9.12.2021 | Svátek má Vratislav


Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
S. Sedlák 26.10.2021 0:26

Není to tak jednoduché, pane Kechlibare. Z trhu zmizely i všechny čipy určené pro senzory a polovodičová bižuterie jako jsou čipy power managementu, kterých je v každém zařízení kvanty. Nejsou ani takové součástky jako diody, tranzily i drivery sběrnic a podobné obvody. Žádný procesor neumí řídit motory přímo, ale přes ty drivery. Navíc automotive neznamená v kolonce jen pro auto, ale pro zařízení s vysokou odolností vůči rušení a v širokém rozsahu teplot.

Ostatně kecy, jak Tesly mají jeden super čip jsou mimo. Nepřichází v úvahu, aby procesor motoru kočíroval i stahování oken. Navíc homologace zařízení mající dopad na životní funkce není telefon, který může kdykoliv a kdekoliv vytuhnout. Jen si představte plynový pedál, který přestane poroučet motoru nebo závadu senzorů ABS.

R. Polášek 26.10.2021 4:33

Jenže právě ty chipy pro senzory a obecně polovodičová bižuterie jsou téměř všechno chipy nízké a střední integrace, které se mohly klidně vyrábět i třeba na starých linkách československé Tesly těsně před sametem.

Anebo dnes na jednoduchých nenáročných linkách.

Chipů velmi vysoké integrace typu procesorů pro chytré mobily a tablety potřebuje auto jen pár pro několik výpočetně velmi náročných úloh blízkých umělé inteligenci. Které pro výrobu potřebují linky či spíš továrny za 20 miliard dolarů, postaví se a uvedou do provozu za 2 - 4 roky a 10 - 20 let se kolem nich staví biotop desítek tisíc odborníků pro řešení spousty problémů kolem jejich návrhů a výroby. Než se ta továrna na chipy za 20 miliard dolarů naplno využije a její produkty se dostanou na světovou špičku.

Většina chipů, které auto potřebuje, jsou výrazně jednodušší, dají se vyrábět na lince odhadem za pár miliónů dolarů, postavené na klíč za pár měsíců a s týmem pár odborníků a pár desítek techniků a výrobních specialistů.

S. Sedlák 26.10.2021 5:01

Je to pochopitelně nesmysl a pochybuji, že znáte aktuální situaci na trhu.

Současné senzorové čipy není pár tranzistorů, ale obsahují i ten procesor. Velmi často i několik procesorů, pokud je třeba skloubit více odlišných funkcí (rádio,výpočetní výkon,velmi nízkou spotřebu). Běží na nich i operační systém. To se na starých linkách dělat nedá.

Doporučoval bych vyhledat informace o firmě Bosch a jejích výrobcích pro automotive. Výroba na 300mm waferu není nic pro antouška. Výrobní cyklus jednoho takového čipu trvá několik měsíců. Postavit novou továrnu, vybavit ji technologií, sehnat lidi a rozjet výrobu od nuly je tak na deset let. Problém zjednodušit do polohy, že jsou v autech zastaralé součástky a výměnou za modernější s větší integrací, je poněkud prostomyslné.

Nevím, kdy bude lépe, ale dodavatelé součástek nám termíny od léta posouvají stále do budoucnosti a u některých už máme termín únor 2023.

R. Polášek 27.10.2021 9:42

Neznám situaci na trhu, ale takový chip ovládající třeba stahování oken, jehož nedostatek například nyní Škodovka označuje ze jednu z příčin současné odstávky musí být založen na velmi jednoduchém algoritmu, který se dá plnit bez problému nějakým procesorem s velmi malým počtem tranzistorů. A takových musí být většina chipů ovládajícíh podobné funkce v automobilu. I komunikační část takového chipu, pokud se preferuje zapojení těch chipů do nějaké standartizované sběrnice, třeba CAN, nemusí být nijak složitá plus ještě k tomu může být ve všech chipech v automobilu unifikovaná . Dokonce je ta unifikace spíš žádoucí, protože výrazně omezuje problémy s kompatibilitou jednotlivých chipů spolupracujících v automobilu na jedné sběrnici.

R. Polášek 27.10.2021 10:06

On bude spíš problém v celkovém systému zavádění a používání polovodičových chipů do aut, který je velice nepružný. Z vláště v kombinaci s normami jakosti a certifikace v automotive.

Vlastní chip je v podstatě komponenta komponenty atd...až nakonec komponenty, která se montuje do auta.

Vlastní chip se osazuje do nějaké desky nebo pouzdra plošných spojů, který se ještě může jako "podkomponenta" osazovat do další desky plošných spojů nebo něčeho podobného a tato deska se osazuje do komponenty typu nějakého akčního členu, jednotky regulace, jednotky měření, jednotky vyvážení atd. A tako jednotka se osazuje jako "podkomponenta" už do skutečné automotive komponenty, která hotová se dováží z automotive montovny do automobilky a montuje do auta. Navíc defakto ještě jako podkomponenta funguje softwarový program, který se v určité fázi té výroby musí do chipu nahrát nebo jinak dodat.

Náhrada jednoho chipu jiným tak musí jít postupně "dolů" do všech těch stupňů, musí se provádět vylaďování a všelijaké zkoušky a případně se musí komponenta pro dané auto znova certifikovat.

D. Bowman 25.10.2021 21:32

Až se cena vyšplhá nahoru, tak by se podle ekonomických pouček měl objevit někdo, kdo to nabídne. A o to rychleji, čím bude vyšší poptávka resp. cena resp. zisk. Když se chce tak to jde i velmi rychle.

To samozřejmě platí pro dokonalou kouli ve vakuu...ne pro trh v podobě rezavého kusu plechu zkrouceného regulemi ze všech možných stran a investiční woke kapitál, který se zdráhá začít si něco se špinavými automobilkami.

Na druhou stranu je dost možné, že pár výrobců čipů už připravuje matrice a jen čekají, až se cena vyšponuje natolik, že se jim vyplatí rozjet výrobu.

A nějaké certifikace se jistě přiohnou. Když může dostat vyjímku plošně úžívaná vakcína, tak proč ne nějakej čip.

Samo sebou je politici chvilku podusí, než lobbisté rozevřou portmonky doširoka.

A možná to bude jako dřív. Prostý lid se bude přetahovat o poslední zbylé veterány a semtam vyrobený kus. Zatímco politbyro si bude jezdit tatraplánem poloprázdnýma ulicema. Nakonec i ten benzín bude jen pro někoho.

R. Polášek 26.10.2021 4:44

Jenže v dnešní době není finálním cílem mít dostatek aut, aby každý, kdo na to má peníze, mohl dojíždět do práce třeba 50 - 100 kilometrů daleko, mít zajímavější náročnou práci, za ni taky víc peněz a denně proti dojíždění MHD ušetřit třeba 3 - 5 hodin svého času.

Finálním cílem je dnes, aby mimo VIP vrstvu lidi auta neměli, aby neemitovali ten ošklivý CO2.

Neboli aby lidi neměli peníze , aby si nemohli koupit auto, nemohli jezdit na dovolenou, nemohli jezdit na všelijaká školení a konference, nemohli si kupovat spousty údajně zbytného zboží. A místo volného času měli třeba druhou práci, aby si po zeleném zdražování všeho vydělali jakžtakž na to, čemu dnes říkáme základní životní potřeby.

Kdyby to šlo podle zelených, tak by se výroba aut snížila, na řekněme až desetinu dnešní výroby.

D. Bowman 26.10.2021 11:22

Taky mi to tak přijde. A paplášům je to jedno, ti na auta mít budou, kolikrát i s řidičem - nejlépe čerstvého ilegálního imigranta, aby byl levnej a moc si nevyskakoval.

Š. Hašek 25.10.2021 20:17

R^

Ale autor zapomněl na jednu věc, komise brusele zasedne a čipů bude vbrzku dost. Možná 111%!

Co tam dělají? V brusele!

J. Stehlik 25.10.2021 18:17

Sranda je že přichází další pohroma ;-)

https://ekonomickydenik.cz/horcikova-bomba-tika-cina-zavira-kohoutek-kovoprumyslu/

Čínané omezují výrobu hořčíku . A ten je také zásadní pro automobilky (hliník) .Ten je vysoce energeticky náročný . Podle článku , evropané mají zásoby do konce roku a pak šmitec :-P

J. Jurax 25.10.2021 17:49

Jojo, ještě před čtvrstoletím jsem měl škodovku bez jediného čipu; spolehlivě mne dopravila kamkoliv. Pravda, postrádala zbytečnosti jako asistenty jízdních pruhů, automatické brzdění, neuměla sama zaparkovat a povídat si s mobilem, potkávačky a dálky jsem přepínal ručně a nepoznala, že prší, aby zapnula stěrače, neměla jediný displej, sedadla si nepamatovala nastavení a tlak v pneu jsem musel měřit ručně. Zato žárovky ve světlometech se daly vyměnit bez návštěvy specializovaného servisu. A místo navigace jsem měl mapu.

Dnes už by se to asi ani nesmělo vyrobit ... ale já bych takové patřičně levné auto klidně bral ...

Š. Hašek 25.10.2021 20:22

R^

Na tý Škodovce se dalo všecko vopravit a seřídit, poslepu. I klidně předem.

Nikdy jsem nezůstal nikde viset. Jenom manželka brblala, že "jako se starám vo tu Stodvacítku". Za jízdy ve Stodvacítce většinou kliďánko spinkala, bez klimatizace a ani "řvaní čtyřválce na trojku do kopce" ji neprobudilo.

M. Veleba 25.10.2021 21:37

Nenechte se zaslepit nostalgií. Ano, dneska je spousta zbytečností a krávovin, ale kvalitativně jsou ta auta jinde. Sedněte do 120 a uvidíte. Jenom absence posilovače řízení stojí za to.

Z. Žíkovecký 26.10.2021 22:58

K čemu posilovač řízení?

S. Sedlák 26.10.2021 5:07

Vzpomínkový optimismus. Dnes na silnicích umírá zlomek lidí oproti minulosti při dramatickém nárústu hustoty provozu. Čímpak to asi je?

P. Brich 25.10.2021 16:29

Jako na zavolanou!! Nenastala příhodná doba k přechodu na elektromobilitu? To bude pak stačit jen zastrčit šňůru do zásuvky a bude vystaráno;-)

P. Novák 25.10.2021 13:06

Autor opmněl jednu důležitou věc, a to, že atomobilky čipy neobjednávají. Až na výnimky už dávno sami nedělají komponenty a to včetně řídících jednotek. Postupně výrobu řídících jednotek outsourcovali. Nejdříve jenom HW a teď už i SW. Takž máme v autech řídící jednotky, senzory, aktuátory a pod. od desítek různých dodavatelů a tudíž i deítek HW a SW vývojářů.

Kromě toho dodavatelé všeho co má v sobě čip šli tak daleko, že si nechávají vyrábět čipy na míru a jenom pro sebe. Združují tak do čipů potřebné funkce. Potíž je v tom že kdyby kdokoliv nás chtěl vyrobit řídící jednotku, tsk nemá šanci, protože tyto čipy njsou volně na trhu dostupné a nechat si naprojektovat a vyrobit vlastní stojí opravdu moc peněz a času. Renesas je jednou z takových fabrik, která dělá čipy na míru.

Další aspekt je proces schvalování. I kdyby se někomu povedlo rychle vymyslet jak tyo specializované čipy nahradit něčím jiným, tak jenom samotné testy trvají měsíce, tudíž potenciální náhrada dřív než za rok nebude a nikdo to ani dělat nebude, to bude rychleji postavená fabika. Bohužel je tomu tak.

L. Beneš 25.10.2021 14:26

Důležitý je jak hardware tak i software. Včera jsem dočetl velmi vtipnou knihu, kde Veronika pohlédla na Ondřeje a usoudila, že jistě má k dispozici dobrý hardware a jistě to nebude žádný microsoft.

J. Jurax 25.10.2021 17:54

Zato Veronika měla blbej software, protože Microsoft hardware nedělal ... tedy až na výjimky, třeba Surface, ale ty se stejně vyrábějí čertvíkde v Asii ...

R. Polášek 25.10.2021 12:58

No, hlavně evropské automobilky se spíš na nedostatek chipů vymlouvají.

Příčinou jsou bruselské regulace flotilových emisí, které způsobují, že na jedno prodané auto se spalovacím motorem musí automobilka prodat asi jeden, v některých případech až dva elektromobily. Jinak automobilky dostanou z Brusele likvidační pokuty.

Jenže potřebné množství elektromobilů lidé nekupují, proto musí automobilky v Evropě snižovat množství vyráběných aut se spalovacími motory. Na některá tyto auta je dnes už pořadník trvající víc než rok.

Proto evropským automobilkám "nedostatek chipů" velmi vyhovuje, i když ve spoustě případů chybějí chipy malé až střední integrace které jsou schopny vyrábět i zastaralé nebo velmi levné linky. Například chyhějící chipy řídící stahovnání oken pro výrobu škodovek v Mladé Boleslavi.

V. Novák 25.10.2021 15:16

Nechápu, k čemu je chip na stahování oken. Když už nesmí bát na kličku, tak že by nestačil spínač a koncák?

V. Šedivý 25.10.2021 16:59

Malá ŘJ je levnější, než řešit nějakým relátkem třeba zavření oken po uzamknutí auta.

J. Jurax 25.10.2021 17:57

No tak se okna při uzamknutí sama nezavřou, no a? Řidič má hlavu a nebývá slepý a má se koukat ...

H. Vogel 25.10.2021 19:43

No, jednou mi do auta pěkně napršelo a to nejsem slepý, jen jsem zapomněl.

Ale ve Š120 jsem za deště mohl vyvětrat.

Zato v chipové oktávce nesmím za deště otevřít okno, neboť je aerodynamicky navržena tak, že pootevřené okno saje veškerou vodu ze střechy a z čelního skla dovnitř. Stačí sekunda a dva centimetry a máte na dveřní opěrce, na rameni a na podlaze půl litru špinavé vody.

H. Vogel 25.10.2021 19:43

No, jednou mi do auta pěkně napršelo a to nejsem slepý, jen jsem zapomněl.

Ale ve Š120 jsem za deště mohl vyvětrat.

Zato v chipové oktávce nesmím za deště otevřít okno, neboť je aerodynamicky navržena tak, že pootevřené okno saje veškerou vodu ze střechy a z čelního skla dovnitř. Stačí sekunda a dva centimetry a máte na dveřní opěrce, na rameni a na podlaze půl litru špinavé vody.

H. Vogel 25.10.2021 19:37

Hm, ale ony nejsou žádné jednoduché (třeba komunikační) chipy. Nejsou ani diody, plasty na izolaci kabelů, na výrobu konektorů ...

Konečně proběhla světová revoluce a můžeme odevšad slyšet staré dobré socialistické “nemáme, zeptejte se příští týden”.

Džast in tajm růlz.

P. Molík 25.10.2021 11:58

Ve světle cílů zelených fašistů jsou čipy jen marginální otázkou v rámci celého koše otázek kolem zániku evropské civilizace na základě uměle vyvolaného a plně rozpoutaného gretensko-klimatického šílenství.

P. Kubáč 25.10.2021 9:08

Kde je moje zlatá Škoda Forman, kde se ošmirgloval palec rozdělovače a napružila pružinka volnoběhu v karburátoru a jelo se.

Navíc spotřeba - na skutečné silnici - nebyla tak výrazně odlišná od dnešních "digitálních zázraků" - a tudíž ani produkce smrtícího CO2. A navíc jakou spotřebu jste měli v techničáku, za takovu se jezdilo - tedy ne žádné Thurnbergovské lži, ne žádný start-stop systém ani jiná kruvítka, s moderním kalciovým akumulátorem se jezdilo i 10 let.

V. Braun 25.10.2021 12:54

Tak s tou spotřebou tedy nevím. Měl jsem Formana, 130 km na dálnici dosahoval jen po rovině a z kopce, z kopce pravda i 160. Do kopce mě předjeli ti, které jsem já předjel z kopce. Spotřeba tuším někde kolem osmi litrů. Za podobnou spotřebu dnes dostanete o dost lepší svezení.

E. Pribijl 25.10.2021 13:04

U dnešních aut si nemůžeš vyměnit ani žárovku u světla. S každou prkotinou musíš do servisu. Tvrdí se že vývoj je pokrok. Jde ale o legální vytahování peněz lidem z kapsy.