29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

LESNICTVÍ: Vrtěti kůrovcem – rok poté

Je to něco přes rok, kdy byla na Neviditelném psu publikována moje úvaha Vrtěti kůrovcem. V neděli 28. července 2019 jsem otevřel Seznam a uviděl bombastický titulek Švédský stůl pro kůrovce vysadili naši předci. Teď se řeší, jak nezopakovat chybu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Lukavsky 1.8.2019 8:59

Re: o koze a o voze

"Kůrovec je důsledkem špatného hospodaření v lese" Kůrovec je důsledkem špatného SOUČASNÉHO hospodaření v lese. Dříve ve smrkové monoklutuře byl brouk držen při zemi protože: Hajný bydlel v hájovně (v lese) a celý den pobíhal po pracovišti (lese) a věděl o každém zajíci. Když zmerčil napadený či jen podezřelý strom začenichal a druhý den přišel s dřevorubcem, strom poplílili, oloupali a kůň ho vytáhl na skládku. Dnes se od počítače vypíše výběrové řízení, to se dvěma odvoláními... trvá půl roku, pak přijede harvestor a vytěží hektar či dva, ale kůrovec už je stejně pár km daleko. J.L. end

J. Pražák 31.7.2019 15:31

Nekompetentní řízení samozřejmě zaplatí daňový poplatník

Vláda dal "dotaci". Vláda ale má pouze peníze, které dostane od daňových poplatníků. Pár lidí by za to mělo jít do kriminálu. Bursíci v první řadě.

J. Pražák 31.7.2019 15:14

Re: Konečně pojmenováni viníci

Také jsem to tak pochopil. Dříve měla každá lesní správa svůj lesní závod a reagovalo se na kůrovce okamžitě.

Z. Lapil 31.7.2019 10:38

Re: Konečně pojmenováni viníci

Kůrovec nějaký čas (7-50 dnů) tráví coby larva. Pokud se během této doby strom porazí a kůra spálí (dřevo je normálně použitelné), je TENTO zdroj kůrovce eliminován. Podle článku se zdá, že je to běžně realizováno. Podotýkám: kromě těch 7-50ti dnů jsou na stromě nějaký čas samičky, ty vyžírají chodbičky (už tehdy je lze identifikovat, podle všeho stačí školené oko), kladou vajíčka a ta vajíčka se líhnou; celkem další asi dva týdny (jsem líný se vracet k článku "viz dále" a sčítat, co tam píšou).

Pokud ovšem skrze výběrové řízení trvá pokácení napadeného stromu několik měsíců a ten se ještě s kůrou převeze ke zdravému lesu a nechá nějaký čas být, tak to MUSÍ dopadnou, jak to dopadá.

Ke všemu jsem někde zahlídl, že v Jeseníkách zlobí nějaký jiný lýkožrout, se kterým se musí zacházet trochu jinak.

O kůrovci pěkně přehledně: http://www.kurovcoveinfo.cz/lykozrout

Z. Lapil 31.7.2019 10:14

Re: Největší škody se v lese napáchají

Určitě záleží, jaký je cíl. Je-li podstatným (ne nutně primárním) cílem produkce dřeva, pak se bez něčeho na způsob plantáže neobejdete. Že se od nás vyváží "dřevo na stojato" zní přinejmenším podezřele, ale bylo mi tvrzeno, že dnes (i to dnes už je dost dávno) je u nás víc lesů, než bylo za 1. republiky.

Samoobnovující se les je podle mě podobný nesmysl, jako samoobnovující se louka. Z té, když se nebude pást nebo sekat, taky vyroste spíš bordel než co jiného. Což nepochybně vyhovuje komárům, liškám, myším a jiné drobné zvěři, ale lidem zrovna moc ne. I kdybyste kácel jednotlivé stromy, vyrostou vám jednotlivé semenáčky, strašně se servou o místo na světě a i kdyby vyhrál nějaký strom a ne křoví, výsledkem rozhodně nebude nic, z čeho se dá udělat pěti šestimetrový trám.

Zaujalo mě: na zahradě jsme měli naprosto nezvládnutelné množství těch španělských plzáků. Holomrazy před pár lety je docela zásadně (na 5%? Kdoví jestli) poničily. To se celkem dalo čekat. ALE: člověk by čekal, že loňské sucho a celkem mírnou zimu přežijou vysloveně úspěšně, na rozdíl od slušné středoevropské žoužele. Věřte nevěřte - letos španěláka nevidět, ale poctivých slušných šneků jsem na rozdíl od minulých let rozšlápl už několik a každou chvíli nějakého zaháním tu z konve, tu ze zalévací hadice...

Z. Lapil 31.7.2019 9:55

Re: Největší škody se v lese napáchají

Klidně věřím. Z nějakého důvodu si myslím, že jehličí půdu zakyseluje, ale hlavně vím, že skrze kyselé deště (imise SO2 z neodsířených elektráren) se lesy vápnily. Nejspíš i podstatně - na dovolené v Jeseníkách nám nad hlavou pořád vrčelo nějaké práškovací letadlo.

Stejně mi pořád připadá, že celý slavný CO2 je vysloveně zástupný problém. Takový ten jak je manažerská poučka, že 20% dobře mířeného úsilí vyřeší 80% potíží, tak tohle je přesně naopak.

J. Vintr 30.7.2019 22:03

Re: Konečně pojmenováni viníci

Kůrovec není nakažlivá choroba. Je to létající hmyz se značnou rozmnožovací schopností a velkým akčním rádiem. Pokud se mu stromy nedokážou ubránit samy, tak proti němu nejspíš člověk až tak moc nezmůže.

J. Vintr 30.7.2019 21:58

Re: Největší škody se v lese napáchají

On je ale dost podstatný rozdíl mezi cílenou orbou, která půdu nakypří a "rozoráním" koly těžkých mechanismů, které půdu udusají a poruší její vlastnosti co se týká jímání a udržení vlhkosti. Jinak nelze automaticky považovat všechno, co dřív dělali lidé s lesem, za potřebné a užitečné. Nejsem si tím zcela jistý, ale mám takové povědomí, že "zahradnické" obhospodařování lesa, které jsme zdědili po c.k.monarchii, bude nejspíš celkem rarita, protože většinou se v lese jen těží a pak se nechá, ať se obnoví sám.

J. Jurax 30.7.2019 21:08

Ano.

A proto se samozřejmě nic nestane a k žádné nápravě se nepřekročí, natož aby se bádalo, kdo a proč to tak zkurwil. Vždyť by se mohl nalézt viník!

J. Lepka 30.7.2019 20:53

Re: Největší škody se v lese napáchají

Nejen orání. Bylo to tuším v raných devadesátkách, kdy jsem viděl před Bratislavou doslova buldozerem shrnutou lesní půdu odhadem do hloubky 20-25cm a navršenou do rovnoběžných náspů cca metr a možná i více vysokých a údajně to bylo proto, že svrchní vrstva byla tak kyselá, že by se v ní sazenice neujaly.

J. Kopis 30.7.2019 20:45

Čína kupuje jako divá

https://www.e15.cz/byznys/obchod-a-sluzby/cina-skupuje-ceske-drivi-dobre-plati-a-nehledi-na-kvalitu-1361007

Z. Lapil 30.7.2019 19:13

Re: Konečně pojmenováni viníci

Jestli dobře čtu, tak bezprostřední(!!!) příčinou je pomalá reakce na napadení jednotlivého stromu skrze to, že stát nevěří v poctivost a odbornost jednotlivého lesníka (nemůže zavolat místnímu dřevorubci a strom nechat porazit atd., ale musí vypsat výběrové řízení se všemi zdržovačkami, co jich je.

Lesníci v tom nejsou sami, i ta pitomá Sazka aréna se "politicky" připravovala snad deset let, ale na realizaci včetně projektu zbylo pár měsíců. Rok? Půl druhého? Víc nedám :-).

Z. Lapil 30.7.2019 18:58

Re: Největší škody se v lese napáchají

Párkrát jsem se ocitl v lení školce na brigádě. Myslím, že se tam opravdu oralo; ne že bych to viděl, ale brázdy snad poznám :-).

A porozhlédnuv se, objevil jsem: https://www.lesnipedagogika.cz/data/web/pro-skoly/tyden-lesu-2016/4-vysadba.pdf. Neboli zdaleka se neorá vždy a všude, ale orba v lese není úplný nesmysl.

J. Lukavsky 30.7.2019 18:49

Re: Největší škody se v lese napáchají

"bez dnešní mechanizace musela být stršná dřina" ano, ale lidi byli šikovní, okopali parez, přesekali kořeny a parez vypáčili obrovskou pákou. Jsou fotky jak to několik mužů rve ze země. Ale bylo to špicové palivo, smolné. Leč později se to zakázalo protože to podporovalo erozi. Tak lidi začali vysekávat parezy a kořeny nechali v zemi, zbyla jakási mísa. Uměli to se sekerou. J.L. end

J. Lukavsky 30.7.2019 18:45

Re: Tragický nesmysl.

"lesy tady máme jen cca 300 let" ? les se u nás začal tvořit před cca 10 000 lety po ústupu kontinentálního ledovce. Nejdřív jako tundra s vrbou, lískou, břízou... pak se vytvořil smíšený les pod 1000 m.n.v. a smrková monokultura nad 1000 m.n.m. S příchodem člověka se les začal měnit na pole, louky, vesnice, města a později se smíšený les přeměnil na smrkovou monokulturu. Ta ale musí být bedlivě hlídána a odborně obhospodařována, jako každá monokultura je nestabilní - jak vidíme nyní. J.L. end

J. Lukavsky 30.7.2019 18:37

Re: Největší škody se v lese napáchají

"Ono by to kvůli pařezům ani nešlo" Ono se také neoralo jako pole, ale prostě se vedla brázda lesem klikatě kolem pařezů a kolem stromů. Cílem bylo jenom nabídnout semenům půdu bez drnu a buřeně aby se chytly. Já to ještě v lese viděl, jako klikaté linie mladých stromků a hajnej mě poučil. Pracoval jsem rok v lese jako dělňas. Také ještě jsem ještě nacházel "placy" kde ulíři pálili. To bylo dááávno. J.L. end

J. Lukavsky 30.7.2019 18:30

Re: Lobistův kolovrátek

"Letos jsem měl také možnost projet několik parků v USA" Také to byly smrkové monokultury vysázené před 100 lety a před xx lety vyhášené národním parkem? Jako Šumava? Asi těžko že? J.L. end

K. Janyška 30.7.2019 17:55

Re: Babišokůrovec je asi pomstou toho Slováka za příkoří, které

Ano, my Čehúni, ano. Jsem na nás pyšný, co jsem rozum vzal... Dzp.

J. Lepka 30.7.2019 15:44

Re: Největší škody se v lese napáchají

Ono je to trošku složitější. Jednak se dříve pařezy nechávaly vyšším kupodivu pochopitelně, když dřevaři tahali pilu rukou, jednak byly z pochopitelných důvodů zdarma a topení chtiví nemajetní se naučili, jak na to. On smrk má jednoduchý systém kořenů a ještě povrchových, takže stačila sekyra a fortel, ale i tak to byla těžká dřina. A se zbylými kořeny pomáhaly a zcela zdarma houby, taková václavka dokáže divy a zdaleka no to není sama.

P. Grigar 30.7.2019 15:20

Re: Lobistův kolovrátek

.. zajímavé, že žádný z těch pošuků zatím nepřišel s nápadem, jak tenhle požár uhasit. Něco jako.. máte štěstí, že jdu zrovna kolem a nemám nic na práci.

P. Grigar 30.7.2019 15:16

Re: Největší škody se v lese napáchají

.. leda tak balzový. Sedláci potřebovali živit koně i v zimě a kůň si na sebe musel vydělat. Odpočinul si po podzimním orání a když přituhlo, nastoupil do lesa na přibližování dřeva. V těch dobách lidi věděli, že nic nevznikne z ničeho a po všem zůstává uhlíková stopa, kterážto jim ovšem byla šumafuk. Stejně jako mě dnes.

J. Vintr 30.7.2019 13:45

Re: Největší škody se v lese napáchají

Vykopat pár pařezů, to ještě jde. Ale stovky a tisíce? A navíc celkem zbytečně, když se pařez za pár let rozpadne sám.

V. Novák 30.7.2019 12:59

Re: Největší škody se v lese napáchají

Skoro všechna práce byla dřina. Vykopávání pařezů se nevymykalo.

A jak rád si sedlák vykopal pařez, o němž věděl, že v zimě ho bude hřát!

V. Novák 30.7.2019 12:56

Re: o koze a o voze

Kůrovec je důsledkem špatného hospodaření v lese, které pan autor KRITIZUJE.

M. Valenta 30.7.2019 12:52

Re: Lobistův kolovrátek

Sleduji běžné kanály kde je o tom referováno dostatečně, ne reakce či nereakce jakýchsi pošuků, na které se zbytečně soustředíte.

J. Pražák 30.7.2019 11:52

Konečně pojmenováni viníci

Je to smutné, ale takovou paseku nenadělali v lesích ani komouši. Zisk a hloupost bursíků je příčina.

Autor i v minulých článcích věcně ukazuje na příčiny. Pachatelé by měli naplnit nějaký kriminál a pracovat v lesích na kalamitním dříví.

J. Lepka 30.7.2019 11:38

Re: Největší škody se v lese napáchají

spíš "Lesu zmar!"

J. Lepka 30.7.2019 11:36

Re: Lobistův kolovrátek

a ještě snad poukaz na současný požár sibiřských lesů, který se již stává globálním problémem, ale ekofašisti o něm setrvale mlčí.

J. Lepka 30.7.2019 11:35

Re: Lobistův kolovrátek

Tipnul bych si, že kůrovcová rizika znali velmi dobře, proto taky tolik péče a kontroly. Snad jedině, že netušili, že se smrky moc nehodí pod nadmořské výšky 6OOm. Ovšem ještě v polovině 20. století byl vztah sedláka k lesu dostatečně pokorný, to až bolševici zdiskreditovali mnohé vztahy na venkově termínem "výroba", proto máme z lesů ekofarmy na výrobu brouků.

J. Vintr 30.7.2019 11:01

Re: Tragický nesmysl.

Takže chcete říct, že lesy tady máme jen cca 300 let, co je člověk začal obhospodařovat. Že tady ty stovky milionů let žádné stromy nerostly?