Úterý 10. září 2024, svátek má Irma
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

TECHNIKA: Budoucnost bez výfuku

diskuse (56)

Z technického problému se stalo politické téma

Velké strany se pídí po velkém tématu, jako se artušovští rytíři snažili najít svatý grál. Vidíme to názorně i na naší politické scéně, kde sociální demokraté i komunisté po výprasku v krajských volbách přemýšlejí, jak dostat káru z bláta, a ne a ne přijít na něco inspirativnějšího, než je zlepšení komunikace. S velkými tématy pak přicházejí menší politická seskupení, v poslední době je to zákaz spalovacího motoru.

Za čistotu víry

S rostoucí měrou blahobytu roste pocit viny a z něho pak plyne nutkavost konat dobro. To je základní sociopsychologický důvod, proč klesá naléhavost sociální inspirace, tak důležité ve dvacátém století. Je nahrazena inspirací environmentalistickou. Ta stojí za aktuálním návrhem nizozemské Strany práce (PvdA) zakázat prodej automobilů se spalovacími motory do roku 2025. Přitom tato PvdA je druhá nejvýznamnější strana v zemi a její návrh už prošel dolní komorou parlamentu. Nejde tedy o nápad ledajaké extremistické skupiny. Podobný návrh padl v Norsku, i tam je rok 2025 stanoven jako limit. Méně radikální jsou Němci, ti posunuli hranici na rok 2030.

Návrh má návaznost na projekt snížit o 80 až 95 procent produkci oxidu uhličitého do roku 2050. Podle náměstka ministra ekonomiky Rainera Baakeho je tento cíl nedosažitelný, pokud se radikálně ne omezí znečištění způsobené dopravou. Námitka, zda má tento cíl reálný základ a zda má smysl, nepřichází za současného stavu evropského myšlení v úvahu. Stát je tu od toho, aby konal dobro, a tomu je třeba přizpůsobit vše, i technickou realitu.

Realita je zatím nepříliš povzbudivá. Na německých silnicích k letošku jezdí 0,6 procenta elektrických automobilů. Podle prognózy Center of Automotive Management by v roce 2025 mohl podíl elektromobilů v německé dopravě dosáhnout osmi procent – pokud ovšem by vše mělo postupovat evolučně.

Dějiny techniky nás učí, že své vlivy mají i politické, ne vnitřně technologické síly. Do technického vývoje zasahují především války, které přinášejí rozmanité bojkoty, tedy zákazy. České cukrovarnictví vděčí za svůj rozmach napoleonským válkám, jež zastavily dovoz cukrové třtiny. Německý chemický průmysl byl válkou vybičován k inovacím a za ně vděčíme syntetickému benzinu a syntetické gumě. Politická rozhodnutí podložená iracionální environmentalistickou vírou také plodí zákazy, srovnatelné s válečnými blokádami.

Důsledky nejsou bezvýhradně negativní. Jako příklad si vezměme likvidaci žárovek. Ta byla zahájena v roce 2005, k průkopníkům patřila Brazílie a Venezuela. Vlak se rozjel a v krátké době několika let do něho naskákali i giganti – USA, Austrálie, Evropská unie i Rusko s Kanadou. Proces trvá tedy déle než deset let. Osvětlovací park byl do značné míry vyměněn – a ubývá protestů. Nová svítidla zlepšují svoji kvalitu, klesá i cena a prodlužuje se životnost.

Bude se podobný proces opakovat? Je třeba brutálním zákazem nastartovat inovace?

Osud automobilu

Málokdo soudný pochybuje o absurditě konceptu automobilu. Spaluje nenahraditelné přírodní zdroje. Jeho využitelnost je v úhrnu nepatrná. Váže na sebe cenné suroviny. Vyžaduje ustavičné rozšiřování dopravní infrastruktury. To jsou logické argumenty, jež nelze opomenout.

Plány jsou ambiciózní, autorita státu neúprosná. Nicméně nedávná Dieselgate je ukázkou kolize státního nařízení s realitou. Emisní předpisy byly nastaveny mimo technickou realitu a automobilkám nezbylo než podvádět. Hanba padla na Volkswagen, ale vykoupala se v tom i Mitsubishi, pak další vyšetřování záhadně utichlo. Politická grémia připravují zákazy v souladu s principem, že dobro se dostaví, až zakážeme veškeré zlo. Zároveň ale nemohou způsobit, aby byl spalovací motor nahrazen stejně efektivním motorem bez škodlivých účinků. V současnosti jsou k dispozici pohony na stlačený zemní plyn, elektromobily a hybridní pohony, které kombinují výbušný a elektrický motor. Slibně se rýsuje vývoj motorů na principu spalování vodíku, nic z toho ale není natolik zralé, aby se dalo počítat s masovou výrobou už za deset let.

Tendence zde jsou a evolučně by se jistě k zásadním změnám dospělo. Vize elektromobilu je sympatická a příznivě je přijímána i myšlenka sdílení automobilů.

Politické strany, které našly svoje velké téma, se teď budou pokoušet technický vývoj hnát údery biče. I to je princip v minulosti vyzkoušený, zvláště pak ve vypjatých okamžicích válečného konfliktu. V žárovkách se to – zdá se – povedlo. O uskutečnitelnosti nucené revoluce v dopravě panují pochyby. Ovšem pochybovači neměli nikdy měkce ustláno ve společnosti ovládané nikoli rozumem, ale ideologií.

A právě touto společností se náš Západ postupně stává.

LN, 25.10.2016

Aston Ondřej Neff
10. 9. 2024

Od 16. září zavádí Německo kontroly na všech svých hranicích, samozřejmě dočasně, zatím na šest...

Jan Ziegler
10. 9. 2024

Za mne je to nejlepší současný český film za posledních x let.

David Tolar
10. 9. 2024

Zcela volná úvaha na hranici satiry o zákonu, který nikdo nezná, a přesto platí.

přečetl Panikář
10. 9. 2024

Omlouvám se za expresivní výraz v názvu, ale situace je příliš vážná na diplomatické vyjadřování.

Ladislav Jakl
10. 9. 2024

Co je hlavní náplní rodičovské výchovy? Odnaučit dítě to, co ho naučili ve škole.

Aston Ondřej Neff
7. 9. 2024

Okamurovo SPD zlomilo všechny dosavadní rekordy v hnusu a nevkusu předvolebního poutače.

Aston Ondřej Neff
9. 9. 2024

Nevíme, jaké komisariáty von der Leyen chystá a jaký připadne našemu kandidátovi.

Kateřina Lhotská
7. 9. 2024

Každý produkt sociálního inženýrství má slabinu: realitu.

Benjamin Kuras
7. 9. 2024

Recyklace plastů funguje jen cca z 5 procent, navíc v horší kvalitě a finančně ztrátově.

Tomáš Vodvářka
9. 9. 2024

Pokud bude jakýkoliv trest uložen zmíněné paní Šabinské, bylo by to s naší demokracií skutečně...

Mirka Spáčilová
10. 9. 2024

Česká filmová a televizní akademie zvolila snímek, který vyšle do bojů o nominaci na Oscara pro...

ČTK, Lidovky.cz
10. 9. 2024

Ruská protivzdušná obrana v noci zničila 144 ukrajinských bezpilotních prostředků, které útočily na...

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru...

ČTK, Lidovky.cz
10. 9. 2024

Ve věku 93 let zemřel americký herec James Earl Jones. Ztvárnil například detektiva Gabriela Birda...

Josef Kopecký
10. 9. 2024

Ministra Ivana Bartoše čekají ve Sněmovně perné chvilky. Prvním bodem schůze Sněmovny, která se...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz