18.5.2024 | Svátek má Nataša


Diskuse k článku

SVĚT: Černé díry v červených číslech 5

Megaprojekt Airbusu, čtyřmotorový A380, bude ukončen. Provoz vzdušných obrů nedává ekonomický smysl.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Lenc 1.3.2019 9:43

Re: On pan Kechlibar

Jo pane Houžňáku, jako vždy "k věci".Ten autor je sviňa moc chytrej, že? Za článek dík.

F. Houžňák 1.3.2019 10:08

Teď jsem nepochopil,

jestli mě haníte nebo chválíte...

P. Lenc 1.3.2019 10:35

Re: Teď jsem nepochopil,

Nemíním vás hanit, ale ještě jednou si přečtěte svůj příspěvek.Dle něho je autor mimo, nebo ne?

F. Houžňák 1.3.2019 11:12

Míníte autora článku (Kechlibar), nebo

autora komentáře (Stepanek)? Prvního chválím, druhého haním. Říkám si, jestli vy jste se nějak neukouk, to se stává i mně.

P. Lenc 1.3.2019 11:25

Re: Míníte autora článku (Kechlibar), nebo

Vidíte a proto já když na nějaký příspěvek reaguji, tak většinou autora jmenuji.

F. Houžňák 1.3.2019 11:28

No, mně přišla logická posloupnost

zcela jasná, přece když na nějaký komentář reaguju, je jasné, že reaguju na něj či na autora komentáře, kdybych měl něco k vlastnímu článku, dám to najevo. Nakonec je to jedno.

J. Jurax 1.3.2019 1:55

Technická

"Přesně v době jeho první a poslední plavby (1912) však parní stroje sváděly ústupový boj s dieselovými motory, které byly po všech stránkách lepší"

Titanic měl podle Wiki - 2 čtyřválcové sdružené parní stroje s třístupňovou postupnou expanzí, každý o výkonu 15 000 hp (11 MW) s možností reverzace chodu, a jednu nízkotlakou turbínu o výkonu 16 000 hp (12 MW) bez možnosti reverzace. Páru pro ně vyrábělo 29 parních kotlů vytápěných uhlím. Výtlak byl 52 310 t.

Je sice pravda, že první loď s dieselem byla spuštěna na vodu v roce 1911 (Seelandia, měla dva motory o výkonu pohých 1 250 HP každý), nicméně diesel však začal převládat v lodní dopravě až dlouho po první světové válce. Nicméně velké a rychlé lodě měly parní turbíny, protože diesely neměly tehdy dostatečný výkon; šlo o použití pomaluběžných dieselů s přímým náhonem vrtule, sice ekonomických, ovšem celkovými zástavbovými rozměry i hmotností tyto nemohly konkurovat turbínovému soustrojí. A navíc palivo pro ně bylo dražší (byť měly nižší spotřebu) než uhlí i mazut pro vytápění parních kotlů.

Není tedy naprosto pravdivé tvrzení v článku uvedené, že v době jeho první a poslední plavby Titanicu parní stroje sváděly ústupový boj s dieselovými motory, které byly po všech stránkách lepší; nebyly. Spíš v této třídě lodí sváděly boj s parními turbínami, pro něž pára v tomto období začínala být vyráběna v kotlích vytápěných naftou.

Statistika z roku 1935 praví, že v námořní dopravě podíl lodí s diesely činil 11 miliónů grt (registrovaných tun) proti 52 miliónům grt lodí poháněných párou. V roce 1930 byly motorové lodě pořád ještě o 10 až patnáct procent dražší než parníky. Viz třeba https://1url.cz/rMlfc

A. Hrbek 1.3.2019 8:44

Re: Technická

Největší vývoj v lodní "dopravě" vždy proběhl na válečných lodích.

V roce 1906 vstoupil do služby HMS Dreadnought, který se stal první válečnou lodí poháněnou parními turbinami. Vytápění bylo kombinované - uhlí a mazut, který se na uhlí stříkal.

Parní kotle pozdějších válečných lodí třídy Queen Elizabeth (1914-) byly vytápěny již naftou.

M. Prokop 1.3.2019 8:54

Re: Technická

Torpédoborec Viper byl poháněn turbinou už 1899, pak i další třídy.

Dreadnought byla první BITEVNÍ loď poháněná turbinami.

J. Jurax 1.3.2019 17:01

První lodi poháněnou parní turbínou byla Turbinia z roku 1894 konstruktéra Parsonse.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Turbinia

M. Prokop 1.3.2019 21:43

Re:

Ano, ale řeč šla o válečných lodích.

M. Prokop 1.3.2019 8:45

Re: Technická

Byl jste rychlejší, okamžitě mne při čtení napadlo totéž.

Souboj pístový parní stroj/turbina začal před první světovou, koncem války už bylo vítězství turbiny jasné.

Dobrý je taky ten úlet s palivem, nafta místo uhlí začínala být v té době i u lodí s parním pohonem.

A. Hrbek 1.3.2019 9:56

Re: Technická

Příště budete třeba zase rychlejší Vy!

S pozdravem!

T. Kočí 1.3.2019 10:40

Re: Technická

Na toto téma můžete diskutovat ještě dlouho, protože je to složité.Jen podotknu. Americké bitevní lodě se vrátily k strojům kvůli špatným zkušenostem s turbinami ještě v období WWI cituji (ing. Grégr).

Parní stroje se pro pohon lodí používali i ve WWII. Jednalo se o nákladní Liberty a korvety.Jednak výroba PS je podstatně jednodušší (šlo o tisíce kusů)a výrobu oproti dieselům zvládly i méně vybavené podniky.Parní turbiny pak trpěly nedostatkem kapacit na výrobu převodovek (ozubení), což jedině zefektivňuje PT. Titanic jí také neměl a hodila by se.

M. Prokop 1.3.2019 14:20

Re: Technická

Jo, i Němci měli některé třídy bitevních lodí pístové. Ale byly pomalé, německé i americké.

J. Vintr 1.3.2019 0:17

A380 doplatila

i na "ideologicky" rozděleněnou výrobu v různých státech EU. Náročná doprava obrovských dílů z různých končin Evropy ke konečné montáži nepochybně velice výrazně zdražila výrobu tohoto letadla.

P. Kubáč 1.3.2019 9:30

Re: A380 doplatila

Stejnou taktiku používá v Americe i Boeing - tedy každý Kongresman má ve svém obvodu nějakého subdodavatele, aby jej bylo možné při nespolupráci s Boeingem vhodně "umoudřit"

S. Sidlichovsky 1.3.2019 10:10

Re: A380 doplatila

Zdejším britobijcům asi pokazím den, ale Boeing v říjnu 2018 otevřel svůj první evropský závos - v Sheffieldu v UK).

(A než mi někdo z výše zmíněných napíše, že nový závod zaměstnával pouze 52 zaměstnanců - pak toto platilo pouze pro náběh výroby a Boeing chystá podstatně větší další velkou investici v Sheffieldu).

T. Kočí 1.3.2019 10:45

Re: A380 doplatila

Boeing prošel těžkými lety (vývoj B 747)a je zvyklý na kapitalismus bez přívlastků.Žádné berličky. Tento vývoj jsem tušil.

J. Vintr 1.3.2019 20:18

Re: A380 doplatila

Subdodavatelé by nebyli problém, kdyby se vozily rozumné velké díly, které jdou dopravit normální dopravou. Ale převážet obrovské smontované části letadel, které vyžadují zcela speciální dopravní prostředky, je hodně ujeté. Jednou o tom dávali v televizi dokument.

J. Lepka 1.3.2019 11:08

Re: A380 doplatila

Ovšem jako jedno ze zásadních rozhodnutí, bylo komplexní montáž provádět v Toulouse, kde se musela dost nákladně přestavovat infrastruktura (jako ostatně i na příjezdových trasách), jen aby se nabubřelé francouzské ego ukonejšilo. Tyhle náklady ovšem určitě v propadu u A 380 zohledněny nebudou, jsme přece v EU ( vlastně ideologické pokračovatelce odkazu Járy Cimrmana - pionýra slepých uliček vývoje), proslulé finanční čarodějce, která dokáže i z naprostého propadáku vyčarovat zisk.