17.5.2024 | Svátek má Aneta


Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Kanda 17.4.2024 12:58

Berte to jako ideál. Bylo by krásné, kdybychom si to všichni mohli dovolit, ale realita je trochu jinde. Avšak je správné, abychom se k tomu snažili aspoň přibližovat.

J. Nevrkla 17.4.2024 11:55

Jakou jste dostal dotaci, realizoval byste to bez ní, jaká je návratnost investice?

M. Kanda 17.4.2024 12:56

1) Dotaci jsem dostal přesně podle zákona. Výše byla podobná jako dotace na kotle u mých sousedů. Jim stát zaplatil kotle, mně FVE. Považuji to za spravedlivé.

2) Realizoval bych to i bez ní. Ale když už jí stát dává, proč bych jí odmítal? Blbej kdo dává, blbější kdo nebere.

3) V mém konkrétním případě cca 6 let.

Spokojen?

M. Novák 17.4.2024 20:13

Já mám 5kWp, 16kWh baterii a postavil jsem si to sám bez dotací protože to bylo levnější. Firma vás tak natáhne že dotace navýšení ceny nepokryjí. Teď zrovna přidávám dalších 5kw, zase bez dotací. Jen žádnou energii do sítě nedodávám.

V. Kolman 17.4.2024 9:06

Považuji vás pane Kando za rozumného a přemýšlivého člověka. Máte moje sympatie:-):-):-)

F. Kusák 17.4.2024 11:14

A financoval jste si to sám nebo jste využil dotace? A nic Vám nevyčítám, jen bych moc nevykřikoval o nějaké reálné a objektivní ekonomické návratnosti. A pak, stačí když se podíváte na nějaké čínské stránky v originále. Dnes to není problém. Taková elektrárnička včetně akumulace do baterií přijde na 100000,- Kč.

Je zajímavé, že ČEZ a jiní, nabízejí fotovoltaiku jen na ohřev vody bez bojleru (měnič má modifikovaný výstup) včetně šesti panelů po 500 Wp. Nic moc. Investiční náklady tuším 90 000,- . Z toho dotace asi padesát tisíc. Jenže materiálové náklady dělají nějakých dvacet tisíc. (koneckonců v těchto cenách jsou již u nás nabízené komplet sety na fotovoltaiku 3,5 kWp). Samozřejmě tady nevíte, kolik budou vícepráce. A ty většinou budou. Já bych doporučoval, aby každý, než se do toho pustí, si vzal tužku a papír a poctivě si spočítal, kdy se mu ta investice vrátí a se seriózním technikem prošel navrhované řešení. To je nutné jinak si z Vás budou youtubeři typu Amperák dělat srandu. A nezapomeňte, vše se musí udržovat a pravidelně provádět revize. To stojí také čas a peníze, někdy i fyzické a duševní zdraví. A to není na věky.

M. Kanda 17.4.2024 13:08

Podívejte se schválně jaké dotační programy jsou v nabídce. Většina mých sousedů např. využila dotaci na kotel na pevná paliva. Já jsem o level výše a používám elektrokotel a na ten se dotace nedávají. Proto je spravedlivé, že mohu využít jiný program na FVE. Máte s tím problém?

Já jsem obecně proti dotacím, ale můj názor je v menšině a dotace tady máme. A když už to tak je, tak je prostě budu též využívat.

A za 100000,- toho ve FVE moc nepořídíte. Určitě ne takovou instalaci, která bude efektivní v delším časovém horizontu. Takovou možnost jsem vyloučil už ve chvíli, kdy jsem si vzal do ruky tu tužku a papír. Nakonec jsem zvolil nejlepší možnost pro moje podmínky s návratností cca 6 let.

Firmu pro instalaci jsem nevybíral podle ceny, ale podle kvality. Roční revize jsou naprostou samozřejmostí. Jedná se speciální elektrické zařízení a o laické zásahy do něj opravdu nestojím.

L. Novák 17.4.2024 17:34

Takže jste si pořídil drahou hračku s nejistou životností a ekonomickou návratností, na kterou se vám my všichni skládáme ve vysokých cenách elektřiny z veřejné rozvodné sítě. Tu teď musíme platit...

J. Nevrkla 17.4.2024 11:53

Kolik jste ušetřil, jaká je návratnost investice, kolik za vás museli zaplatit dotacemi ostatní? Pokud byste se proto bez dotací nerozhodl, pak je bezpochyby to ztrátová investice, vyhazování peněz do vzduchu.

M. Kanda 17.4.2024 13:10

Odpověď viz výše na váš dotaz v tomto vlákně. Nebudu psát podruhé jedno a to samé.

J. Jurax 17.4.2024 16:57

Četl jsem pozorně, nicméně u té návratnosti jste neuvedl, zda je spočtena bez dotace nebo s dotací. Předpokládám to druhé, nicméně zajímalo by mne, jaka by byla návratnost bez dotací.

L. Král 17.4.2024 7:58

Friedrich von Hayek :

Když do systému vložíte chybnou myšlenku, systém se časem sám rozpadne.

Heins von Guderian, generál tankových vojsk a vynálezce Blitzkrieg :

Tak dlouho se kupila chybná rozhodnutí a nesmysly, až nastala pomsta reality.

Deformace trhu pomocí dotací je legalizovaná krádež. A deformuje konkurenční prostředí. Podporují se firmy, které by zaniklý a technologie, které by v normálním konkurenci neuspěly. Na konci jsou katastrofální důsledky pro společnost. Obrovské náklady na deformaci trhu, následně společenské dopady kvůli zaostává ní společnosti a další náklady na nápravu.

A tak s hesly o pokroku a inovacích, přichází chudnoucí a zaostávají i společnost. Místo pogroku úpadek.

Je to vidět například na faktu, že nedávno se Fiala chlubil, že by v ČR mohla firma z Taiwanu postavit moderní závod na polovodičové součástky. Nedávno rozvojová země nás dávno předběhla... Nebo EU neustále řeční o svém plánu, akčním, že se EU stane lídrem technologií a inovací a následně klesá počet evropských firem mezi TOP100 lídrů inovací a technologií...

Současné vedení je antipokrokové, antispolečenské, vede společnost do úpadku a chudoby. Jako nakonec vždy...

J. Ganaur 17.4.2024 8:01

R^R^R^

V. Kolman 17.4.2024 8:05

Souhlas pane Králi. Navíc s dodatkem, že mám silné podezření, že z dotací "sosají" i na penězovody přisáté pijavice. Že velká část dotací ani nedoputuje k tomu, komu jsou dotace primárně určeny;-(;-(;-(;-(;-(

L. Hančar 17.4.2024 8:15

Zdá se, že není nutné nechat zajít systém až do hořkého konce. Já a mí známí například pokládáme řidiče elektroaut za hyeny, tahající dotační peníze z našich kapes. Jede kolem elektroauto a s chutí si odplivnem. Představujeme si, že za volantem sedí Jourová nebo Fiala. A funguje to. 3 roky mám pivovarskou hospodu a zatím přijela jen jedna hyena. To auto byla škodovka a měla holandskou značku. A pán se červenal: to není moje, to je služební......

V. Kolman 17.4.2024 8:49

Při všech nevýhodách e-mobilů (které nechci vyvracet), svezení v elektromobilu je příjemným zážitkem:-):-):-)

Z. Lapil 17.4.2024 9:50

Možná jako řidič. Já v tom jel jako spolucestující a dělalo mi docela problém, že se auto rozjíždí, notabene docela ostře, aniž by dalo předem vědět.

Abych nepřeháněl: při ostrém startu z parkoviště do provozu mi kolegyně docela hnula krkem, v běžném provozu už dobrý. A trolejbusem, metrem a tramvají jezdím bez problémů.

Vlakem taky, ale tam je asi největší zrychlení nouzové brzdění - odhaduju, že spadlo ETCS (to nové zabezpečovací zařízení), a i v takovém případě je problém jedině v tom, že to člověk nečeká a možná ještě víc v tom, že v TAKHLE brzdícím vlaku člověka prvně ze všeho napadne něco jako "Sakra, průs... švih").

J. Vrabec 17.4.2024 9:34

Vy jste jeden z těch brzd Česka.Takovych hodně, zůstane naše republika jen ponk a makač vyvinutých států.

O. Kaucký 17.4.2024 10:37

Je hezké, že jste zapálený podporovatel novot, ale má to jeden háček, když nebudeme alespoň ten „ponk” a „makáč” Evropy, tak nebudeme vůbec. V současné době, kdy probíhá deindustrializace Evropy a USA, se většina zboží dováží z Číny, která je také „ponk” a „makáč”, ale pro změnu celého světa. Na pozadí tohoto stavu chceme budovat solární elektrárny (zdroj Čína), větrné elektrárny (komponenty Čína). Mimo jiné ty vyspělé státy začínají mít problémy právě proto, protože nic moc nevyrábí ve vědě zaostávají a zbývající svět je vlastně na nic nepotřebuje. Na „hraběcí” rady jak mají žít už nejsou zvědaví.

R. Langer 17.4.2024 11:28

Je to přesně naopak, ta brzda jste vy a vaši Zelení lháři a zloději! ;-€

J. Novotny 17.4.2024 10:27

V ČR jezdí elektromobily zpravidla na uhlí.

O. Kaucký 17.4.2024 10:49

R^Ano a výfuk mají na elektrárně.

O. Kaucký 17.4.2024 10:41

R^

J. Jurax 17.4.2024 17:14

No, před takměř čtvrtstoletím byla vyhlášena ambiciózní Lisabonská strategie, jež měla učinit z EU světového lídra a hospodářského tygra. No a dopadlo to jako obyčejně.

Možná by už bylo načase - lidi už zapomněli -vyhlásit nějakou podobnou ambiciózní peachovinu, dnes samozřejmě zelenou, bezemisní a udržitelnou. Aby se komisaři mohli prsit a tlepkat navzájem po zádech, jak jsou dobří, a sprostný lid k nim opět s nadějemi vzhlížel - tedy aspoň ta jeho intelektuálně nesmělá část ...

V. Kolman 17.4.2024 7:41

V zimě a mrazu, když nesluní svítíčko - zkus elektrocentrálu milá Lízo!!

Zkus elektrocentrálu - nóóóóóó!!;-D;-D;-D

(a místo do chladiče hnát ohřátý fridex ze spalovacího motoru do etážového topení = kogenerace)

F. Navrátil 17.4.2024 7:40

Solární mafie, ve kterých se prolínají podvodníci s politiky takovým způsobem, že nelze rozeznat, kdo je kdo, nejen vysává stovky miliard z kapes občanů. Plochy fotovoltaických pouští zasvinily krajinu, jak je vidět na nejúrodnější půdě na Hané. Rozsáhlé oplocené areály brání volnému pohybu zvěře a chemické ošetřování kontaminuje plochy na celá desetiletí.

V. Kolman 17.4.2024 7:46

S tím "zasviňováním krajiny fotovoltaikou" p. Navrátile opatrně.

Dýmající ony obří jámy povrchových dolů po vytěženém uhlí, "omamně" vonící sírou a výsypky popela z elektráren-uhelek také kráse krajiny moc nepřidají;-D;-D;-D

J. Ganaur 17.4.2024 7:53

Ale z těch byl aspoň nějaký užitek a skončí jako potřebné zásoby vody.OZE jsou jen na dvě věci, ta první je na nic, ta druhá .....;-€;-€;-€

V. Kolman 17.4.2024 8:25

Ono to není p. Genaure tak křišťálově jednoduché, jak se vám to jeví. "Soukromníci" by s vhodně navrženou a postavenou FV, nebo "větrníkem", (nebo obojím) (+střídačem+akumulátorem), vyfutrovanou elektrocentálou (s kogenerací!), mohli (dle mého názoru) existovat v "ostrovním" systému,

V letní části dne je velká spotřeba (=výkon v jednotkách kW) = vaření (pokud nevaří na plynu), praní prádla v aut. pračce.....

V noci pak 95% lidí spí a stačí jim pár wattů (z akumulátoru) na provoz úsporné TV (50W) a jednotky W pro LEDky (nebo baterka), aby se ve tmě nepřerazili, když jdou na WC.

u průmyslu by to s vysokou pravděpodobností možné nebylo.

O. Kaucký 17.4.2024 10:53

Ale ostrovní systém preferují právě odpůrci OZE. Svůj dům ať si každý zajistí jak chce, ale bez dotací a bez zasahování státu.