4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

TECHNIKA: Budoucnost bez výfuku

Velké strany se pídí po velkém tématu, jako se artušovští rytíři snažili najít svatý grál. Vidíme to názorně i na naší politické scéně, kde sociální demokraté i komunisté po výprasku v krajských volbách přemýšlejí, jak dostat káru z bláta, a ne a ne přijít na něco inspirativnějšího, než je zlepšení komunikace.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Uhlich 2.11.2016 20:54

Re: Elektromobil má výfuk v elektrárně.

myslím, že každý kdo trochu přemýšlí, si může podobné propočty udělat sám... průměrná spotřeba eletromobilu na 1km průměrné jízdy je cca 450Wh... Když víte kolik je tu automobilů a kolik tak každý z nich denně (týdně) ujede dostanete celkovou potřebu energie... jenže toto číslo je jen teoretické... protože například se tam neřeší, že třeba elektromobil netopí a neklimatizuje... pak je ta spotřeba drasticky vyšší... Rozhodně si myslím, že i kdyby se uvažovalo jen o nahrazení osobních automobilů (tedy ne dodávek, a různých malých strojů) tak by výkon jederných elektráren nestačil... Sice jen o něco málo...jenže je tu jenže... jaksi tady máme energetiku, která není primárně určená pro elektromobilitu, tedy situace, kdy by např. Temelín a Dukovany měly vyhradit svůj výkon jen na eletromobilitu, by asi pro celkovou situaci našeho hospodářství nedopadla úplně dobře...

P. Götze 2.11.2016 10:04

RE

Vite, jenze ohrozeni státu valkou je trosku jiny problem, nez enviromentalni virtualni besneni. Co tim chci rict? Chci tim rict, ze az Evropa bude muset resit skutecne realne problémy (a to muze byt sakra brzo), nejake virtualni púroblemy ala auta na elektrinu nikoho zajímat nebudou, když pujde o život.

T. Kočí 2.11.2016 9:50

Stačí mi zkušenost

s akušroubováky. Mám asi 3. Kolik jich funguje po roce, dvou? Uhodli jste ,pokud hádáte0.

R. Dubravský 2.11.2016 8:46

Elektromobil??

Současné elektromobily jsou technologicky jeden velký průšvih. Jsou prostě v reálném životě nepoužitelné. Nelze je používat místo obvyklého auta se spalovacím motorem, ale jen jako jeho doplněk. Tedy musíte mít auta dvě!! Dvě parkovací místa, dvě pojištění... Největší nepřátelé elektroaut v našich podmínkách jsou léto a zima. Vytápění nebo klimatizování, které se u auta běžného děje víceméně vedlejší produkcí spalovacího motoru, se musí u elektromobilu napájet z baterií a vezme zhruba stejně energie jako jeho pohon. Při popojíždění ve městě i více.

Jeden kolega, dost nadšený i dost bohatý na to, aby si elektroauto koupil, si byl vyzkoušet známou Teslu. Z autosalonu v Praze vyjel na zkušební jízdu, ukazatel dojezdu ukazoval 120 km. Vyjel z města na dálnici, zrychlil na 130 ... ukazatel dojezdu ukázal 40 km. Na nejbližším sjezdu otočil, auto vrátil a byl z elektromobilu vyléčený.

IMHO řešení současných problémů s automobilovou dopravou není vytlačení cestujících z individuální dopravy do MHD. Hromadná doprava není schopna pokrývat individuální dopravní potřeby. Podle mne je jím přechod z individuálních aut na sdílená či pronajímaná. V první fázi něco jako Uber, koordinovaná spolujízda. Ve druhé fázi po městě rozmístěné robotické sklady na vozidla. V nich vozidla různého druhu, elektro, spalovací, velká, malá... Z nich vám na objednání přijede samočinně řízené auto, takového druhu jaký je pro zamýšlenou cestu, počet osob, náklad atd. potřebný, na požadované místo. Po skončení cesty se zase samo vrátí do nejbližšího skladu nebo k dalšímu cestujícímu. Po městě a v hustém provozu řídí vozidlo automat (méně nehod, minimální rozestupy, nejvyšší propustnost, předem objednané místo k zastavení kde posádka vystupuje...), na méně frekventovaných komunikacích, které se nevyplatí pokrývat systémem řízení provozu, řídí řidič tak jako dnes.

M. Prokop 2.11.2016 8:49

Re: Elektromobil??

Jo, něco takovýho by mohlo být řešení. Jenže "pokrokáři" to nepochybně poserou tím, že budou tlačit na pilu, místo aby nechali lidi poznat, co je pro ně výhodnější. Viz ty žárovky.

R. Langer 2.11.2016 11:38

Re: Elektromobil??

Bohužel, je to tak.

M. Prokop 2.11.2016 8:45

:-P

Jen několik poznámek. Že jsou podobné nápady, jako zákaz spalovacího motoru, dílem pachatelů dobra (výstižně "dobroserů"), to je nepopiratelné. S těmi ne bezvýhradně negativními následky, už to tak jednoduché není. Ve zvoleném případě, žárovce, těžko nalézt nějaký pozitivní přínos jejího zákazu. Zpočátku byla nahrazována zářivkami, velmi problematického provedení i výkonu. Obsahují rtuť, mezitím zakázanou v teploměrech. Spotřebu energie sice mají nižší, ale zato obvykle svítí déle. Ještě nižší spotřebu mají LED svítidla, jsou ale dražší. Ty snad celkovou spotřebu energie nepatrně sníží, "úsporkám" se to nepodařilo. Domnívám se, že i bez zákazu by došlo k postupné obměně dražšího a méně pohodlného za levnější a kvalitnější, tak je tomu u novinek vždy i bez zákazů. Osobně mám doma žárovky, lineární zářivky, "úsporky" i LEDky, obměňuji po dosloužení dotyčného zdroje světla dle požadovaných vlastností. Zákaz byl podle mého názoru přinejmenším zbytečný. Pokud by nenastal, bylo by nutno zvyšovat kvalitu nových zdrojů rychleji a dokonaleji.

M. Prokop 2.11.2016 8:46

:-P

Ty automobily: Svobodu pohybu si zatím občané asi vzít nenechají. Náhrady spalovacího motoru - z jmenovaných je to vlastně jen elektromobil. Stlačený zemní plyn i hybridy, to je stále spalovací motor nebo hlavně spalovací motor. A elektromobily přinášejí několik velmi podstatných a nevyřešených problémů. Ač by se to zajisté enviromentalistům (lidově melounům) líbilo, k jejich nabíjení při větším rozšíření nebudou stačit OZE, bude třeba tvrdých a spolehlivých zdrojů, ty buďto spalují fosilní paliva nebo jsou jaderné (vodní jsou na hranici možností a také ne bez problémů), navíc posílení distribuční sítě, věc už dnes problematická. A hlavně, baterie. Ačkoliv dosáhly nevídaného pokroku, stále ještě nedokáží akumulovat tolik energie v tak malém prostoru, jako nádržka s benzinem nebo naftou. Která navíc je schopna znovunaplnění takřka do nekonečna, baterie po určitém počtu cyklů ztrácí výkon a je nutno je vyměnit. Při skutečně masivním užívání elektromobilů to předpokládá výrobu velkého množství baterií (z čeho, a také s jakým vlivem na zeměkouli) a zároveň jejich likvidace či přepracování (taktéž s přihlédnutím k vlivu této činnosti). Celkem vzato, vychází mi z toho dvě možnosti: Buďto rychle přecvičit lidstvo k větší skromnosti a velkému využití kol a hromadné dopravy, nebo zanechat páchání dobra a vyčkat, až se technické problémy vyřeší přirozenou cestou evolučního zlepšování.

Zda se Země oteplí příští rok, to neví nikdo. Zda za století, to, zdá se, vědí všichni pachatelé dobra (a pravděpodobně vědí i jak na tom vydělat).

R. Dubravský 2.11.2016 9:59

Re: :-P

Nepochybně proběhnou pokusy řešit problém zákazem následků místo odstranění příčin.

Až nebude potřeba dostat každý den lidi do práce, děti do školy, zboží do obchodu nebo řemeslníky k zákazníkům, zmizí auta sama od sebe.

Problém "řešený" na úrovni následků se provalí někde jinde v ještě horší podobě.

P. Lenc 2.11.2016 10:17

Re: :-P

Naprosto přesné, pánové.

R. Langer 2.11.2016 11:21

Re: :-P

Shrnuli jste to dokonale. Problém je v dobroserech, co si myslí, že přírodní zákony je možno odhlasovat. A těch asi nebude tak snadné se zbavit, když jim neinformovaná veřejnost skáče na špek jak Alík na buřta.

J. Chvojka 2.11.2016 17:45

Re: :-P

No mě to připadá, že se nezadržitelně blíží doba, kdy všechny problémy s dobrosery se razantně vyřeší znečištěním ekologicky čistého pouličního osvětlení pomocí kusu provazu upevněného politika

K. Janyška 2.11.2016 8:36

Ale jo. Proč by ne ? Chce to jen čas. A nejsem žádný

ekologický pošuk... Dzp.

R. Langer 2.11.2016 11:22

Re: Ale jo. Proč by ne ? Chce to jen čas. A nejsem žádný

Ano, čas. Hodně, hodně, hodně času. ;-)

J. Dostál 2.11.2016 6:34

Už vidím kamion

jak za sebou táhne druhý návěs s akumulátory. A což teprve kombajny při sklizni, vojenská technika na cvičení a nedejbože v akci, atd. ... inu chce to jen trochu představivosti a zahodit selský rozum. Když vyloučíme nemožné, tak se dobereme k (možná) budoucí realitě.

B. Uhlich 2.11.2016 7:47

Re: Už vidím kamion

Třeba je to záměr, aby Evropa měla všechno na elektriku... čím dál víc mě vychází, že tupost Evropy je sponzorovaná někým z venku.....

M. Prokop 2.11.2016 8:47

Re: Už vidím kamion

To možná jo, ale vnitřních zdrojů blbosti je tolik, že by to bylo nošení drva do lesa.

R. Szewczyk 2.11.2016 0:59

ha ha ha

ha ha ha , výbušný motor, to je jako motor co vybu-chuje? A elektrický automobil, to je ta pravá virtualní realita, páč auto vyrobené z elektriky je opravdová sci- fi, ha ha ha

P. Han 2.11.2016 8:40

Re: ha ha ha

Nic se neděje, ssi jste si to jen z češtiny do polštiny a zpátky blbě přeložil.

B. Uhlich 2.11.2016 0:40

Mno, řekl bych, že u těch žárovek se to povedlo

jen částečně a pochopitelně, že se i tam vývoj (hnán zeleným bičem) musel na chvilku odchýlit směrem víceméně nežádoucím, když se tvrdě prosazovaly tzv. úsporné výbojkové žárovky, které se ukázaly jako vyloženě slepá ulička. Na druhou stranu vývoj LED zdrojů byl úspěšný a pokud cena ještě víc klesne...zjevně už nebude co řešit. Navíc klasické žárovky z trhu nemizí a milovníci klasiky si mohou svítit jak oni chtějí, což je v podstatě asi ta nejlepší varianta... Koneckonců co je komu do toho, kdo čím svítí , že?

Na druhou stranu ty elektromobily bych zas až tak se žárovkami nesrovnával... zatímco segment osvětlení domácností zaznamenal určité snížení spotřeby elektrické energie tak bohužel u nasazení elektromobilů se bude muset počítat s téměř řádovým nárůstem spotřeby a nejen s tím, rovněž se bude muset přebudovat značná část distribuční soustavy a výrobních kapacit, protože nahradit energetický ekvivalent, kterým dnes disponují automobily , nebude jednoduché... Ano technicky realizovatelné to bude, ale bude se jednat o miliardové investice, které se pochopitelně nemohou nepromítnout do cen elektrické energie..tedy je tu rozhodně otázka, za kolik ty elektromobily budou opravdu jezdit.. :-(

Rovněž tu zbývá takový drobný problém a to je, kdepak budeme brát Lithium do baterií...a zde přichází špatná zpráva pro nás...bohužel jedno z největších nalezišť Lithia máme my v Krušných horách a tedy bych být tamnějšími obyvateli opravdu velmi bystřil pozornost.. Protože je velmi pravděpodobné, že by celé Krušné hory mohly padnout na oltář ekologie..., tedy pardon na oltář mentální předtavy elektrifikace dopravy... a tak se ptám, zda elektromobil nakonec taky není takovou rtuťovou výbojkou, kterou si budeme muset projít, abychom po čase zjistili, že tudy cesta nevede a stejně nakonec skončíme u spalování nečeho ...dejme tomu tak neznečišťujícího... :-)

R. Jonák 2.11.2016 9:52

Re: Mno, řekl bych, že u těch žárovek se to povedlo

To je přesně ono, kdyby ti dobroserové do všeho nekecali a nechali to na postupném vývoji, tak by většina lidí postupně postupně přestala kupovat žárovky a přešli by na zy, které mají nižší spotřebu a výsledek by byl možná ještě lepší. Obdobně je to s elektromobily, pokud by se to nechalo běžnému technickému vývoji, tak je možné, že postupně se začnou ve větší míře využívat. Podle mého názoru je k tomu hlavně vyřešit otázku vývoje baterií i když i u nich došlo k velkému pokroku, tak pro praktické využití je to dosud ve větším rozsahu neřešitelné.

Z. Lapil 2.11.2016 12:03

Re: Mno, řekl bych, že u těch žárovek se to povedlo

Přesně tak.

Ono to chce hlavně opustit dogma, že VŠECHNO musí být dokonalé. Buď "naftomobil", nebo elektromobil? Samozřejmě, že ne. Jeden z hlavních problémů je, jak zařídit dostatečně kapacitní a lehké a rychle nabíjitelné baterie. Přitom podstatná část osobních aut tráví den na trase Dítě do školy - já do práce a zpět. O víkendu na velký nákup. Na to stačí pidiauto s maximální rychlostí kolem stovky (v nouzi i 60km/h i méně), dojezdem 100 km a nabíjením z 0% do 100% řekněme za 6 hodin (o půlnoci přijedu, v šest ráno vyrážím). Vlastně takový jinak kapotovaný akumulátorový skladový vozík, ty přece jezdí běžně.

O kamiónech vůbec nemusí být řeč, případně si dovedu představit snadno oddělitelné tahače - trolejová dálková doprava (stejně jedou na dálnici všichni skoro stejně rychle) a diesely (nebo akumulátory s dojezdem řekněme 30km) od dálničního přivaděče na místo.

R. Dubravský 2.11.2016 13:06

Re: Mno, řekl bych, že u těch žárovek se to povedlo

Jenže v reálném životě byste musel mít elektromobil i naftomobil. Protože sice většinou jezdíte jenom do práce nebo na nákup, ale taky někdy na dovolenou nebo k babičce nebo s vybavením na chatu atd. Proto většina aut, které vidíte na ulicích, jsou víceméně univerzální. Umožňují dopravit jednoho člověka i celou rodinu. Kdyby to bylo podle vaší úvahy, většina vozidel by vypadala jako Smart.

Já bych viděl (pro začátek) jinou cestu. Mnohem levnější a jednodušší. Vytvoření a nabídnutí systému, který by pomáhal plánovat a koordinovat spolujízdu. Moderně, na principu sociální sítě. Pokud by se tomu neházely politické a ideologické klacky pod nohy, tak můžete mít do půl roku ve městě i na dálnici o třetinu aut méně. Ano, šláplo by se na kuří oko zlodějským taxikářským mafiím. To by byl pozitivní vedlejší efekt.

Z. Lapil 2.11.2016 13:39

Re: Mno, řekl bych, že u těch žárovek se to povedlo

Je to tak. Vycházím ale z toho, že jsme jeden z obvyklejších typů rodiny. Na vesnici, kam prakticky nejezdí autobus, dva dospělí dvě auta prostě potřebují. Z toho jedno stačí v miniprovedení, druhé plní i "dálkové" povinnosti.

Koordinaci se občas pokoušíme se spřátelenými sousedy řešit, ale moc se to nedaří. Ne že bychom nechtěli, ale obvykle to skončí na způsob "tak já sednu do auta a dítko ti přivezu/ k vlaku pro tebe dojedu".

R. Dubravský 2.11.2016 13:49

Re: Mno, řekl bych, že u těch žárovek se to povedlo

S nejbližšími sousedy toho moc nenakoordinujete, pokud náhodou nepracujete ve stejném místě. Ale jsem přesvědčen, že mezi tisícem lidí v satelitním městečku nebo desetitisíci na sídlišti nebo stotisícem pendlujících mezi Ostravskem a Prahou by se našlo spousta shodných tras a příležitostí k vytěžování vozidel.

Z. Lapil 2.11.2016 14:02

Re: Mno, řekl bych, že u těch žárovek se to povedlo

Jenže tam je zase železnice. Spíš je otázka, jak se dostat na vlak, a hlavně - jak si na druhé straně půjčit auto/taxíka, aby člověk nepřišel zu grunt.