29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

ŽELEZNICE: Obávám se, že prezident má pravdu

Asi každého, kdo denně využívá veřejnou dopravu, vyděsily zprávy o nehodách na železnicí, k nimž došlo v posledních týdnech. Stejně jako děsí letecké katastrofy ty lidi kolem nás, kteří se bojí posadit do letadla.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Walletzký 8.3.2019 10:37

STROJ _VEDOUCÍ

STROJ_VEDOUCÍ je povolání které to sděluje jednoznačně svým názvem. U mne to bylo úvazkem na celou profesní kariéru. Je mi 60r. a do důchodu už to na mašinách dojezdím. Shodou okolností jsem seděl jako cestující v jednom z těch panťáků -Modrém, co se srazily v Brně. Já jsem si odpracoval 1 rok v dílně a potom 4 roky jezdil jako pomocník strojvedoucího. Fíru dělám od r.1983 a zažil toho hodně, i srážky, tahle byla celkem malá. Ta zranění jdou na vrub skutečnosti, že cestující vesměs stáli a chystali se vystoupit. K důvodům výše uvedeným, s nimiž souhlasím bych přidal ještě jeden: volejte k odpovědnosti pana Sedláře a další, kteří zrušili v předpisu výpravčím povinnost vypravit vlak osobně a výpravkou V Brně hl. to nebylo poprvé, kdy odjel vlak z chyby strojvedoucího. Pak se jen řekne "na vině je lidský faktor". Dříve se na odjezdu vlaku podíleli nejméně 2 lidě, dnes je to jen na tom fírovi. Pokud odjede jak tramvaják podle hodinek a ne podle návěstidla jako strojvedoucí, na neštěstí je zaděláno.

M. Mikulec 8.3.2019 10:29

Re: Státní železnice

Železnice je tam privatizovana. O provoz se stará státní firma Network Rails.

M. Mikulec 8.3.2019 10:17

Re: Státní železnice

Pane Hrbku: 1. V dnešní přeregulované svazane Evropské unii si můžeme už nechat zdát o neviditelné ruce trhu: dotacne-buzeracni EU se stará každy den, aby bylo po socialisticku.

2. Stát ma samozřejmě zodpovědnost za zajištění železniční přepravy pro všechny. Státní podnik se jmenuje Správa železniční dopravní cesty. To jsou ti výpravčí na každém nádraží. Ti jsou zodpovědní za zpoždění vlaku, i když cestující neprávem nadávají Českým drahám.

V. Liptovský 8.3.2019 10:11

Re: Státní železnice

Tak, ako to bolo? "Vyňadrite" sa... Mudrák s čiernym švábom na mozgu...

V. Pokorný 8.3.2019 9:50

Re: Státní železnice

Zdravím. Mohl byste říci, jak to tedy bylo? Tedy pan Lipovský lže?

V. Pokorný 8.3.2019 9:49

Re: Státní železnice

Zdravím. Mohl byste říci, jak to tedy bylo? Tedy pan Lipávský lže?

J. Lepka 8.3.2019 9:46

Re: Státní železnice

Ono to sice bylo jinak, pán Lipovský, ale to vám, socialistům s pěstěným rudým švábem na mozku jaksi uniká.

J. Lepka 8.3.2019 9:45

Ještě si naprosto přesně vzpomínám na kritické články

o řízení ČSD před listopadem. Představa, že v tom molochu schopní zůstali a neschopní se šli živit jako živnostníci je docela úsměvná. Takže je to naopak, ale přesto najednou chceme, aby ajznbón fungoval jako v civilizované Evropě. Ano, tam, kde mají jen přiměřený počet úředníků, ale odpovědných za své počínání a kde se dodržují psané i nepsané zákony. Já sice neznám signalizaci v kolejové dopravě, ale jak je možné, že najednou tolik mašinfírů ignoruje návěstidla nebo tolik řidičů signalizaci na přejezdech? To přece musí mít každý v krvi, než poprvé zasedne samostatně za řízení čehokoliv! Leda, že by ta signalizace nebyla zas až tak spolehlivá a funkční, jak nás stále přesvědčují média.

J. Lepka 8.3.2019 9:37

Re: Státní železnice

Nejsem ajznboňák a situaci na železnici nerozumím, ale v porovnání se silniční dopravou vyplývá jediné, v civilizovaném světe musí provozovatel dálnice úsek zprovoznit v určeném čase i po katastrofální nehodě, jinak se na něm hojí jednotliví dopravci (a jejich právníci). Je tedy velmi pravděpodobné, že soukromí dopravci mají s majitelem železniční dopravní cesty smlouvu o zaviněném či nezaviněném zpoždění, protože oni za použití kolejí platí. Jen pro info porovnejte s dálničním mýtem a prosincovým prů.erem na D1 kdy překvapivě sněžilo!

A jen tak zcela mimochodem, odpovědnost za oba příklady se střetává u jednoho člověka!

V. Liptovský 8.3.2019 9:35

Re: Státní železnice

A čo tak pohľad do Veľkej Británie, čo sa stalo po privatizácii železníc Železnou lady (dokonca štát priplácal niektorým privatizátorom)? O niekoľko rokov za drahé peniaze štát vykupoval mnohé trate späť... Prečo - privatizátori neinvestovali, išli na doraz, stúpal počet nehôd...

Š. Hašek 8.3.2019 9:11

Re: Typuji na systémovou chybu v pozadí.

Jedna z příčin současného stavu je, že "železnice nestíhá"!! Vlivem stoupajícího počtu cestujících (kvalita ČD se zlepšila, nerovnoměrně na celé síti) začíná chybět personál jak přímo v provozu, tak i v údržbě. Chybějí třeba další koleje a nelze zvyšovat hustotu vlaků, jsou přesčasy provozního personálu, mladý člověk - pokud zjistí podmínky platové a služební ..... tak ...... , zkrátil se výcvik nových zaměstananců až k nebezpečné hranici, snížil se požadavek na vstupní kvalifikaci přijímaného zaměstnance. Počet židlí na ředitelství neklesl.

Vytloukání klínu klínem. Zkráceno. Je to krapet složitější, než nám vysvětlují ti nahoře.

M. Mikulec 8.3.2019 9:06

Re: Státní železnice

To potvrzuji, pane Hašku. Výpravčí, kteří vlakům “stavějí cestu”, nezpozdi RegioJet, ale rychlíky Českých drah. Soukromí dopravci mají asi výhodnější smlouvy. Aby dostali finanční kompenzaci za jimi nezavinene zpoždění, například.

R. Gramblička 8.3.2019 9:05

tak si říkám,

zda existují i jiné asociace, třeba asociace výhybkářů, výpravčích, revizorů...

Š. Hašek 8.3.2019 9:01

Re: Státní železnice

Existují. A je tlak, aby se soukromým dopravcům nadržovalo.

Š. Hašek 8.3.2019 8:59

Re: Strojvedouci

Zprávy o zpoždění neobsahují přesnou příčinu.

Cestující veřejnost, její část, která spustí ve vlaku "odborné komentování" ....... ta by jen zírala. Zírala třeba v tom smyslu, že spěchající důchodce, student, občan venčící pejska ..... posléze roznesen vlakem na délce půl kilometru v podobě fašírky - dokáže zastavit provoz na dvoukolejné tratí na 150 minut.

A samozřejmě - nejdříve se na strojvůdce pohlíží, jako na osobu podezřelou - všechno začne po příchodu mudrátora dýchací trubičkou. Už jim to ani člověk nemůže mít za zlé, občas to jsou zoufalci, kteří si hledí svého platu a židle, praxe pět let ........ a na stroj by se báli, vono to jede rychle a v mlze se ani neví kam. Zkráceno.

J. Pokoutný 8.3.2019 8:58

Re: Státní železnice

Zajímavá by byla statistika problémů u soukromých dopravců a toho "státního". Z článku ani výše uvedenách připomínek mi není jasné, zda takové rozdíly existují, či ne.

Z. Lapil 8.3.2019 8:53

Re: Typuji na systémovou chybu v pozadí.

Společnost jako celek nepreferuje nic. Jednotlivec se před cestou rozhoduje, pojede-li tak či onak. Společnost může provozovat statisíce vlaků, ale když v nich nikdo nejede, je to nesmysl. Kolik lidí jede vlakem z Prahy do Brna? Tři tisíce denně? Kdyby pět tisíc. A kolik je to procent z celkové dopravy? A to mluvíme o dobrých vlacích a mizerné dálnici.

Š. Hašek 8.3.2019 8:50

Re: Kolik z toho jsou kecy pro novináře?

Máte pravdu minimálně v tom, pane Lapile, že orientovat se ve věcech na základě zpráv v tisku nelze.

Zvláště, pokud se jedná o odborné věci, kterým je možno porozumět až na základě studia, výcviku, zkušeností (minimálně krátkému povyprávění o konkrétní věci) - což železniční provoz, jeho technická zařízení, provoz/nehody určitě jsou.

Nemohu se vyjádřit k tomu ujetí hnacího vozidla bez strojvedoucího, nemám protokol. Ruční brzda je a ve vzduchovém okruhu brzd je "několik maličkostí", které mohou způsobit nefunkčnost brzdy. Věc údržby, stavu, .... "vyšší moci". Opakuji, o Vámi zmiňovaném případu vím kulové .....

Něco o dráze ale vím. Zkráceno.

A. Hrbek 8.3.2019 8:45

Státní železnice

byly od dob Rakouska-Uherska symbolem přesnosti a spolehlivosti. Podle vlaků bylo možno řídit hodinky, jakékoliv zaměstnání u státní železnice bylo výhrou a strojvedoucí byli ti nejzkušenější. A byli pány! Ještě za socialismu spolu s dožíváním zaměstnanců dožívala i preciznost železnice a v současné době je v katastrofálním stavu. V podstatě není nikdo za železniční přepravu zodpovědný - státní železnice se rozdělila na zcela samostatné tratě a samostatný státní provoz a do provozu se vpustila soukromá konkurence. Nyní nejde o to zajistit spolehlivou a kvalitní přepravu cestujících, ale o zisk.

Svou úlohu v tom sehrál i technický vývoj, který na jedné straně práci strojvůdcům ulehčuje a na straně druhé na ně klade podstatně zvýšené nároky. A korunu tomu všemu nasadil nedostatek skutečně kvalifikovaných pracovníků s odpovídajícím vzděláním a dlouhodobými zkušenostmi, takže ti stávající jsou jednak silně přetěžování, jednak pracují bez potřebného odpočinku u několika firem současně.

Železnice není silnice, aby na ní mohlo jezdit více různých dopravních prostředků více majitelů současně. Je to stejná blbost, jako kdyby v metru byla povolena doprava více přepravcům.

Zásadní chybou bylo po roce 1989 hrubé podcenění železniční přepravy a naprostý nezájem o její další technický i ekonomický rozvoj. Tím se zhoršila kvalita cestování na státní železnici a to logicky vedlo k zájmu soukromých firem o železniční přepravu. V současné době stát již nemá zodpovědnost za zajištění železniční přepravy pro všechny. Takže je v prvé řadě na místě, aby státní podnik začal odprodávat nebo rušit lokální, pro něj neefektivní lokální tratě. Ať se tam o dopravu stará trh - ten přece vyřeší vše. A soustředit se na to, co nese zisk a tudíž prostředky pro další rozvoj. Pak budou zcela jasně definovány státní a soukromé tratě, výjimečně smíšené s jasně stanovenými pravidly a náklady.

Nebude to jednoduché, ale není jiné cesty.

Z. Lapil 8.3.2019 8:45

Re: Strojvedouci

Jo. Taky mě zaujalo, jak za všechno můžou strojvůdci. Přitom jen za minulých snad 14 dní byla porucha trakčního vedení s podstatným dopadem na dopravu */ někde u Hranic na Moravě, jedna snad u České Třebové, jedna v tunelu mezi Smíchovem(?) a hlavákem, dále v Klánovicích a u Poděbrad (zároveň; chuťovka blokující VŠECHNY koleje mezi Prahou a Kolínem) a u Chabařovic (Ústí - Teplice).

*/To znamená, že sadu zpoždění postřehnu na "dispečerské mapě" https://kam.mff.cuni.cz/~babilon/zpmapa.

P. Rada 8.3.2019 8:42

Typuji na systémovou chybu v pozadí.

Pokud bapř. společnost jako celek preferuje individuální dopravu skrze investice zaměřené trímto směrem, trvá nějaký čas, než se výsledejk dostaví - třeba v podobě hustší dálniční sítě.

Na druhou stranu protože byly odkloněny veřejné postředky v systému který má setrvačnost, trvá nějaký čas než se projeví jejich úbytek jinde. A to se dnes může týkat právě železnice. Rozplétat klubko adekvátnosti investičních toků ale bude zvlášt problematická záležitost. O peníze s konečného měšce a jejich dopady jde totiž vedle strojvedoucích mnoha dalším lidem rozmanitého zaměření.

Z. Lapil 8.3.2019 8:36

Kolik z toho jsou kecy pro novináře?

Na únavu si, podle šéfinspektora, nikdy nikdo nestěžoval. Tedy při vyšetřování. Přitom argument "já za to nemůžu, já měl málo času na odpočinek" mi připadá jako něco, co by mohlo "snížit vinu".

Podle šéfodboráře druhých strojvůdcovských odborů se povinný odpočinek dodržuje. Pravda, o těch šesti hodinách okousaných cestou na ubytovnu mluvil taky. Dokonce, což mě překvapilo, mluvil o celkem přijatelné mzdě (40 000,-, o přesčasech nebyla řeč). V článku zmiňovaná práce pro dva dopravce je podle něj zcela vyjímečná. Zdroj - včerejší rozhovor Radiožurnálu.

Co mi ale přijde klíčové a nikde jinde jsem to neslyšel: na DVTV mluvil pan Žák - bývalý inspektor a současný(???) náměstek ministra říkal, že "dřív" - nepostřehl jsem, jestli to specifikoval - inspektor, který zrovna nevyšetřoval, jezdil kam se dalo a "prováděl prevenci". Prý zjišťovali zhruba tisíc nedostatků ročně; podrobnosti neříkal, ale naznačil, že jestli jsou za ty roky byť drobné nedostatky nakumulované, je nejspíš načase s tím něco dělat. Neboli - říkám já - systém je v pořádku, ale začíná být rozhašený a drhne. Strojvůdce hájil s tím, že ti chlapi na mašinách nejsou idioti, kteří by si se stovkou lidí za zády hráli hry na mobilu.

Za sebe si dovolím poznámku: ještě včera v podvečer zase nějaký vlak u Tábora NEDOBRZDIL na červenou. Takže zase - je rozdíl mezi prostým "přehlídnutím semaforu", což by se nemělo stát ani pětiletému dítěti, a mezi nedobrzděním, což může být nedostatečnou profesionalitou - on ten vlak přeci jen něco váží a asi i dost pomalu reaguje.

Jo a mimchodem: ten vlak (tedy vlak - jeden motorový vůz), co ujel strojvedoucímu a jel 6 km, než se zastavil měl být technicky v nepořádku, a sice že neměl vzduch. Což se prý Pavoukům (Regispider) stává. Podle místních zdrojů ho nezastavila ani záchranná brzda. To bych strojvedoucímu fakt nepřisuzoval. Naopak valím oči, že ten moderní krám nemá druhou nezávislou (ruční) brzdu. To musím mít i na bicyklu, tak jak to můžou pustit na koleje!?

Š. Hašek 8.3.2019 8:35

Re: Strojvedouci

Souhlas.

Ten strojvůdce je můj kolega od začátků, tehdy na ČSD, na stroji.

Strojvůdce je velice často osoba "nezajímavá". Pokud ovšem není třeba příjít v přesčase na šichtu, pokud mu není možno hodit na krk spoluvinu (i když k tomu přišel jako slepý k houslím), pokud se úředníci v teploučku neschovají za jeho stávku kvůli svým výhodám (stejným jako u turnusového pracovníka, v dílně, na posunu, na stroji).

Za jednu sekundu nepozornosti (škoda nepodstatná, zaplacena) jste pasován do role vraha, lempla .......... vyšetřující pracovník (praxe někdy jen pár let) zná jen papír a tužku, jet nocí a mlhou, mít zodpovědnost ..... z toho by se počůral.

Zkráceno.

Š. Hašek 8.3.2019 8:23

Souhlas.

A nejhorší na tom bude, že ti samí, kteří situaci zavinili, si vezmou opět hlavní slovo.

Nejsem vyděšen z tohoto souběhu "menších nehod", mám totiž obavy, aby se nestala jedna velká. A za půl roku jiná (velká). Něco o tom vím.

Vyšetřování stále probíhá způsobem "co strojvůdce neudělal" a není zájem o "proč to strojvůdce špatně udělal". Značný rozdíl. Vyšetřování druhým způsobem by přivodilo problémy vrchnosti, že?

Pokud je přejeta osoba, sebevrah, dítě, ........ první starostí vyšetřovatele po příchodu na stroj, není zájem o strojvůdce, pomoc lékaře, vystřídání a odvoz domů ........ ale starost, zda nepožil alkohol. Uvedeno ostatně i v poznámce paní Mikulec. Něco o tom vím.

V. Církva 8.3.2019 8:07

Toto neníní jedna chyba jednoho strojvůdce

Je to chyby systematická a díky že to předseda odborů vysvětlil. Jinak o železnici toho moc nevím, o poště ano. Fluktuace a nízké platy a kvalita řidičů, buzerace pracovníků a zatěžování nesmysly, neplacené přesčasy.... Jestli je železnice vedena stejně nesmyslně (a zdá se že ano), bude jízda vlakem nebezpečná.

M. Mikulec 8.3.2019 5:42

Strojvedouci

musi mít perfektní zdravotní stav jako piloti, který se pravidelně kontroluje. Včetně psychotestů. Když už projdou obtiznými přijímacími zkouškami, čeká je cely profesní život náročné pravidelne prezkušovani. Neni divu, ze těm vysokým kritériím nevyhovuje kdekdo. Jejich trestní odpovědnost je veliká, protože jim za profesní selhání hrozí paragraf obecného ohrožení. Vzpomínám si, ze strojvedoucí Pendolina, do kterého naboural kamion, přišel o obě nohy, ale ještě byl testován na alkohol v krvi. Sice s negativním výsledkem, ale bez milosti.

M. Krátký 8.3.2019 4:46

Dobře napsané

a tak je to se všemi odbornými profesemi v ČR - ale blbců s vysokoškolskými tituly všech nemožných směrů máme naprostý nadbytek - pro normální práci nepoužitelní a tak žijí v různých neZiskovkách, které do Evropy dovážejí miliony islámských teroristů bez dokladů, s celou řadou exotických a prudce nakažlivých chorob. Hezký den