28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

KLIMA: Lekce ze záchrany pasažérů lodi Akademik Šokalskij

Dobrá zpráva: Pasažéři lodi Akademik Šokalskij jsou v bezpečí. Otázky zůstávají: Jak se mohla dostat výprava složená z údajných odborníků na přírodní podmínky Antarktidy dostat do takových problémů?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Nytra 6.1.2014 19:17

Re: Jaká byla ta nadprůměrná teplota?

S tím teplem to nebude tak růžové, naopak tam byla naměřena nejnižší teplota vůbec (10. srpna 2010 za antarktické zimy, odhalilo novou teplotu minus 93,2 stupně.)

V. Novák 6.1.2014 10:57

Připomínáum, že v Antarticě právě vrcholí

(meteorologické) léto. Astronomické začalo o slunovratu. a leden je na jižní polokouli zhruba náš červenec.

No - výpravě, která hodlala propagovat "drastické ubývání ledu v Antarktidě" něco nevyšlo...

J. Šimek 6.1.2014 11:21

Re: Připomínáum, že v Antarticě právě vrcholí

Kdypak asi plují ledy ? V nejtužší arktické zimě to asi nebude :o)

M. Prokop 6.1.2014 12:51

Re: Připomínáum, že v Antarticě právě vrcholí

V arktické je drift celoroční.

V antarktické se ledové hory pohybují i v zimě, působí na ně jiné proudy než na led zmrzlý na hladině.

V. Novák 6.1.2014 12:52

No a?

Zjevně ledů nijak drasticky neubylo - když v nich uvízly dvě lodě včetně jednoho ledoborce.

BTW - mořského ledu v Antarktidě přibývá a ubývá v cca 90-letých cyklech, jak lze vypozorovat ze zkušeností výprav tím směrem. Tedy někdy od 18. století.

V. Výmola 6.1.2014 10:41

Plky

Můžu mít na klimahysterii stejný názor jako autor, ale to neznamená, že stejně jako on budu hledat každou hůl, abych zbil psa.

Spojovat výskyt nějakých klimatologů s množstvím ledu, uvíznutím lodi a neschopností, motat do toho USA a Číňany s fosilními palivy ve vrtulníku... no, opravdu moudré.

Aspoň kdyby autor nemachroval v oblasti, které zřejmě nerozumí. Lodě, včetně ledoborců, v ledu uvíznou poměrně často (akorát jindy se to nehodí, že). A už vůbec není pravda, že se tak nedělo před sto lety. Shackleton a jeho posádka by mohli vyprávět.

M. Prokop 6.1.2014 11:04

Re: Plky

Přečíst to znovu, klidně a pozorně by vám asi nepomohlo.

Autor na klimaalarmisty užívá, ironicky, jejich zvyklosti.

To uvíznutí vysvětluje dost podrobně, no, asi by pro vás bylo třeba ještě podrobněji.

M. Šálek 6.1.2014 11:30

Re: Plky

Pane Výmolo,

možná máte přesnější informace, já připouštím, že nevím vše. Uveďte prosím, kolikrát bylo v posledních cca 20 letech potřeba zachraňovat z uvízlé lodi (v ledu) desítky lidí vrtulníkem.  Upozorňuji, že tato výprava byla složena z lidí, kteří se pasují na odborníky na polární klima a klimatolog/geolog výpravu řídil. Jinak, nepopírám, že v minulosti lodi v ledu zamrzly (viz Fram), ale Mawson s tímto velký problém neměl (i když měl jiné, velmi vážné problémy - dva jeho společníci zaplatili výzkum Antarktidy životem).

M. Prokop 6.1.2014 12:55

Re: Plky

Fram zamrzl úmyslně, Nansen doufal, že bude driftovat přes pól. Neúmyslně třeba Belgica, Gjoa, Terra Nova

V. Novák 6.1.2014 13:53

A v Arktidě.

Fram byla konstruována tak, aby zamrzla - a to zamrznutí vydržela. Jenže led nedriftoval tam, kam Nannsen chtěl, takže ji opustil a šel na severní pól pěšky.

K. Nytra 6.1.2014 19:14

Re: Plky

Pán Bůh je potrestal

S. Kneifl 6.1.2014 10:37

Re: Hrušky a jablka.:

Kapitán profík byl, ale nemohl odplout, protože se mu pasažéři producírovali mimo loď a na jeho výzvu k návratu regovali značně liknavě. Načtěte si zdroje...

J. Šimek 6.1.2014 11:17

Re: Hrušky a jablka.:

Za bezpečnost plavby přesto zodpovídal kapitán a primárně ne liknaví pasažéři, jak se autor snaží vsugerovat.

S. Kneifl 6.1.2014 11:22

Re: Hrušky a jablka.:

Kapitán zodpovídá zejména za životy pasažérů, za záchranu lodi až v druhé řadě. Rád bych viděl, co byste napsal, kdyby výletníky nechal v bouři na ledové pláni a odplul s lodí do bezpečí. Lodi samotné při uvěznění v ledu nic nehrozí, je na to stavěná. Lidi (a zvláště alarmisti, kteří si na výlet po letní Antarktidě vezmou manželky a děti) na ledovou bouři stavění nejsou.

M. Šálek 6.1.2014 11:49

Re: Hrušky a jablka.:

Pane Kneifle,

nekritizuji kapitána, ale vedení výpravy, které mělo o této možnosti vědět. Určitě bych ale byl shovívavější, kdyby celá akce nebyla součástí mediálně a politicky živené hysterie na téma globálního oteplování a ubývání polárního mořského ledu, jehož plocha u Antarktidy je nyní významně NAD dlouhodobým průměrem.

S. Kneifl 6.1.2014 11:57

Re: Hrušky a jablka.:

Vy jste právě kritizoval chudáka kapitána, který v tom byl víceméně nevinně. Se zbytkem posledního komentáře máte samozřejmě pravdu a nedivil bych se, kdyby se vedení výpravy na výletě koulovalo s ostatními tartrlíky.

M. Šálek 6.1.2014 12:46

Re: Hrušky a jablka.:

Uveďte prosím, kde v článku kritizuji právě chudáka kapitána. Ten určitě zřejmě v záviděníhodné situaci, když asi viděl, že se situace zhoršuje a přitom musel čekat na pasažéry. Navíc, pasažéři jsou v bezpečí, zatímco on a jeho posádka musejí čekat na vyproštění. Jeho a posádku považuji spíše za oběť situace, která byla vyvolána podceněním tohoto nebezpečí vedením výpravy, které bylo přesvědčené, jak se otepluje a jak mořský led mizí.

P. Rada 6.1.2014 16:57

Re: Hrušky a jablka.:

Pane Šálku kdž už tvrdíte .... "oběť situace, která byla vyvolána podceněním tohoto nebezpečí vedením

výpravy, které bylo přesvědčené, jak se otepluje a jak mořský led mizí" .... měl by jste to podcenování a ovlivnování kapitána doložit důvěryhodně a nikoli jen doměnkou.

Osobně mám za to, že krizovou situaci která v Antarktidě nastává velmi často někdo podcenil a Vy ji zneužíváte svým pokřiveným výkladem. Jak znám vyprávění těch kteří Antarktidu navštěvují pracovně (ČR tam dodala přístoje pro měření ozovnové vrstvy) tak není vůbec vyjímkou, že meteorologické podmínky tam nedovolují přistát letadlům a tak se přeprava může zdržet i o rok! Kolem celé Antarktidy nad kterou je v centru totiž prakticky stále tlaková výše, totíž stále a poměrně rychle rotují tlakové níže které jsou i příčinou takových situací které jste se chytil. Jako Meteorolog to snad víte a také snad dobře víte, že každý seriozní klimatolog zná dynamiku kolísání počasí i klimatu. Proto úsudky vynáší opatrně prostřednictvím pravděpodobnostních hodnocení a co možná ještě s velkým odstupem celých desetiletí a víc.

Jestli na lodi byli nějací senzacechtiví, kteří měli dost finančních prostředků aby ovlivnili program plavby nevím - to tvrdíte VY!

Mám za to, že taková výprava se plánuje dlouho dopředu a konkrétní klimatická situace na místě ji s jistou pravděpodobností může přesto zaskočit. To se zřejmě stalo a odhaduji, že Vám se zde uváděné výklady a uměle vytvářené posměšky na údajné alarmisty hodí do krámu". Fakta, že za uvěznění lodi v ledu může vedení výpravy navíc ovlivněné nesoudnými klimatology jste totiž neuvedl.

V. Vaclavik 6.1.2014 13:29

Re: Hrušky a jablka.:

Kapitan si ma zjednat autoritu a predem se nikam nevydavat s posadkou, ktera ho nebude respektovat. Je to jeho vina, stejne jako kdyz ja neprizpusobim svou jizdu panujicim podminkam na silnici, a dostanu po nehode od policajtu jeste flastr navrch, protoze jsem hnan k odpovednosti. Kapitan je moc dobre placeny na to, aby se vyvlikal ze zodpovednosti.

V. Novák 6.1.2014 13:59

Posádka a cestující jsou dvě různé skupiny, víte?

Posádka kapitána respektuje natolik, že zůstala na uvízlé lodi.

Koneckonců - pro posádku je to práce, ne jako pro cestující, kteří si zřejmě mysleli, že když se tedy globálně otepluje, tak jim v Antarktidě nic nehrozí. Předpokládáte, že kapitán měl odplout od neposlušných pasažérů a nechat je na břehu na pospas zimě, větrům a tuleňům nebo je po návratu koletivně protáhnout pod kýlem nebo aspoň jim nařídit kajutové vězení?

A hlavně se musí páni turisti vrátit včas z dovolené...

S. Kneifl 7.1.2014 1:34

Re: Hrušky a jablka.:

Omlouvám se, myslel jsem, že se ještě bavím s panem Šimkem. Reagoval jsem pouze na jeho větu:

"Ti vědci byli pasažéři, profík na plavbu byl kapitán lodi."

Z. Sohorova 6.1.2014 10:15

Volarik??

Muzete nam zde napsat co znamena ta Vase veta pravopisne v cestine pane profesore  trubicko??

Kua, to je zase kosa.

J. Schwarz 6.1.2014 10:00

Měli tam ty voly

nechat, ať si v globálně oteplené Antarktidě zaskotačí na pláži.

J. Šimek 6.1.2014 9:35

Hrušky a jablka.

Ti vědci byli pasažéři, profík na plavbu byl kapitán lodi.

To by ale nebylo o čem psát, že, autore ?

M. Prokop 6.1.2014 9:07

Šejna a Rada

budou zřejmě šejnit a radit pod Sulíkem ......

Jinak dobré.

Z. Sohorova 6.1.2014 10:14

Re: Šejna a Rada

To máte marný, závada neni  na přijímači.ale ve Vasi hlavicce i s Volarikem..

B. Volarik 6.1.2014 6:08

Kua, to je zase kosa...zatracený oteplování!

Toho ledu tedy v té Antarktidě opravdu už moc nezbývá, co?

Z. Sohorova 6.1.2014 10:16

Re: Kua, to je zase kosa...zatracený oteplování!

Slovak Volarik ten led vazil na decimalce  hulka

M. Zavala 6.1.2014 3:49

to mate jako s greenpisaky v Rusku, nechteji foslini paliva

nechteji plyn, nechteji atom, a kde brat na zateplovani domu, mimo jinych potreb? A pak si stezuji, ze bylo na cele velka zima. To by mel byt duvod k radosti, ne? Akorat ze pokud je zima jim, spatne, to ze kdyby bylo po jejich tak by mrzli miliony jinych lidi, ale to jim nevadi.

Z. Sohorova 6.1.2014 4:15

Re: to mate jako s greenpisaky v Rusku, nechteji foslini paliva

Rozhodne se nezastavam zelenych,ale nad naftou by se melo lidstvo zamyslet hlavne plyny z aut Zadna velka company nechce se zbavit sveho vydelku na ukor zmeny motoru elektrickych