29.5.2024 | Svátek má Maxmilián, Maxim


Diskuse k článku

TATRA: Na smrtelné posteli

Osud kopřivnické automobilky je příběhem, který názorně ilustruje to, co se s českým průmyslem odehrálo od vzniku Československa. Příběhem o odvážném vzletu na vrcholek světové technologické vyspělosti před druhou světovou válkou, za nímž čekalo postupné technické zaostávání v době socialismu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Vondráček 20.3.2013 9:45

Re: Soudek protáhl Škodu obdobím, kdy se ji Dlouzí pokoušeli zlikvidovat.

Vy o tom moc , že ano. Soudek zlikvidoval nejenom Škodu, ale i Elitex, Tatru a jiné firmy. Prostě to byl sebevědomý hlupák. A to nemám z novin, ale z osobní zkušenosti :-)

V. Bok 19.3.2013 20:13

Re: Soudek protáhl Škodu obdobím, kdy se ji Dlouzí pokoušeli zlikvidovat.

No, Soudek skutečně Skodovku rozhýbal, vždyt skoro stála. Takze asi opravdu zachránil před zrušením. A že to nezvládl? No jo, to se stává. Málo kapitálu, dost mu nevyšlo, dost mu pomohli. A tohle  by mimochodem nezvládl ani genius.

A že ji má dnes někdo jiný? To je přece jedno. Hlavně že jede a vyrábí. A dobře.  A zaměstnává lidi. Pro ekonomiku má desetkrát větší význam než sebevětší banka.

I. Schlägel 19.3.2013 15:58

Re: Soudek protáhl Škodu obdobím, kdy se ji Dlouzí pokoušeli zlikvidovat.

Jo jo, zázračné děti českého novodobého kapitalizmu, otec a syn Stehlíkových, měli geniální plán a schopnosti a ta zlá vláda jim fšecko pokazila a oni, profíci nad profíky, kvůli tomu pohořeli. A rovněž Soudek, a Chvalovský, a Junek, a Kožený, a ...

J. Lufinka 19.3.2013 15:56

Re: Důsledek ubohého upatlaného kuponového populismu

Minulý nebo předminulý týden jsem sledoval pořad s jedním z tvůrců privatizace (Tříska?) Z toho co říkal jsem si pro sebe vyvodil zjednodušený příklad jak to vlastně proběhlo. Oni vlastně hodily neplavce do rozbouřeného moře tržní ekonomiky, které bylo plné žraloků. Někteří neplavci byly sežrání ihned, někteří se však v tomto prostředí úporně snažily přežít. Oni stáli na břehu a říkali si ať už toho marného boje o přežití nechají a nechají se sežrat. K tomu, aby  hodili těm, kteří se snažili bojovat o své přežití ,záchranné kruhy , jim bránila jejich neoliberální ideologie.  A v současnosti to probíhá úplně stejně. Z pohledu jejich neoliberalismu vede z Prahy do Brna jediná a správná cesta a jiná není. Prosím Vás, ale to už ví i dítě z mateřské školky , že to není pravda. Ví, že do školky se může dostat různými cestami a že ty cesty se mohou lišit délkou, bezpečností, náročností, ale i tím , že jí  může absolvovat i s tělesně postiženým spolužákem.  

V. Novák 19.3.2013 15:01

Soudek protáhl Škodu obdobím, kdy se ji Dlouzí pokoušeli zlikvidovat.

Podobně jako zlikvidovali Poldi.

Protože jim to nevyšlo a Škoda se dostala do stavu, kdy ji bylo možno aspoň rozkulačit a po částech prodat, pokusili se zlikvidovat Soudka.

Jak dopadne Tatra, uvidíme. Dlouhé přežila zázrakem.

I. Kudrnová 19.3.2013 13:17

Dobrý

Prosím přečtěte si článek, sice o nčem jiném  na www.Svobodni.cz  od pana Havelky ze dne 18.32013.  Kdo je tady parazit.  

T. Marek 19.3.2013 12:14

Re: Důsledek ubohého upatlaného kuponového populismu

Kuponovka byla svnistvo. Naivní Češi měli radost, když "knížku" prodali za 20000 Kčs, a on její podíl měl cenu 10 x vyšší. Hlavně ale nebyl žádný seriozní vlastník a zmocnili se toho Kožení. Pokud jde o ČKD a jiné - mluvit o klinické smrti je literární obrat. On totiž tedy vzhledem k naprosto pokřivené konstrukci cen nikdo nic takového vědět ani nemohl (a roční plány byly direktivně vybilancované). Navíc např. Lokomotivka dodávala výborné dieselové mašiny (Čmelák) do SSSR za ceny o 1/3 nižší než třeba do Polska. My jsme pak dostávali od Rusů "levnou naftu".

T. Marek 19.3.2013 12:04

Nevím, nevím

je již po dražbě a Tatru koupila "symbolická" firma (to není žalovatlné). Dělal jsem pro Tatru v  roce 1993 analýzu něčeho, čemu dnes říkáme vnitřní marketing. Podnik vedli 3 smluvní Američané a během své práce jsem došel k závěru, že jejich hlavním posláním je Tatru obchodně zlikvidovat. Proto jsem svou práci po 1. etapě ukončil, abych s tím neměl nic společného. Tatra vůbec nebyla podnik "na odpis", jenže nejlepšího konstruktéra motorů vyštvali (odešel do Rakouska ke Steyerům), návrh na to, aby vyráběli "dodávky" - kombinace osobního auta s malou korbou vzadu (známe z amerických filmů) zahodili a tvářili se, že obnoví výrobu osobní Tatry 700. Prostě ten podnik nekomu vadil a zjevně stále vadí, i když motory jsou nyní už zřejmě americké. Pokud jde o kuponovou privatizaci - to je něco, za co bych pana Klause, Třísku a myslím i Ježka a další nechal zavřít (asi je to promlčené) nejen kvůli Tatře.

F. Pavlis 19.3.2013 10:46

Z reálného

socialismu se budeme sbírat ještě několik generací, pokud se to vůbec povede. Stačí jedno, či dvě volební období současných politických elit vpravo i vlevo a můžeme tak doufat, že vnuci našich vnuků snad uzří světélko na konci tunelu. Vybydlená země sice nejsme, ale v Evropě budeme stále na chvostu. Pokud vybydlenou zemi převezmou vymyté hlavy, bude ten chvost hodně dlouhý...

A. Richter 19.3.2013 8:22

Re: Důsledek ubohého upatlaného kuponového populismu

Souhlasím.

A ještě zaměstnanecké akcie by byly fine.

.... *8-D

P. Čulík 19.3.2013 8:11

Re: Důsledek ubohého upatlaného kuponového populismu

Tak když ČKD znáte, tak prozraďte, jak se to mělo udělat lépe:-).

Pan Pitharta nikterak nezbožňuji, ale vyrvat Klausovi Škodu MB z kuponovky a prodat ji VW byl velice záslužný počin.

M. Bezouška 19.3.2013 7:26

Re: Důsledek ubohého upatlaného kuponového populismu

pane Kostrbo, můžete mi, prosím, říci, co vy víte (stejně jako osel Pithart) konkrétního o některém z podniků, které jste výše vyjmenoval? Já znám, přesněji znal jsem, docela dobře ČKD, a to bylo ve stavu klinické smrti už dávno před rokem 1989. Blábolíte o věcech, kterým vůbec nerozumíte.

J. Kostrba 19.3.2013 1:11

Důsledek ubohého upatlaného kuponového populismu

http://www.comrad.cz/item360.htm

Česká cesta skončila ve slepé uličce - Dodnes platíme za chyby v privatizaci klíčových podniků

 ˝Vzápětí po volbách v roce 1992 byla náhle ukončena slibně se vyvíjející jednání s Mercedesem (Tatra Kopřivnice), s Renaultem (LIAZ Jablonec), se Siemensem (Škoda Plzeň), se zahraničními oceláři (Poldi) a tak dále. Nová vláda se vydala českou cestou. Nepovedená privatizace nebyla výsledkem spiknutí ani popletené profesorské učenosti, dokonce ani pravicového ideologického zápalu, ale důsledkem ubohého upatlaného populismu.

Šlo o to, kdy se přijde na to, že žádné poctivé české miliardy neexistují a že je nakonec naši drzí privatizéři vytáhnou z kapes voličů,˝ řekl o české cestě před časem senátor a bývalý premiér Petr Pithart. Česká cesta dopadla nejtíživěji na strojírenství a hutnictví. Odnesly ji podniky jako ČKD, Vítkovice, Nová huť, Poldi Kladno ocel, Škoda Plzeň, Zetor, Tatra Kopřivnice a například i Junkův Chemapol. Smrtící nákaza předluženosti ale postihla i podniky, které byly privatizovány kuponovou metodou a přes investiční fondy se dostaly do vlastnictví polostátních bank, které do nich ochotně lily stamilionové úvěry, aniž by se staraly o to, proč podnik neprosperuje.

Lidovky 18.8.2001