28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

ŠUMAVA: Cestovní kancelář Kůrovec

Po dobu téměř dvaceti let nás ekologističtí aktivisté nevládních organizací přesvědčovali, že „kůrovec je lékař lesa“. Někteří představitelé Národního parku Šumava ještě v devadesátých letech tvrdili, že kůrovec napadá pouze staré a nemocné stromy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Fiala 4.5.2019 12:02

Ano tak to je jasně vyjádřeno. Děti Země aspol. jsou tedy zločinecká organizace, obdobně jako třeba SA nebo SS a jako takovou s ní má být jednáno. Kdyby ovšem tady a v celé EU vládla vláda rozumu!

P. Rada 4.5.2019 12:33

Re:

Jako zločinec a hlupák k tomu se tak akorát vyjadřujete.

Rozum se projevuje jinak. Nemusí si pro neschopost rozlišovat vypomáhat principem kolektivní viny a dokáže proto popsat konkrétní výhodnější cesty.

P. Harabaska 4.5.2019 13:13

Re:

Jděte. Jděte až tam .....

S. Kalužík 4.5.2019 15:58

Re:

Bezpochyby myslíte až tam jako já :) Velmi správný směr !

R. Fiala 4.5.2019 14:56

Jakou resp. čí neschopnost, jaké výhodnější cesty - vy je snad znáte? Na vaši sprostou a hlavně nejasnou a zmatenou repliku se nedá odpovědět!

P. Lenc 4.5.2019 9:56

Za

tento ekoterorismus budou platit nejméně dvě následující generace.A nejen viníci kteří způsobili tuto katastrofu ale i další "ekologové" jako třeba Děti země s gangstrem Patrikem mající na svědomí mrtvé díky blokování staveb silnic a dálnic a jiní nebudou bohužel nikdy potrestáni.A dokonce se těmto zločincům znovu umetá cestička k likvidaci české energetiky.Jak dlouho ještě...

P. Rada 4.5.2019 12:42

Re: Za

Ekoterorismus je o ideologickém zneužívání poznatků ekologie k jednostrannýým a úzkým cílům na které doplácí společnost i příroda. Na takovéto jednání může doplatit nejen pár generací ale dokonce celé lidstvo.

Blokování výstavby která může v některých případech přinést větší ztráty než přínosy nemusí být projevem ekoterorismu ale naopak rozumu. Rozumné by mělo být zvažování včech aspektů v konkrétních případech - nikoliv jen zájmů stavebí loby nebo jen motorismu.

J. Lepka 4.5.2019 14:37

Re: Za

Čemu pomohlo blokování řešení Šumavské katastrofy? Jejímu rozšíření po celé republice.

J. Lukavsky 4.5.2019 9:21

lékaři lesa

„kůrovec je lékař lesa“ stejně jako jsou bílé krvinky lékařem krve. Takže když "ekolog" dostane leukémii tak neběží hned k doktorovi, pěkně v klidu počká až ho ty bílé krvinky uzdraví samy. Kdybychom nebyli na stejné lodi tak by to bylo k smíchu.

J.L

P. Dvořák 4.5.2019 9:27

Re: lékaři lesa

Ano. Stejně tak postupujeme např. u zápalu plic, angíny nebo klidně i u encefalitidy. Veškeré viry a bakterie jsou lékaři těla. AIDS nevyjímaje.

Proto navrhuji s okamžitou platností přestat dodávat jakékoliv léky přenosných nemocí do Afriky, protože léky jenom brání ve skutečném vyléčení nemocných.

J. Pospíšil 4.5.2019 11:37

Re: lékaři lesa

Buďte důsledný. Všechny nemocné nechat přirozenému samoléčení nemocemi.

P. Rada 4.5.2019 13:14

Re: lékaři lesa

Důslednost by u rozumného člověka tkvěla ve změně životosprávy tak aby nemocem předcházel.

Důslednost systémová je např o tom, že pokud už lidé příliš vykolejili životosprávu lesů - ba celé biosféry změnou podnebí ...(odlišujme od běžných perturbací které jsou dlouhodobou součástí) - ponesou důsledky až do té doby než se obnoví nová rovnováha - a to třeba i bez nich.

P. Harabaska 4.5.2019 13:19

Re: lékaři lesa

Kecy od pomatenců. Znal jsem jednoho z nich. Stal se i ministrem. Přírodě škodil zcela nezištně, ale pro peníze žebrat chodil pořád.

P. Rada 4.5.2019 13:02

Re: lékaři lesa

Pořádně jste to pomotal pane Lukavský. Předně tím, že nerozlišujete různé typy lesů a tedy různé situace. V lese který má plnit převážně dřevoprodukční funkci a který někdo navíc vysází monokulturně a stejnověkově může být přítomnost kůrovce a jeho rozvoj velmi citlivým indikátorem např změn podnebí.

Vlhčí a chladnější podnebí by totiž kůrovcový vývoj brzdilo až znemožnovalo. Kůrovec by pro sotva jen jednu generaci v roce i v takovémto lese nemohl rozvinout svou aktivitu pro krátké vegetační období kdy smrky mají zásadní převahu skrze velkou obranyschopnost. Naopak je tomu v období sucha a dalších stresových zátěží kdy stromy dlouhodobě trpí což se projevuje defoliací.

V přirozených lesích které jsou různověké a druhově rozmanité k podobným jevům také dochází ale s daleko menší citlivostí na podněty a nižší dynamikou rozvoje.

Lidé si svých býlích krvinek také dlouho nevšímají. běda ale když se jim přemnoží např při alergické reakci. pak mohou i svého vlastního nositele zabít. Obvykle pro testování zdravotního stavu ale stačí zjštovat počty krvinek. Máli někdo třeba i skrytý problémek - může se to takto projevit. Feromonové lapače kůrove dávají alalogickou informaci o zdravotní kondici lesa. Když už dojde k anomálnímu přemnožená - bývá s lesem zle. Takové situaci ale pravidelně předchází dlouhodobé oslabení a stres. Defoliace je dalším signálem který už několik desetiletí naznačuje že naše lesy ztrácejí svou stabilitu. Ponební podmínky, okyselení půdy i změny druhové skladby a obhospodařování dnes vedou k jejich dramatické proměně při které hrozí že leckde přejdou v křovinaté či lolostepní ohlasti.

L. Novák 4.5.2019 16:27

Re: lékaři lesa

MaŠíBle "Rado", zpátky do školy, a nauč se psát češtinou! Tváříš se tady jako "vjedec", ale jsi hlupák, který jenom plácá propagandu pořád dokola...

J. Lukavsky 5.5.2019 17:49

Re: lékaři lesa

"může být přítomnost kůrovce a jeho rozvoj velmi citlivým indikátorem např změn podnebí." No pokud se ve vysázené monokultuře smrku přestane hospodařit - tak se kůrovec rozmnoží i kdyby se podmínky neměnily. Kůrovec je přítomen ve smrkových porostech stále, ale namnoží se mnohem snadněji a rychleji v monokultuře, nejlépe staré nebo oslabené. Ve smíšeném lese je samozřejmě také, ale musí se mnohem více ohánět aby našel oběd. J.L.

V. Pokorný 4.5.2019 9:18

Dobrá poznámka.

Tohle se ale ví už těch dvacet let. Jsem pro nekompromisní trestní odsouzení té ekologistické sebranky. Lidé, kteří toto prosadili, totiž bezzásahovost proti kůrovci, jsou přece známi.

P. Harabaska 4.5.2019 13:17

Re: Dobrá poznámka.

Povětšinou se jedná o lidi, kteří se organizují ve spolcích přisátých na cecek státní pokladny, do které přispívají všichni ti, které oni svojí nekalou činností ohrožují. Zastavte jim přívod peněz, zkolabují a přestanou škodit. A ́T jdou třeba vysazovat ty lesy, které pro jejich zločinné působení chřadnou a mizí.

K. Janyška 4.5.2019 9:16

Kůrovec je jen synonymem ke slovu Babiš.

Jeho ministr životního prostředí tam sedí už 6 let a Babišovy firmy těží dřeva suverénně nejvíce ze všech... Dzp.

V. Petr 4.5.2019 11:39

Žvaníte, a to tak, že HODNĚ!

K. Janyška 4.5.2019 14:22

Re: Žvaníte, a to tak, že HODNĚ!

Ale kdepak. Chcete to popřít ? A jak a čím ? Dzp.

V. Petr 4.5.2019 14:31

"Ochrana kůrovce" začala v době, kdy jsem sotva věděl, že

nějaký Babiš existuje. V čele přátel kůrovce stanul tehdy teatrolog V. Just. A jeho "myšlenky" uvedl do praxe ministr Bursík! (zjednodušeno) Bylo to dokonce dříve, než byl P&L +ČSSD+KSČM zřízen fotovoltaický tunel!

K. Janyška 4.5.2019 17:36

Re: "Ochrana kůrovce" začala v době, kdy jsem sotva věděl, že

Dávno tomu a nic se nedělo, i když to jsou zhovadilci. Mě budete poučovat jak to je s kůrovcem, když u nás v Jeseníkách řvou motorové pily od rána do večera a les mizí ja obilí o žních. Vidím to z okna... Dzp.

D. Mach 4.5.2019 8:09

Chybí mi tu informace, škoda

To, že se kůrovec přemísťuje s pokácenými stromy, už jsem četl, resp. slyšel. Od autora komentáře bych ale čekal, že k takovému tvrzení doloží nějaké odkazy. Pokud by to byla pravda, pak by snad bylo jednodušší napadené stromy nechat na místě (= amatérský názor).

P. Rada 4.5.2019 9:08

Re: Chybí mi tu jen informace?

Pochybuji, že pana Jirsu někdo odstřihl od internetu atd.

Problém dneška je ale i v tom, že dřeva je už s kalamitních probírek takový nadbytek, že jej málo kdo v místě zpracuje. Lidská chtivost prodat co se dá... vede k jeho rozvážení kam jen to jde a takto problém eskaluje protože i široko daleko od nezvládnutých ohnisek jsou lesy suchem a dalšími stresovými faktory také silně oslabené. Pak stačí jen dříve bezvýznamný podnět a kalamita eskaluje kal nikdy.

Zdaleka totiž už nejde jen o problém kůrovce a smrku ale spíše o celoplošné oslabení až odumírání všech typů lesů kde jde sice nejviditelněji o smrky ale ty hned následují borovice a dokonce už i duby... a to pravidelně v komplexu půsbení s jinými typy onemocnění v důsledku změny stability celých systémů.

https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2599682-nejen-smrky-schnou-duby-i-borovice-stat-da-mozna-lesnikum-miliardove-odskodne

J. Pospíšil 4.5.2019 11:35

Re: Chybí mi tu informace, škoda

Stromy netřeba. Jen kmeny se dříve na místě odkornily a kůra spálila. Kmeny se pak odvezly, klidně i daleko. Fakt to bylo proti šíření kůrovce lepší.

A. Trick 4.5.2019 7:42

Pane autore,

včera byla v TV reportáž o Českosaském Švýcarsku. Zde lesníci přišli na to, že celoplošné kácení nepomáhá. Němci na to přišli o pár let dříve a také již celoplošně nekácejí.

J. Farda 4.5.2019 12:40

Re: Pane autore,

A podle této reportáže z Českého Švýcarska už v závětří ponechaných uschlých smrků, lépe než na holině, za 10 let vyrostl zdravý mladý listnatý les. A i v tom suchém lese se drželo místní živočišstvo ... ale o tom pan senátor, kdysi z vůle jihočeského kmotra Dlouhého starosta Hluboké nad Vltavou, dnes senátor, cudně mlčí, protože s emocemi lidu nastartovanými pohledem na suchý/mrtvý les se manipuluje lépjeji ... :-(

J. Jurax 5.5.2019 10:10

Ano.

Jenže tam už je průser tak veliký, že kácení už nic neřeší. Kdyby bylo kácení jednotlivých napadených stromů hned, jak se kůrovec objevil, průser by vůbec nevznikl.

P. Rada 4.5.2019 6:43

Lhář, hlupák nebo jen podvodník Jirsa?

Porovnávat let prachu s letem brouka o několik řádů těžším je fyzikálně spíše o hlouposti podobné jako by někdo uvěřil a pak tvrdil, že písek se šíří vzduchem podobně jako kouř.

Možná ale, že pan Jirsa cílí na celospolečenskou houpost. Tomu nasvědčuje, že podobně tvrdí, že se kůrovec ze Šumavy rozšířil do celé republiky - i když je to v příkrém rozporu s daty o jeho latentním výskytu po celé století co je na hospodářkých porostech vzlášt pečlivě sledován a jeho výskyt proto monitorován v celém mírném pásmu. O tom, že spolupůsobí více druhů a faktorů nemluvě.

To, že i přes informační možnosti dneška lze desinformacemi dál podvádět publikum něktré politiky ale zřejmě baví až fascinuje. Napomáhá tomu fakt, že svět chce být klamán. Bývá to pro většinu pohodlnější jak jej a hlavně své chování měnit.