30.5.2024 | Svátek má Ferdinand


Diskuse k článku

REALITA: Hospodářský růst jde do kopru

Odchod velkých firem z české ekonomiky, ale vlastně i z dalších evropských zemí, bude tedy pokračovat. Již to je statisticky měřitelné na poklesu exportu evropských zemích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Šejna 5.3.2024 11:42

Energetická hustota nafty je 9,8 kWh/litr.

Můj turbodiesel má spotřebu okolo 5,5 litru na 100 km.

9,8 x 5,5 = 53,9 kWh.

Nejlepší moderní turbodiesely dosahují učinnosti 40 procent . Takže 53,8 x 0,4 = 21,56 kWh/100 km. Zbytek se přemění v teplo.

Většina elektromobilů má spotřebu okolo 18 kWh / 100 km.

L. Písařík 5.3.2024 14:08

Souhlasím, víte to přesně. Ale elektro těch 18 spotřebuje pouze na jízdu a to za optimálních podmínek - nová baterie, teploty nad nulou, žádné topení nebo klima. Tu spotřebu vám závidím, mám už 10 let Hyu ix35, spotřeba 8,5/100 - 50% město 50% mimo město, mimo dálnice. Nejnižší spotř. vůbec byla po dálnicích do Splitu, polovina jízdy na tempomat 7,6/100, motor 2,2 l, turbo nafta 86 hp. Na vašem místě bych si takový vůz nechal a po záruce neměnil.

M. Šejna 5.3.2024 15:44

Já s tím mým turbodieselem dokážu jet v létě v noci (bez klimatizace ) za 4,5 litrů. V zimě jezdím za 6,5 litrů.

Elektromobil Teslu model 3 jsem měl půjčenou na 3 dny. Tehdy mrzelo a já s ní jezdil za 19,5 kWh/100 km. V létě prý dokáže jezdit za 15 kWh/100 km, ale to jsem ještě nezkoušel.

J. Jurax 5.3.2024 14:55

Aha - takže již kupujete elektromobil? Po jeho koupi už budou jen samá pozitiva!

M. Šejna 5.3.2024 15:38

Jste normální, Juraxi?

Já tu předložil výpočet spotřeby energie, a vy tu reagujete na můj výpočet jak debil.

Až vám někdo řekne, že 1a 1 jsou dvě, tak mu řekněte, aha, takže jste si koupil knedlíky.

V. Petr 5.3.2024 11:33

Privatizace části ČEZ byla politickou záležitostí, chtěli to tržní eurohujeři.

Přesto to celé mohlo bez problémů fungovat, pokud by se zachovaly věcně usměrňované ceny, platné za Klause a Zemana. Tím že Špidla vlezl na Německou burzu, kde německou energetiku ovládají zelení magoři, nastal průšvih!

J. Plzák 5.3.2024 10:03

Něco takového by ale bylo v jasném rozporu se vším volným kapitalistickým podnikáním. To si může přát jenom někdo mentálně zatížený.

Je ale nutno dodat, že už teď naše hospodářství vykazuje socialistické rysy.

M. Šejna 5.3.2024 10:06

Něco takového, co se nazývá "nepřátelské převzetí firmy" , je běžnou součástí kapitalismu. A jen mentálně zatížený to neví.

P. Sura 5.3.2024 10:22

Ono by bylo především zajímavé znát seznam těch "minoritních akcionářů".

V. Mokrý 5.3.2024 10:05

FRANCIE

podobnou firmu vloni/2023 znárodnila a bez velkých řečí.

ČEZ je na řadě a mělo by to být co nejdříve !

I. Padrta 5.3.2024 10:39

Pokud tedy nechcete vystřelit z Aurory a akcionáře okrást, pak na vykoupení 30% akcionářů státní kasa nemá ani náhodou.

V. Kolman 5.3.2024 14:01

Kdo má VLASTNÍ! střechu nad hlavou, opatří ji FV + akumulátorem (kůlna, sklep) + elektronikou se střídačem + elektrocentrálou........

L. Novák 5.3.2024 9:51

Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod. (27.2.2024 | Petr Miler)

Už nejde jen o jedno město, rázem se bavíme o největší metropolitní oblasti v zemi. Ani tam už není možné připojovat nové domy či firmy, nejvíc ze všech to ale odskákala elektroauta.

Nerad to zmiňuji pořád dokola, ale protože každý náš článek čte určité množství lidí úplně poprvé, raději zopakuji, že v rámci svých pracovních povinností trávím asi polovinu roku v Nizozemsku. Pokud se tedy o něčem souvisejícím s děním v této zemi zmiňuji, není to „jedna paní povídala” - s tím, co se v zemi větrných mlýnů odehrává, jsem konfrontován osobně nebo to mám jinak přímo na talíři díky kolegům, se kterými pracuji, známým, s nimiž se stýkám, popř. automobilovým nadšencům, s nimiž jsem v kontaktu.

I tento článek, jakkoli jej někteří zastánci jiných pohledů na elektromobilitu budou mít tendenci znevažovat, tedy plně reflektuje realitu, jak si ostatně můžete ověřit s pomocí řady lokálních médií. I když jde o věc, kterou lidé tlačící elektrická auta označovali za nemožnou, popř. přinejmenším časově vzdálenou a do té doby snadno řešitelnou postupným posilováním infrastruktury, faktem je, že nizozemská elektrická síť začíná kolabovat. A jedním z důvodů je neustále rostoucí množství dobíjených elektrických aut.

Opakovaně jsme v minulosti zdvihali v souvislosti s tlakem na rozšíření elektrických aut varovný prst, přičemž hlavní důvody nemožnosti jejich široké adopce byly následující (v tomto pořadí): - vysoká cena,

- mizerná praktická použitelnost daná omezeným dojezdem a dlouhou dobou dobíjení,

- nevyzpytatelné dlouhodobé provozní náklady dané nejasnou životností, a tedy poklesem hodnoty,

- nedostačující infrastruktura pro dobíjení většího množství takových aut,

- nedostatek elektrické energie pro dobíjení většího množství takových aut.

L. Novák 5.3.2024 9:52

Co z těchto problémů se podařilo vyřešit? Nic, takhle je to prosté. Postupem času akorát narážíme na další a další potíže, aniž by ty předchozí kamkoli zmizely. A zcela upřímně říkám, že se i jako velký skeptik divím tomu, jak brzy se některé z nich projevují.

Elektromobily jsou přes veškeré přerozdělování a další manipulace s trhem v jejich prospěch pořád velmi drahé. Na jejich (ne)použitelnosti se nic nezměnilo a problémy způsobené zejména extrémními ztrátami hodnoty jen bují. To všechno se dalo čekat, fascinuje mě ale, že se už teď potýkáme se selhávající elektrickou sítí. Neděje se tak v Rumunsku nebo v jiné zemi, kde infrastruktura může být snadno zaostalá, ale právě v Nizozemsku. Nedávno jsme psali o Utrechtu a tamních problémech, ale to je „Zelená pevnost”, která jen narazila na limity svého dogmatismu. Nový problém je mnohem větší.

Nizozemský operátor sítě Stedin, státní firma obsluhující Randstad, největší metropolitní oblast v zemi zahrnující i Amstredam, Rotterdam, Haag a právě Utrecht, totiž vzal ručník a hodil ho do ringu s tím, že není schopen dále garantovat soustavné dodávky elektrické energie ve špičkách, pakliže nedojde k úplné eliminaci části spotřeby v problematických časech. A uhádli jste, první na ráně jsou elektrická auta, kterých neustále přibývá a síť zatěžují masivními odběry v těch nejnevhodnějších momentech.

Abychom si dali věci do kontextu, podle nejnovějších dat nizozemské RVO (Rijksdienst voor Ondernemend, řekněme Národní agentura pro podnikání) jezdilo v zemi ke konci roku 442 tisíc elektrických aut z asi 10milionové flotily. Bavíme se tedy o chvíli, kdy elektromobily představují okolo 4,5 procenta ze všech vozů v provozu. To je skoro nic, přes 95 procent vozů má pořád jiný pohon. A přesto pokládají síť v zemi, která by na jejich rozmach měla být připravena lépe než kterákoli jiná?

L. Novák 5.3.2024 9:53

Stedin v celém Randstadu - podobně jako zmíněný Utrecht - omezil připojování nových domů, podniků, škol i nemocnic, v poslední době si také začal pohrávat s tzv. chytrým dobíjením, kdy v Rotterdamu začal omezovat dostupný elektrický výkon pro nabíjecí stanice elektrických aut v problematických dobách. Nic z toho nestačilo a přijdou razantnější kroky.

Stedin tak oznámil, že nařídí vypnutí všech veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily v jeho moci mezi 16. a 21. hodinou každý den tak, aby nedošlo k výpadkům sítě. A má tu možnost - koncesní smlouvy s provozovateli veřejných stanic dávají operátorovi možnost nařídit jejich vypnutí ve večerních špičkách (domácích stanic se tato možnost zatím netýká). Pokud by k tomu nepřistoupil, blackouty by mohly postihnout jakoukoli část z 1,5 milionu domácností, které v oblasti obsluhuje. Operátor volá po rozumnějším využití sítě po návratu lidí domů, pracuje s tarify s plovoucími cenami, které mají motivoval zákazníky víc využívat síť v nočních hodinách, nic z toho ale - navzdory vrozené šetřivosti Nizozemců - nestačí a musí přijít drastičtější kroky.

Operátor toto opatření označuje za „dočasné”, ale řešení problémů je v nedohlednu. ...

https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/nizozemska-elektricka-sit-uz-kolabuje-operator-naridi-vypnuti-dobijecich-stanic-elektromobilu-pro-miliony-lidi-od-16-do-21-hod/

J. Vorlický 5.3.2024 10:08

No, všichni normální lidé víme, že je blbost se spoléhat na počasí pro teplo, světlo, energii pro stroje, pro zábavu, pro výrobu, atd.

J. Vorlický 5.3.2024 10:53

Eště mne napadá, holt, když v Nizozemí dojde 203V budou Nizozemci chodit pěšky, nebo na kole. Konečně Nizozemí není tak velké a žádné kopce; bude to i zdravější.

To v takovém Španělsku nebo Francii by to bylo horší - sou to velké země a sou tam kopce, :-/ dokonce hory. Proto asi Macron má rád JE. A Francouzsky nejsou tak sportovně založený jako Nizozemky, a Španělky maj zas krátký nohy.

P. Vychodil 5.3.2024 11:03

ale nizozemky jsou vošklivý...:-):-):-), pokud to tedy není nějaká migrantka..., co se týče nádherných holek, doporučuji Ukrajinu...tedy, už je to pár let...:-):-):-)

J. Vorlický 5.3.2024 12:15

. . . . vošklivý, a vyhublý, to souhlasím, i s těmi Ukrajinkami. Skoro bych řekl, škoda že k té specielní akci na Ukrajině nedošlo aspoň o 20 let dříve . . . :-(.

V. Petr 5.3.2024 12:37

Elektromobilita je jedna věc, grýndýl (likvidace stabilních zdrojů) druhá. Řekl bych, že v Nizozemsku to bude kombinace obou těchto hovadin.

Co udělá plánované uzavírání uhelných elektráren v Česku je jasné.

M. Šejna 5.3.2024 9:57

Včera jsem bral naftu v Čestlicích a neměli tam benzín Natural 95. Tak přemýšlím o článku, který se bude týkat nesmyslnosti benzínových aut z důvodu nedostatku benzínu. ;-D

J. Vorlický 5.3.2024 10:02

Měl jste si vzít kanystr a dojít k vedlejší pumpě, a bylo to, ne?

Čestlice. To je kde?

M. Šejna 5.3.2024 10:09

Čestlice jsou hned vedle Průhonic. Průhonice jsou hned vedle Prahy. Praha je hlavní město Moravy. ;-D

J. Vorlický 5.3.2024 10:21

No tak, no. Do Prahy to byl tedy jen kousek. Praha není na Moravě, to si děláte legraci. To jste mohl dojít pěšky, ne? A potom, výše píšete, že jezdíte autem na naftu? To vám jezdí i na benzín? A naftu tam také neměli?

M. Šejna 5.3.2024 10:28

Jo aha.

Takže ten, kdo tu píše o nedostatku elektřiny v Holandsku, jakýsi L.Novák, žije v Holandsku a jezdí elektromobilem. ;-D

J. Vorlický 5.3.2024 10:57

. . . jistě, ten s tím má praktickou zkušenost, ne jako pan Šejna, který jezdí na naftu a sní o elektroautě!

Eště by nám měl napsat jak se pohybuje pan Rada ;-D.

R. Langer 5.3.2024 11:24

Ten sedí doma na zadku a vymýšlí si pohádky o svém ekologickém sídle s FVE, ze které nabíjí celou zimu svůj elektromobil... ;-D

Problémem trochu je, že celou dobu lže, jako když Rudé právo tiskne. ;-)

J. Vorlický 5.3.2024 12:18

. . . všichni nemůžem bejt jak Standa Gross (budižmu země lehká).

P. Sura 5.3.2024 10:24

.... hlavní město ZÁPADNÍ Moravy !

P. Vychodil 5.3.2024 11:05

dobrý, co ale potom je Brno ?