1.5.2024 | Svátek práce


Diskuse k článku

ŽELEZNICE: Obávám se, že prezident má pravdu

Asi každého, kdo denně využívá veřejnou dopravu, vyděsily zprávy o nehodách na železnicí, k nimž došlo v posledních týdnech. Stejně jako děsí letecké katastrofy ty lidi kolem nás, kteří se bojí posadit do letadla.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Pokorný 8.3.2019 9:50

Re: Státní železnice

Zdravím. Mohl byste říci, jak to tedy bylo? Tedy pan Lipovský lže?

V. Liptovský 8.3.2019 10:11

Re: Státní železnice

Tak, ako to bolo? "Vyňadrite" sa... Mudrák s čiernym švábom na mozgu...

P. Gábriš 8.3.2019 16:56

Re: Státní železnice

Hele, Liptovský, k čemu ta expresivní hanlivá slova? To slušně neumíte??

V. Liptovský 8.3.2019 19:30

Re: Státní železnice

Len som prevzal slovník oponenta... Aby rozumel.

V. Liptovský 8.3.2019 10:59

Ešte citát

Rozčlenenie železnice vo Veľkej Británii ako jednotného podniku viedlo k výraznému zhoršeniu ponuky koľajovej dopravy, ktorú sprevádza meškanie vlakov, ich nedostatočná vybavenosť, chatrnosť dopravných prostriedkov a katastrofálny stav dopravných ciest. Pod vplyvom ťažkej dopravnej nehody, ktorá sa začiatkom októbra stala pri Hatfilde, sa britská vláda rozhodla vložiť za tri nasledujúce roky do plne privatizovanej spoločnosti 60 miliárd britských libier (zhruba 4 350 mld. Sk) na zlepšenie železničnej infraštruktúry (koľají, zabezpečovacej a oznamovacej techniky), uvádza nemecký denník Handelsblatt. Na európskom kontinente sa britský spôsob privatizácie pokladá za negatívny príklad.

Zdroj: https://www.etrend.sk/trend-archiv/rok-/cislo-November/liberalizacia-prevadzky-zeleznic-sa-neda-docielit-podla-rovnakeho-vzoru.html

M. Mikulec 8.3.2019 10:17

Re: Státní železnice

Pane Hrbku: 1. V dnešní přeregulované svazane Evropské unii si můžeme už nechat zdát o neviditelné ruce trhu: dotacne-buzeracni EU se stará každy den, aby bylo po socialisticku.

2. Stát ma samozřejmě zodpovědnost za zajištění železniční přepravy pro všechny. Státní podnik se jmenuje Správa železniční dopravní cesty. To jsou ti výpravčí na každém nádraží. Ti jsou zodpovědní za zpoždění vlaku, i když cestující neprávem nadávají Českým drahám.

K. Salajka 8.3.2019 14:14

Re: Státní železnice

asi jsme za socialismu jezdili jinou železnicí - pamatuji si hlavně špínu a nedochvilnost. Různí dopravci přinesli konkurenci a přiměli k investicím do pohodlí pro cestující. Akorát hajzlíky se nedaří pořád nikomu. Zdá se že státní železnice háže konkurenci klacky pod nohy.

Navazující lokálky by si zasloužily speciální přístup, těžko budou někdy ziskové. Zavádění "železnice zadarmo" na Slovensku i v Čechách je jen trik, který má ztížit přehled o nákladech.

Z. Lapil 8.3.2019 17:09

Re: Státní železnice

Ta konkurence funguje jen z Prahy na Ostravu, Brno a někam do Starého města u Uherského hradiště. Všude jinde jezdí buď jen ČD, nebo jen někdo jiný.

Mimochodem - není soukromník jako soukromník. Vyslovený monstrpodnik je Arriva (https://cs.wikipedia.org/wiki/ARRIVA_vlaky).

P. Rada 8.3.2019 8:42

Typuji na systémovou chybu v pozadí.

Pokud bapř. společnost jako celek preferuje individuální dopravu skrze investice zaměřené trímto směrem, trvá nějaký čas, než se výsledejk dostaví - třeba v podobě hustší dálniční sítě.

Na druhou stranu protože byly odkloněny veřejné postředky v systému který má setrvačnost, trvá nějaký čas než se projeví jejich úbytek jinde. A to se dnes může týkat právě železnice. Rozplétat klubko adekvátnosti investičních toků ale bude zvlášt problematická záležitost. O peníze s konečného měšce a jejich dopady jde totiž vedle strojvedoucích mnoha dalším lidem rozmanitého zaměření.

Z. Lapil 8.3.2019 8:53

Re: Typuji na systémovou chybu v pozadí.

Společnost jako celek nepreferuje nic. Jednotlivec se před cestou rozhoduje, pojede-li tak či onak. Společnost může provozovat statisíce vlaků, ale když v nich nikdo nejede, je to nesmysl. Kolik lidí jede vlakem z Prahy do Brna? Tři tisíce denně? Kdyby pět tisíc. A kolik je to procent z celkové dopravy? A to mluvíme o dobrých vlacích a mizerné dálnici.

Š. Hašek 8.3.2019 9:11

Re: Typuji na systémovou chybu v pozadí.

Jedna z příčin současného stavu je, že "železnice nestíhá"!! Vlivem stoupajícího počtu cestujících (kvalita ČD se zlepšila, nerovnoměrně na celé síti) začíná chybět personál jak přímo v provozu, tak i v údržbě. Chybějí třeba další koleje a nelze zvyšovat hustotu vlaků, jsou přesčasy provozního personálu, mladý člověk - pokud zjistí podmínky platové a služební ..... tak ...... , zkrátil se výcvik nových zaměstananců až k nebezpečné hranici, snížil se požadavek na vstupní kvalifikaci přijímaného zaměstnance. Počet židlí na ředitelství neklesl.

Vytloukání klínu klínem. Zkráceno. Je to krapet složitější, než nám vysvětlují ti nahoře.

Z. Lapil 8.3.2019 12:35

Re: Typuji na systémovou chybu v pozadí.

Jeden z těch dvou, co jsem o nich povídal, říkal že ani to není úplně pravda.

Ale fakt je, že na koridoru to vypadá, že je opravdu poněkud převlakováno, zas na druhou stranu - ty vlaky by mohly jezdit 2x delší, možná za cenu prodloužení jízdní doby. Pokud není nějaká zrada v tom, že ty "socialistické" patnáctivozové nudle jezdily 120 a rozpohybovat je na 160km/h není zrovna snadné.

Ale souhlas: je to krapet složitější, než lze snadno vysvětlit, neřku-li napravit. Až se mi chce říct, že vlaky slušně jezdily i v době, kdy se přímo v Čechách válčilo, a od té doby je to horší a horší. Ale neřeknu to, TAK starej ještě nejsem :-).

V. Liptovský 8.3.2019 13:17

Re: Typuji na systémovou chybu v pozadí.

No neviem, "železnice nestíhá". To by sa mali porovnať prepravné výkony v minulosti a dnes. Čísla nemám k dispozícii, ale obávam sa, že ako v počte cestujúcich, a najmä v preprave nákladov, súčasné výkony vysoko zaostávajú napr. za úrovňou pre tridsiatimi, ba aj päťdesiatimi rokmi... Pravda, potrebovali by sme čísla... Koľko nákladných vlakov vidíte ak cestujete rýchlikom?

M. Mikulec 8.3.2019 13:37

Re: Typuji na systémovou chybu v pozadí.

Cargo jezdí v noci, tak je nevidíte. Ve dne má proiritu přeprava osob.

Š. Hašek 8.3.2019 13:49

Re: Typuji na systémovou chybu v pozadí.

Pane Liptovský nejste v obraze, nemáte data. Máte dojmy.

V. Liptovský 8.3.2019 11:28

Re: Typuji na systémovou chybu v pozadí.

Práve pred pár dňami som sa o tom bavil s priateľom, ktorý celý život pracoval v lokomotívnom depe v stredných Čechách. Už je na dôchodku. Podľa jeho názoru začínajú chýbať kvalifikovaní inžinieri, teda absolventi bývalej Vysokej školy dopravnej (strojári, elektroinžinieri, dopraváci, ktorí už pre vek odchádzajú či už odišli). Depá a iné prevádzky často (vraj) dnes vedú ekonómovia, manažéri bez dopraváckej kvalifikácia a teda súčasný stav je odrazom tohto prístupu k železničiarskej kvalifikácii. Len predávam, čo som kúpil... Ale to je pohľad zblízka, takže sa mi vidí reálny.

P. Čížek 8.3.2019 13:12

Re: Typuji na systémovou chybu v pozadí.

To není problém jenom na železnici. To je problém který začal výrokem, že ve vyspělých státech každý normální člověk během svého života desetkrát změní profesi. Já k tomu dodávám, že i blbec vytuší, že je pohodlnější sedět na židli u počítače, nežli stát osm hodin u ponku.

Z. Lapil 8.3.2019 8:36

Kolik z toho jsou kecy pro novináře?

Na únavu si, podle šéfinspektora, nikdy nikdo nestěžoval. Tedy při vyšetřování. Přitom argument "já za to nemůžu, já měl málo času na odpočinek" mi připadá jako něco, co by mohlo "snížit vinu".

Podle šéfodboráře druhých strojvůdcovských odborů se povinný odpočinek dodržuje. Pravda, o těch šesti hodinách okousaných cestou na ubytovnu mluvil taky. Dokonce, což mě překvapilo, mluvil o celkem přijatelné mzdě (40 000,-, o přesčasech nebyla řeč). V článku zmiňovaná práce pro dva dopravce je podle něj zcela vyjímečná. Zdroj - včerejší rozhovor Radiožurnálu.

Co mi ale přijde klíčové a nikde jinde jsem to neslyšel: na DVTV mluvil pan Žák - bývalý inspektor a současný(???) náměstek ministra říkal, že "dřív" - nepostřehl jsem, jestli to specifikoval - inspektor, který zrovna nevyšetřoval, jezdil kam se dalo a "prováděl prevenci". Prý zjišťovali zhruba tisíc nedostatků ročně; podrobnosti neříkal, ale naznačil, že jestli jsou za ty roky byť drobné nedostatky nakumulované, je nejspíš načase s tím něco dělat. Neboli - říkám já - systém je v pořádku, ale začíná být rozhašený a drhne. Strojvůdce hájil s tím, že ti chlapi na mašinách nejsou idioti, kteří by si se stovkou lidí za zády hráli hry na mobilu.

Za sebe si dovolím poznámku: ještě včera v podvečer zase nějaký vlak u Tábora NEDOBRZDIL na červenou. Takže zase - je rozdíl mezi prostým "přehlídnutím semaforu", což by se nemělo stát ani pětiletému dítěti, a mezi nedobrzděním, což může být nedostatečnou profesionalitou - on ten vlak přeci jen něco váží a asi i dost pomalu reaguje.

Jo a mimchodem: ten vlak (tedy vlak - jeden motorový vůz), co ujel strojvedoucímu a jel 6 km, než se zastavil měl být technicky v nepořádku, a sice že neměl vzduch. Což se prý Pavoukům (Regispider) stává. Podle místních zdrojů ho nezastavila ani záchranná brzda. To bych strojvedoucímu fakt nepřisuzoval. Naopak valím oči, že ten moderní krám nemá druhou nezávislou (ruční) brzdu. To musím mít i na bicyklu, tak jak to můžou pustit na koleje!?

Š. Hašek 8.3.2019 8:50

Re: Kolik z toho jsou kecy pro novináře?

Máte pravdu minimálně v tom, pane Lapile, že orientovat se ve věcech na základě zpráv v tisku nelze.

Zvláště, pokud se jedná o odborné věci, kterým je možno porozumět až na základě studia, výcviku, zkušeností (minimálně krátkému povyprávění o konkrétní věci) - což železniční provoz, jeho technická zařízení, provoz/nehody určitě jsou.

Nemohu se vyjádřit k tomu ujetí hnacího vozidla bez strojvedoucího, nemám protokol. Ruční brzda je a ve vzduchovém okruhu brzd je "několik maličkostí", které mohou způsobit nefunkčnost brzdy. Věc údržby, stavu, .... "vyšší moci". Opakuji, o Vámi zmiňovaném případu vím kulové .....

Něco o dráze ale vím. Zkráceno.

Š. Hašek 8.3.2019 8:23

Souhlas.

A nejhorší na tom bude, že ti samí, kteří situaci zavinili, si vezmou opět hlavní slovo.

Nejsem vyděšen z tohoto souběhu "menších nehod", mám totiž obavy, aby se nestala jedna velká. A za půl roku jiná (velká). Něco o tom vím.

Vyšetřování stále probíhá způsobem "co strojvůdce neudělal" a není zájem o "proč to strojvůdce špatně udělal". Značný rozdíl. Vyšetřování druhým způsobem by přivodilo problémy vrchnosti, že?

Pokud je přejeta osoba, sebevrah, dítě, ........ první starostí vyšetřovatele po příchodu na stroj, není zájem o strojvůdce, pomoc lékaře, vystřídání a odvoz domů ........ ale starost, zda nepožil alkohol. Uvedeno ostatně i v poznámce paní Mikulec. Něco o tom vím.

V. Církva 8.3.2019 8:07

Toto neníní jedna chyba jednoho strojvůdce

Je to chyby systematická a díky že to předseda odborů vysvětlil. Jinak o železnici toho moc nevím, o poště ano. Fluktuace a nízké platy a kvalita řidičů, buzerace pracovníků a zatěžování nesmysly, neplacené přesčasy.... Jestli je železnice vedena stejně nesmyslně (a zdá se že ano), bude jízda vlakem nebezpečná.

M. Mikulec 8.3.2019 5:42

Strojvedouci

musi mít perfektní zdravotní stav jako piloti, který se pravidelně kontroluje. Včetně psychotestů. Když už projdou obtiznými přijímacími zkouškami, čeká je cely profesní život náročné pravidelne prezkušovani. Neni divu, ze těm vysokým kritériím nevyhovuje kdekdo. Jejich trestní odpovědnost je veliká, protože jim za profesní selhání hrozí paragraf obecného ohrožení. Vzpomínám si, ze strojvedoucí Pendolina, do kterého naboural kamion, přišel o obě nohy, ale ještě byl testován na alkohol v krvi. Sice s negativním výsledkem, ale bez milosti.

Š. Hašek 8.3.2019 8:35

Re: Strojvedouci

Souhlas.

Ten strojvůdce je můj kolega od začátků, tehdy na ČSD, na stroji.

Strojvůdce je velice často osoba "nezajímavá". Pokud ovšem není třeba příjít v přesčase na šichtu, pokud mu není možno hodit na krk spoluvinu (i když k tomu přišel jako slepý k houslím), pokud se úředníci v teploučku neschovají za jeho stávku kvůli svým výhodám (stejným jako u turnusového pracovníka, v dílně, na posunu, na stroji).

Za jednu sekundu nepozornosti (škoda nepodstatná, zaplacena) jste pasován do role vraha, lempla .......... vyšetřující pracovník (praxe někdy jen pár let) zná jen papír a tužku, jet nocí a mlhou, mít zodpovědnost ..... z toho by se počůral.

Zkráceno.

Z. Lapil 8.3.2019 8:45

Re: Strojvedouci

Jo. Taky mě zaujalo, jak za všechno můžou strojvůdci. Přitom jen za minulých snad 14 dní byla porucha trakčního vedení s podstatným dopadem na dopravu */ někde u Hranic na Moravě, jedna snad u České Třebové, jedna v tunelu mezi Smíchovem(?) a hlavákem, dále v Klánovicích a u Poděbrad (zároveň; chuťovka blokující VŠECHNY koleje mezi Prahou a Kolínem) a u Chabařovic (Ústí - Teplice).

*/To znamená, že sadu zpoždění postřehnu na "dispečerské mapě" https://kam.mff.cuni.cz/~babilon/zpmapa.

Š. Hašek 8.3.2019 8:59

Re: Strojvedouci

Zprávy o zpoždění neobsahují přesnou příčinu.

Cestující veřejnost, její část, která spustí ve vlaku "odborné komentování" ....... ta by jen zírala. Zírala třeba v tom smyslu, že spěchající důchodce, student, občan venčící pejska ..... posléze roznesen vlakem na délce půl kilometru v podobě fašírky - dokáže zastavit provoz na dvoukolejné tratí na 150 minut.

A samozřejmě - nejdříve se na strojvůdce pohlíží, jako na osobu podezřelou - všechno začne po příchodu mudrátora dýchací trubičkou. Už jim to ani člověk nemůže mít za zlé, občas to jsou zoufalci, kteří si hledí svého platu a židle, praxe pět let ........ a na stroj by se báli, vono to jede rychle a v mlze se ani neví kam. Zkráceno.

Z. Lapil 8.3.2019 12:25

Re: Strojvedouci

Na té mapě je krásně vidět, když někde vznikne hnízdo zpožděných vlaků . A IDOS vám řekne, jaké výluky a mimořádnosti ten který vlak má, takže ano - to, že má vlak za sebou místo střetu vlaku s osobou NEMUS9 znamenat, že to je příčinou zpoždění, ale jako pracovní hypotéza to docela ujde :-).

O tom vzduchu a ruční brzdě to celé zní takhle: "A udržovaný starší vlak je někdy lepší než třeba s prominutím moderní křáp v podobě 841. Poslední dobou tady na Vysočině je dost poruchový. Už delší dobu tu jezdí minimálně dva s nepoužitelnými dveřmi. V pondělí jsem kvůli poruše 841 přijel pozdě do rachoty. Znám výpravčího z 225tky, který říkal že dvakrát vyběhl fíra z vlaku, že nemá vzduch. A když nedávno fírovi ujel u Velmezu vlak, který i přes zatažení záchranné brzdy (právě kvůli tomu, že neměl dost vzduchu) jel ještě šest kilometru, tak to je na pováženou. A bylo štěstí, že to neskončilo pořádným malérem. Nadáváš na 810, ale ty na rozdíl od 841 mají i ruční brzdu."

Hodně zajímavá debata o dlouhých vlacích (Kanada a okolí) je tady: https://www.zelpage.cz/fotogalerie/zahranicni/can/can000.html

Jestli vás baví historie ne upně dávná, tak ve fotogalerii hledejte Drahoš (já za to nemůžu, to je shoda jmen).

M. Krátký 8.3.2019 4:46

Dobře napsané

a tak je to se všemi odbornými profesemi v ČR - ale blbců s vysokoškolskými tituly všech nemožných směrů máme naprostý nadbytek - pro normální práci nepoužitelní a tak žijí v různých neZiskovkách, které do Evropy dovážejí miliony islámských teroristů bez dokladů, s celou řadou exotických a prudce nakažlivých chorob. Hezký den