29.5.2024 | Svátek má Maxmilián, Maxim


Diskuse k článku

EKOFANATISMUS: Miliarda lidí zemře - strašení lidí pokračuje

Cílem této doslova otřesné kampaně v médiích je samozřejmě lidi vyděsit a tím způsobit, aby se v politice prosazovali politici, kteří věří v klimatické změny působením kysličníku uhličitého a provedly se „radikální změny“, tj. rozuměj zcela se odešlo od spalování fosilních paliv.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Hyršl 17.10.2023 9:33

Nemohu najít ten článek, ale variabilita je i tady:Solar Irradiance Variability: Comparisons of Models and Measurements - Coddington - 2019 - Earth and Space Science - Wiley Online Library

M. Kocián 17.10.2023 9:26

Vyměnitelné baterie? To se u auta dá? A pokud jde o to rychlonabíjení, o kolik sníží životnost baterií a tedy zvýší už tak vysokou (přestože dotovanou) cenu elektromobilu? Je to řešení problému pro Evropu nebo jen pro hrstku vyvolených?

M. Kocián 17.10.2023 7:55

Myslíte lobbisty? Pokud ovšem zvýhodní slepou uličku (a jestli to je nebo není slepá ulička zatím nevíme) a zlikvidují ekonomicky i diktátem to, co už je, rozvoji to moc neprospěje.

A proč jen auta - letadla, lodě, sněžné skútry a průmyslové stroje, zálohovací agregáty v to počítaje, ovzduší neznečišťují? Pro ně se ropa těžit nebude?

M. Kocián 17.10.2023 7:51

Lidé jsou jedni z nejadaptibilnějších tvorů na Zemi. Nevím přesně, co tou přírodou myslíte (lidi zjevně ne), ale to, co uškodí lidem, zdevastuje všechny a všechno ostatní mnohem víc. A netýká se to jen ledních medvědů.

J. Strakoš 17.10.2023 3:15

Samozřejmě tam rozdíly mezi mobilem a PC jsou ve více věcech a proto lidé používají jak PC, tak i mobily. A je na rozhodnutí každého, co pro svou práci nebo zábavu použije. Což je dobře.

Jen jsem se opravdu snažil na příkladu ironicky ukázat, že u automobilů bereme, že diktování jedné a zákazy druhé technologie jsou tak-nějak v pořádku a že se to "nějak" zvládne, protože "pokrok".

P. Skřivan 16.10.2023 23:45

Povolenky jsou vynález z USA, a to poměrně starý.

P. Skřivan 16.10.2023 23:41

Chápete, že tato otázka je nepodstatná ? To zařízení je prostě stejné. Elektromobil je základ a máte dvě možnosti. Buď tam dáte velkou baterku, kterou budete vozit a nabíjet ze zásuvky, nebo menší baterku, palivový článek a nádrž na vodík. Je to to samé, jen v jiné konfiguraci, kterých můžete vymyslet i víc. Pořád je to elektromobil, který se nabíjí i ze zásuvky, rekuperací a někdy si veze ještě další zdroj, kterým si může dobíjet akumulátor za jízdy. Z palivového článku se nejde přímo napájet, protože palivový článek neumí vykrývat výkyvy. Nejlépe funguje kontinuálně.

Klidně byste tam mohl mít jako jiný zdroj i spalovací turbínu s generátorem, pokud by ovšem neměla horší účinnost a vyšší cenu než normální osvědčený pístový motor a horší účinnost než palivový článek. Samozřejmě z hlediska emisí, těch škodlivých, nic spalovacího lepšího, než palivový článek prostě neexistuje.

P. Skřivan 16.10.2023 23:30

Nejsem dlouho. Jen asi 20 let. :-)))

Blbost to není a nevím, jak jste přišel na to, že je. Mobil má jen jiný procesor, čipset a je podstatně jednodušší. Stejný vztah platí mezi PC a serverem, kde server má hodně slotů a obvykle velkou desku, někdy třeba na dva procesory, což jsou prakticky dvě PC v jedné bedně. Jinak ale principy to používá ty samé. Je to prostě jen o tom, kolik různých zařízení je v tom integrováno. V serveru hodně, včetně paralelního "mobilu", který zajišťuje vzdálenou správu (vypnutí napájení, monitoring HW serveru, apod.).

P. Skřivan 16.10.2023 23:19

Zjevně je lepší distribuovat vodík. Jiná otázka je, zda skladovat ve velkém. Vodík se nicméně dá skladovat nejen v tlakové lahvi a nejen v kapalném stavu, což Musk má pravdu, že není snadné, ale také ve sloučenině, což se hodí zejména pro pomalé plnění a rychlejší odběr. Ale to je ve vývoji. Zatím nebyla reálná poptávka po takovém zařízení. Velká poptávka po vodíku to může dost změnit.

J. Jurax 16.10.2023 21:49

Elektromobil s palivovým článkem na vodík, se ovšem dá nabít pomalu ze zásuvky (1 nebo 3 fáze), rychle z rychlonabíjecí stanice (stejnosměrně), pravíte.

Máte tedy za to, že vůz poháněný elektromotorem na elektřinu z palivových článků by se měl ještě nabíjet elektřinou z externího zdroje?

J. Jurax 16.10.2023 21:39

Pokud by tyto dvě koncepce běžely jako dvě na sobě nezávislé s tím, že LEPŠÍ zvítězí, nic proti. To lepší sebou nese zhodnocení mnoha kritérií.

Ale sám pravíte, že ty dvě koncepce smějí vedle sebe běžet jen do roku 2035. Pak zvítězí nikoliv ta lepší, nýbrž ta jedna jediná správná, jak bylo rozhodnuto zelenými magory v bruseli. Neboť ta je lepší v jediném kritériu - má výfuk v elektrárně, tudíž produkuje emise zločinného kysličníku jinde než jezdí a produkuje jich míň. Případně neprodukuje žádné, je-li napájena z občasného zdroje energie nebo z jádra.

J. Jurax 16.10.2023 21:25

Rozdíl mezi PC a mobilem je asi stejný jako mezi PC a serverem, pravíte.

Tenhle výrok je celkem blbost. Vy nebudete ajťák, že ne?

J. Jurax 16.10.2023 21:22

Nematlá.

Jen uvažuje způsobem obdobným jako zelení magoři z brusele i odjinud. Taky Vám to přijde absurdní?

J. Jurax 16.10.2023 21:19

Jistě. Proto taky píšu, že to dosud nikoho nenapadlo, byť benzín je taky směs uhlovodíků a sám přece pravíte, že palivový článek je schopen spálit jakýkoliv uhlovodík

Nicméně stávající distribuční síť na benzin by se dala využít i na kerosen. Na ten už články existují.

A je otázka, zda ten reformer není lepší vozit sebou než budovat distribuční síť na vodík, jenž se obtížně skladuje i distribuuje. Tohle neposoudím.

Obecně je jednodušší mít palivo, jež je kapalné při normálním tlaku a teplotě, ergo nevyžaduje tlakové láhve, případně stálé chlazení. Zejména pro masové použití v mobilních prostředcích používaných laiky. To dost deklasuje vodík i zemní plyn.

J. Jurax 16.10.2023 21:03

Palivový článek může spálit jakýkoliv uhlovodík, ovšem musíte z něj nějak dostat ten vodík. Reformingem vnějším nebo vnitřním. Mezi nejvýznamnější nepřímé zdroje vodíku patří zemní plyn, methan, methanol, ethanol, případně čpavek.

Jako přímé palivo se dá leda tak metanol neboli špiritus. Existují i palivové články na kerosen.

Každopádně to vyžaduje vyřešení některých technických problémů, jako je životnost klíčových komponent, ale především radikální snížení ceny.

P. Skřivan 16.10.2023 21:02

Elektromobil s palivovým článkem na vodík, se ovšem dá nabít pomalu ze zásuvky (1 nebo 3 fáze), rychle z rychlonabíjecí stanice (stejnosměrně), i natankovat vodíkem stejně rychle, nebo spíš rychleji, než auto benzínem. Na rozdíl od auta, má ovšem nejméně o 20% vyšší účinnost a rekuperaci. Takže spotřeba bude asi poloviční a část v elektřině, kde rozdíl v ceně zajistí rentabilitu akumulátoru.

P. Skřivan 16.10.2023 20:54

Obávám se, že jste trochu vedle. V mobilu a v PC je zcela shodná technika. PC má jen širší možnosti periférií. Rozdíl mezi PC a mobilem je asi stejný jako mezi PC a serverem. Je to v principu to samé, jen udělané trochu jinak. To ovšem neznamená, že PC je technicky horší. Nikoli: technická úroveň ze stejné doby (roku), je přibližně stejná.

P. Skřivan 16.10.2023 20:50

Snaha dobrá, ale zase špatně: benzín u pumpy není benzín, ale benzín s aditivy pro spalovací motor. To za a). Za b) benzín je pro palivový článek zbytečně vysoký uhlovodík, za c) reformer se spíš používá u stacionárních zdrojů ev. může být součástí vysokoteplotních článků, které se ale zase nepoužívají v autech. Takže logické je použití spíš přímo vodíku, protože ten reformer nutně nemusíte vozit u sebe, že ? :-) ... a kde vzít vodík snadno rychle a hned, už víte. :-) Pravda, je zelený asi stejně jako ten benzín. Pořád ale takové auto bude mít nižší spotřebu než moderní podoba toho, co bylo obdivováno jako novinka před více než 100 lety.

J. Jurax 16.10.2023 20:39

Palivový článek je jistě schopen spálit jakýkoliv uhlovodík. Má to ovšem drobné technické problémy. Proto třeba taky pokud vím nikoho vážně nenapadlo použít do palivových článků benzín, ač by to mělo samá pozitiva - existující distribuční síť, snadná manipulace a skladování proti třeba vodíku, láce etc.

M. Krčmář 16.10.2023 20:38

Vzhledem k přemnožení lidské populace by to chtělo vzrůst teploty alespoň o čtyři stupně.

J. Jurax 16.10.2023 20:32

Nejspíš ano. Nicméně zatím ještě to není nic moc. A jak to bude s cenou baterií je opravdu otázka. Jde proti sobě snížení výrobní ceny z množství a cena nezbytných surovin, jež zvýšením potřeby může stoupat.

O. M. 16.10.2023 20:32

Houbeles. Povolenky jsou jen způsob, jak odírat lidi a peníze z nich sedřené nasměrovat do "správných" kapes.

O. M. 16.10.2023 20:27

Do háje!

O. M. 16.10.2023 20:24

Už aby to bylo, čím méně lidí, tím lépe pro přírodu ;-)

M. Šejna 16.10.2023 20:01

Mohl byste mi dát odkaz na měření TSI, kde by se projevil růst TSI?

Podle měření, která znám já, TSI od poloviny 20.století klesá.

P. Skřivan 16.10.2023 19:45

Hahahahaha. A Novák zase netuší, že palivový článek je schopen spálit jakýkoli uhlovodík. Jsou totiž jen dva typy palivových článků: ten na vodík a ten na metanol. Ten na vodík se ale používá i na uhlovodíky, a to tak, že se doplní o reformer. Samozřejmě ti, co mají duto v hlavě, kterým mozek, cituji hodnocení zde z diskuse: "tak nějak dožužlává", tohle neví.

J. Hyršl 16.10.2023 19:34

Ach ta nápověda samozřejmě N2 a O2.

J. Hyršl 16.10.2023 19:32

Tady nejde o popření skleníkového efektu, ale o vysvětlení, že i stejném TSI ( které sinusovitě sice málo ale systematicky roste) na povrch dopadá více energie a samozřejmě v závislosti na albedu povrchu zvyšuje teplotu při povrchu. Proč se ochlazují horní vrstvy je otázka, ale pokud by fungoval skleníkový efekt, měly by se oteplovat též, také vlivem zvýšené koncentrace CO2.

I když má vyšší hustotu než vzduch (N2+CO2) Brownův pohyb a termodynamika udělají své.

A nejsou to popírači, ale fyzici s jiným názorem než někteří jiní. Ti co nesouhlasí ať argumentují a neurážejí.

M. Šejna 16.10.2023 18:34

Matláte dohromady několik věcí.

J. Strakoš 16.10.2023 17:44

A já předpokládám, že počítače jednou budou výkonější a menší a jednou budeme nosit maximálně výkonný mobil, který doma připojíte k monitoru.

A proto zakažme výrobu a prodej standarních PC - jsou velké, spotřebuje se na nich více materiálů a to není dobré. Mobily samozřejmě dotujme. A dejme si závazný termín - třeba do roku 2030. Prostě pokrok se opravdu nezastaví.