7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Diskuse k článku

TECHNIKA: Soukromníci v kosmu

Kosmický výzkum skrývá v budoucnosti ještě nejedno "poprvé", ovšem už to nebudou tak kolumbovská "poprvé", jak byl Gagarinův oblet Země a přistání Armstronga a Aldrina na Měsíci. Jedno takové méně senzační "poprvé" jsme zažili 8. října, kdy z mysu Canaveral na Floridě odstartovala kosmická loď Dragon americké soukromé společnosti SpaceX.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Uhlich 30.10.2012 0:39

A jak víte, že "stát" špatně hospodaří???

Jako z toho, že to "psali v novinách"...????  Proboha, ... tady se operuje nějakým soukromníkem, který toho zatím moc nedokázal a nějak se cudně mlčí, že např. USA ukončily jeden z nejdůležitějších vesmírných programů a sice lety raketoplánů..a moc rád bych viděl po nějaké době tu finanční statistiku jak se podaří opravdu zlevnit celé létání do vesmíru a to včetně vynášení rozměrných a těžkých těles...  zatím,  dovolím si příměr.,.jsme nahradili těžký a užitečný tahač dodávkou, která zatím nic neuveze a dokonce v ní nemůže být ani řidič....  časem se snad dostane na to, aby se tam dostal i "řidič", ale jaksi stále nechápu, jak to ta dodávka udělá - aby nahradila ten těžký tahač... ???  A ona ho samozřejmě nikdy nenahradí, tak bude nutné opět vyvinout a vyrobit nějaký další tahač a tak místo raketoplánu  (prý podle vesmírné soukromopodnikatelské lobby - velmi neefektivního) tu budeme mít samostatnou loď na létání s posádkou a další samostanou nosnou raketu na dopravu těžkých těles.... co na tom bude efektivnější a levnější fakt nevím... asi podle zbožných přání (tržních fundametalistů) bude na rakety soukromníků působit nižší gravitační zrychlení a jejich raketové motory dosáhnou takové efektivity, že se o tom mohlo celé slavné NASA jen zdát... :-))))  Bohužel je zde stále problém u velké části veřejnosti, že nechápe, že cena za let do vesmíru jaksi není dána nějakým chytrým ekonomickým tahem, ale určuje ji natvrdo fyzika, matematika a chemie..možná, že poněkud menší a sofistikovanější řídící středisko přinese určité úspory, ale , že by došlo k tak zásadnímu zlevnění kosmických letů je opravdu naprostý nesmysl..bohužel se to v době, kdy se stalo privatizování celosvětovou modlou dost špatně dokazuje....  Tak asi zbývá jen jedno - počkat si pár let a vidět jaký bude opravdu vývoj...třeba se dnes opravdu mýlím, ale myslím si, že s největší pravděpodobností ..ne... :-)))

J. Poláček 30.10.2012 8:44

Re: A jak víte, že "stát" špatně hospodaří???

Tak pane Uluchu cekejme, první dejstvi je uz v behu

P. Skřivan 30.10.2012 21:36

Re: A jak víte, že "stát" špatně hospodaří???

Pokud vím, tak zde nešlo jen o hospodaření. Hlavní bylo, rozjet více cest a ne sázet na jednu jedinou. ... a velmi důležitým důvodem bylo také to, že NASA se nemá věnovat věci, která je vyzkoumaná - letům na oběžnou dráhu, ale výzkumu, tedy posouvání hranic. To je její úkol. NASA tedy postoupila část své činnosti soukromému kapitálu a místo toho se může věnovat skutečnému výzkumu.

Debata o hospodaření je tedy úplně nesmyslná. Mj. je třeba si uvědomit, že soukromé firmy těží ze zkušeností, které NASA zaplatila z veřejných peněz a také na základě nich provádějí ony úspory. To ví každý, kdo se seznámil z podstatou technických řešení, která jsou ve hře.

B. Uhlich 30.10.2012 23:39

Re: A jak víte, že "stát" špatně hospodaří???

Jo.. asi tak nějak to je, já se ovšem nemohu smířit s určitou denagogií , která se okolo celé věci neustále pohybuje....když se vezme celková částka za vypuštění ..dejme tomu - jedné kosmické lodi s posádkou a celkové náklady se "rozepíší" do jednotlivých položek - zjistí se, že většina nákladů (min 80%) je prakticky neměnná a tedy tam rozhodně není žádná rezerva pro nějaké zásadní snižování ceny..ušetřit se dá na nějaké administrativě a možná , na nějakých organizačních záležitostech, ale na vlastním letu asi dost těžko..tam je to dáno jednoznačně technicky a i kdyby se všichni na hlavu stavěli, tak pokud start nějaké rakety stojí ..dejme tomu... 100mil.USD tak nevěřím tomu, že by to šlo nějak drasticky snížit... Konec konců, sama NASA má na šetření dost ponuré vzpomínky..pokud si vzpomínám tak požadavek na šetření byl vykoupen min 14 životy astronautů ( u Challengeru se ušetřilo za odložení startu a u Columbie se ušetřilo za prohlídku tepelné izolace raketoplánu...)  Létání do vesmíru prostě bude vždy drahé i kdyby se všichni ekonomové, politici a fantastové třeba postavili na hlavu...tady na Zemi lze ošidit ledacos, přiznejme si, že prakticky jde ošidit ledacos..letadlo může létat v bůhvíjakém stavu, auto může jezdit třeba na použitý fritovací olej.., ale kosmická technika je někde úplně jinde, což se zřejmě dostatečně obecně nechápe. Ano, v NASA jako takové se mohlo organizačně plýtvat..konec konců je to asi už dnes poněkud zbytnělá organizace..tedy po této stránce je asi zřejmé, že nepatrná část nákladů snížit půjde, ale to co člověk občas čte, jak dojde k zásadnímu snížení nákladů - já považuji za naprosto nesmyslnou demagogii lidí, kteří o kosmické technice nevědí zhola nic.....

P. Vandas 30.10.2012 0:16

Nazdar Paule. Jak je v NY?

Ozvi se, ať vím žes živ.