26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

ROZHOVOR: Elektřinu budeme muset dovážet už za pět let

V zimních měsících, kdy méně svítí slunce, představuje výroba elektřiny z fotovoltaiky v Česku asi 20 procent instalovaného výkonu, ba i méně. Větrné elektrárny dodávají v průměru 25 procent instalovaného výkonu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Houžňák 26.1.2020 11:21

Skloňuje podle vzoru ta megawatta. Taky už jsem to slyšel.

P. Dvořák 26.1.2020 11:29

Jste fakt dobrý. Hned je mi tepleji a i ta žárovka svítí jásavěji.

Než z ní bude genderově svítiště.

J. Ptáček 25.1.2020 16:51

Možná se Kurz s Gretou dohodnou a nebohému Česku budou elektřinu dodávat gratis. Ačkoli: Kurz už asi vládnout nebude a Greta dospěje a zmoudří...

F. Kroupa 25.1.2020 15:18

No, nechtěl bych zažít vznícení oné obří baterie. Včera ukazovali v TV zásah hasičů u hořícího blbého elektromobilu, který, aby jej uhasili, museli celý ponořit do vodní nádrže. Druhou možností je prý, jej kompletně zaházet pískem. Zřejmě bude vbrzku zajímavé sledovat autonehody těchto vozů, které takřka vždy při nehodě zahoří. V článku uvedenou baterii, aby tak usadili na dno přehrady.

V. Braun 25.1.2020 21:51

Minulý týden jsem se na téma hoření baterií bavil v jedné automobilce a není to tak dramatické. Ano, špatně se dohašuje, ale nehoří nijak dramaticky a zapálit ji jde rozhodně hůře než auto s benzinovým motorem. U stacionárních baterií by zřejmě postačil rozvod vody, který by baterii zaplavil, tedy nic jiného než dnešní rozvod vody ke sprinklerům.

P. Dvořák 26.1.2020 11:31

Takže baterii vozit v prázdné vaně na koupání a za sebou dvě bečky s vodou?

R. Polášek 25.1.2020 14:42

Už v první odpovědi dost možná není brán v úvahu další argument, který může plochu pro bateriové úložiště elektřiny naopak zvětšit.

S dost velkou pravděpodobností totiž bude muset být kolem jednotlivých bateriových segmentů ochranné pásmo. Sice záleží na typu, konkrétním provedení a spousty okolních drobností, ale dá se očekávat, že vzhledem k budoucí hustotě uložené energie v baterii bude při fatálních poruchách docházet k intenzívnímu zahoření až výbuchu. Jednotlivé segmenty úložiště pak budou muset být od sebe tak daleko, aby případný požár či výbuch jednoho segmentu úložiště elektřiny nevyvolal požáry a výbuchy okolních segmentů nebo až kompletně celého úložiště.

Š. Hašek 25.1.2020 19:40

Ten, kdo neví, jakou baterii si koupit do foťáku ..... bude řešit provozní zálohu elektrické energie České republiky na dobu 72 hodin (minimálně)???

Dáme mu plochu dvou okresů a lithium, které by bylo možno teoreticky vytěžit za příštích padesát let?

J. Jurax 25.1.2020 13:38

Diskuze dosud není dokonalá - k problému se ještě nevyslovil pan Rada! :-)

P. Zinga 25.1.2020 13:27

Chceme to?

Specifically data covering renewable developments on Scotland’s national forests and lands, which is managed on behalf of Scottish Ministers by Forestry and Land Scotland. The area of felled trees in hectares, from 2000 (the date when the first scheme was developed, is 6,994 hectares [70 km², 17,283 acres]. Based on the average number of trees per hectare, of 2000, this gives an estimated total of 13.9M.

P. Zinga 25.1.2020 12:42

Vyznění článku je celkem O.K., jen je nutno upravit pár čísel:

„V létě se maximální výroba z fotovoltaiky pohybuje na úrovni 60 – 70 procent instalovaného výkonu. V zimě je to na úrovni 20 procent a méně.“ Nesmysl, ani v létě nepřesáhne dlouhodobě 10% instalovaného výkonu! Zde výpočet majitele solárů v Německu za srpen 2019:Panely o instalovaném výkonu 5,12kWp (p= špičkový výkon) vyrobily v srpnu 2019 (744 hod.) 503,92 kWh, to jest 13% využití. V loňském srpnu! https://eigener-strom.net/auswertung-august-2019/

Pro zainteresované doporučuji otevřít následný link, google překlad je srozumintelný. Pohybem myši po barvách zjistíte momentální výkon jednotlivých zdrojů elenergie. Zjistíte, že ani v létě nepřesáhl výkon 15% instalovaného výkonu 49 GW:

https://www.agora-energiewende.de/service/agorameter/chart/power_generation/25.01.2019/25.01.2020/

A v těch 13% “obnovitelné“ jsou i vodní a bio elektrárny.

Kde vzali ta fanasmagirická čísla? Omyl či propagandistická lež?

J. Vintr 25.1.2020 12:55

I bez nějakých statistik musí být myslícímu člověku jasné, že stavět zásobování elektřinou na OZE je čiré bláznovství. Nejde ani tak o o nějaké průměry, ale o okamžitý výkon, který musí v každém okamžiku odpovídat spotřebě. To, že se zcela zákonitě bude stávat, že po západu slunce nebude zároveň i foukat, je naprosto jisté. Žádná bateriová úložiště to nevyřeší, pokud nebude zároveň dostatečný přebytek energie na jeho nabíjení.

K. Křivan 26.1.2020 18:01

Když jsem ještě létal (plachťáky) tak se říkalo že po západu slunce jde i vítr spát. A skutečně to tak bývalo.

J. Vintr 25.1.2020 11:29

Takže pán otevřeně říká, že i při výrobě ve stávajících zdrojích bude u nás za pár let nedostatek elektrické energie. A za těchto podmínek jsme se zavázali, že jako poslušní otroci EU si část těchto zdrojů zlikvidujeme kvůli bezuhlíkovému šílenství, které přichází z Německa, stejně jako to mají udělat všechny ostatní země pod diktátem Bruselu. Odkud pak budeme chybějící elektřinu kupovat, když na tom budou všichni podobně, ne li hůř? Dnešní společnost nemůže bez elektřiny fungovat. Když nebude elektřina, octnou se miliony lidí v podmínkách prakticky neslučitelných se životem. To jsou všichni naši politici takoví blbci, že za dotace z Bruselu ochotně zlikvidují základní podmínku existence naší společnosti?

J. Hejna 25.1.2020 11:43

Odpověď zní: ti co rozhodují, ano.

J. Jurax 25.1.2020 13:28

A ti v bruseli, co to přikazují, jsou blbci všichni. S nefunkčními mozky prožranymi zelenou plísní.

J. Vintr 25.1.2020 13:38

Ano, v Bruselu jsou všichni blbci. Ale tohle není jen projev blbosti. Za tím musí stát někdo, kdo to těm blbcům troubí do hlav.

P. Grigar 25.1.2020 15:22

..pánové, nerad vás opravuji, ale v tomto případě nejde o žádné blbce.

Můj kamarád za socíku vzal kramle na Západ, setkali jsme se potom až v 90.letech, tehdy byl zástupcem jedné významné nadnárodní firmy v elektrotechnickém oboru. Tak nějak mi nešly do hlavy některá tehdejší rozhodnutí našich hlav pomazaných. Jenom se zasmál a řekl:

" Při našem obratu si můžeme koupit každého, je to jen otázka ceny!"

P. Grigar 25.1.2020 15:13

.. Kefalín, tyhle starosti můžete pustit z hlavy... Lidí je na světě jako sr..ek. © por.Hamáček

J. Vintr 25.1.2020 16:59

To je sice pravda, jenže každý chce žít a dobrovolně se toho nevzdá.

P. Grigar 25.1.2020 18:08

.. no, když si myslíte, že se vás někdo bude ptát.. :-(

Š. Hašek 25.1.2020 11:02

Postavit další stabilní zdroj/zdroje (atom).

Ponechat několik stabilních moderních zdrojů na uhlí (v žádném případě na ropu či plyn). Uhlí tady je, nezavře kohoutek někdo zvenku.

Ponechat na občanech, zda jejich domky na venkově pojedou částečně na Slunce. Na dřevo z jejich zahrad.

Nedávat energetickou iniciativu do ruky nevzdělaným politikům (typ politolog), už vůbec ne politikům ze štrasbrusele, prostě odnikud. Pozor na politiky, kteří mají několik občanství. Jsou placeni zvenku! Atd.

Nové znalosti, technologie vyřeší budoucnost. Greta nikoliv, ta jen doživotně bude čerpat prášky a prachy nás všech.

J. Jurax 25.1.2020 13:29

Ano.

I. Schlägel 25.1.2020 10:38

Čím ty převratné, moderní, pokrokové a nepostradatelné OZE budeme zálohovat? Jakékoliv bateriové úložiště na to stačit nebude ani v budoucnu. Kolik "ekologických" dolů na lithium, kobalt a měď bude nutné otevřít, abychom pokryli výrobu bateriových úložišť, elektromobilů, elektrických motorů lodí, tanků, letadel a provoz továren, které všechen ten sajrajt budou likvidovat či recyklovat? Jaký režim bude nutné zavést, aby zpacifikoval násobně radikálnější verzi žlutých vest, která bude následovat po zchudnutí dolních deseti milionů? Jak ekologický bude následný středověk?

J. Schwarz 25.1.2020 13:21

A hlavně jak ta "ekologická" úložiště plná jedovatých chemikálií budeme likvidovat a recyklovat.

J. Jurax 25.1.2020 13:35

A jak by se cena onoho hypotetického úložiště a náklady na jeho provoz promítla do ceny elektrické energie?

Existuje hranice ceny elektrické energie, jejíž překročení způsobí kolaps evropské civilizace.

P. Grigar 25.1.2020 15:27

..pánové, vy pořád přehlížíte jednu možnost řešeníproblematiky. A tou je radikální pokles spotřeby el.energie, vyvolaný radikálním poklesem počtu spotřebitelů. Přeberte si to jak chcete. ;-)

"Po mě přijde novej, mladej.. a ten se nezakecá!"

V. Vérosta 25.1.2020 4:02

bohužel oze nejsou energetické zdroje, nejsou schopny dodavat ani 12 hodin denne, jsou to hlavně zdroje dotací pro solarni barony. ;-€

P. Hatina 25.1.2020 3:09

Když on ďabel je v detailech jak se říká. Už na začátku kde se píše že ". Navíc je potřeba počítat i s technologickým rozvojem a zkušenostmi z provozování velkých bateriových úložišť, kde hraje velkou roli například chlazení a proměnlivé nároky na využití v průběhu roku." - Ovšem o těchto zkušenostech se nepíše a neříká nic. Protože třeba (laik by řekl) že chladit se musí a to vela, taky existuje něco čemu se říká počet nabijecích cyklů - čili zhruba každé 3 roky celé to úložiště vyměnit..(což nezní příliš ekologicky).

A věc druhá, v případě OZE,nelze operovat se zprůměrovanými daty za léto/zimu. Pokud má OZE přinášet úspory. klasických zdrojů tak jeho produkce musí odpovídat cyklům spotřeby během dne a noci. (dokud se nevyřeší ve velkém ona úložiště..).

A poroučet "větru, dešti" zatím neumíme - respektive to je právě ten klimatologický globální cíl, kterého se má - až v průběhu řádu desetiletí dosáhnout.. Slovy klasika "Len ta trúba jim tam chýba, len ta trúba!