27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

SVĚT: Strategické hry o čipy

Která globální průmyslová společnost je pravděpodobně nejméně postradatelná pro světovou ekonomiku? Není to žádná automobilka, žádná strojírenská, chemická či farmaceutická firma. Je to slévárna. Ovšem slévárna zcela mimořádná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Církva 12.7.2021 16:01

Trošku musím zchladit Váš optimismus. Čína samozřejmě v polovodičích pár let zaostává. Ale masivně investuje do školství a technologií.

Ale i, vytahuje know-how přes studenty v zahraničí i zahraniční firmy působící v Číně. Navíc si ty firmy může jednoduše koupit, pokud nezasánou vlády na Západě jako u ASML.

Čínská vláda i firmy prostě do know-how investují. Uvědomují si lépe než Západ že kryptoměny a spekulace jsou pouze prostředek jak zbohatnout, ale ne cíl.

Západ má obrovský náskok demokracie ale i technologií a know-how. Bohužel si toho vůbec neváží. Neokomunismus a demadentní společnost kde už mladí nemají motivaci studovat microelectroniku a technologie to všechno rozkládá, včetně technologických schopností a know-how

Do deseti let Čína v polovodičích svět dožene. S tím počítejte jako s faktem. Já dělám vše proti a bojkotuji čínské výrobky kde to jde

R. Langer 12.7.2021 8:50

Pokud to ještě neumí, brzy to umět budou. Viz třeba příklad Japonska. Kdežto u nás to bude naopak zapomenuto. Pak teprve nastane ta pravá závislost. A jak říkám, ta je těžce znát UŽ TEĎ! :-P

K. Kužel 12.7.2021 6:34

Je v čínské tradici nehodnotit svět v horizontu pěti let, jak to činí Západ, ale uvažovat v perspektivě staletí.

Na sjednocení s Taiwanem není třeba pospíchat.

D. Bowman 12.7.2021 13:36

To se změnilo před cca 15 lety. Pospíchat je třeba, protože začlo být potřeba utahovat šrouby doma. A s tím souvisí i potřeba expanze a vlivu venku.

Demografický sešup klepe na dveře, protože čínský komunisti nakonec ty pětiletky měli taky.

A i ten Sun Tzu, jakkoliv geniální, má jen omezenou regionální účinnost.

K. Kužel 12.7.2021 14:04

"Pospíchat je třeba, protože začlo být potřeba utahovat šrouby doma. .."

Myslíte boj s muslimskou expanzí šířenou z Afghánistánu a Pakistánu do oblasti Sin-ťiangu? Očekávám, že si s ní Čína poradí daleko lépe než liberální demokracie.

D. Bowman 12.7.2021 14:57

Ne. To je epizodka z nedávné doby. Ta částečná liberalizace začla nahlodávat moc KSČíny a o slovo se začla hlásit střední třída a různí stavové z KSČ šlechty i částečně mimo. Bylo potřeba svou moc upevnit a utáhnout šrouby.

K. Kužel 12.7.2021 16:24

Jak se projevuje podle vás to "utahování šroubů"? Hlavně jak je jím postižena střední třída?

D. Bowman 12.7.2021 16:39

Sociální kredit. Více policejního státu. Nižší sociální mobilita pro se stranou nezpřízněné. Více cenzury. Uměle ztlačená cena práce. Nemožnost spoření. Vládní programy ohledně porodnosti atd.

V Číně za posledních 15 let výrazně ubylo svobody a suverenity oproti letům minulým. Potlačování a masakry Falung Gong, Ujgurů a HK atd, jsou jen špičky ledovce.

K. Kužel 12.7.2021 16:51

Obávám se, že v tom "potlačování a masakrech" rozkladných hnutí jsou jen mírně napřed proti vyspělým demokratickým zemím či proti jejich spolkům - např. EU

D. Bowman 12.7.2021 17:20

Souhlas.

Dobrá zpráva je, že ti novodobí faraónové mají trošku dilema. Utáhni šrouby moc a lidé nemají co ztratit - začnou být velmi nepoddajní a demoralizovaní. My jsme to zažili za ČSSR. Těch ochotných vypnout se k nějakým výkonnům, natož nasadit život za obranu elit, kvapem ubývalo.

K. Kužel 12.7.2021 17:48

"Faraóni" - na koho to platí víc - na komunistické vedení Číny nebo na bruselské papaláše?

Z toho, co o Číně vím, se přikláním k tomu, že pro Číňany je nejvyšší hodnotou Říše středu, její setrvání a prosperita. Číně vládly různé dynastie, dokonce i cizí (Mandžuové a další), ale i tito cizí vládci zachovali Čínu jako stát a přijali čínskou kulturu. Každý, kdo nastoupil vládu, na sebe vzal tuto roli. Nevím, čím to je, ale žádný z dosavadních vládců Čínu nevyužil ve svůj prospěch či dokonce ve prospěch cizí mocnosti a Čínu záměrně neoslabil. Věřím, že i dnešní komunistické špičky vidí svou roli takto a chtějí předat tuto úžasnou říši svým nástupcům v postavení lepším než v jakém ji přijali.

Schválně píši o předání vlády jiným, protože čínské vedení uvažuje podle čínských tradic v horizontu staletí.

D. Bowman 12.7.2021 18:18

Na koho to platí víc je celkem jedno. Nás se týká víc ta bruselská.

Čínská kultura je nakažlivá, asi podobně jako byla ta Římská.

Ale dost zásadní ránu dostala během Maovy kulturní revoluce. A to je dilema, které Čínská elita má docela problém rozlousknout.

Han Čína je dost propaganda. Bzť kdysi existovala, nekopíruje současné hranice ani demografii, právě díky staletím pozdějších nájezdů.

Pokud chcete udržet jakouž takouž jednotu a morálku, potřebujete náboženství viz Judaismus, Katolictví nebo Himmlerovi pokusy o reinkarnaci germánského pohanství. Toho se ale Komunisti (rétorikou) bojí jako čert kříže, protože to jde proti jejich striktně materialistické vizi. A hlavně kněžstvo považují za zbytečnou a nebezpečnou konkurenci. Mají radši vše v jednom - dokonalá totalita.

Ale tak Mao byl zbožtěn dobře, stejně jako Hirohito a Kim. Jmenuje se Ši vládcem nebes, aniž by to bylo fake, gay a cringe?

K. Kužel 12.7.2021 18:56

Čína inkasovala těch ran celou řadu. Jednu z nejhorších jí zasadila vzorová demokratická země - Velká Británie. Předpokládám, že víte něco o opiových válkách a o šíření demokracie metodou dělových člunů a Gatlingových kulometů. Po jejich "dobročinné pomoci" zůstala země zcela rozvrácená a ponížená.

Mao vydupal ze země armádu, pomocí které porazil Kuomintang, který se nakonec uchytil na Tchaj-wanu, a postavil se do čela pevninské Číny. Číňané, na rozdíl od západních "osvícenců", vědí, že nikdo není ani stoprocentně dobrý ani naprosto zavrženíhodný. Z čínských zdrojů jsem slyšel, že vzdělaní Číňané hodnotí Maovo přispění Číně na 30% mínus a 70% plus.

Říkat, že byl v Číně zbožštěn, je trochu mimo mísu. Tamní tradice nezná bohy. K jeho zbožštění došlo spíše v Evropě, a to dokonce v bruselských špičkách - viz José Manuel Barroso - bývalý předseda dvou evropských komisí.

"Pokud chcete udržet jakouž takouž jednotu a morálku, potřebujete náboženství ..."

Čína je důkazem, že tomu tak není. Dvě z hlavních monoteistických náboženství dala Evropě a západní civilizaci velkou počáteční vzpruhu, ale tím, jak se v současné době od těchto kořenů odřezává, ztrácí sílu a upadá ve zmatek.

D. Bowman 12.7.2021 20:17

Čína byla v době opiových válek dávno za zenitem.

Mao byl úspěšný hlavně díky Sovětům a fanouškům ve Washintonu. Nechci mu ubírat ze zásluh - oni ti levicoví hrdlozeři mají obecně efektivnější metody - méně skrupulí.

Mao nadělal ohromé škody na čínské kultuře a demografii - elity prakticky zlikvidoval, ostatně jako všichni bolševici.

Že ho ti přezivší nehodnotí až tak zle je pochopitelné a nejen díky propagandě a strachu. Kde jejich srdce opravdu leží, je vidět na tom, jak se snaží uchytit mimo dosah režimu..na západ.

Mandát nebes jejich tradice zná a zbožštění s malým b, jim taky není cizí. Ikdyž naráží na marxistickou doktrínu. Co si budem povídat i Stalin se dostal do pantheonu a leckde nahradil ikony svatých.

Právě případ Evropy dává nahlédnout jaký problém bude mít Čína udržet jednotu a morálku (enthusiasmus) bez přítomnosti spirituálna. Lidi budou umírat za vlast, za ochranu svých rodin ale to je asi tak všechno. Žít pro ni nebudou. To je vidět i na mezilidských vztazích tam - mrtvoly na ulicích se překračujou.

Až se nabaží materiálna, tak přijde krize. Pozorovatelné i u nás. Lidi pomalu zjišťujou, že prosperita je fajn ale pro naplněný život nestačí.

Chápe to i Putin, proto se snaží reinkarnovat Ortodoxní církev.

K. Kužel 12.7.2021 20:36

"Čína byla v době opiových válek dávno za zenitem."

Je za ním stále? Pokud ne, proč asi?

Nebesa je skutečně čínský koncept. Ale co to má společného s bohy??? Stalin se opřel o RUSKOU tradici když se v době hrozící porážky Německem obrátil na moskevského patriarchu. Ten udělal z téměř prohrané války válku VLASTENECKOU a požehnal sovětským zbraním k boji s německými nepřáteli a vrahy.

"To je vidět i na mezilidských vztazích tam - mrtvoly na ulicích se překračujou." To jsem četl za bolševika v rudém právu o Americe...

Číňané na rozdíl od Evropanů nikdy nepotřebovali náboženství, a proto se jich absolutně netýká zpochybňování boží existence, což je velký problém Západu.

D. Bowman 12.7.2021 21:14

Ne, za zenitem není. Díky spolupráci se západem se vzmohla a díky naší nechopnosti nás hodlá předběhnout i s tím těžkým závažím policejního státu, korupce a degenerace elit.

S bohy to má společného to, že legitimitu buď získáte požehnáním ovádaných nebo od vyšší moci.

V případě Číny je to o tom nedostatku mezilidské důvěry a vstřícnosti pravda. Rozhodně větší než v případě USA.

Náboženství bylo hodně rozvinuté v Číně. A stále je i navzdory mohuntným represím. Úspěch i tak nevinného Fallung Gong, dost překvapil a vyděsil hodnostáře. Lidi prostě potřebují víc než jen kus žvance a pětiletku. A začíná to poznávat i Evropa. Problém neni, že by ateisté v nic nevěřili. Problém je že věří čemukoliv., co se jim zrovan hodí - to nedělá pořádek.

K. Kužel 12.7.2021 21:38

Zajímavá představa závodů se zátěžemi: Čínu dle vás tíží "těžké závaží policejního státu, korupce a degenerace elit." Myslím, že jakýkoli stát by tížily zmatky, které do hlav lidí zaseli neomarxisté. Číňané jsou ušetřeni váhání, ke kterému z četných pohlaví patří a řady jiných kretenizmů západní provenience.

Druhý a třetí odstavec ponechávám bez komentáře, je dokladem vašeho europocentrického názoru.

Jaké náboženství bylo v Číně rozvinuté? Jestli myslíte buddhismus, tak ten nelze přímo klasifikovat jako náboženství. Ostatně Buddha byl člověk z masa a kostí. A buddhismus byl do Číny importován z Indie. Původní morálně filozofické systémy - konfucionismus a taoismus zcela určitě nejsou náboženstvími. Jinak nevím, co myslíte.

Falun Gong je novodobé náboženství založené vůdcem Li Hongzhi v Číně začátkem devadesátých let minulého století. Někteří Číňané se rádi opičí po Západu.

D. Bowman 12.7.2021 22:21

No tak my se střílíme do nohy notně. Ale naše elity jsou ještě pořád vystaveny jakémuž takémuž konkurenčnímu tlaku a ta záležitost s kreténismama je velmi snadno napravitelná. Když to zítra vyjde z módy, nikdo po tom ani nevzdechne.

Eurocentrické bias jistě bude ale tvrdit, že je v Čině společenská důvěra a vstřícnost na vysoké úrovni je poněkud liché.

Taoismus a Buddhismus náboženství jsou. Charakterizovat je jako filosofie není přesné a tak trošku s prominutím Europocentristické.

Vyvinuli se z klasických náboženství a zase tam sklouzávaj (uctívání Buddhy a zbožstění taostických mudrců) . Ono i to křesťanství má svůj vývoj. A pokud by na síle získala nějaká více mystická škola (Meister Eckhart), jako se to povedlo v Taoismu a Buddhismu, jistě by to za pár století také lidé nepovažovali za klasické náboženství.

Fallung Gong vyplnil mezeru na trhu. Moderní jistě je. Ostatně jako Yoga, která se učí u nás. Pracuje s koncepty z tradiční čínské kultury. Pokud se opičí, tak spíš v Křesťanství, které tam je překvapivě populární, stejně jako v Jižní Koreji.

R. Langer 12.7.2021 5:42

Jsou to nejenom čipy, ale jak bylo uvedeno výše také vzácné kovy, a v poslední době dokonce některé výrobky přesného strojírenství.

Stručně řečeno, už dnes je svět bez Číny prakticky v prdeli. Tak Číňanům nezapomeňte nadávat, urážet je a neoprávněně je z něčeho obviňovat (stejně jako Rusko), ale pak se nedivte následkům. A ne, nemám rád čínské komouše, stejně jako nemám rád ty komouše z Brusele. A mimochodem, v Rusku je dnes těch komoušů z těch tří nejmíň. :-P

J. Ganaur 12.7.2021 8:34

;-D;-D;-D;-DProto je Stalin znovu tak veleben!:-P:-P:-P

R. Langer 12.7.2021 8:45

Jo, a to je taky ten poslední viditelný zbytek debilních starých komoušů v Rusku. Je jich pořád hodně, ale už to není většina. Kromě toho, jedná se JENOM O RUSY, ostatní národy bývalého SSSR určitě Stalina jako národního hrdinu nevelebí.

To se ovšem o těch nových komouších z EU, co velebí Marxe a staví mu sochy tvrdit nedá. Těch už je bohužel víc, než těch ostatních, jak je vidět. Takže - na to bacha, soudruzi! :-P

P. Milan 12.7.2021 8:47

Noví komouši z Brusele nedělají Ruko lepším. Je jen jinak špatné.

R. Langer 12.7.2021 8:53

Jistě. Je to levičácká konkurence, stejně jako třeba náckové, tak proti nim musí zákonitě bojovat. Nic nového pod sluncem. Ta levičácká pakáž se mezi sebou ve skutečnosti žere jako šílená. ;-)

P. Milan 12.7.2021 8:46

Proč neoprávněně?

Neškodí jen komouši, škodí všichni, kteří chtějí poroučet.

R. Langer 12.7.2021 8:54

Já je shrnuji pod tím termínem komouši. Ono se v podstatě o nic jiného nejedná, i když si říkají všelijak. ;-)

R. Langer 12.7.2021 8:56

... takže mi vadí třeba komouši, co bez důkazů obviňují ruské komouše za Vrbětice, aby mohli poroučet o tom, kdo nám má stavět elektrárnu. Nevidím mezi nimi žádný rozdíl. :-P

J. Nevrkla 12.7.2021 9:03

:-)[>-]

J. Nevrkla 12.7.2021 9:04

R^R^

J. Ganaur 12.7.2021 11:00

Věřím víc Koudelkovi než vám!!!!;-D;-D;-D;-D

M. Šejna 12.7.2021 11:06

Ano, pravdomluvný Koudelka nám svou "pravdomluvnost" předvedl už v kauze "kufřík s ricinem". ;-D