20.5.2024 | Svátek má Zbyšek


Diskuse k článku

ELEKTŘINA: Lži a manipulace

Drahé posílení sítě a její sofistikované správa povede k nutnému zdražení ceny elektřiny se stále větší kapacitou solárních a větrných zdrojů

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Skřivan 2.11.2023 19:22

Nechápete, že tzv. "tepelko", které dnes nabízejí telefoničtí šmelináři je stejné u nás jako v Němec. Kompresor a dva výměníky ? Ty české se pájejí fosforovou pájkou: je levná. :-)

R. Langer 2.11.2023 19:50

Netvař se, že tomu rozumíš, Zelený bolševiku. :-P

P. Skřivan 2.11.2023 20:25

Bolševik nejsem a nikdy jsem nebyl. To byla jiná pakáž. No jako rozumět bych tomu měl. I když to přímo není můj obor. Ale jako něco o tom vím. Asi určitě víc, než 99% diskutujících. Takže je to celkem jednoduchá věc, Škoda jen, že přestali prodávat jednotku Siemens RVS na řízení čerpadla. Ta byla pěkná a RVS jinak funguje fakt dobře.

J. Strakoš 2.11.2023 20:31

Ale samozřejmě je to pořád stejné, nicméně prodávají to v Německu za 35 tisíc EURo (a dávají na to dotaci) - takže mě to nepřijde z prstu vycucaný fakt.

Je možné, že mnozí zákazníci pak utíkají nakupovat do Čech nebo Polska, ale pravděpodobně bude dost takových, které na to neužije a budou skřípat zuby nad drahotou - o čemž byla myšlenka v článku.

P. Skřivan 2.11.2023 20:46

Tak ono dost závisí, co je to za vymyšlenost a proč to tak je. V Česku je zase výborný fór, prodej slabého čerpadla a silného elektrokotle. Když je topení drahé, tak pak je třeba šetřit: nesmí se přece topit na tak vysokou teplotu, ne ? :-)))

Jojo, to je hloupostí, co ty firmy nakecají a co všechno a za kolik prodají. A přitom jsou to často ty nejlevnější šmejdy.

J. Jurax 2.11.2023 19:29

Podle https://www.eon.cz/radce/vytapeni-a-vetrani/tepelna-cerpadla/kolik-stoji-tepelne-cerpadlo/ stoji TČ 25 000 až 450 000 včetně montáže.

Podle https://www.woltair.cz/blog/vytapeni-domu/cena-a-navratnost-tepelneho-cerpadla lehce nad 300 000.

Podle https://www.5nej.cz/kolik-stoji-tepelne-cerpadlo/ do 450 000 plus instalace.

Ovšem všechno jsou to víceméně reklamní texty.

Zajímavé je https://www.abeceda-cerpadel.cz/cz/cena-tepelneho-cerpadla, kde jsou zmíněny náklady na provoz tepelných čerpadel.

J. Ganaur 2.11.2023 16:45

Česká idiocie.:-(https://www.seznamzpravy.cz/clanek/nazory-komentare-komentar-roky-nic-a-pak-jaderna-exploze-typicky-ceske-239171

P. Gabriel 2.11.2023 14:47

Vypínání stabilních zdrojů na uhlí není vůbec nutné. je třeba je jenom upravit na spalování paliva ze směsného KO. Výhřevnost KO po vytřídění smysluplně recyklovatelných složek (sklo, kovy a konstrukční plasty) a inertů = výhřevnosti hnědfého uhlí. Dle směrnic EU bude do 10. let zakázáno skládkování. Kam se KO poděje? Spálení v technologii s moderním čištěním spalin je nejekologirčtější způsob likvidace KO. A elektřina i teplo jsou za současných cen výhodně prodatelné. Ostatně na skládkách se KOI jen rozkládá na metan a jiné ekologicky škodlivé a skleníkové plyny, které končí v atmosfeře. Ale to jsou úvahy pro vládu a naše energetiky příliš složité.

P. Skřivan 2.11.2023 17:08

No jo no, Co k tomu dodat ?

Skládkování mělo být zakázáno už dávno a jen proto, že ten povinný jsou obce a ne lidi nebo firmy, tak se to odkládalo a odkládalo.

Kdyby tu povinnost dali lidem, tak by dali jeden termín a dělej.

Navíc provozovatel teplárny nemá žádnou motivaci na něco přecházet, tj. něco dělá až musí. Proč by to dělal, když cenu povolenek i paliva přenese na zákazníka. Chce topit, tak ať platí, ne ? :-)

J. Jurax 2.11.2023 19:00

Jenže spalování odpadu si žádá jinou technologii spalování než uhlí a taky jinou a složitější technologii čištění spalin. Což není zadarmo. Důležitá je i cena tříděného odpadu.

A hlavně - při spalování vzniká zločinný kysličník, s nímž EU urputně bojuje. Nedivil bych se, kdyby nějakého blbečka z brusele nenapadlo i na tohle uvalit povolenky; leda že by si v bruseli odhlasovali, že spalováním odpadu žádný CO2 nevzniká a kdyby jo, tak je zaručeně skleníkový efekt netvořící.

P. Skřivan 2.11.2023 19:27

Je pozoruhodné, že nevíte základní věci, ale kecáte. Zpoplatněný je jen fosilní CO2. Ne z biomasy a pokud vím, ne z odpadu.

Ano, investuje se, až když se musí. Proč taky, když uhlí je, zákazník zaplatí a vydělává se v klidu.

J. Jurax 2.11.2023 19:45

Ano.

Povšiml jsem si, ze začasté máte potíže s vnímáním psaného textu. Čtěte jej vždy pomalu, pozorně, v případě potřeby slabikujte a pak mi sdělte, kde projevuji základní neznalost tím, že tvrdím, že emise zločinného kysličníku ze spalování odpadu jsou již zatíženy povolenkami.

Nicméně jste patrně nechtěně plně vystihl zdůraznil eurodebilitu povolenek.

Kysličník ze spalování uhlí je zlý a způsobí tepelnou smrt planety skrze skleníkový efekt - povolenky jsou tedy plně na místě, neboť nás před tou hrůzou uchrání.

Chemicky stejný CO2 z biomasy a z odpadu si ale povolenek nezaslouží (tedy zatím), neboť tento kysličník je z úradku brusele hodný a skleníkový efekt zaručené nečiní. Opět podotýkám - zatím!

P. Skřivan 2.11.2023 20:39

Tak samozřejmě, když jste nepochopil princip povolenek, tak to je ovšem problém. To není zatím, protože pálení biomasy je zcela v pořádku. To je zcela přirozený koloběh CO2. Cílem je omezit jen ten fosilní CO2, a to zejména v případech, kdy to není nutné. Např. když můžete místo toho pálit biomasu nebo odpad a brání tomu akorát provedení investice. Ne jiný. Naopak CO2 do tepelného čerpadla je nejekologičtější chladivo R744. To je ještě ekologičtější než R32 a určitě ještě víc než starší R410. Nevýhodou R744 je tlak přes 100 bar a přechod do superkritického stavu. R32 má přes 50 bar.

L. Novák 2.11.2023 20:42

ZELENÝ KRETÉN P. Skřivan netuší, že PROTI VÝSTAVBĚ SPALOVEN jsou a zvláště v minulosti byli jeho SOUDRUZI ZELENÍ MAGOŘI... ;-D

P. Skřivan 2.11.2023 20:49

Hahahahahahahaha. Jojo, kecy v kleci. Samozřejmě jedna věc je pálit všechno a co jinak využít nelze, druhá. :-)

J. Jurax 3.11.2023 2:36

Ale houby, plyn je taky fosil a povolenky nemá. Zatím.

A mimoto třeba odpad je taky přirozený koloběh, když podstatná část toho spalitelného v něm jsou umělé hmoty vyráběné z fosilu?

Ono je to komplikované víceméně politicky a ideologicky.

R. Langer 2.11.2023 19:50

Nelži zase, prolhaný Zelený bolševiku, lžeš jako když Rudé právo tiskne! ;-€

O. Kaucký 2.11.2023 23:09

Elektrárna na spalování odpadu potřebuje ke svému provozu také buď uhlí nebo plyn, protože po vytřídění odpadu se musí ten použitelný zbytek spalovat při vysokých teplotách, kvůli eliminaci různých jedovatých zplodin.

Vy to máte popletené s využíváním biomasy pro plynové výtopny, ale to je něco jiného. Kdyby jste chtěl postavit elektrárnu, která by nějak významně pomohla energetické soustavě, tak budete biomasu svážet minimálně z celé republiky.

J. Barcal 2.11.2023 18:01

Jo, máte pravdu. KO je takové horší HU. A s tím, že se má likvidovat spalováním, tak naprostý souhlas. Ale každý chce, aby ta spalovna byla na dvorku u souseda, ne na tom jeho. A to je pak těžké vůbec nějakou postavit. A ty moderní skládky jsou už cca 30 let vybavovány sběrem bioplynu, a jeho následným pálením v kogeneračních jednotkách, případně alespoň pro výrobu elektřiny.

J. Jurax 2.11.2023 18:51

Ale to je fuj spalování, jež produkuje zločinný kysličník zelenými do pekel zatracovaný!

P. Skřivan 2.11.2023 20:29

Spalování uhlí produkuje zločinné kyslíčníky dvojitě. Jednou klasicky a jednou jako důsledek odsíření. Zločinný je proto, že je fosilní. Jinak neva. Naopak, v chlazení jde o super ekologické chladivo R744. To je co ?

J. Jurax 2.11.2023 13:50

Koho chtějí bohové zničit, tomu zatemní rozum zeleným náboženstvím a nechají mu mozek prožrat zelenou plísní.

U evropské i tuzemské energetiky se to daří. Postiženi onou plísní jsou eurokomisaři i naše vláda.

P. Pepax 2.11.2023 14:57

R^ asi tak, bůh jim prostě odebral rozum a takto postižení pobíhají po EU jako malé děti..

P. Skřivan 2.11.2023 17:09

U evropské ani tak ne, jako u české. Proto také máme drahé energie. Kdyby to bylo opačně, i ceny by byly opačné.

P. Diviš 2.11.2023 17:28

Jako že by elektrárny platily nám? :-P

R. Langer 2.11.2023 18:44

Ano, když je ta elektřina ZADARMO! Přece! :-P

J. Jurax 2.11.2023 19:03

I u evropské. Jak kde, s různou intenzitou. V Německu fest, ve Francii míň.

F. Kusák 2.11.2023 12:05

Víte, ať to bude, jak to bude, je nutné se na ty změny nějak připravit. Jakkoliv jsem přesvědčen, že obecně vzato, dotace ničí trh, je zase hloupost jich účelně nevyužít. Kdo bydlí v RD a nemá dům zateplen, je blázen, tedy pokud mu jiné okolnosti nebrání, třeba nemoc nebo vysoký věk. Určitě je vhodné vyměnit všechna okna a dveře za nějaký vhodný typ. Poznáme to podle parametru prostupu tepla. Spoléhat se jen na TČ, je také nebezpečné, proto bychom měli mít zcela jistě nějaký záložní systém. Nejlépe obyčejná kamna nebo krb (bez nutnosti elektřiny). A k tomu nějaká malá fotovoltaická elektrárna, pracující v režimu off-grid, s rozumně velkým bateriovým úložištěm se hodí. Na nějaké výhodné prodeje přetoků elektřiny v budoucnu nevěřím. Ono skutečně bude platit, že distribuce bude dražší než výroba. A ještě jedna věc. Pokud si vyrábím elektřinu doma, tak mně vyjde cena 1 kWh na cca 12 až 13 Kč. A distribuci nepotřebuji. Je to paradox, že.

P. Brich 2.11.2023 12:43

Dotace jsou parazitováním dotovaných na nedotovaných.

M. Kocián 2.11.2023 12:56

R^