29.6.2024 | Svátek má Petr, Pavel


Diskuse k článku

ESEJ: O historických kořenech migrace

Pod rouškou recenze zveřejnil redaktor Martin Šorm v časopisu Dějiny a současnost obsáhlý historický výklad, v němž předložil křečovitě šablonovitou představu o historických příčinách současné migrační krize.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Ticháček 3.1.2019 19:25

Trochu se zpožděním pro autora.

Většina textu je víceméně v pořádku, samozřejmě se můžeme dostat do malých sporů o maličkosti, jen ten Afghánistán...

Sovětská návštěva nebyla příčinou vzestupu vousatých strejců. Právě naopak. Byla prvním (větším a mezinárodním) pokusem jejich vzestup zastavit. A i když nemám rád jekákoli "kdyby", kdyby neměla naplno studená válka, a strana, která se vousáče snaží zastavit dnes, tenkrát podpořila sověty, mohlo být na světě o něco lépe. Jenže tehdy se řešily jiné spory. Mimochodem: první opravdu velký teroristický útok v řekněme civilizovaných zemích se události v leningradského metru. V roce 1976.

Někde tady by to mohlo zablikat, a zkusme se podívat na to, že po dvojčatech se tam vypravila druhá strana. S přibližně stejným časovým odstupem. Ono totiž pár let trvá, než se taková sranda zorganizuje.

Není to o Sovětech. Jde o průser, který se odtamtud šíří.

M. Šorm 3.1.2019 11:13

Co s Cermanovým strawmanem?

Zdravím autora i všechny diskutující, odpověď s odkazy na předchozí diskusi je zde: http://dejinyasoucasnost.cz/archiv/2018/9/historici-imaginace-prace-s-textem/

J. Orel, Mgr 2.1.2019 1:16

Pokud někdo tvrdí, že jsme se zúčastnili v minulosti

koloniálního vykořisťování, buď je naprosto nevzdělaný v histori, nebo záměrně šíří lži; pak jde zřejmě o nějaký druh psychologické války a mělo by se zjistit, kdo to je a v čím zájmu to dělá a zabránit mu v tom. To není cenzura, ale boj proti bezpečnostní hrozbě.

J. Kanioková 1.1.2019 20:00

Výborný článek, díky a PF 2019

Afrika má dost svých pomocníků -https://www.achgut.com/artikel/afrika_hat_genug_von_seinen_helfern

J. Kanioková 1.1.2019 20:14

Re:

2005 - Africký ekonom: přestaňte už prosím s tou pomocí! - http://www.penize.cz/nezamestnanost/17513-africky-ekonom-prestante-uz-prosim-s-tou-pomoci!

J. Vintr 1.1.2019 19:00

Jediná účinná humanitární pomoc pro přemnožené země

by byly dodávky ručních střelných zbraní a munice. Jinak by mohlo pomoci vyvinout nějaký chemický sterilizační prostředek, který by se dal přidávat do potravy nebo do pitné vody.

I. Mertl 1.1.2019 19:19

Re: Jediná účinná humanitární pomoc pro přemnožené země

Ještě nějaký návrh, humanisto? A teď si, příteli, představte, jak to bude vypadat, až v celé severní Africe srkz oteplení selže zemědělství.

P. Jášek 1.1.2019 19:37

Re: Jediná účinná humanitární pomoc pro přemnožené země

Tak vyhynou a zase to tam půjde dát do pořádku bílý muž.

I. Mertl 1.1.2019 19:38

Re: Jediná účinná humanitární pomoc pro přemnožené země

Pan Jášek se už hlásí?

P. Jášek 1.1.2019 19:40

Re: Jediná účinná humanitární pomoc pro přemnožené země

Mám zemědělskou, technickou školu. Určitě bych čerpadlo na vodu udržel v chodu.

P. Grigar 1.1.2019 20:08

Re: Jediná účinná humanitární pomoc pro přemnožené země

.. už zase?! Jestli máte trochu času, najděte si film "Pod sluncem tma". Voni vás ty iluze přejdou. ;-)

P. Jášek 1.1.2019 20:25

Re: Jediná účinná humanitární pomoc pro přemnožené země

Tak to přebere číňan.

J. Vintr 1.1.2019 19:57

Re: Jediná účinná humanitární pomoc pro přemnožené země

Myslíte že je humánní zachraňovat životy lidí, kteří přivedou na svět deset dětí, které čeká smrt hladem?

P. Grigar 1.1.2019 20:04

Re: Jediná účinná humanitární pomoc pro přemnožené země

.. teda p.Mertle, vy mě lekáte! Selhání zemědělství skrz oteplení? No já si myslel, že jim tam selhává především skrz lenost. To jsou mi věci.. Jak to ti Židé dělají v poušti? Určitě nějakým podfukem!!!! To sou celí voni..

P. Jášek 1.1.2019 19:38

Re: Jediná účinná humanitární pomoc pro přemnožené země

Dneska jsem četl lepší. Prý je bude dobré naučit jíst ...děti.

I. Mertl 1.1.2019 17:48

Když už, tak už!

Proklínajíce pana Šorma, historika Centra mediavalistických studii při UK a ČSAV, absolventa FF UK, neměli byste zapomínat na pana Cermana, historika Jihočeské university, absolventa FF UK. Oba platíte z daní (tedy, nejste-li už v penzi, což nejspíš až na výjimky stejně jako já jste), oba pánové se živí z valné části poukazováním na chyby svých kolegů z jiných pracovišť. Tak to bylo a bude, akademická studia i se spory jejich údů jsou součástí naší kultury, i té české, skoro tisíc let. Kořeny jsou ještě starší, nejméně řecké a latinské. Když to najednou chcete v rámci boje proti elitám a vší nepravosti zlikvidovat, připomínáte jistého Salotha Sara, známého spíš jako Pol Pot, který systematicky nechal vraždit každého vysokoškoláka, později každého s brýlemi, aby měl jistotu. Bravo!

Osobně si myslím, že bláboly obou pánů nestojí moc za zmínku.

V. Petr 1.1.2019 18:24

Salotha Sara

V. Petr 1.1.2019 18:29

Saloth Sar byl sám levovým intelektuálem a

celé jeho dvacetičlenné politbyro rovněž! Své šílenosti si přivezl z Paříže, jeho učitelem byl v tomto mimo jiné jistý J. P. Sartre! A pokud je pan Šorm historik, měl by třeba vědět, že v letech 1500-1850 odvlekli muslimové do otroctví 6 milionů evropských křesťanů. Starší údaje nejsou přesné...

I. Mertl 1.1.2019 19:16

Re: Saloth Sar byl sám levovým intelektuálem a

Fajn. Nešlo mi o pana Šorma a jeho názory, ani názory páně Cermanovy. Pol Potovy detaily mi známy. Čísla o křesťanských otrocích by si žádala zdroje.

P. Han 1.1.2019 21:44

Re: Saloth Sar byl sám levovým intelektuálem a

Prostě v tom máte maglajz, který vám nebrání Cermana kritizovat. Což není věda, ale ideologie.

V. Petr 1.1.2019 22:11

Nejsnáze lze nalézt toto

https://en.wikipedia.org/wiki/Arab_slave_trade#European_slaves_2

https://en.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_the_Ottoman_Empire

Tady ale nejsou zahrnuti zajatci z osmanských válek proti Evropě, těch byly asi dva miliony. Několik desítek tisíc osob, převážně žen a dětí, bylo v letech 1619, 1663 a 1683 odvlečeno muslimy (převážně Turky a Krymskými Tatary) také z Moravy!

P. Jášek 1.1.2019 19:37

Re: Když už, tak už!

Kecáte, Šorm je zaměstnanec ĎaSu, žádná ČSAV neexistuje. Nenašel jsem žádné jeho dílo.

Ivo Cerman je historik a pedagog a má za sebou 4 díla, jako autor nebo spoluautor.

Zrovna čtu Habsburkové 1740-1918, Podnázev: Vznikání občanské společnosti. (celkem 25 autorů, skoro 900 stran), velmi důležité dílo pro společnost zblblou ss Jiráskem a Nejedlem ( :-) )

A také píše blogy a myslím si, že to bude důvod proč se nikdy nedostane z Budějic do Práglu a nedostane nikdy cenu Visegrad Group Academies Young Researcher Award.

https://ivocerman.blog.idnes.cz/

I. Mertl 1.1.2019 19:53

Re: Když už, tak už!

Sorry, nekecám, jistě, AV ne ČSAV, jinak sedí. Nekádruju je, jen znevažuju to rozhořčení nad Šormem, s nímž plně nesouhlasím, ale má stejně jako Cerman právo na své názory. A likvidovat historiky (např. Šorma, ale jistě i Cermana, ale i jiné absolventy humanitárních škol), což je hlavním tématem diskuze, je prostě blbost proti rozumu. O to mi jde, karabiníku. Zdar.

M. Prokop 1.1.2019 21:41

Re: Když už, tak už!

Právo na blbnutí nikdo Šormovi nebere. Pouze využívám (já i další) své právo na to poukázat.

J. Vintr 1.1.2019 15:18

Právě tyhle blbosti

jsou tluceny do hlav mládeže ve školách v celé Evropě i Americe. Takže takových debilů, jako je autor kritizovaného článku budou desítky milionů.

Jinak Evropa opravdu může za současný stav "rozvojového" světa. Bez setkání se naši civilizací by tam žila sotva desetina současné populace, jediným dopravním prostředkem by tam byly (bosé) nohy a nikdo by tam netušil, že existuje nějaká Evropa, do které by se dalo migrovat.

J. Kanioková 1.1.2019 20:03

1*

J. Schwarz 1.1.2019 14:29

Zvláštností dneška

není, že existují sebemrskači a masochisté jako onen "historik" Šorm, ale to, že takové lidi musíme platit z daní! A nejen jeho, platíme si i jeho následovníky, neboť údajné "vzdělání" je u nás zdarma... Většina národa se okamžitě dozví, co řekne Okamura pokud to bude nějaká ptákovina. Co tvrdí "vzdělanci" Šormova typu se nedozví nikdy, ani to že taková individua nedobrovolně platí. A to není demokracie, ale nejhrubší manipulace ze strany vládnoucích elit.

M. Prokop 1.1.2019 16:04

Re: Zvláštností dneška

Ano, bohužel.

R. Brzák 1.1.2019 16:05

Re: Zvláštností dneška

Nevím, jestli je to zvláštností dneška - ale dnes je tento efekt moci nad druhými lidmi velmi výrazný. Prostě jsme svůj stát (což je levicový konstrukt, založený na strachu a strachem udržovaný a strach podporující) nechali příliš vyrůst (aby nás nebo jiné potřebné ochraňoval před riziky života). Tak jsme podpořili rozvoj nezodpovědnosti - jak u nás samotných, tak u námi pověřených držitelů moci. Jsme závislí a nezodpovědní.

A máte pravdu, že změna je možná jen tehdy, když své peníze (které živí moc) budeme svému státu odevzdávat zodpovědněji. Což znamená nedávat mu je na ty služby či kvazislužby, které vlastně nechceme, nepotřebujeme, či dokonce zjišťujeme jejich škodlivost.

Řešení je svoboda a odpovědnost - ve všech aspektech svého života, kde jen to dokážeme. Což znamená odmítnout stát v devadesáti procentech jeho agendy.

J. Vintr 1.1.2019 16:16

Re: Zvláštností dneška

A jak byste to chtěl udělat? Stát disponuje dostatečnými prostředky, aby potlačil jakýkoliv odpor proti zavedenému systému. Šanci by měla jen hromadná vzpoura větších rozměrů. Tu by ovšem musel někdo zorganizovat a vést. Při dnešní úrovni šmírování jakýchkoliv aktivit občanů, by nebyl žádný problém něco takového předem odhalit a zlikvidovat.