:

Kapitán zodpovídá zejména za životy pasažérů, za záchranu lodi až v druhé řadě. Rád bych viděl, co byste napsal, kdyby výletníky nechal v bouři na ledové pláni a odplul s lodí do bezpečí. Lodi samotné při uvěznění v ledu nic nehrozí, je na to stavěná. Lidi (a zvláště alarmisti, kteří si na výlet po letní Antarktidě vezmou manželky a děti) na ledovou bouři stavění nejsou.

J. Šimek 6.1.2014 11:21

Re: Připomínáum, že v Antarticě právě vrcholí

Kdypak asi plují ledy ? V nejtužší arktické zimě to asi nebude :o)

J. Šimek 6.1.2014 11:17

Re: Hrušky a jablka.:

Za bezpečnost plavby přesto zodpovídal kapitán a primárně ne liknaví pasažéři, jak se autor snaží vsugerovat.

M. Prokop 6.1.2014 11:06

Re: to mate jako s greenpisaky v Rusku, nechteji foslini paliva

K zamyšlení třeba procesor. Ten evidentně chybí. :-P

M. Prokop 6.1.2014 11:04

Re: Plky

Přečíst to znovu, klidně a pozorně by vám asi nepomohlo.

Autor na klimaalarmisty užívá, ironicky, jejich zvyklosti.

To uvíznutí vysvětluje dost podrobně, no, asi by pro vás bylo třeba ještě podrobněji.

V. Novák 6.1.2014 10:57

Připomínáum, že v Antarticě právě vrcholí

(meteorologické) léto. Astronomické začalo o slunovratu. a leden je na jižní polokouli zhruba náš červenec.

No - výpravě, která hodlala propagovat "drastické ubývání ledu v Antarktidě" něco nevyšlo...

V. Novák 6.1.2014 10:52

Pravopisné chyby? Vypište nějakou...

...

V. Výmola 6.1.2014 10:41

Plky

Můžu mít na klimahysterii stejný názor jako autor, ale to neznamená, že stejně jako on budu hledat každou hůl, abych zbil psa.

Spojovat výskyt nějakých klimatologů s množstvím ledu, uvíznutím lodi a neschopností, motat do toho USA a Číňany s fosilními palivy ve vrtulníku... no, opravdu moudré.

Aspoň kdyby autor nemachroval v oblasti, které zřejmě nerozumí. Lodě, včetně ledoborců, v ledu uvíznou poměrně často (akorát jindy se to nehodí, že). A už vůbec není pravda, že se tak nedělo před sto lety. Shackleton a jeho posádka by mohli vyprávět.

S. Kneifl 6.1.2014 10:37

Re: Hrušky a jablka.:

Kapitán profík byl, ale nemohl odplout, protože se mu pasažéři producírovali mimo loď a na jeho výzvu k návratu regovali značně liknavě. Načtěte si zdroje...

Z. Sohorova 6.1.2014 10:23

Re: to mate jako s greenpisaky v Rusku, nechteji foslini paliva

Pane Hejna Jestli Vas prispevek byl mysleny na me ,tak Vas musim upozornit ze zelenou ze me udelal profesor ceskoslovenstiny  Volarik Ja jsem zelene nikdy nevolila a volit nebudu S temi auty na svete by se melo neco udelat to je jasne

Z. Sohorova 6.1.2014 10:16

Re: Kua, to je zase kosa...zatracený oteplování!

Slovak Volarik ten led vazil na decimalce  hulka