25.5.2024 | Svátek má Viola


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Vaněk 1.12.2009 13:00

Re: Bill Clinton přijal zákon, že všichni (ale opravdu všichni) mají nárok na hypotéku na byt.

Jistě, banky se zbláznily a začaly jen tak, samy od sebe, půjčovat na byty lidem, kteří nemají na splácení a stát žádné záruky vůbec, ale vůbec neinicioval.

tosek 1.12.2009 12:59

Re: Kde berete

No vida, tak jste na to přišel sám. Otroctví může výborně fungovat za feudalismu, za kapitalismu, velmi špatně ale funguje, resp. je poměrně brzy zrušeno v demokracii. Tedy svobodný trh bez přívlastků (a v jeho rámci třeba i otroctví) může velmi dobře fungovat v různých feudálních systémech, ba i v různých fašistických či polofašistických diktaturách (třeba ve Španělsku za Franca, v Chile za Pinocheta) a tyto systémy může dokonce vytvářet - jako třeba onu sicilskou mafii. Jak prosté milý Watsone.

Pytel 1.12.2009 12:58

Re: obratně vysvětlit myšlenku

Poté, co jsem se z toho nevykecal.

Vaněk 1.12.2009 12:55

Re: Kde berete

Popleta jsi Ty, kolego. Mafie především potlačuje konkurenci a korumpuje státní úředníky v oblasti státních zakázek.

Volný trh - resp. co nejvolnější trh už mnohokrát předvedl, že je zdaleka nejvýhodnějším ekonomickým prostředím.

Krásný příklad poskytuje Čína, kde po zavedení liberálních opatření je už přes 20 let nejrychleji rostoucí ekonomikou světa a v dohledné době předstihne i USA. I Ty se právě díváš na výrobky z volně-tržní Číny.

ps 1.12.2009 12:51

Re: Kde berete

A co má otroctví společného s feudalismem?

tosek 1.12.2009 12:47

Re: Kde berete

A slyšel jsi někdy o otroctví, které vesele fungovalo v Británii, Francii, ba dokonce i v baště kapitalismu USA až do občanské války (jistě, ne ve všech státech, ovšem řada otců zakladatelů - třeba Jefferson - byla dosti velkými majiteli plantáží s otroky), resp. do jejího konce roku 1865? A přitom v těchto zemích řádil svobodný trh bez přívlastků, že?

ps 1.12.2009 12:38

Re: Kde berete

To si skutečně myslíš? SLyšel jsi někdy o ceších, poddanství, šlechtických privilegiích? Opravdu si myslíš, že toto je slučitelné s tržním prostředím?

tosek 1.12.2009 12:32

Re: Kde berete

Je to zcela prosté. Svobodný trh bez přívlastků, do kterého ošklivý, zlý a neschopný stát (v pojetí českých popletených liberálů) nijak nezasahuje, vede velmi rychle k vybudování mafiánské společenské struktury. Sicíli a jižní Itálie je jenom jeden příklad z řady. Jmenovat lze mezi jinými také čínské triády.

tosek 1.12.2009 12:28

Re: Kde berete

Nic si nepletu, trh bez přívlastků není s feudalismem v žádném rozporu. V rozporu s feudalismem je demokracie, ale o tom už jsem psal výše.

V. Hoffman 1.12.2009 12:14

Re: Bill Clinton přijal zákon, že všichni (ale opravdu všichni) mají nárok na hypotéku na byt.

Prestante klamat!;-€ Holt sa uz konecne zmierte s tym, ze pricinou krizy bola nenazratost hracov na trhu a fatalne zlyhanie ratingovych agentur. Aj stat si tam omocil pracky, ale pumpovanim lacnych penazi do ekonomiky, nie zakonom Comunity Reinvestment Act, ten mal zanedbatelny vplyv. Ale pravda by vam do ideologickeho vysvetlenia nesedela, ze?;-O

vltava 1.12.2009 12:01

Re: Kde berete

No a kdy tedy ty demokraticky zvolené vlády už konečně budou vládnout rozumně? Nebo snad dělání dluhů rok co rok, krize nekrize, to je podle Vás rozumné?

Vaše naděje v rozumnost vlád je úplně stejná jako naděje, že rozum dostane mafián.

vltava 1.12.2009 11:58

Re: obratně vysvětlit myšlenku

Ano. Ty vzpomínky.

Jako dítě jsem poprvé pracoval na žních v 7mi letech, kdy jsem se srpem odebíral otci, který "hrabicó" sekl náš ječmen...

VVV 1.12.2009 11:56

Re: Kde berete

Jak je mozne najit spojeni mezi svobodnym trhem a mafii mi proste unika. Mafie je zkoncentrovany statismus, tedu absolutni opak svobodneho trhu a na jihu italie nevladne mafie protoze by tam vlada do niceho nezasahovala nybrz prave proto ze zasahovala do vseho!!!

ps 1.12.2009 11:56

Re: Kde berete

Pleteš si trh bez přívlastků s feudalismem.

ps 1.12.2009 11:54

Re: obratně vysvětlit myšlenku

Poté co ses vrátil z 12 hodinové dřiny na poli nebo poté co ses flákal za školou?

tosek 1.12.2009 11:44

Re: Kde berete

Především je třeba asi říci, že svobodný trh bez přívlastků, jak ho chápou čeští popletení liberálové nikdy nikde neexistoval. Stát už svou samotnou - i minimální - existencí prostě trh "narušuje". A že ten trh bez přívlastků není zrovna žádné požehnání ukazuje příklad Sicílie a jižní Itálie, kde stát skutečně několik set let takřka do ničeho nezasahoval a tak tam vládla a vládne - mafie, camora. Prostě každá společnost si vytváří svou hierarchii a systém vlády. Otázka tedy zní - buď bude vládnout - víceméně rozumně a v zájmu všech - nějaká demokraticky zvolená vláda nebo bude vládnout mafie.

vltava 1.12.2009 11:31

Re: Kupujte si mou knihu, nýmandi!

Mně to směšné nepřipadalo ani tehdy, ani teď.

M. Zima 1.12.2009 11:19

Vy to vidíte česky, nechte si kLause, ale proč s tím zbabělcem, který by nakonec podepsal vše, aby si udržel post, lezete do Evropy, tam s Vašimi konfúzními bláboly nepatříte.

Pytel 1.12.2009 11:16

Re: obratně vysvětlit myšlenku

Teď jsem si uvědomil, že jsem jako dítě musel vynášet smetí a luxovat. Přesvědčil jste mě, už tomu nesmyslu nevěřím.

Důchodce 1.12.2009 11:13

Re: Kupujte si mou knihu, nýmandi!

Představte si,vážení i Vy pane Zimo,že jsme měli ministra financí,který navrhoval zákon o vyrovnaném státním rozpočtu.Ještě je to tak směšné jako tehdy ?

Kolumbo 1.12.2009 10:59

Re: Pouze ,

drahý pane Zimo, netuším, jaký fond vám klaus ukradl a je mi to jedno, nicméně  soudím, že jeho vliv velice přeceňujete. Co ty firmy z "vyspělé Evropy", které nadělaly z kariérních bolševiků ředitele filiálek a obchodní zástupce aby rychle využily jejich kontaktů a "znalosti prostředí" ke kšeftům na úkor občanů této země? Co slavní právníci, na které se prý mělo "počkat"? Kolikrát se už tuneláři ocitli před soudem a odešli od něho volní jako ptáci - holt je pustil "nezávislý soud". Ten samý soud, který je tak nezávislý že běžný občan nedokáže odhadnout jeho rozhodnutí ani kdyby zevrubně prostudoval veškeré zákony pouští tuneláře na svobodu jako na běžícím páse. Totéž platí pro státní zastupitelství. Co kdy udělali rozumného zastánci regulace trhu - kromě toho, že si vsunuli do kapes úplatky za udělení privilegií, úlev, přiklepnutí lukrativních státních zakázek? "Vyspělý evropan" je především zbabělec a lempl. Klaus je proti němu morální i vědecký gigant.

Sauron 1.12.2009 10:57

Re: Pouze ,

Ok. Pochopil jsem Váš příspěvek jinak.

Na obranu "diletanta" snad jen to, že pan Teplý toho o knize ani moc neřekl. Vlastně ani o těch dalších. Po pravdě nejsem ani o nic chytřejší v tom, v čem se odlišuje volný trh od těch "racionáních" principů a postupů v ekonomice, o kterých ten článek avizoval vyprávět...

Nějak mi z toho článku vylezla jen nepovedená "reklama" na několik knih, ale ke koupi či přečtení mne to nenalákalo... :-(

Veterán 1.12.2009 10:45

Re: obratně vysvětlit myšlenku

Například ještě vůbec neexistovala dětská práce

Zajímavé. Proto dítě na vesnici přišlo ze školy, v době žní do ní vůbec nechodilo, a mazalo na pole pomáhat. Proto děti z dnešního pohledu živnostníků pomáhali rodičům v dílnách. Proto děti běžně pracovali na šlechtických sídlech. Ale jinak dětská práce neexistovala a přišla až s kapitalismem - skutečně tomu nesmyslu věříte?

Kolumbo 1.12.2009 10:45

Kde berete

jistotu, že politici mají lepší "vhled". Volný trh přece není nic jiného než svobodná nabídka a poptávka. Jediné, o co mohou dbát politici je udržovat ten trh jako volný - se tak totiž neudrží. Skupiny, které zpočátku získaly převahu kvalitou a lepší prací mají snahu si postavení pojistit "netržními", násilnými metodami, zajistit svoje potomky a přátele. Takže volný trh se nemůže udržet, pokud je k dispozici pouze omezené území a není kam expandovat. Jde ovšem o kvadraturu kruhu, politika je taky byznys, platí pro ni stejné zákony, i tam se skupiny u moci snaží postavení a vliv si udržet, jakkoli si navzájem "jdou po krku". Jdou si po krcích 20 let a jak jim to pěkně nese. Představa, že by třeba zrovna zdejší politici dokázali trh jakkoli "kultivovat" je absurdní. zdejší trh je zdegenerovaný privátně díky politikům a politice.

M. Zima 1.12.2009 10:31

Pouze ,

jsem reagoval na extremě inteligentní komentář diletanta, který zavrhl knihu pana Teplého bez jediného věcného argumentu, veden pouze mylnou doměnkou, že "není magor".  Pan Teplý nikoho nenutí si jeho knihu kupovat, skutečností ovšem je, kdyby si jeho první knížku býval koupil kLaus, neměl bych já teď plné právo nazývat kLause blbem za to, co udělal s fondy. (ostatní kLausovy kopance nechávám stranou). Svým způsobem by to byla škoda, v tom máte asi trochu pravdu, prottože blbem kLaus skutečně je. 

Pytel 1.12.2009 10:26

obratně vysvětlit myšlenku

Adam Smith byl bezpochyby vynikající osobnost. Jeho myšlenky se však dají obratně vykládat různě. Obhájci privatizace veřejných statků nikdy nezapomenou vykládat Smitha jako obhájce trhu.

Jenže to je hermeneutický trik. Smith žil v 18. století, to byl kapitalismus v plenkách. Například ještě vůbec neexistovala dětská práce (která byla po celou první polovinu 19. století "trhovci" hájena jako "svoboda práce").

Když Smith ukazoval fungování trhu na sovách a myších, tak jistě nemyslel na to, že by lidé měli být postupně decimováni silnějšími, kteří pak z nedostatku příležitostí "lovit" budou sami trýzněni hladem a zajdou, což dá popud pro růst těch slabších lidí, a tak pořád dokola. V jeho době se stále ještě často obchodovaly jen přebytky a leckterý manufakturní dělník měl svůj kus pole.

Tak asi tolik o výkladech.

vltava 1.12.2009 10:20

Re: Kupujte si mou knihu, nýmandi!

Ano, souhlasím.

Zatímco selský rozum říká, že nejjednodušší protikrizové opatření je snížení daní, a tím možnost pro ekonomiku nabrat dech, naše vláda a geniální rozpočtář Janota přijdou s neotřelým řešením - daně zvýšit, a tím ekonomice ještě více svázat nohy.

Vyrovnaný rozpočet je jediný rozpočet, který je trvale udržitelný. Deficitní rozpočet s nutností půjčovat si rok co rok je "letadlo", a to zákonitě jednou spadne. A my s ním, na hubu.

tosek 1.12.2009 10:20

Re: Bill Clinton přijal zákon, že všichni (ale opravdu všichni) mají nárok na hypotéku na byt.

Jo, jo, svině republikánský.

Benno 1.12.2009 10:16

"Cassidy má své intelektuální hrdiny

. Obhajují to, co nazývá ekonomií založenou na realitě - bojují se selháváním trhu, katastrofální krátkozrakostí, spekulačními záchvaty šílenství a i jinými ekonomickými složitostmi".

- Mám dojem, že není možné vyslovit něco hloupějšího a prázdnějšího. Co to je ta realita? Kdo ji bude definovat? Jak je možné bojovat se  selháváním trhu, spekulačními záchvaty šílenství? Kdo bude bojovat a jak?  Selhávání trhu můžete zabránit jen tím, že trh ztrušíte. Vrátíme se ke státní plánovací komisi?  Budou nás opět řídit "Cassidyho intelektuální hrdinové?"

Sauron 1.12.2009 10:15

Re: Stejně jasno, jako Vy měli soudruzi, také nic zakázaného nečetli. BTW: Naučil jste se tuhle poslušnost u nich?

Ta kniha je někým ZAKÁZANÁ? Kým, proboha? Klausem? Nebo nějakými Temnými Silami? To bych o tom jako Sauron musel něco vědět, ne? :-P

Mi osobně prakticky nic nebrání si dané dílo koupit. Je volně k dostání, viz níže v diskusi. Jen mne autor článku nějak nepřesvědčil, proč bych to měl udělat. Jeho názory nejsou podloženy žádnými (PRO MNE!) pádnými argumenty, myšlenky v článku obsažené mi nepřipadnou příliš podnětné a navíc představa, že bych se za své prachy pak podobným způsobem ubíjel i u knihy... Jestli to nebude ten důvod, proč ona kniha tak nějak "zapadla"...