18.5.2022 | Svátek má Nataša


Diskuse k článku

SVĚT: Zašmodrchané řetězce III. – čipy

Načasování události opravdu nemohlo být lepší: v březnu 2021 vyhořela v Japonsku továrna na čipy firmy Renesas. Jednalo se o specializované čipy pro automobilový průmysl.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Výpis zvoleného vlákna.
Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
S. Sedlák 26.10.2021 0:26

Není to tak jednoduché, pane Kechlibare. Z trhu zmizely i všechny čipy určené pro senzory a polovodičová bižuterie jako jsou čipy power managementu, kterých je v každém zařízení kvanty. Nejsou ani takové součástky jako diody, tranzily i drivery sběrnic a podobné obvody. Žádný procesor neumí řídit motory přímo, ale přes ty drivery. Navíc automotive neznamená v kolonce jen pro auto, ale pro zařízení s vysokou odolností vůči rušení a v širokém rozsahu teplot.

Ostatně kecy, jak Tesly mají jeden super čip jsou mimo. Nepřichází v úvahu, aby procesor motoru kočíroval i stahování oken. Navíc homologace zařízení mající dopad na životní funkce není telefon, který může kdykoliv a kdekoliv vytuhnout. Jen si představte plynový pedál, který přestane poroučet motoru nebo závadu senzorů ABS.

R. Polášek 26.10.2021 4:33

Jenže právě ty chipy pro senzory a obecně polovodičová bižuterie jsou téměř všechno chipy nízké a střední integrace, které se mohly klidně vyrábět i třeba na starých linkách československé Tesly těsně před sametem.

Anebo dnes na jednoduchých nenáročných linkách.

Chipů velmi vysoké integrace typu procesorů pro chytré mobily a tablety potřebuje auto jen pár pro několik výpočetně velmi náročných úloh blízkých umělé inteligenci. Které pro výrobu potřebují linky či spíš továrny za 20 miliard dolarů, postaví se a uvedou do provozu za 2 - 4 roky a 10 - 20 let se kolem nich staví biotop desítek tisíc odborníků pro řešení spousty problémů kolem jejich návrhů a výroby. Než se ta továrna na chipy za 20 miliard dolarů naplno využije a její produkty se dostanou na světovou špičku.

Většina chipů, které auto potřebuje, jsou výrazně jednodušší, dají se vyrábět na lince odhadem za pár miliónů dolarů, postavené na klíč za pár měsíců a s týmem pár odborníků a pár desítek techniků a výrobních specialistů.

S. Sedlák 26.10.2021 5:01

Je to pochopitelně nesmysl a pochybuji, že znáte aktuální situaci na trhu.

Současné senzorové čipy není pár tranzistorů, ale obsahují i ten procesor. Velmi často i několik procesorů, pokud je třeba skloubit více odlišných funkcí (rádio,výpočetní výkon,velmi nízkou spotřebu). Běží na nich i operační systém. To se na starých linkách dělat nedá.

Doporučoval bych vyhledat informace o firmě Bosch a jejích výrobcích pro automotive. Výroba na 300mm waferu není nic pro antouška. Výrobní cyklus jednoho takového čipu trvá několik měsíců. Postavit novou továrnu, vybavit ji technologií, sehnat lidi a rozjet výrobu od nuly je tak na deset let. Problém zjednodušit do polohy, že jsou v autech zastaralé součástky a výměnou za modernější s větší integrací, je poněkud prostomyslné.

Nevím, kdy bude lépe, ale dodavatelé součástek nám termíny od léta posouvají stále do budoucnosti a u některých už máme termín únor 2023.

R. Polášek 27.10.2021 9:42

Neznám situaci na trhu, ale takový chip ovládající třeba stahování oken, jehož nedostatek například nyní Škodovka označuje ze jednu z příčin současné odstávky musí být založen na velmi jednoduchém algoritmu, který se dá plnit bez problému nějakým procesorem s velmi malým počtem tranzistorů. A takových musí být většina chipů ovládajícíh podobné funkce v automobilu. I komunikační část takového chipu, pokud se preferuje zapojení těch chipů do nějaké standartizované sběrnice, třeba CAN, nemusí být nijak složitá plus ještě k tomu může být ve všech chipech v automobilu unifikovaná . Dokonce je ta unifikace spíš žádoucí, protože výrazně omezuje problémy s kompatibilitou jednotlivých chipů spolupracujících v automobilu na jedné sběrnici.

R. Polášek 27.10.2021 10:06

On bude spíš problém v celkovém systému zavádění a používání polovodičových chipů do aut, který je velice nepružný. Z vláště v kombinaci s normami jakosti a certifikace v automotive.

Vlastní chip je v podstatě komponenta komponenty atd...až nakonec komponenty, která se montuje do auta.

Vlastní chip se osazuje do nějaké desky nebo pouzdra plošných spojů, který se ještě může jako "podkomponenta" osazovat do další desky plošných spojů nebo něčeho podobného a tato deska se osazuje do komponenty typu nějakého akčního členu, jednotky regulace, jednotky měření, jednotky vyvážení atd. A tako jednotka se osazuje jako "podkomponenta" už do skutečné automotive komponenty, která hotová se dováží z automotive montovny do automobilky a montuje do auta. Navíc defakto ještě jako podkomponenta funguje softwarový program, který se v určité fázi té výroby musí do chipu nahrát nebo jinak dodat.

Náhrada jednoho chipu jiným tak musí jít postupně "dolů" do všech těch stupňů, musí se provádět vylaďování a všelijaké zkoušky a případně se musí komponenta pro dané auto znova certifikovat.