Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuze
SVĚT: Zašmodrchané řetězce III. – čipy
Děkujeme za pochopení.
L44u28d41v51í72k 40B73e80n40e64š
Pan autor nás seznámil s tím, že kapitalističtí výrobci překonali sami sebe. Chtějí vyrábět čipy nové vyšší úrovně (a také dražší) určené pro nezičitelné notebooky, řízené střely a sofistikované zbraňové systémy. Nechtějí naopak vyrábět čipy jednodušší, ale zastaralé, které chtějí výrobci automobilů, jichž se produkují miliony. Uvažují a jednají tedy stejně jako socialistický výrobce obuvi. Lidé chtějí, protože potřebují, gumovky do deště, a tak jim socialistický výrobce nabídne letní střevíčky s vysokým podpatkem a ozdobnými pásečky. Jde o přece nejnovější model a jsou daleko dražší než "pitomé" gumovky. To má také svoji logiku.
J19o38s83e73f 48P44o88k58o29u61t19n65ý
A co vás překvapuje na firmě, fungující pod taktovkou neomarxistů? Jestli vám chybí ty naše tolik úspěšné dvou- a posléze pětiletky, nebojte, oni s tím přijdou.
P38e74p58a 51P88e52p20a27x
Né všechny automobilky mají problém s nedostatkem čípů, některé (Toyota, Hyundai) pochopily úzké hrdlo potřeby čípů a objednaly si jich větší množství na sklad. Evropské automobilky drtí především EU a nedostek čípů je jen jeden z problémů, které jim spadly do klína.
L74u57d21v19í59k 27B12e35n93e12š
Vždy Just in time. Takže dnes také někde jinde.
J16a72r53o43s86l76a64v 31N39o54v34á34k
Když bude nejhůře, bude třeba zahnat do kouta všechny "zelené", "egologisty" a podobnou škodnou a vrátit se ke klasické produkci typu rozdělovač, karburátor aloe doplněné elektronikou postavenou klasický na tranzistorech a integrovaných obvodech, které vyráběla třeba i Tesla Rožnov.
L46i39b78o89r 65H92a30n51č31a70r
V případě likvidace evropského automobilového průmyslu zde máme až moc motýlých efektů najednou: prosazování elektroaut a nesmyslných limitů pro motory- čipy - hořčík. Nějak podezřele jedno zapadá do druhého. Cui bono?
V otázce čipů mi vrtá hlavou záhada: proč chybí jen čipy pro automotive? A nic, naprosto nic se neděje s čipy pro počítače, mobily, spotřební elektroniku, které jsou z výrobního hlediska násobně náročnější.
R22o70m44a80n 72L64a87n26g85e32r
Kde to žijete? Čipy do grafických karet chybí už skoro rok, a ceny graf. karet jsou doslova neskutečné! A s nejnovějšími procesory situace také není nijak růžová! A za chvilku dojde na paměti a SSD (což je v podstatě totéž). Leda na ty mobily ještě jakž takž stíhají výrobu.
J59i12ř91í 84N40e70v73r33k30l79a
Obávám se, že některé automobilky zkrachují s nebude to jenom kvůli čipům. A mnozí pokrokoví lidé a politici se z toho budou radovat. Ocení přechod lidí z aut na bicykly.
V68í50t20ě81z39s69l61a19v 15C52í79r45k59v81a
Díky panu Kelichbarovi za uvedení do problematiky. Popsal věc skvěle, ale jako odborník přes výpočetní techniku je pořád nepatrně mimo realitu elektroniky mimo mobily a počítače, i když vše správně naťuknul.
Kdysi se Bill Gates chvástal, že kdyby automobilové odvětví bylo tak progresivní jako to jeho počítačové, už bychom by dávno auta stála čtvrtinu a jezdila sama. Na to se ho logicky zeptali kolik by bylo mrtvých a jak by vypadalo kdyby jako Windowsy během jízdy na dálnici provedl Windows must restart.
A jsme zase u progresivismu. Někdo si tu myslí jak nám Čína vivyne a vyrobí masově elektroniku do auta s 5nm čipy za dva dny.
Jenže mobil má velikost ca 1dm2 zatímco auto 1000dm2. V tom je u mobilu 10 hyperintegrovaných čipů, zatímco u auta kolem 200. Hlavně je ale nutná bezpečnost. Zmenšení čipu znamená nižší odolnost proti přepětí, nebezpečí zničení elektrickými impulsy, které se po celé karoserii auta šíří, navíc vznikají chyby na pamětích kosmickým zářením...
Ale to není všchno. Příprava výroby nového 5nm čipu (maska) je mnohem mnohem dražší (i když se možná teď technologie mění). Předělat auto na novější technologie tak znamená 1) obrovské náklady na nové čipy (šéf Intelu mluví pouze o výrobě, ne vývoji), hlavně, auto nejsou jen MCU a grafické akcelerátory, které se dají snadněji nahradit konkurencí 2)obrovské náklady na nové testování a nový s/w nebo upravený je taky nutný (doufám, že nikdo nechce nový Boeing 737 MAX) 3) obrovské náklady na odfiltrování a odstínění elektroniky s nejistými problémy 4) V autě je na rozdíl od mobilů spoustu akčních jednotek - výkonových tranyistorů. To z fyzikálních důvodů Intel ani TSMC nezmenší.
Jinými slovy předělat auta na nové čipy znamená nové auto, teda vývoj 4 let s výsledky pravděpodobně špatnými. Je to jako zbrklý tlak na redukci CO2. Myšlenka dobrá, jednou k tomu dojde ale nejde to uspěchat.
O98l15d14ř10i43c22h 68V12a98š86í37č85e15k
Tak nějak. Zajímalo by mě, co budou dělat s těmi miliony aut co čekají na osazení? Pokud se vymění elektronika, tak nezapadne do stávající koncepce. Výměna čipu s novou technologií musí mít i jiné napájecí obvody a přizpůsobené okolí.
K34a31r55e28l 11M89a49c12h92a70l90a
Svobodný trh, což v EU nemáme, by v případé nedostatku čipů vedl k tomu, že by se vyráběla i auta bez čipů. Nejsem si jistý, že nutně potřebuji v autě čip. Na svobodném trhu se výroba i poptávka pružně přizpůsobuje, což v přeregulovaném socialismu nejde.
J34a28n 64P75a27n81k78o65v42i12c
...jenže bez čipů nesplníte nesmyslné normy
které vymýšlí idioti, co ničemu nerozumí