29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuze

SVĚT: Zašmodrchané řetězce III. – čipy

Načasování události opravdu nemohlo být lepší: v březnu 2021 vyhořela v Japonsku továrna na čipy firmy Renesas. Jednalo se o specializované čipy pro automobilový průmysl.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
LB

Pan autor nás seznámil s tím, že kapitalističtí výrobci překonali sami sebe. Chtějí vyrábět čipy nové vyšší úrovně (a také dražší) určené pro nezičitelné notebooky, řízené střely a sofistikované zbraňové systémy. Nechtějí naopak vyrábět čipy jednodušší, ale zastaralé, které chtějí výrobci automobilů, jichž se produkují miliony. Uvažují a jednají tedy stejně jako socialistický výrobce obuvi. Lidé chtějí, protože potřebují, gumovky do deště, a tak jim socialistický výrobce nabídne letní střevíčky s vysokým podpatkem a ozdobnými pásečky. Jde o přece nejnovější model a jsou daleko dražší než "pitomé" gumovky. To má také svoji logiku.

0 0
možnosti
JP

A co vás překvapuje na firmě, fungující pod taktovkou neomarxistů? Jestli vám chybí ty naše tolik úspěšné dvou- a posléze pětiletky, nebojte, oni s tím přijdou.

0 0
možnosti
PP

P38e74p58a 51P88e52p20a27x

25. 10. 2021 9:03

Né všechny automobilky mají problém s nedostatkem čípů, některé (Toyota, Hyundai) pochopily úzké hrdlo potřeby čípů a objednaly si jich větší množství na sklad. Evropské automobilky drtí především EU a nedostek čípů je jen jeden z problémů, které jim spadly do klína.

0 0
možnosti
LB

Vždy Just in time. Takže dnes také někde jinde.

0 0
možnosti
JN

Když bude nejhůře, bude třeba zahnat do kouta všechny "zelené", "egologisty" a podobnou škodnou a vrátit se ke klasické produkci typu rozdělovač, karburátor aloe doplněné elektronikou postavenou klasický na tranzistorech a integrovaných obvodech, které vyráběla třeba i Tesla Rožnov.

0 0
možnosti
LH

V případě likvidace evropského automobilového průmyslu zde máme až moc motýlých efektů najednou: prosazování elektroaut a nesmyslných limitů pro motory- čipy - hořčík. Nějak podezřele jedno zapadá do druhého. Cui bono?

V otázce čipů mi vrtá hlavou záhada: proč chybí jen čipy pro automotive? A nic, naprosto nic se neděje s čipy pro počítače, mobily, spotřební elektroniku, které jsou z výrobního hlediska násobně náročnější.

0 0
možnosti
RL

Kde to žijete? Čipy do grafických karet chybí už skoro rok, a ceny graf. karet jsou doslova neskutečné! A s nejnovějšími procesory situace také není nijak růžová! A za chvilku dojde na paměti a SSD (což je v podstatě totéž). Leda na ty mobily ještě jakž takž stíhají výrobu. :-P

0 0
možnosti
JN

Obávám se, že některé automobilky zkrachují s nebude to jenom kvůli čipům. A mnozí pokrokoví lidé a politici se z toho budou radovat. Ocení přechod lidí z aut na bicykly.

0 0
možnosti
VC

Díky panu Kelichbarovi za uvedení do problematiky. Popsal věc skvěle, ale jako odborník přes výpočetní techniku je pořád nepatrně mimo realitu elektroniky mimo mobily a počítače, i když vše správně naťuknul.

Kdysi se Bill Gates chvástal, že kdyby automobilové odvětví bylo tak progresivní jako to jeho počítačové, už bychom by dávno auta stála čtvrtinu a jezdila sama. Na to se ho logicky zeptali kolik by bylo mrtvých a jak by vypadalo kdyby jako Windowsy během jízdy na dálnici provedl Windows must restart.

A jsme zase u progresivismu. Někdo si tu myslí jak nám Čína vivyne a vyrobí masově elektroniku do auta s 5nm čipy za dva dny.

Jenže mobil má velikost ca 1dm2 zatímco auto 1000dm2. V tom je u mobilu 10 hyperintegrovaných čipů, zatímco u auta kolem 200. Hlavně je ale nutná bezpečnost. Zmenšení čipu znamená nižší odolnost proti přepětí, nebezpečí zničení elektrickými impulsy, které se po celé karoserii auta šíří, navíc vznikají chyby na pamětích kosmickým zářením...

Ale to není všchno. Příprava výroby nového 5nm čipu (maska) je mnohem mnohem dražší (i když se možná teď technologie mění). Předělat auto na novější technologie tak znamená 1) obrovské náklady na nové čipy (šéf Intelu mluví pouze o výrobě, ne vývoji), hlavně, auto nejsou jen MCU a grafické akcelerátory, které se dají snadněji nahradit konkurencí 2)obrovské náklady na nové testování a nový s/w nebo upravený je taky nutný (doufám, že nikdo nechce nový Boeing 737 MAX) 3) obrovské náklady na odfiltrování a odstínění elektroniky s nejistými problémy 4) V autě je na rozdíl od mobilů spoustu akčních jednotek - výkonových tranyistorů. To z fyzikálních důvodů Intel ani TSMC nezmenší.

Jinými slovy předělat auta na nové čipy znamená nové auto, teda vývoj 4 let s výsledky pravděpodobně špatnými. Je to jako zbrklý tlak na redukci CO2. Myšlenka dobrá, jednou k tomu dojde ale nejde to uspěchat.

0 0
možnosti
OV

Tak nějak. Zajímalo by mě, co budou dělat s těmi miliony aut co čekají na osazení? Pokud se vymění elektronika, tak nezapadne do stávající koncepce. Výměna čipu s novou technologií musí mít i jiné napájecí obvody a přizpůsobené okolí.

0 0
možnosti
Foto

Svobodný trh, což v EU nemáme, by v případé nedostatku čipů vedl k tomu, že by se vyráběla i auta bez čipů. Nejsem si jistý, že nutně potřebuji v autě čip. Na svobodném trhu se výroba i poptávka pružně přizpůsobuje, což v přeregulovaném socialismu nejde.

0 0
možnosti
JP

...jenže bez čipů nesplníte nesmyslné normy ;-)

které vymýšlí idioti, co ničemu nerozumí

0 0
možnosti