28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

ENERGIE: Kde ji vzít

Málokdo z nás dnes dokáže opravit motor auta jako mnozí z nás v minulosti. To, co bývalo jednoduchým strojem, je nyní řízeno řadou počítačových programů, obecně nazývaných aplikace, které jsou vzájemně propojeny. Jedná se o speciálně vyvinuté programy, které převezmou konkrétní úkol ve vašem voze.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Sura 8.11.2022 10:33

Akorát že bez toho amerického farmáře by ti papuánci už dávno vymřeli hladem, byť s mobilem u ucha.

V. Kolman 7.11.2022 1:50

U Germánů není rychlost omezená na 130km/hod!!130km/hod je pouze DOPORUČENÁ!! max. rychlost.

V praxi (zjištěno dotazem) když bouráte ve 130, tak je pokuta mírná. Ovšem, když bouráte třeba ve 250km/hod - tak si vás policajti vychutnají a pokuta bude přiměřeně rychlosti mastná:-(:-(:-(

Traktor, který by jezdil 160 jako Lamborgini - žádný problém. Ujel by ale pouze několik málo stovek metrů a pak by zdechnul.;-D;-D;-D

L. Kuča 7.11.2022 0:26

Sice jste to v tom přirovnání až přehnaně zjednodušil, nicméně v jádru je to tak. Většinu energie spotřebuje samotný výpočetní proces. Byt’ u nejnovějších modelů procesorů se podařilo jejich spotřebu výrazně snížit a přitom počty operací za sekundu citelně zvýšit. Musí se jít cestou změny architektury a propustnosti, protože jen samotná miniaturizace a zmenšování délek pro transfer elektrických impulsů narazí na své fyzikální limity. Problém je v tom, že razantní obměny HW mají ve své frekvenci ekonomický strop. I ten provozovatel datového centra se zajímá především o to, aby měl v únosných mezích co největší zisk.

P. Rada 6.11.2022 4:54

Prvá věta je o tom, že nevíte - jen se mylně domníváte. Energie na chlazení které realizují cirkulační čerpadla, ventilátory .... je naopak naprosto minimální podobně, jak minimální spotřebu má ve fénu na vlasy elektromotorek ventilátorku oproti topné spirále.

R. Holub 6.11.2022 3:45

Pokud vim hlavni spotreba energie velkych serveru je chlazeni. Vypocty produkuji hodne tepla. Na pr.v Coloradu je elektrina drazsi nez ve Wyomingu, tak komputer na vypocty oteplovani byl vybudovan tam, a ne pobliz Boulderu kde se tyto vypocty provadeji (NOAA a hlavne NCAR).

Z. Lapil 6.11.2022 0:47

Jo jo. Kassandra by mohla vyprávět.

Z. Lapil 6.11.2022 0:45

Jo, díky za připomínku. Já rozhodně nejsem ten, kdo tvrdí, že FV je naprosto k ničemu.

Mimochodem, už u přijímačky n VŠ, což je v mém případě začátek 80. Let, přišla řeč na netradiční (nebo jak se tomu tehdy rikalo) zdroje energie, přičemž přijatelná byla odpověď, že zvládnou kolem 5% dodávek.

P. Rada 5.11.2022 12:19

Vnímám to pane Kolmane podobně. Bývá totiž pravidelně přehlíženo, že sice lidstvo dominantně nebývale prosperuje ale fakticky takto žije na dluh vůči svému prostředí. To může být životu přínosné jen tehdy, pokud povede k lepší technologičnosti až tak, že se podaří dluh uhradit dříve, než dolehou negativní dopady ztrát doposud optimálního na naakumulované zdroje bohatého životního prostředí. Jinak řečeno než dojde na ztrátu ekoslužeb.

Ř.K. se jevilo trvale udržitelné, uživit něco kolem jedné miliardy. Porovnání průběhu tehdejších předpovědí s realitou s roku 2014 je např zde:

http://sustainable.unimelb.edu.au/sites/default/files/docs/MSSI-ResearchPaper-4_Turner_2014.pdf

Budoucnost zdánlivě záleží na dnešních rozhodnutích. Ona zdánlivost je přitom dominantně daná převahou stupidity - nad racionalitou v lidském rozhodování. Stupiditu popisuje Koukolík jako ztrátu zpětné vazby v rozhodovacím procesu. Odlehlost reakce přes několik generací takovou ztrátovost výrazně navyšuje.

Poslední varovný aspekt lidské zemědělské činnosti který právě presentoval prof Frouz ve Vesmíru 11/2022 mimo jiné říká, že výzkumy energetické náročnosti zemědělských technologií primitivních národů vzhledem k dnešním západním agrotechnologiím ukazují, že papuánci na Nové G. ještě dnes dokáží svou vloženou energii zhodnotit 40x.

Oproti tomu dnešní americký farmář sice momentálně dokáže uživit asi 170lidí - ale jen za předpokladu setrvalosti energeticko-surovinového zázemí. Když se pak do procesu poctivě započítá i energie fosilů, ... vychází dnešní "ziskovost" zhruba 1/10! Tedy trvale udržitelně vzato 400x nižší než jakou dosahují ještě dnes papuánci. Bez toho, že za fosily zavčas najde civilizace náhradu je i při nezapočítávání dopadů G.W., znečištění oceánů... prakticky ztracená. Takto se nověji jeví i varování Ř.K. jako naprosto nedostatečná.

V. Kolman 5.11.2022 12:07

Nejste p. Langere jediný pod sluncem, který zjistil, že to, co na papíře výborně funguje a je přímo geniální - v praxi se jeví VELMI!!(slabé slovo) odlišně.

Třeba polarizované relé v zařízení na stole a potom v aeroplánu. Tam to relé při silných vibracích vůbec nefungovalo! A tak krásně to bylo navržené a na stole to tak nádherně a bezchybně "chodilo";-D;-D;-D

P.S - Stalo se před MNOHA! léty. Dnes to tranzistory (integrované obvody, mikroprocesory) hravě zvládnou i ve startující kosmické raketě:-)

V. Kolman 5.11.2022 11:47

Zkus diodu milý Sůro - zkus diodu nó. Ale to vy teď jistě víte také.

Omlouvám se za tykání (asociace písničkou o děravém vědru a Líze) - také jsem na stejný problém s vybíjením, když zašlo sluníčko (někdy před 30. lety) narazil;-D;-D;-D

V. Kolman 5.11.2022 11:37

Což ovšem vůbec nedokazuje, že nemůže mít pravdu.

Lidstvo se již mnohokrát mýlilo a jeden jediný (nebo něco málo jedinců - ať nežeru) nešťastník měl pravdu.

V. Kolman 5.11.2022 11:06

Docela by mě pane Rado zajímal váš názor, až bude na matičce Zemi 10 miliard lidí. Možná bude - možná nebude. Naštěstí se toho já a možná i vy (neznám váš věk) nedožiji. Nevidím budoucnost lidstva příliš růžově - bohužel.:-(:-(:-(

V. Kolman 5.11.2022 11:03

Že se vtírám do diskuse:

Někdy krátce po roce 1990 se v obchodě s elektronikou objevily (ze střepů FV sestavené) články, schopné dodávat 100mAp, které nebyly drahé. Nelenil jsem, pár desítek jich koupil a "očuchal" jsem si, co to umí.

Výstup: Zadní stěna starého kabelkového tranzistoráku - pokrytá FV. Místo baterií - NiCd akumulátory a hraji na ten verk dodnes, stačí mi sluníčko. FV se mi bohatě zaplatila - cena baterek (správně primárních galvanických článků) by za ty roky byla o několik řádů vyšší.

Kdo chce - koná. Kdo nechce, hledá důvody, proč něco nejde! I tenkrát na mojí adresu různí poťouchlíci utrušovali nelichotivé poznámky, když jsem zmiňoval svojí (tehdy pouze) domněnku, že jednou budou vznikat FV elektrárny. V co se celé FV šílenství ekonomicky!! nakonec zvrhlo, to už je jiná kapitola.

P. Rada 5.11.2022 8:44

Plácáte nejspíše ironicky ale zato násobně hloupě. Předně proto, že podobný populační růst měl svého času i evropský kontinent a tak jen použitím analogie lze ukázat na historické populační výkyvy - tedy "populační limit" (omezenost).

Druhý související důvod tkví v měrné spotřebě energeií, surovin ... která je v afrických zemích až několikařádově nižší. S tohoto pohledu lze odvodit i náročnost na udržitelnost života v daném teritoriu - viz ekostopa. Větší závisláci na širším teritoriu než obývaném jsou dnes rozhodoně evropané a to přes veškerý dosažený technický pokrok a informační úroven.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ekologick%C3%A1_stopa

V. Kolman 5.11.2022 6:06

.....pomocí výrobně "nečistého" FV panelu z Číny;-D

V. Kolman 5.11.2022 6:02

Barbare!!!!!!

Vy snad chcete slivovicí topit v kamnech;-D;-D;-D

V. Kolman 5.11.2022 5:57

....v tomto konkrétním případě nikoli "bitcoinů", ale nefalšovaných ruských "rublcoinů";-)

V. Kolman 5.11.2022 5:54

Ultralehké, šlapací - s jediným mikroprocesorem v ovládání stěračů:-)

V. Kolman 5.11.2022 5:52

Celé je to akosi divné.

V atmosféře planety Mars je 97% toho zlořečeného sodovkového CO2 a je tam zima jak v řiti polárního medvěda;-D

V. Kolman 5.11.2022 5:45

.....a stačí jedna jediná POŘÁDNÁ!! sluneční bouře a kde jste člobrdíci s celou vaší výpočetní technikou;-D;-D;-D

V. Kolman 5.11.2022 5:40

Průměrný věk dožití muže je v Evropě cca 77 let. Číst se člověk naučí ve věku 6 -7 let, to je 70 let (70 x 365 = 25550 dnů).

Máte tedy pane Langere na přečtení jedné knížky z vašeho mobilu cca 2,5 dne;-D

V. Kolman 5.11.2022 5:29

Lidské zdroje v Africe jsou neomezené!!

V. Kolman 5.11.2022 5:27

To, co je ve světě počítačů nazýváno "aplikace", je v hodinářském průmyslu nazýváno termínem "komplikace" (hodinky s móóřem ciferníčků a jiných zbytečných volovinek):-(:-(:-(

P. Rada 5.11.2022 5:20

Budoucí "katastrofu" navozuje realizování "šílené" fantazie prosazující extenzivní růst v uzavřeném systému s nutně omezenými zdroji.

P. Rada 5.11.2022 5:14

To co překladatel přeložil je vcelku v pořádku - to co si k textu tučně přidal je naopak už projevem jeho nedomyšlených spekulací:

..."Pokroky v lidské prosperitě vyžadují stále více energie..."...

Realita je totiž o tom, že jak nejrozvinutější tak nejrychleji serozvíjející ekonomiky vykazují nižší měrnou spotřebu než ty silově energeticky pojaté. Někdo ale možná až nostalgicky rád vzpomíná na socialistickou energetiku v ČSSR která vykazovala větší měrnou energetickou náročnost jak od sametu po dnešek:

https://www.businessinfo.cz/clanky/zdroje-pro-prumysl-ceskou-energetiku-ceka-rychly-prechod-k-ekologii/

Lze přeci na řadě příkladů ukázat, že existují optima energetické i materiálové nákladovosti a ti kteří optimalizovaných procesů dokáží využívat se dostávají do konkurenčně výhodnější situace.

L. Novák 4.11.2022 15:51

Před pár lety psali o vystavěném počítačovém centru v Rusku v blízkosti vodní elektrárny kvůli přímé dodávce levné energie využívané na "těžbu bitcoinů". Takže s datovými centry to bude podobné.

L. Novák 4.11.2022 15:48

;-D Nejspíš proto, že na jeden paměťový čip se jich vleze ještě mnohem víc. :-P

R. Langer 4.11.2022 15:17

Hlavně je nesmysl si myslet, že na to má v planetárním hledisku nějaký vliv člověk. To je základ. ;-)

R. Langer 4.11.2022 15:15

Ano, to já vím, že jsem chytrej, a hlavně to mám všechno v praxi vyzkoušené. Na rozdíl od ostatních rozumbradů tady. ;-D

Z. Lapil 4.11.2022 15:07

Aspoň ušetříte na pokutách :-P.