28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

GLOSA: Apokalypsa nebude

Apokalyptičtí předvídači všeho špatného, kteří si na tom vybudovali celé své živobytí, už dávno hrozí suchem. U nás i po celém světě. Stalo se právě teď něco kvalitativně nového? Co např. u nás nenastalo v roce 1947? Myslím, že nikoli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kohoutek 17.5.2018 16:22

Re: Sucho a neviditelná ruka trhu.

Fakt? Chce? Kde jste to četl?

J. Svoboda 17.5.2018 20:22

Re: Sucho a neviditelná ruka trhu.

VK v článku jasně píše, že k hospodárnosti s vodou nejlépe slouží cena. Co jste v tom hledal za jinotaje? Je to jasné, jak facka.

P. Zinga 17.5.2018 11:16

Re: Sucho a neviditelná ruka trhu.

Pane Svobodo, kolik "klimatologů", hlásajích konec světa, má skutečně odpovídající vzdělání?

Nejčastěji to jsou adepti sociálních věd,jako součřasná ministryně v SRN. A bývalá udělala doktorát s titulem "Rozvoj margarínového průmyslu na Dolním Rýně".

Ta současná chce skladovat proud v rozvodné síti...

J. Svoboda 17.5.2018 11:21

Re: Sucho a neviditelná ruka trhu.

Jasně, socialistický ekonom VK je hravě strčí do kapsy, ten na to vzdělání nepotřebuje. Ten současné sucho vyřešil v článku - stačí zdražit vodu a je po problému :o)

J. Jelínek 17.5.2018 8:56

pan Klaus má pravdu,

Například u nás už druhý den chčije. A chčije.

Š. Hašek 17.5.2018 9:19

Re: pan Klaus má pravdu,

Mně obecně dělá přírodní dění radost. Až na jedno klíště před lety a občas kroupy jako knedle. A i to je normální.

Asi začne boj o dotace, nejdřív je třeba ale vylekat obecenstvo u televizorů.

J. Svoboda 17.5.2018 9:26

Re: pan Klaus má pravdu,

Knedle velikosti krup ... píšete se Senegalu nebo Etiopie? :o)

Pěkný den.

Š. Hašek 17.5.2018 11:50

Re: pan Klaus má pravdu,

Já měl na mysli takové ty knedle tvarohové, švestkové.

Někde bych vyhrabal fotku z roku cca1982, kdy u Heřmanova Městce bylo asi deset ledových kousků do talíře. Nekecám.

J. Svoboda 17.5.2018 12:51

Re: pan Klaus má pravdu,

No hlavně, že píšete "občas". To klíště vás štíplo před válkou, že :o)

Š. Hašek 17.5.2018 20:21

Re: pan Klaus má pravdu,

???

Nejste blbej???

J. Macků 17.5.2018 8:49

Mediální bublina.

Vodou by se mělo šetřit vždy, ale strašení suchem vypadá spíše jako mediální masáž na nějaké dotace, nebo nějako velkou vodohospodářskou stavbu, které by bylo obtížné jinak prosadit. Jde vlastně jen o přerozdělení peněz daňových poplatníků jiným subjektům. Od nepaměti jsou období více i méně suchá, v průměru to nejspíš vyjde nastejno. Sucho v Evropě a záplavy v Austrálii či USA, nebo naopak. Pro nějakou serióznější úvahu nám chybějí data za delší období, tisíce desetitisíce let.

Š. Hašek 17.5.2018 9:17

Re: Mediální bublina.

Přesně.

J. Svoboda 17.5.2018 9:29

Re: Mediální bublina.

No jo no, ale díky suchu dnes například plundruje jehličnaté lesy kůrovec a záplavy v Austrálii to nezvrátí.

P. Rada 17.5.2018 9:36

Re: Mediální bublina?

Data chybějí možná hlavně Vám a podobně laděným pochybovačům. Dají se totiž získávat i zpětně - třeba dendrologicky... jen je pravda, že s klesající přesností. S jistotou ale naopak už víme/můžeme vědět jak roste spotřeba vody a zřejmé je i to že taková nikdy nebyla o četnosti populace nemluvě.

Tam kde extrémě naroste sucho i populace to pak pravidelně vede až k válečným katastrofám způsobeným třeba tím, že dříve kočovné kmeny se začnou stahovat do měst kde ale vládnou jiní... - viz případ Sýrie a sucha které je tam největší za posledních 900let. Migračních tlaků s extrémě vysychajících oblastí jste si ale snad už všimnul - nebo máte za to, že jde o "mediální bublinu"?

http://www.giss.nasa.gov/research/news/20160301/

L. Motl 17.5.2018 9:37

Přesně tak, pane Macků. Jednak chtějí granty výzkumníci, kteří jsou vždycky více důležití, když vymyslí, nějakou hrozbu, která vystraší a osloví "lid".

Pak chtějí novináři psát, protože něco, co alespoň nějací čtenáři považují za důležité, prostě do těch novin napsat musejí.

Starostové a podobní chtějí dotace na vodu a vodní stavbu a něco si z těchto dotací nechat pro sebe a pro strýčka Příhodu. A podobně jsou tady různé státní instituce a vodohospodáři, kteří mají motivace někde mezi těmi "badateli" a "starosty".

Tentokrát nejde o globální hrozbu, protože třeba na Francouzské riviéře byla dost kosa a pršelo dost intenzivně, a nejde proto ani o strašení CO2, ale v konečném důsledku si ti žadatelé o dotace uvědomili, že vlastně o tyto věci nejde. Stačí strašit místním počasím a mohou říkat, že "katastrofa" je způsobena čímkoliv, a přesto mohou dostat peníze v podstatě stejné.

K. Janyška 17.5.2018 8:45

Ano, tak nějak to je. My starší pamatujeme .

roky takové a makové... Dzp.

M. Krátký 17.5.2018 8:37

Souhlas

před 2 týdny jsem dočetl krásnou knihu Ing.Krskové Královny a jejich věnná města - a zde jsou průběžně a velmi stručně popsány i např velká suchá období, kdy nepršelo od května do listopadu - hlad, neúrody a pod - a stejně se to v průměru vyrovnalo zase obrovskými záplavami. A naopak moje osobní zkušenosti se stavem vody ve studních ve Středním Posázaví - na naší chatě nechal náš táta vykopat někdy kolem roku 1960 klasickou studnu od místního studnaře - byla dlouhá léta asi 8,5 metrů hluboká ve skále nad řekou a pod lesy nad ní a vody v ní bylo vždy cca 1,5 metru - na ruční odběr nádhera - před asi 15ti lety voda začala klesat a tak ji sestra nechala prohloubit na 11 metrů a před 5ti lety na 14,5 ( 2 metry vody a domácí el. vodárna ) - nyní je tam vody jen 25 cm jan na ruční pumpu a bude se vedle vrtat nová. Já mám novou chatu v téže osadě od 2004 a vrtanou studnu 45 m / 160 mm a sloupec vody tehdy 32 metrů - nyní sotva 22 m - hezký den - snad zase naprší i v lesích nad námi

P. Rada 17.5.2018 9:22

Re: Souhlas

Vaší zkušenosti s cca 15letým poklesem hladin spodních vod odpovídají i podrobná data (teploty, srážky, indexy SPEI, Z...) sepsaná v knize autorů:

Brázdil, Trnka a kol. "Sucho v českých zemích: minulost, součastnost , budoucnost" vydaná 2015 jako vnitřní publikace Centra výzkumu globální změny AVČR. Třeba se to ale vybornějších pracovišt dostalo i někam do knihoven?

Zájemce o hlubší poznání zde na takřka 400str hustě popsaného formátu A4 najde i grafické vyhodnocení vývoje a odhady jaké budou pravděpodobné důsledky v různých odvětvích.

P. Rada 17.5.2018 8:22

Proč "Nevíme"?

..."Které sucho nám hrozí? Nevíme, zda dvouleté, pětileté či stoleté..."....

Která s hrozeb bude za konkrétní čas nejaktuálnější opravdu nevíme. Na druhou stranu ale vidím, že autor zřejmě nechce respektovat ani to co víme - tedy elementární fyzikální fakt, že odpar vody roste za jinak ustáených podmínek s teplotou. Důsledkem je jev kdy průměrnému oteplení o 1C odpovídá v našich podmínkách odpat o 100mm ročně vyšší. To je opakovaně a nezávisle měřitelné a proto to víme. Při dlouhodobých průměrných srážkách 500mm ročně jen tento aspekt navozuje potřebu srážek o pětinu vyšší a tedy pravděpodobnost rizika such všech typů. Průměrná teplota přitom u nás velmi pravděpodobně dál do konce století poroste ještě o cca 2 až 3C. Spolu s ní i změna vzdušného proudění nad naším územím s poklesem doposud dominantní mírné vlhké západní složky a to vše pravděpodobě navíc povede k růstu klimatických extrémů. Jakých a kdy to opravdu přesně dopředu nevíme ale máme se snad chovat jako by riziko celkové nerostlo?

Konkrétní nevědomosti o budoucnu jsou přeci obecnou součástí všech komplexních systémů a zejména našeho života. Máme snad jednat bez snahy hledat pravděpodobné odpovědi? Nejspíše takováto lidská reakce zaúřaduje tam, kde lze skrze takovou argumentaci spochybnit odpovědnost a navíc se narcisticky dostat do stavu diskusní pozornosti - že?

L. Motl 17.5.2018 8:02

Pane prezidente, přesně, četl jsem to i na Vašem webu a zrovna jsem šel postovat o tématu na svůj.

V Plzni a ve většině Česka včera intenzivně lilo (zde přes 10 mm). Lehounce mžilo nebo srážky byly už týden. V Brně dnes předpovídají 40 mm srážek, více než polovina normálu na celý květen. V Brně a Plzni je na rok 500 a 600 mm srážek, víceméně homogenně rozdělených po ročních obdobích, ale velké výkyvy jsou z jasných statistických důvodů pravidlem. Navíc většina měsíců a let je "podprůměrných" ze stejného ryze matematického důvodu, proč 2/3 Čechů nedosáhnou na průměrný plat: lidé a období s velmi velkým – shora neomezeným – platem nebo srážkami zvyšují průměr nad medián, zatímco zdola je rozdělení omezeno nulovým platem nebo srážkami, a proto je průměr výrazně vyšší než medián.

Ale média jsou přesto stále plná katastrofických blábolů o extrémních suchu. Pokud se nějaký měsíc dal považovat za "extrémní", květen už rozhodně do této rodiny nepatří. Podzemní vody jsou ve většině míst OK a není ani důvod šetřit. Úroda bude v pohodě a rok 1947 zůstane příkladem opravdového sucha, které známe jen ze vzpomínek. Samozřejmě, že ti, kteří chtějí dostat jako chudáci nějakou extra dotaci na vodu, mohou kňučet. Ale fascinující je, kolik lidí i ve skeptickém Česku takové bláboly baští.

Pozitivní výjimka byla Zuzana Bubílková, která se před pár dny distancovala od alarmismu sucha a řekla, že je v těchto věcech klausovka. Možná byste ji měl někdy také pozvat na akci, nebude-li Vám vadit, když se Vám bude posmívat ve chvíli, kdy Vám lívie bude rovnat kravatu. ;-)

P. Rada 17.5.2018 8:43

"katastrofický blábol"

Pne Motle "katastrofickým blábolům" se asi rád vyhýbáte a to může být dobře ale zkuste si projít situaci podle dat vrt po vrtu ... třeba podle toho co udává ČHMÚ:

http://portal.chmi.cz/aktualni-situace/sucho#

Pokud hladina podzemní vody poklesne více než... může to např znamenat nevratný konec lesního systému nahoře. Jestli se tak začíná dít si pak můžete zjistit např s rozloh lesů napadených kůrovcem atd. - ale to už jsou podle vás jen ty "katastrofické bláboly". Vy který o vodu nemá zřejmě nouzi poněkud sobecky předpokládáte, že po nejbližším deši se vše pro vše živé vrátí do původního stavu. Tomu právě říkám BLÁBOL.

https://lesycr.cz/tiskova-zprava/ve-zlinskem-kraji-bylo-dubnu-vyjimecne-sucho-lesy-ovlivnuje-dlouhodobe/

L. Motl 17.5.2018 9:07

"Pokud hladina podzemní vody poklesne více než... může to např znamenat nevratný konec lesního systému nahoře."

Pane Rado, akorát se mě snažíte vytočit ještě většími bláboly. Když jste stiskl klávesu P při psaní této věty nahoře, také to "mohlo znamenat" zemětřesení, které zbourá Pražský hrad. Ale nakonec neznamenalo a pravděpodobnost, že by se něco takového stalo, byla prakticky nula. A prakticky totéž platí pro Vaše "konce lesních systémů nahoře" a podobné žvásty. Vy rádi užíváte slova "může" pro šíření absolutních fantasmagorií a lží. Kdykoliv se ukáže, že je to lež, bráníte se tak, že jste mluvil jen o "možnosti", že ano?

Všechny ty ostré limity na požadované množství podzemní vody, které jste tak charakteristicky napsal jako tři tečky, protože o žádná čísla tu absolutně nejde a o žádná čísla se ani nezajímáte, jsou jen náhodné byrokratické monsternumera, která mají ospravedlnit demagogy jako Vy a Vaše trapné a pavědecké strašení. Někdy je vody více než nějaký průměr, někdy je jí méně. Téměř nikdy jí nemůže být "přesně podle plánu". Ani přebytek, ani deficit neznamená automatické žádné strašidelné věci.

"...předpokládáte, že po nejbližším deši se vše pro vše živé vrátí do původního stavu." Já nic takového nepředpokládám, protože jsem si vědom, že nic jako "původní stav" neexistuje. Množství podzemních vod stejně jako v moderní době oscilovalo na Zemi už 4,5 miliard let, žádný z těchto stavů nebyl více "původní" než jiné, a kdokoliv, kdo věří na "původní stav" ráje na Zemi, je vědecky negramotný dement.

Dopsal jsem teď "Deceitful hype about drought" na "The Reference Frame", svůj weblog.

P. Rada 17.5.2018 9:42

Re:

Děkuji pane Motl, že jste v reakci velmi pěkně ilustroval jak Vám vlasně na ničem nezáleží:

.. "jsem si vědom, že nic jako "původní stav" neexistuje"...

Zůstává tedy paradoxní otázkou proč vůbec na cokoli reagujete? Že by šlo také narcistický motiv?

L. Motl 17.5.2018 10:10

Mě na faktu, že se atmosféra a hydrosféra neustále mění, naopak velmi záleží. Ještě více mě záleží na boji proti středověkému tmářství převlečenému za "progresivní" alarmismus. Deptá mě, že patologičtí lháři jako Vy šíří svoje bludy a nejsou hnáni k zodpovědnosti. Proto reaguji.

F. Houžňák 17.5.2018 11:49

Už jste tu asi dlouho nebyl,

od Rady se dočkáte jenom nesouvislých copy/paste na libovolné téma.

Ś. Svobodová 17.5.2018 10:13

Re:

Pane Rado, tím panu Motlovi "na ničem nezáleží" myslíte zřejmě, že mu nezáleží na Planetě Zemi, kterou odkáže svým potomkům, že? Jestli je to tak, ubezpečuji Vás, že Země nepatří lidem a nemůže být jimi ani zachráněna ani zničena. Zničit můžeme maximálně sebe sami a Země nás dokáže lehce nahradit. Vše to ekologické šílení je jen pokus zakonzervovat dnešní stav co nejdéle to půjde. A někdo si přitom i "narejžuje" kolik půjde.

J. Svoboda 17.5.2018 7:35

Zdražme vodu o 100%, zachrání to suché lesy :o)

O. Uživatel 17.5.2018 7:46

Uživatel požádal o vymazání
J. Svoboda 17.5.2018 8:23

Re: Zdražme vodu o 100%, zachrání to suché lesy :o)

Hlupáku. Cena vody sucho z lesa nedostane.

O. Uživatel 17.5.2018 9:38

Uživatel požádal o vymazání