2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

INTERNET: Vrtěti hackatonem

Nemohu sdílet nadšení, které zavládlo poté, co parta šedesáti nadšenců přes víkend (údajně) naprogramovala e-shop pro dálniční známky. Výsledek podle mě neodpovídá humbuku a u laické veřejnosti živí falešné představy a očekávání.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Š. Hašek 12.2.2020 12:04

Pokud ten špektákl budu brát jako poukaz, že erár je mnohdy neschopný, tak ano.

Pokud vezmu v potaz zrušení smlouvy, protože "někdo to ex post nabídl levnějc", ačkoliv nic nevyzkoušeno ..... potom zbystřím.

J. Strakoš 12.2.2020 8:26

Podařilo? Opravdu?

Zkuste tedy odpovědět na následující:

Kolik teda měla zakázka správně stát?

Jak velkou část zakázky v procentech představovalo vyvinutí prototypu?

Jak je zebráněno, aby se podobná situace neopakovala příště?

R. Langer 12.2.2020 9:26

Kolik měla zakázka správně stát se nedalo určit, protože nebylo známé celé zadání. Totéž platí o vyvinutí prototypu, pokud nevím, co ten prototyp má vlastně všechno dělat.

A jak je zabráněno, aby se podobná věc neopakovala? No, to je ta správná otázka, kvůli které právě celá tahle akce byla. Aby se na to lidé začali ptát, tak jako se ptáte zrovna vy. A co pro to uděláte VY, aby se podobné akce v naší státní správě neopakovaly? Protože - kdo jiný se o to vlastně má zajímat? Hm? ;-)

J. Strakoš 12.2.2020 9:44

Neznáme zadání ani rozsah, ale víme, že 400 mil je hodně.

Uznávám, že na základě happeningu minimálně mohou vznikají články a diskuze jako je tato.

Ale pochybuji, že se něco změní. To, že premiér vyhodil ministra je pouze PR akce bez logiky.

A co že budu pro změnu dělat já?Tak já se budu třeba volit stranu, jejichž zástupci minimálně uvažují podobně jako já.

Problém je, že se do vlády asi nedostanou, ale to je na jinou debatu.

R. Langer 12.2.2020 11:37

Zadání přece pro veřejnost znělo jako zpracování a distribuce dálničních známek, tedy elektronický prodej cca tří druhů dálničních známek, a jejich napárování na SPZ. To obnáší všechny potřebné údaje a provoz pro obsluhu dálničních známek. + HW a podpora na 4 roky.A to za pouhých 400 mega.

Po rozvíření diskuse se ale ukázalo, že se vlastně vůbec nejedná o dálniční známky, ale o buzerační aparát ke šmírování občanů, který s dálničními známkami vůbec nesouvisí. Pokud by se takový happening nekonal, tak byste z toho nic nevěděl. A to by vám připadalo lepší?

No vidíte, a dokonce jste z toho vyvodil, co pro to můžete udělat vy. Možná že se teď dokonce takových lidí najde víc. Takže to byla to vlastně velmi úspěšná akce, nemyslíte? ;-)

M. Rozbořil 12.2.2020 9:13

Přesné, ušetřil jste mi psaní. Jenom mám obavy, že to stejně pojede dále ve starých kolejích.

R. Langer 12.2.2020 9:17

Ano, to byl pravý účel.

L. Kubeš 12.2.2020 12:40

Souhlas a obdiv, že tady je ještě někdo ochotný udělat něco ZADARMO !!

M. Krátký 12.2.2020 13:11

naprostý souhlas - krádeže za bílého dne. Včera mě zde na psu zaujal příspěvek o tom, že OSVČ bez rozdílu musí odvádět minimální daň na sociálku ve výši jako by měly mzdu ve výši 29.500,- kč/měsíčně - to mě zvedlo ze židle - já dojíždím souběžně se starobním důchodem moji OSVČ činnost téměř bez výdělku a MUSÍM platit tuto nehoráznou sumu - sice jsem odbočil od tématu ale hezký den

J. Strakoš 12.2.2020 5:49

Díky za článek - přesně vystihnul humbuk kolem celé akce, která podle mne zakryla ty hlavní otázky - jaká byla kompletní zadávácí dokumentace? Proč měly být části zadání tajné? A k čemu je výsledek celého projektu potřeba?

Š. Hašek 12.2.2020 8:34

Přesně.

R. Langer 12.2.2020 9:28

Je to přesně naopak, tahle akce ty hlavní otázky právě krásně odkryla, pokud jste to nepochopil.

P. Hatina 12.2.2020 1:07

Btw, ale tím se vůbec dostáváme k jednomu zásadnímu problému současných IT projektů a to je nedostatečné a neúplné zadání, resp. pro jeho upřesnění nedostatečná analýza požadavků zákazníka. A dokud toto není zcela přesně na stole nelze ani odhadovat potřebné zdroje ani cenu, natož a to vůbec to hned začít programovat.

Na čemž už zkrachovala spousta projektů, a jaksi taksi se v tom potopil i pan Vondráček a jeho lidé, když pak vyšlo najevo co konkrétně si ministerstvo dopravy s BIskou vlastně pod tím projektem představovalo...

K. Pavlik 12.2.2020 1:40

NO IBM to vyresilo v pripade Kanady velice jednoduse - udelalo presne to co bylo v zadani. Ze je momentalne projekt zcela nespravitelny tak to, aspon podle IBM, neni IBM problem.

K. Pavlik 12.2.2020 1:45

Proc by se nedalo zacit programovat?

Pruzkum bojem tomu rikali rusaci za druhe svetove valky.

Pokud je jasne ze zadavatel neni schopen rict co vlastne chce tak zacit programovat je jedina moznost.

S. Sedlák 12.2.2020 3:30

To může napsat jen jedinec, který nikdy nic pořádného nepsal.

Analýza projektu je nutná vždy. Kdysi koloval jakýsi bonmot, zda je těžší napsat zadání nobo je realizovat. zákazník by musel být IT specialista, pokud by měl zcela přesně napsat zadání a to obvykle není.

J. Strakoš 12.2.2020 5:46

Nějaká analýza na začátku nutná je, ale od detailní analýzy se opouští.

Dnešní agilní developerské techniky provádějí analýzu za pochodu v malých inkrementálních přírůstcích.

Ale to vyžaduje součinnost na straně zákazníka v průběhu projektu.

A další problém je, že nelze spočítat, kolik bude konečný výsledek stát, což se moc nehodí do organizací vyžadující pevnou cenu.

K. Pavlik 12.2.2020 5:54

Dekuji za prispevek.

R. Langer 12.2.2020 9:32

Pořád platí, že základní analýza je nutná, nikoliv "začít programovat. :-P

K. Pavlik 12.2.2020 13:20

Nejak opomijite fakt ze spickovy analytik toho vi za 14 dni o projektu vic nez ti co si rikaji experti.

K. Pavlik 12.2.2020 5:52

No mate pozoruhodny a trosku ojedinely nazor na me programovaci schopnosti.

Jakasi analyza je nutna vzdy, problem je ale tehdy kdyz neni expert na project nebo je moc expertu. Kdysi se programovalo jinak - ta doba je ale beznadejne pryc. Kdyby se psaly napriklad jazykove programy postaru tak se stale jeste analyzuje.

Vite jak GOOGLE pise prekladace z jazyka do jazyka? Tam jazykovi experti prakticky neexistovali a neexistuji.

Vite jak se psalo DUOLINGO a hodne jinych programu?

M. Rozbořil 12.2.2020 9:18

"Vite jak GOOGLE pise prekladace z jazyka do jazyka? Tam jazykovi experti prakticky neexistovali a neexistuji." Podle toho to taky vypadá.

R. Langer 12.2.2020 9:30

Ano, tak uznávám, že ve státní správě to tak může "fungovat", ne tak ovšem v reálném světě. :-P