9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kostelanský 25.3.2024 5:12

..., i když ne postačující podmínkou (řečeno matematicky) je pochopit a přiznat si současný stav a problémy, ve kterých se člověk nachází. Jen to a nic jiného může být odrazovým můstkem k (vy)řešení svých problémů. Něco podobného lze vidět i u těchto 2 nejvyšších manažerů 2 obrovských evropských firem produkujících automobily. To vo mně vyvolává mírnou naději, že (někteří) evropští výrobci aut budou s to čelit čínské konkurenci.

A. Teply 25.3.2024 13:32

De Meo ale taky žádá:

...přijetí zásad technologické a vědecké neutrality. V praxi to znamená již nediktovat průmyslu ‚technická‘ řešení. Znamená to stanovit pro průmysl cíle, ale ne to, jak je dosáhnout.

Tj. nezní mi to tak, že by elektromobilita pro něj byla jediným možným řešením - např. o kus dále je zmiňován vodík.

Výchozí pozice EU v elektromobilch není růžová - nemáme zajištěny suroviny, máme násobně dražší energie, máme vyšší mzdové náklady.

Tj. jiné, než elektro-řešení (vodík, syntetické palivo), by EU dávalo mnohem větší šance konkurovat.

J. Kostelanský 25.3.2024 16:44

Zklamu vás. Jak vodík, tak syntetické palivo je zbytečný mezičlánek mezi výrobou energie a její spotřebou ve vozech, u kterého se zbytečně ztrácí desítky procent energie. Navíc ani vodík, ani syntetické palivo si nikdo nevyrobí doma na zahradě nebo ve své menší firmě. Vyrobit si "svépomocně" elektřinu ale jde a je to podstatně levnější a snadnější než si zřídit vlastní výrobnu vodíku. O tom žádná.

Stále mnoha lidem nedochází, v čem je největší výhoda elektrovozů ve středně- a dlouhodobém časovém horizontu. Je to možnost částečně nebo i plně být nezávislý od ropných koncernů a rafinerií. A tím samozřejmě i od cen ropy na světových trzích.

Představte si, že někdy v roce 2035 máte rodinný domek nebo vilku někde ve střední Itálii. Nebo v jižních Čechách nebo na jižní Moravě. Proč byste měl platit 2-3 eura za litr benzinu, když si elektřinu do svého vozu můžete vyrábět podstatně levněji sám?

J. Jurax 25.3.2024 17:46

Ano. Hezká vize.

Má to dva zádrhele - zdaleka nebydlíme všichni v rodinných domcích s možností instalace domácí elektrárny a taky výpadek spotřební daně uvalené na pohonné hmoty přivede stát k uvalení spotřební daně na elektřinu, případně na elektroauta či na domácí elektrárny. Stát bývá v tomto punktu velmi kreativní.

A taky mne napadá, že masivní snížení spotřeby ropy povede ke snížení její ceny.

O ceně elektroaut nechci spekulovat, nicméně masová výroba, jež obecně zlevňuje, může být provázena zvýšením ceny mědi a surovin na akumulátory. Zatím přes všechny podpory a úlevy i čínské dumpingové ceny jsou elektroauta výrazně dražší.

J. Jurax 25.3.2024 17:01

... pochopit a přiznat si současný stav a problémy ... jistě.

Opravdu máte za to, že rudozelená EK jako vrcholný peachoviny vymýšlející orgán macechy naší EU má k pochopení a přiznání si stavu nějaké použitelné instrumentarium?