24.1.2020 | Svátek má Milena


Diskuse k článku

NĚMECKO: Boj proti větrným mlýnům

Výstavba nových větrných elektráren se v Německu téměř zastavila. Stojí za tím čím dál organizovanější síť občanských iniciativ.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 22.11.2019 13:28

Nesleduji větrné elekrárny podrobně, protože mají celkový nižší inovační potenciál, než má solární energie.

Fakt je, že pokud v důsledku výbuchu nějaké silné sopky slunce zajde (na dobu měsíců či dokonce roků), vítr zřejmě foukat bude.

Předpokládám, že hlavním důvodem proč Němci investovali tak hodně do svých větrníků, je asi jejich silné strojírenství.

V. Novák 22.11.2019 13:33

Dostal jste všechny potřebné informace, podobně jako je dostane žáček v testu z fyziky.

Dokážete odpovědět nebo byste popadl?

J. Jurax 22.11.2019 16:14

Na UI je to složitá otázka ... :-)

L. Novák 22.11.2019 19:07

Je "inovativní znalec", ale fyzikálně úplně blbej... ;-D

M. Pivoda 22.11.2019 13:42

Mně stačí údaje z Wikipedie:

Wind power in Germany is a growing industry. The installed capacity was 55.6 gigawatt (GW) at the end of 2017, with 5.2 GW from offshore installations. The wind power share of the country's total electricity generation was estimated at 9.3% in 2010,[2] 10.6% in 2011,[3] 13.3% in 2015,[4] and 18.7% in 2017.[5]

J. Jurax 22.11.2019 16:12

Aha ... ještě nám povězte, co na to Kurzweil?

L. Novák 22.11.2019 18:40

;-D R^ V

M. Malovec 22.11.2019 12:17

Pane Kastelanský, je to opravdu jednoduše řešitelný problém. Vrtule skončí na opuštěných místech u sousedů v Česku.

J. Kostelanský 22.11.2019 12:19

Je to možné. Ale to nebude problém vrtulí a OZE, ale mentality národa. Že niečo také, resp. jeho volení zástupcovia dovolia.

Každý národ má totiž takú vládu (či volených zástupcov), akých si zaslúži. :-)

P. Grigar 22.11.2019 12:21

..nezdá se mi, že by Slováci zas až tak moc zlobili. ;-D

M. Malovec 22.11.2019 12:29

Je to skutečně o mentalitě národa - pocitu nadřazenosti - dovezeme sajrajt k tomu póvlu do Čech. Nevím co s tím má do činění vláda.

J. Kombercová 22.11.2019 17:32

U mě je horší ten místní, který za prachy ten odpad nechá dovézt. S vládou to asi nemá nic společného, ale postih za toto by měl být hodně, hodně citelný. A ještě bych dotyčnému nechala vyplatit na holou.

P. Zinga 22.11.2019 11:58

Zde přímý přenos z konference popíračů antropegenn íklimatické změny v Mnichově

https://www.eike-klima-energie.eu/2019/11/22/lifestream-uebertragung-der-13-ikek-in-muenchen/

J. Kostelanský 22.11.2019 11:56

Ďalší pseudoproblém - čo so starými rotormi veterných elektrární... :-)

Je zaujímavé, ale hlavne komické, ako sa neustále s OZE a elektromobilmi otvárajú témy "neriešiteľných", ale v skutočnosti pseudo problémov. Kedysi to bola rýchlosť nabíjania batérií, ich kapacita a cena, potom "veľmi drahé" ceny elektromobilov, nedostatok a cena lítia, nedostatok elektriny, stabilita energetickej sústavy, atď. Keďže žijeme v období vedecko-technického rozmachu, tak sa tieto problémy relatívne rýchlo (rádovo v rokoch) riešia a odporcom OZE dochádza munícia.

Najnovším "hitom" je (ne)existencia recyklačných liniek: "Aha! Pozrite sa! Veď neexistujú recyklačné linky na batérie elektromobilov! Neexistujú recyklačné linky na vrtule veterných elektromobilov." A dosť ma mrzí, že na túto vlnu ochotne naskočil aj p. Kechlibar, ktorého články (pokiaľ nesúvisia s OZE) čítam vždy s veľkými záujmom.

P. Kechlibar je matematik, ja som ekonóm. Tak to vysvetlím jednoducho z EKONOMICKÉHO pohľadu, prečo tie linky neexistujú. PREČO by existovať mali? Už teraz? Keď nie je pre ne "pracovná náplň" v dostatočnom objeme?

R. Langer 22.11.2019 12:00

"Kedysi to bola rýchlosť nabíjania batérií, ich kapacita a cena, potom "veľmi drahé" ceny elektromobilov, nedostatok a cena lítia, nedostatok elektriny, stabilita energetickej sústavy, atď."

Aké "kedysi"? To všechno, co platilo "kedysi" platí dodnes. Dál už je tu vaši snůšku polopravd a lží zbytečné dál číst. :-P

J. Kostelanský 22.11.2019 12:15

Samozrejme že neplatí. Iná situácia bola, keď sa elektromobil musel nabíjať rádovo hodiny, iná je teraz, keď na to stačia rádovo desiatky minút.

Niečo iné bolo, keď mal elektromobil kapacitu menšiu ako 20 kWh, niečo iné je súčasný stav, kedy novinky majú zvyčajne viac ako 50 kWh. A to všetko pri stále nižších a nižších cenách elektromobilov a stále rastúcom množstve modelov.

Treba sledovať vývoj, nie aktuálny stav. Pre niektorých ľudí budú elektromobily VŽDY drahé. Napr. bezdomovcov. :-)

Ľudia ako vy si vždy demagogicky vytrhnú niečo z textu, a potom ako argument použijú prvú blbosť, ktorá ich napadne...

V. Petr 22.11.2019 12:34

Já vůbec nic nemám proti elektromobilům, ALE nesouhlasím s jejich umělým protěžováním na úkor daňových poplatníků a už vůbec ne se šikanami proti výrobcům a uživatelům klasických automobilů!

S. Donát 22.11.2019 12:48

Když jsou tak skvělé a levné, proč je dotovat? Kvalitní, levný a praktický elektromobil si jistě na trh najde cestu sám.

V. Novák 22.11.2019 12:49

A stabilita soustavy?

Elektromobil nabíjený rádovo desiatky minút spotřebuje zhruba stejně energie jako ten nabíjaný rádovo hodiny - takže vyžaduje výrazně vyšší příkon. A ten musíte někde sehnat. Že by z větrníků nebo slunečníků?

L. Novák 22.11.2019 18:43

Kostelanský ví hounou o energetice, energii a elektřině, a tak plácá samé blbosti... :-/

R. Langer 22.11.2019 14:56

Platí to neustále, a bude to HORŠÍ, ceny půjdou NAHORU. :-P

J. Nový 22.11.2019 16:19

Já vývoj sleduji a teraz ty desítky minut jsou spíše výjimečně.

Viz: Elektromobily první generace (například trojice Peugeot iOn Mitsubishi iMiEV a Citroën C-Zero) měly sice malou baterii, a tudíž krátký dojezd, ale zase je bylo možné nabít i z klasické domácí zásuvky 230 V bez problémů přes noc. To znamená, že jste večer zaparkovali a ráno zase odjížděli s plnou kapacitou akumulutátoru.

Toto s příchodem novějších typů elektromobilů, jejichž baterie mají kapacitu 40 - 100 kWh, možné rozhodně není. Dokonce se potřebná doba na plné nabití u některých typů prodlouží na více než dva dny. Konkrétně v případě Tesly S s kapacitou akumulátorů 100 kWh bude dobíjení, pokud vůz zapojíte doma do zásuvky s jednou fází (2,4 kW), trvat 48 hodin a 45 minut. Změřil to australský server Car Advice. Jaguar i-Pace pak se tímto způsobem bude dobíjet více než 43 hodin.

P. Staronový 22.11.2019 17:06

Už se ani nedivím, že by blázen Pivoda chtěl střílet ekonomy. :-P

S těmi desítkami minut jste skutečně pobavil a i kdyby to byla pravda, pořád je to proti natankování bandy příliš.

P. Grigar 22.11.2019 12:02

..nějak se nám začínají hromadit plastové odpady. Recyklační linky už existují?

J. Kostelanský 22.11.2019 12:04

Kto by mal ich vývoj a výrobu zaplatiť? Štát a dotovať ich? Už vidím tie články, ako OZE potrebujú ďalšie a ďalšie dotácie.

Potom už zostáva len jedno riešenie - na komerčnej báze. Ale aby sa to vyplatilo, musí - tak ako v KAŽDOM biznise - exitovať určitý minimálny objem výroby či spracovania, aby biznis bol rentabilný. A ten aspoň minimálny objem zatiaľ v priebehu niekoľkých rokov - nehrozí. U batérií možno najskôr za 5-10 rokov, u tých rotorov o 10-15 rokov.

Takže zatiaľ je jedno jediné ekonomické riešenie - počkať, až množstvo odpadu kumulované na ročnej báze vzrastie na určitú úroveň, resp. sa k nej priblíži, a až potom možno konať. Dovtedy stačí tento odpad len skladovať. Myslím, že tie vyslúžilé rotory, keď sa rozrežú na menšie kusy, nezaberú veľa miesta. A aj to len dočasne. Krivka odpadu bude totiž narastať len pomaly, a bude kopírovať s určitým časovým odstupom krivku výstavby veterných elektrární.

Najkomickejšie na mňa pôsobí (kúzlo nechceného) porovnávanie enviromentálnej záťaže vrtulí a jadra. Uskladňovanie vyhorelého jadrového paliva je o hodne rádov (rády sú 10x, 100x , 1000x) drahšia záležitosť drahšia záležitosť než vrtule.

J. Kostelanský 22.11.2019 12:10

Nemyslím si, že múdre hlavy nenájdu pre odpad z vrtulí využitie. Keď za 6 rokov ľudia dokázali vyvinúť a vyrobiť jadrovú bombu (ešte 10 rokov predtým sa odhadovalo, že to bude trvať 50 až 100 rokov), tak sa s vrtuľami asi niečo dať robiť bude.

Neberte ma za slovíčka (možností bude určite veľa), ale ako najlogickejšie mi príde rozomlieť vrtule na prach a potom sa buď pokúsiť niečo z neho extrahovať alebo ho použiť pri výrobe niečoho iného. Ako jedno z riešení ma napadá použiť ho ako prímes pri stavbe ciest či cyklistických ciest (ale ešte raz, nie som expert na vrtule, je to len taký výstrel naslepo).

P. Grigar 22.11.2019 12:38

Prozatím provozovatelé větrných parků na likvidaci svých zařízení vyčlenili přibližně 40 000 až 60 000 eur (1 060 000 až 1 650 000 korun) na megawatt maximálního výkonu. Tato částka díky výnosům z kovošrotu zatím stačila, do budoucna na to už ale kvůli potřebnému započtení nákladů na filtry či recyklační technologie nebude možné spoléhat.

Listy rotoru jsou vyráběny z kompozitních materiálu laminovaných syntetickou pryskyřicí, už jenom jejich "rozmletí" je problém, na demontáž se dokonce zkoušejí i malé nálože. Zatím tedy činnost silně "nezelená". Ekotoxicitou procesu výroby a likvidace synt.pryskyřic se zabývají např.Chem. Listy 108, 967975 (2014)

Vrtule rotoVíce na: https://www.euro.cz/byznys/vrtule-na-obtiz-evropa-neumi-likvidovat-vyslouzile-vetrniky-1351245#utm_medium=selfpromo&utm_source=euro&utm_campaign=copylink

V. Petr 22.11.2019 12:11

V přepočtu na množství elektřiny nikoliv. Navíc se vyhořelé palivo dá recyklovat a Rusové jsou je ochotni od nás zdarma odebírat, protože kupujeme palivové články od nich!

J. Kostelanský 22.11.2019 12:18

A recyklujete to jadrové palivo 100 %-ne na niečo, čo nepredstavuje pre ľudí absolútne žiadne riziko?

Ako vyriešite problém s polčasom rozpadu?

V. Petr 22.11.2019 12:31

Dnešní přepracovací závody se na "nulu" skutečně nedostanou a teoreticky to ani nejde. Takže se při úvahách bere za základ radioaktivita PŘÍRODNÍ RUDY, ze které je jaderné palivo vyrobeno a toho se dosáhnout dá.

Nedosahují toho ale současné závody, tam se odstraní asi 90% dlouhodobé radioaktivity. Potřebné technologie nicméně existují, ale proti výstavbě přepracovacích závodů kladou zelení ještě větší odpor, než proti výstavbě samotných elektráren. Čím by potom strašili, že...

Navíc, současnou recyklací klesne spotřeba přírodního uranu o 40%, mnohem více ovšem mohou dosáhnout množivé reaktory, fungují jen v prototypech. Francouzskou elektrárnu s množivým reatorem ostřelovali Grýnpísáci dokonce raketami!